Gå til innhold

Sage One


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Siden du heller ikke har prøvd stanga så er det bare å bestille kork og stå på. ;D

Og ei heller vet du det minste om stanga?Eller gjør du det?

Dette er bra.Er det mulig???

Tom.

Jeg har ikke uttalt meg om stanga, bare håndtaket.

Når det gjelder stanga så er ikke jeg blant dem som forventer noen revolusjon på noen som helst måte . . . Dette er nok ei helt ordinær fluestang, som alt annet på markedet  ;)

At du legger mye mer i dette enn som så har jeg skjønt, så det er ikke overraskende at du tilter litt her  ;D

Jeg snakker kun for meg selv, og i mine øyne er dette håndtaket full krise, i likhet med det Loop benytter på sine Evotec-stenger, og det Guideline benyttet på tidlige utgaver av LeCie .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 760
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Jøss,har du prøvden allerede?

Hvordan var den å kaste med?

Eller bestemte du deg før du kastet med den? ;D

;)

Tom.

Du tullet nå ?  Jeg solgte z-axisen min for at den ble litt rask for min smak. Bør jeg da kjøpe meg enda raskere stang.  Under argumentet "fluestenger er så mystiske og diffuse  at  du må prøve den , for all del ikke hør på hva andre mener om stanga".   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er håntaket full krise?

Vi skjønner at du ikke har uttalt deg om stanga siden du ikke har prøvd den. ;D

Du har ikke prøvd håndtaket heller.

Du sitter og ser på bilder antar jeg?

Tom.

Ja, stanga er ikke å finne i noen av G-Sport forretningene rundt mjøsa, så jeg ser på bilder, som de fleste andre her  ;D

Derfor uttaler jeg meg bare om det kosmetiske, og jeg syntes ikke noe om utformingen på håndtaket.

Skulle jeg punge ut 7000kr for ei fluestang så ville mine krav være at den, i tillegg til å være fantastisk å kaste/fiske med, også måtte være en estetisk nytelse, fra snellefeste til toppring.

Det er ikke verre enn smak og behag . . . Kjenner jegere som ikke ville eid ei hagle om det ikke er sideligger . . . Det blir litt samme greia  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik.

Helt riktig. ;D

Det andre mener om en stang skal du rett og slett bry deg mindre om.

Det er bare en eneste ting som er og blir riktig,og det er å prøve stanga selv

med et snøre,eller flere snører du selv kjenner.

Jeg håper ikke du er så konsekvent at du hele tiden kjøper stenger og snører

i samme klasse,og låser deg der?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stanga er ikke å finne i noen av G-Sport forretningene rundt mjøsa, så jeg ser på bilder, som de fleste andre her  ;D

Derfor uttaler jeg meg bare om det kosmetiske, og jeg syntes ikke noe om utformingen på håndtaket.

Skulle jeg punge ut 7000kr for ei fluestang så ville mine krav være at den, i tillegg til å være fantastisk å kaste/fiske med, også måtte være en estetisk nytelse, fra snellefeste til toppring.

Det er ikke verre enn smak og behag . . . Kjenner jegere som ikke ville eid ei hagle om det ikke er sideligger . . . Det blir litt samme greia  :)

Akkurat,det er smak og behag.

Så jeg for min del venter til at det dukker opp noen modeller,slik at jeg kan prøve og se med snører jeg kjenner.

Hva prisen blir,får jeg vel da også vite regner jeg med? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fredrik.

Helt riktig. ;D

Det andre mener om en stang skal du rett og slett bry deg mindre om.

Det er bare en eneste ting som er og blir riktig,og det er å prøve stanga selv

med et snøre,eller flere snører du selv kjenner.

Jeg håper ikke du er så konsekvent at du hele tiden kjøper stenger og snører

i samme klasse,og låser deg der?

Tom.

Neida, jeg har en nøye utvalgt stangpark som dekker mitt fiske.

Jeg forsøker bare å avmystifisere der noen av dere ønsker å skape "X-files mystikk".    ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat,det er smak og behag.

Så jeg for min del venter til at det dukker opp noen modeller,slik at jeg kan prøve og se med snører jeg kjenner.

Hva prisen blir,får jeg vel da også vite regner jeg med? :)

Tom.

Husk også for all del å prøv med snører du ikke kjenner og i forskjellige klasser, for du er vel ikke så konsekvent at du hele tiden kjører samme snøret på alt?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her  skal det nok et mirakel til for at det ikke havner en(eller to) Sage ONE i skapet....

..men nå er jeg av typen som kjøper en stang jeg har lyst på og lærer meg å bruke

den til mitt formål i stedet for å teste en hel mølje med stenger som er gode og kaste

med. De er det mange av....

Det er et godt poeng Geir. ;D

Jeg vet ikke hvor mange stenger jeg har liggenes ,men det er en del av dem.(Har ikke telt på lenge. ;D)

Noen av dem er ordentlig køddete å kaste med for å si det på godt norsk,men det blir liksom en

utfordring å bare klare det.

