Gå til innhold

Finnmark på sensommer/høst


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Er det noe særlig å satse på tørrfluefiske i elv i Finnmark i slutten av august/begynnelsen av september? Når starter fredningen der oppe? Hva kan man forvente av klekkinger? Regner med det er en del smådøgnis som i sør. Og hvor lenge kan man forvente å ha fiske med vårfluer utover høsten? Regner med det er da man kan ta de litt større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette avhenger vel selvsagt sterkt av hvor man fisker.

Har opplevd mye rart på høstparten i fjellet nordpå. Husker spesielt en kraftig stankelbeinklekking rundt 10. september, over tregrensen. Meget godt tørrfluefiske.

De fleste elver har vel som du sier en del smådøgnfluer på høsten. Men Siphlonorusen kan også klekke i ganske store mengder i noen støre, mer stilleflytende elver, og da blir det jo fort fiske. Og i forrige uke var det ganske store vårflueklekkinger i en høyfjellselv på nordkalotten. Mye rare landinsekter som ramler ned på vannet på denne tida og.

Etter min erfaring er fisket ofte mye bedre på denne tida enn det er i dødperioden som ofte inntreffer mellom ca 20. juli og 10. august.

De rene høyfjellsvassdragene kan nok fort bli litt vel kalde og gyte-aktige fra begynnelsen av september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Dette avhenger vel selvsagt sterkt av hvor man fisker.

Har opplevd mye rart på høstparten i fjellet nordpå. Husker spesielt en kraftig stankelbeinklekking rundt 10. september, over tregrensen. Meget godt tørrfluefiske.

De fleste elver har vel som du sier en del smådøgnfluer på høsten. Men Siphlonorusen kan også klekke i ganske store mengder i noen støre, mer stilleflytende elver, og da blir det jo fort fiske. Og i forrige uke var det ganske store vårflueklekkinger i en høyfjellselv på nordkalotten. Mye rare landinsekter som ramler ned på vannet på denne tida og.

Etter min erfaring er fisket ofte mye bedre på denne tida enn det er i dødperioden som ofte inntreffer mellom ca 20. juli og 10. august.

De rene høyfjellsvassdragene kan nok fort bli litt vel kalde og gyte-aktige fra begynnelsen av september.

Hvorfor er det dødperiode i denne tida i Finnmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er  veldig ofte død perioder i klekkingene i denne perioden...men du har jo likevel land insekter, og       alt kommer jo ann på forsommeren !!   Men   jeg satser på bra fiske akkurat idenne perioden i år :)

I år kom ting så ekstremt seint igang at det blir bra fiske hele sommeren nordpå. Det er, med mulig unntak for indre strøk av Finnmarksvidda, rett og slett ikke tid til noen dødperiode i år. Nå har snøsmeltinga nettopp kulminert, og det første som skjedde var at det ble meget kraftig regnflom i alle de beste elvene. Og langtidsværet melder om nokså kaldt og vått vær. Dødperioden er avlyst - fravær av kuling og mer enn ti pluss = bra tørrrfluefiske;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg og en kamerat skal ut å gå fra Kirkenes til Kautokeino fra slutten av august og ut september. Tar med fiskestanga, men bør jeg ta med fluestanga også?

 

Tar gjerne imot tips, da jeg ikke kjenner til forholdene i Finnmark. Også om annet som kan være greit å vite om på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...