Gå til innhold

Sage One


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

  • Svar 760
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor er håntaket full krise?

Vi skjønner at du ikke har uttalt deg om stanga siden du ikke har prøvd den. ;D

Du har ikke prøvd håndtaket heller.

Du sitter og ser på bilder antar jeg?

Tom.

må man holde rundt en pikk før man kan si at den er stor ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke en forutbestemt toerstang eller femmerstatng eller hva pokker

som helst.

Jeg har en custom RPL+ kuttet i toppen med ERN 9,5.

Den har har jeg bestemt at er en femmer.Og det er for meg.

Det dummeste du etter min mening noensinne kan gjøre er å lese deg blind på hva stanga er merket med.

Da vil du la andre bestemme hva du skal kaste med?

Ganske klønete egentlig spør du meg.

Og lite meningfullt?

Eller?

Og uansett,siden vi alle mer elle mindre i en fiskesituasjon forandrer snørelengden utenfor

stangtuppen fra sånn ca, 1-2m til kanskje 20 - 25m så blir det ganske meningløst å lese seg

blind på stivhet?

Tom

Nå har det seg sånn at ikke alle har doktorgrad i ERN, svingsvingping, AA, frekvens og resten av gjengen..  Tenk deg ferskingen som skal kjøpe seg sin første fluestang, eller den nyansatte fjortisen på Gsport? Da er et nesten-fungerende aftm system kjekt å ha. Men seff, skulle gjerne hatt ERN, AA osv på alle stenger som blir(har blitt) produsert, jeg..  :rolleyes:

Du spørte om jeg var så trangsynt at jeg ikke hadde prøvd andre snøreklasser enn det som står oppført på stengene mine? Joda, selvfølgelig har jeg det.....for å dra det litt ontopic igjen så må jeg fortelle at jeg går sjelden ned i snøreklasse på stengene mine, mye heller opp! Derfor trur jeg ikke sage one er noe for meg..eller jeg veit, pga håndtaket..  ;D 

GUD?  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav.

Hvis jeg skal være dønn ærlig så er sannheten:

Ikke kjøp en fluestang hvis du ikke kan kaste.(Det er ikke deg jeg snakker om.)

(Hva det å kunne kaste betyr,kan helt sikkert diskuteres,men i all hovedsak handler det mest om

å ha buktkontroll.)

Du vet rett og slett ikke hva du kjøper.

Så hvis du ikke kan kaste,eller føler deg usikker så spør om hjelp.

Det vrimler av gode kastere rundt omkring.Det er bare å spørre.

Du kan godt i faen i det og ende opp med en 30 - 40 - 50 fluesrtenger slik som meg. ;D

Totalt meningsløst hvis vi snakker om penger,(I ettertiden kanskje helt annen betydning. ;D)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er håntaket full krise?

Vi skjønner at du ikke har uttalt deg om stanga siden du ikke har prøvd den. ;D

Du har ikke prøvd håndtaket heller.

Du sitter og ser på bilder antar jeg?

Tom.

må man holde rundt en pikk før man kan si at den er stor ?

Da kan du jo bare slipe den ned.

Det er værre hvis det er motsatt,som det antageligvis er for deg? ;D

Tom.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bare henge seg opp i tall heller Tom, følelser har en del å si hva man velger også. Hvordan man føler stanga under kasting og praktisk fiske er viktigere for meg enn noen tall. Men er den for stiv og rask, er den for stiv og rask. Enkelt og greit :)

Hei Raymond.

Jeg la inn et innlegg,men det ble faktisk bare borte??

Vel,nok om det,prøver igjen,

Veldig enig med deg i det med følelser. ;D

Det du føler det,føler du,samma pokker hva jeg egentlig måler.

I en annen tråd for lenge,lenge siden havnet jeg opp i en lignende tråd

om følelser.Følelser er ganske meningsløst å måle egentlig.

Jeg var ute i går jeg,og hadde det litt gøy.Minus 15 grader.

Minus 15? Termometeret viste jo minus 25,og det sa jo Yr.no også at det var?