Nå blir det litt off topic,men allikevel,alt i alt så handler det vel i alle tilfeller om å tilpasse seg?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fredrik,hva mener du egentlig med  X - files mystikken?

Mener du at jeg er et opphav til deler av det?

Tom.

Neida, det var selvfølgelig med glimt i øyet, og referanse til tråden om "myten at man ikke kan anbefale stang til andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her  skal det nok et mirakel til for at det ikke havner en(eller to) Sage ONE i skapet....

..men nå er jeg av typen som kjøper en stang jeg har lyst på og lærer meg å bruke

den til mitt formål i stedet for å teste en hel mølje med stenger som er gode og kaste

med. De er det mange av....

Det er et godt poeng Geir. ;D

Jeg vet ikke hvor mange stenger jeg har liggenes ,men det er en del av dem.(Har ikke telt på lenge. ;D)

Noen av dem er ordentlig køddete å kaste med for å si det på godt norsk,men det blir liksom en

utfordring å bare klare det.

Nå blir det litt off topic,men allikevel,alt i alt så handler det vel i alle tilfeller om å tilpasse seg?

Tom.

Joda, vi mennesker har en utrolig tilpasningsevne. Men jeg veit alikavæl at jeg ikke har lyst til å bo i Tistedal, sjøl om jeg sikkert hadde greid det.. Det handler om smak og behag, og det er noe dritt(synes jeg..som foretrekker det dypt og rolig) at omtrent alt av nye stenger skal være så utrolig raskt og stivt.  8) Dessuten er jeg enig i at håndtaket ser crap ut, kunne dme ikke heller kjørt samme stil som flight og vantage?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det var selvfølgelig med glimt i øyet, og referanse til tråden om "myten at man ikke kan anbefale stang til andre".

;D ;D ;D

Vi blir sikkert aldri enig om akkurat det der. ;D

Så lenge som jeg har kastet,er det bare en håndfull mennesker som jeg ville våge meg på

å anbefale en stang til.(Det skulle ikke forundre meg om jeg bommer tvert der heller. ;D)

Det er de nærmeste gutta på Holmendammen.Det er fordi jeg under en lengre periode

har sett hva de kaster med av snører og stenger.Jeg har også latt de prøve noen av

mine greier som jeg kjenner godt,og ser da tydlig hvordan hver og en av dem takler det.

Lett å se om noen trives med et oppsett eller ikke,ganske fort faktisk.

I all hovedsak handler dette om at en femmerstang er ikke en femmerstang for alle.

(Noen trenger en treer og noen trenger en sjuer. ;D)

Ta for eksempel en kjent kar som Sven Kalmar som jeg kjenner godt.

Jeg våger å påstå at jeg kjenner ham kastemessig godt.

Han ville jeg aldri klart å anbefale en stang til,ene og alene av den enkle grunn at han var

for allsidig.

Når det er sagt,han var forbasket god til å plukke ut stenger til meg. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her  skal det nok et mirakel til for at det ikke havner en(eller to) Sage ONE i skapet....

..men nå er jeg av typen som kjøper en stang jeg har lyst på og lærer meg å bruke

den til mitt formål i stedet for å teste en hel mølje med stenger som er gode og kaste

med. De er det mange av....

Det er et godt poeng Geir. ;D

Jeg vet ikke hvor mange stenger jeg har liggenes ,men det er en del av dem.(Har ikke telt på lenge. ;D)

Noen av dem er ordentlig køddete å kaste med for å si det på godt norsk,men det blir liksom en

utfordring å bare klare det.

Nå blir det litt off topic,men allikevel,alt i alt så handler det vel i alle tilfeller om å tilpasse seg?

Tom.

Joda, vi mennesker har en utrolig tilpasningsevne. Men jeg veit alikavæl at jeg ikke har lyst til å bo i Tistedal, sjøl om jeg sikkert hadde greid det.. Det handler om smak og behag, og det er noe dritt(synes jeg..som foretrekker det dypt og rolig) at omtrent alt av nye stenger skal være så utrolig raskt og stivt.  8) Dessuten er jeg enig i at håndtaket ser crap ut, kunne dme ikke heller kjørt samme stil som flight og vantage?

Enig i at det er smak og behag....og en del tilpassning kanskje. Jeg vil vel ikke kjøpe meg en stang som er helt lik den jeg allerede har, i den forstand at man ikke merker noen forskjell med samme line/snelle. Hvis Sage One legger seg i mellom Z-axis og TCX så blir den nok ikke 'stiv' (har to TCX'er 6 og 10), men den har nok en meget jevn og sterk 'ryggrad' som vil gi en momentan respons.....moro! PS! Tcx'n er ikke stiv....!