Ja vel,jeg synes ikke det var så kalt.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mye røre...  ;D

Bare for å rydde opp litt: Det er IKKE full well håndtak på ONE. Det er samme håndtaket som TXL-F (edit: SOm altså er FINFISKEserien til Sage...). Gå inne på websiden deres og zoom på bildet. Det kan best beskrives som et western med en liten forhøyning på tuppen istedet for avsmalning. Verre er det ikke.

Jeg bruker mest femmersnører, og var i tvil om jeg skulle bestille #4 eller #5. Men siden jeg vil sammenligne med andre 5'ere jeg har valgte jeg #5. Det er ikke sikkert det blir favorittstanga mi, men det blir som med Hardy Zenith - det er ny teknologi og jeg er nysgjerrig.

Ikke overraskende at den er rask. Den tar over for Z-Axis, som er rask og stiv og Sage's mest solgte serie gjennom tidene. Men greia med disse nye materialene er at klingen blir veldig lett og responsiv, så selv om det gir på papiret stive stenger så er de lettkastet på alle hold.

Og jeg er enig med Tom ang å gå opp og ned på snører. Det eneste som betyr noe som helst er at DU finner en kombinasjon som passer godt for DEG. Da betyr det null og niks hva som står på klingen. Det eneste man skal være obs på er å bruke et tyngre snøre som et "plaster" for dårlig teknikk, fordi man ikke klarer å spenne stanga.

Når det er sagt igjen, mange av de nye, raske stengene med høy modulus og karbonkjerne takler ikke like godt tyngre snører. Selv om man skulle tro det når man leser ERN verdiene. Jeg husker første gang jeg kastet med 590 Z-Axis. Den føltes litt overladet med et 6'er Grand snøre.

Det skal bli spennende å se hvordan ONE takler dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bestille en Sage one 4# med snelle, valget står mellom en ross f1 eller en Abel super 3N. Disse snellene veier henholdsvis 150gr og 116gr. Ettersom "one" er ei veldig lett stang, vil det ødelegge balansen om jeg setter på ei for tung snelle. Hvilken av de to burde jeg velge, eller gå for noe enda lettere.

Beklager for off-topic, og evnt hijack av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skal bestille en Sage one 4# med snelle, valget står mellom en ross f1 eller en Abel super 3N. Disse snellene veier henholdsvis 150gr og 116gr. Ettersom "one" er ei veldig lett stang, vil det ødelegge balansen om jeg setter på ei for tung snelle. Hvilken av de to burde jeg velge, eller gå for noe enda lettere.

Beklager for off-topic, og evnt hijack av tråden.

Nei det vil ikke ødelegge balansen.

Dette med balansen er temmelig marginalt, og ikke noe man bør legge enormt med vekt på.  Riktig balanse gir litt bedre følelse i kastingen, men det er ikke stor forskjell.

(Forutsatt en "normal" snelle med  vekt  mellom 100 og 150 gram for #4-5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kona fortalte for et par dager siden at hun hadde funnet bursdagsgave til meg, men jeg var nødt til å prøve den for å være sikker på at jeg ville ha den. Jeg tenkte det kunne være klær som var utpekt som passende gave, men så fortalte hun at hun tenkte på Sage One. Det betyr at jeg i hvertfall skal teste stanga så snart den kommer til Norge for å kjenne om den gir meg det lille ekstra i forhold til Z-Axis.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bestille en Sage one 4# med snelle, valget står mellom en ross f1 eller en Abel super 3N. Disse snellene veier henholdsvis 150gr og 116gr. Ettersom "one" er ei veldig lett stang, vil det ødelegge balansen om jeg setter på ei for tung snelle. Hvilken av de to burde jeg velge, eller gå for noe enda lettere.

Beklager for off-topic, og evnt hijack av tråden.

Jeg har alltid vært av den oppfatning av at hvis jeg skal bevege noe frem og tilbake

så ville det mest vesentlige være at dette veier minst mulig.

Min mening er,velg den letteste snella du finner,og som du også liker. :)

Det er når du kaster du virkelig kjenner stanga,snella og snøret ditt. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bestille en Sage one 4# med snelle, valget står mellom en ross f1 eller en Abel super 3N. Disse snellene veier henholdsvis 150gr og 116gr. Ettersom "one" er ei veldig lett stang, vil det ødelegge balansen om jeg setter på ei for tung snelle. Hvilken av de to burde jeg velge, eller gå for noe enda lettere.

Beklager for off-topic, og evnt hijack av tråden.

Jeg har alltid vært av den oppfatning av at hvis jeg skal bevege noe frem og tilbake

så ville det mest vesentlige være at dette veier minst mulig.

Min mening er,velg den letteste snella du finner,og som du også liker. :)

Det er når du kaster du virkelig kjenner stanga,snella og snøret ditt. :)

Tom.

................ mens jeg liker litt tyngre sneller. Jeg føler at riggen balanserer mye bedre, og føler at jeg har mer føling med bunndelen i stanga.

Sp 490-2 liker jeg best med snellevekt på 140-160 gram (Ula Force 2x lt, med blytape innerst på spola ;D)

Fluvius 5M bruker jeg samme snellevekt på.

Skal du kun stå å bedrive lengdekasting, er det sikkert en fordel med lav vekt, men i fiskesituasjon, der du ikke står og denger hele tida, spiller ikke 50 gram noen som helst rolle....

...ikke for meg iallefall ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden. :)

Da velger du den snella du liker. :)

Jeg forandrer snørelengden når jeg fisker hele tiden og dermed også vekta jeg må stå og holde på.

Jeg for min del gidder ikke å dra på ekstra 50 gram,hvis jeg ikke må. ;D

Ikke jeg i allefall.

Tom.

I mitt tørrfluefiske, kaster jeg som regel mellom 5 og 15 meter... Noen svært skjeldne kast på 25 meter forekommer, men jeg er iallefall ikke komfortabel på å fiske bra på slike lengder. Jeg ser knapt flua mi på 25 meter ;D

La oss si at snittet på et fiskekast er 12 meter.... hvor mange kast trengs, for å merke at man blir mer sliten av å kaste med ei snelle på 150gram, kontra ei på 100gram?

Sååå mange kast gjør som regel ikke jeg i løpet av en dag iallefall ;D

Dessuten føler jeg at jeg kaster mer teknisk riktig, med litt mer tyngde i bunn. Da bruker iallefall jeg mindre energi på kastinga, og koser meg desto mer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du bare kose deg,for det er det som teller. :)

At du bruker mindre energi ville jeg ikke veddet lommeboka mi på? ;D

En annen ting å tenke på,er at du ville få en total annen opplevelse med en annen stang.

Hvis du føler at du kaster mer riktig med mer tyngde i bunnen så er det slik du føler det.

Og da koser du deg. ;D

Jeg for min del er veldig andeledes der.Jeg konsenterer meg om hva toppdelen av stanga

mi gjør.

Det er det som avgjør hvordan bukta blir og hva snøret gjør.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har ikke tid til å skrive så mye nå og ikke er det "on topic" heller. Men jeg kan jo alltids la Cornwall få ordet så slipper jeg.

A Question of Balance

By Joseph D. Cornwall

Originally Published in Country Anglin' Outdoor Guide, Nov/Dec 2006

"So divinely is the world organized that every one of us, in our place and time, is in balance with everything else." - Johann Wolfgang von Goethe

Balance is a goal.  Sometimes balance is the goal.  Henri Matisse, the Impressionist painter whose works so wonderfully communicate the sublime spirit of being, once said that he dreamt of “an art of balance.”  In our tools, in our culture and in our spirituality (and even in our checkbooks) we are most comfortable when we’ve attained balance.   It should come as no surprise then that the very sport that promotes balance in our lives can benefit mightily from some attention to balance.