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi mennesker har en utrolig tilpasningsevne. Men jeg veit alikavæl at jeg ikke har lyst til å bo i Tistedal, sjøl om jeg sikkert hadde greid det.. Det handler om smak og behag, og det er noe dritt(synes jeg..som foretrekker det dypt og rolig) at omtrent alt av nye stenger skal være så utrolig raskt og stivt.  8) Dessuten er jeg enig i at håndtaket ser crap ut, kunne dme ikke heller kjørt samme stil som flight og vantage?

At håndtaket ser crap ut lar seg ikke diskutere.Vi liker det vi liker av utseende. ;D

Hvordan det er å holde i tør jeg ikke si før jeg har prøvd selv.

At alt av nye stenger er stivt og rask er bare tullball.

Og du er vel ikke så enfoldig at du leser på stanga at det står #5 og at du da er pokka nødt til å kaste

med et # 5 snøre?Da får du jaggu meg flytte til Tistedal med en jævla gang.(Bare tuller med deg nå ;D)

Hvis stanga føles stiv,så er det for mange en fordel å bruke et tyngre snøre (en klasse eller to over) enn det

stanga tilsier.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting Geir,som jeg forøvrig egentlig ikke vet det minste om er vektfordelingen til stanga.

(Frekvens.Det kan godt være at det er akkurat slik Lars sier.At det er bare en helt vanlig stang? ;D)

Det vil også være en viktig faktor i tillegg til hvordan du opfatter stanga i tillegg til som du nevner

stivhet.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Støtter Olav på denne, tror Sage One "is not my cup of tea". En stang kan umulig passe for alle, sånn er det bare :)

Skulle jeg ha prøvd en, ville jeg ha hatt en 3'er med 5'er line og enda ville den nok ha blitt for stiv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Olav på denne, tror Sage One "is not my cup of tea". En stang kan umulig passe for alle, sånn er det bare :)

Skulle jeg ha prøvd en, ville jeg ha hatt en 3'er med 5'er line og enda ville den nok ha blitt for stiv ;D

Hvis du mener det,så sett på en sekserline da?

Eller bare støtter du Olav fordi det er moro å støtte Olav?

Hvem har sagt at en stang skal passe for alle???????

Hvis en treer virkelig for den generelle normale kaster skal bli for stiv med en femmerline

så snakker vi ERN i hverfall over 6.

Siden du ikke har målt stanga så blir det vel mer eller mindre meningsløst å synse om hvor stiv den er:

Hvordan aksjonen er vet du vel heller ikke så mye om?

Og enda mindre vet du hva frekvensen er? ;D(Det siste var bare litt fleip da.)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Støtter Olav på denne, tror Sage One "is not my cup of tea". En stang kan umulig passe for alle, sånn er det bare :)

Skulle jeg ha prøvd en, ville jeg ha hatt en 3'er med 5'er line og enda ville den nok ha blitt for stiv ;D

Hvis du mener det,så sett på en sekserline da?

Eller bare støtter du Olav fordi det er moro å støtte Olav?

Hvem har sagt at en stang skal passe for alle???????

Hvis en treer virkelig for den generelle normale kaster skal bli for stiv med en femmerline

så snakker vi ERN i hverfall over 6.

Siden du ikke har målt stanga så blir det vel mer eller mindre meningsløst å synse om hvor stiv den er:

Hvordan aksjonen er vet du vel heller ikke så mye om?

Og enda mindre vet du hva frekvensen er? ;D(Det siste var bare litt fleip da.)

Tom.

Det siste fra meg var også litt fleip fra meg Tom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av nå, Tom ;D Jeg sa bare hva jeg trudde og mente om stanga, sånn i forhold til min egen smak liksom.

"At håndtaket ser crap ut lar seg ikke diskutere.Vi liker det vi liker av utseende" Nei. Jeg liker det jeg liker pga følelsen det gir meg. Det jeg mente med crap, var at fullwells utgår på ei femmerstang  :)

Dessuten synes jeg det blir dumt å måtte anskaffe seg ei toerstang når man egentlig skal ha en femmer.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke en forutbestemt toerstang eller femmerstatng eller hva pokker

som helst.

Jeg har en custom RPL+ kuttet i toppen med ERN 9,5.

Den har har jeg bestemt at er en femmer.Og det er for meg.

Det dummeste du etter min mening noensinne kan gjøre er å lese deg blind på hva stanga er merket med.

Da vil du la andre bestemme hva du skal kaste med?

Ganske klønete egentlig spør du meg.

Og lite meningfullt?

Eller?

Og uansett,siden vi alle mer elle mindre i en fiskesituasjon forandrer snørelengden utenfor

stangtuppen fra sånn ca, 1-2m til kanskje 20 - 25m så blir det ganske meningløst å lese seg

blind på stivhet?

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Kan ikke bare henge seg opp i tall heller Tom, følelser har en del å si hva man velger også. Hvordan man føler stanga under kasting og praktisk fiske er viktigere for meg enn noen tall. Men er den for stiv og rask, er den for stiv og rask. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...