If you talk to any three well-seasoned fly fishers (read ‘old farts with long rods’) you’ll likely get four definitions of balance.  Gear needs to be balanced to the conditions in which it will be used, balanced to the fish sought, balanced to the flies cast, and balanced in the physical sense that it has a fulcrum and mass.  This last sense of balance in the hand is often overlooked.  It’s rarely demonstrated or discussed at shops or shows.  That is unfortunate because simple, physical balance can bring an otherwise lackluster outfit to life in your hands.

I once purchased a vintage Wright and McGill fiberglass fly rod, model Sweetheart 2A.  The rod was in great condition with cheery yellow wraps and a tobacco brown blank.  The price was right.  The rod felt powerful when I “waggled” it, and I thought it would make a good bass rod.  I brought it home only to be disappointed.  The rod felt dead.  I just couldn’t get a decent cast going.

In an attempt to find the sweet spot, I tried several lines.   I moved from a weight forward 6 all the way to a double taper 8.  I tried lines from Cabela’s, Orvis, Scientific Anglers and Rio.  It wasn’t until I really thought about the balance of the rod in my hand that it hit me.  The rod was sufficiently massive that my lightweight reel made the tip feel heavy no matter which line I used.  The actual, physical balance point of the rod was several inches in front of the grip before I even strung line through the guides!  That’s when it came to me that poor weight distribution had put undue pressure on my wrist and caused my timing to be off.  In an attempt to force the rod to behave I used more “arm” and less body English which resulted in a further loss of power and control.  Bad balance made casting this stick a chore and limited my best distance to something under 60 feet.  Changing the physical balance turned my sow’s ear into something much closer to the silk purse I’d hoped for.

It’s not practical and sometimes not even possible to try multiple reels with a rod.  Even when careful comparison and selection is possible, greater results can be achieved with a bit of fine tuning.  Unlike most things in fly fishing, fine tuning doesn’t have to be expensive.  In fact, it can be downright cheap and easy!  All you’ll need is a spool of lead core trolling line and the factory specifications of your gear.  Then work through three steps: calculate the match, tune for the line, and find your grip.  In less than an hour you’ll have achieved balance!

Your fly rod, reel and strung line, for best feel and performance, should achieve fulcrum balance at about the point where the index finger of your casting hand grips the cork.  If you set the outfit up like this it will feel almost weightless in use, regardless of the actual weight of the gear.  Almost every rod has a published weight in ounces.  In fact, once upon a time this weight figure actually described the action of the rod.  Whether you’re purchasing new or just overhauling your existing gear you should note this specification.  Most new graphite rods are very light, and the new reels are generally in a range that works well.  Let’s look at a new outfit to start our analysis.

As an example we’ll use a St. Croix Avid 9 foot four-piece six weight.  The specified weight of the rod is 3.6 ounces.  With that information we can find a matching reel.  Let’s say we want to use a large arbor, so we select a Pflueger President.  The model 2056 is the right size and weighs 5.8 ounces.  Is this a good match?  The answer is we need to do more work first….  We need to tune for the line.

AFTMA specifies that a 6-weight fly line bend the scale to 165 grains, or roughly .4 ounces.  This is for the first 30 feet of the fly line and is the basis for the line numbering system, something we’ll explore in the next article.  To balance the rod you need to account for twice the rod’s length in line, or 18 feet in this example.  That adds about .2 ounce to the weight of the rod for a functional swing weight of 3.8 ounces.  The remainder of the line and the weight of the backing need to be added to the reel weight, bringing the reel to something over 6 ounces.  A good “rule of thumb” is that the loaded reel should weigh 1.5 times the swing weight of the rod.  3.8 X 1.5 = 5.7.  Our President reel is a good match and possibly just a tad heavy. This will make the rod feel light and responsive.

Now let’s assume the St. Croix rod and a premium line roasted your budget so you opted for a Pflueger Medalist 1494 instead.  This is a great choice.  That reel weighs 5.4 ounces.  Now your loaded rig is just a bit lighter than the swing weight of the rod.  Such a small discrepancy isn’t the end of the world, but it can make the Avid feel just a bit clunky in the hand.  If you add one or two tenths of an ounce to the reel you can return it to that quick, responsive feel.  This is easy to do – simply remove the line and backing and wind on 30 feet of 28 pound test lead core trolling line around the spool and then put the backing and line back on.

Now let’s find our grip.  How does that work?  Again, the answer is that this is such a simple thing that it is almost alwaysHenri Matisse, goldfish overlooked.  Start with the reel off the rod and the rod broken down into two pieces.  If you have a four piece rod, use the handle and first rod section.  Now grasp the rod in your casting hand using a proper casting grip with your thumb on the top of the blank. Note where your index finger lies on the grip and take a bit of tape to mark that spot.  Reassemble the rod, reel and line and see if the rod will balance, teeter-totter like, on your finger at the point where you made that mark.  If the tip falls down, you need to add a bit more lead core to the reel. If the tip cocks up, you need to remove weight from the reel.  Play with the amount of weighting until you get the rod to balance at your index finger with the tip either level to the ground or slightly tip-up (butt heavy).  With the rod thusly balanced you’ll find casting to be easy and the rod to be responsive.

With much modern tackle this is a game of subtleties.  Graphite and boron are very light materials.  If you like to fish with older split cane, fiberglass, or even first generation graphite you’ll find the results to be a lot more volatile.  Going back to the example of the Wright and McGill rod above, that rod weighs 5.1 ounces.  Using an 8 weight line I need to add an additional half ounce for 30 feet of line, or .3 ounces for the 17 feet of functional line.  This brings the swing weight of the rod to a hefty 5.4 ounces.  I used a Medalist 1495, which weighs about 6 ounces.  I needed about 8.1 ounces of loaded reel using the formula above, which meant I needed to add about .5 ounce of lead core line to the finished rig.  To make the rod feel lighter in the tip and more responsive I ended up using nearly 60 feet of lead core on the spool.  What a difference a bit of an ounce makes!  A once disappointing rod became powerful and much less tiring to cast and control.

This winter take a few minutes to analyze your rig.  String it up and hold it, feel the balance and get familiar with it’s weight distribution.  If you find the tip aiming for the floor, get to work with some trolling line.  You’ll find you have a whole new outfit next time you hit the water!  Till then, tight lines…

Så kan vi vel ta videre diskusjoner om balanse i en annen tråd så folk finner frem til det de er interesert i - i dette tilfellet er det altså Sage One.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Iblant lurer jeg faktisk litt på deg Tom, men vi tar det når jeg kommer tilbake. I mellomtiden kan du løfte en lett aluminiumspade ved å holde nesten i enden og så prøve med litt ekstra vekt i enden. Til og med en jernspade er lettere å løfte om man holder den i balanse enn en aluminiumspade som man har mesteparten av vekten foran. Du kan sikkert motbevise med alskens teorier, fysiske lover og matematikk, men fortsatt er balanse best. It's all about balance! Men vi tar det altså senere. Nå skal jeg fiske og alt er balansert, så det går nok greit.

Sage One var det. (Splitt du Henning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Da begynner jeg heller i den andre enden.En annen stang.

Så du er altså ute etter balanse du også altså? Båtfiske med 7'6" fordi snella er lett... hmm...

Nei dusken heller, jeg holder kjeft og lar topic være topic. Dette fører ikke til noe godt og jeg lærer visst aldri. See nothing, hear nothing & say nothing fra nå av.

Skitt fiske!

Og Sage One.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ute etter er et lettest mulig oppsett.

Å måtte kaste med ,spenne opp,eller forlytte mer enn nødvendig er bortkastet.

Hvorfor skal jeg måtte veie opp det med å tilføre mer i bunnen,for at hånda

skal skal føle at oppsettet balanserer?

Balanse er i mine øyne totalt subjektivt og en særdeles spesiell preferanse.

Jeg strever etter minst mulig vekt fra topp til bunn.

Og det ser ut til at utviklingen går den veien?

At andre mener noe annet er helt greit.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...