Gå til innhold

Ferdigtaperte fortommer


Gjest Pål Andersen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Nå har jeg leita i åresvis uten å finne en dugelig ferdigtapert i FLUORCARBON egnet for tohånds. Flere som sliter? Eller har jeg oversett noe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke oversett noe, men muligens du kompliserer det litt......Jeg bruker bare en tykkelse mono og det fungerer utmerket. Billig og effektivt. I år har jeg bare brukt 0,50 og jeg har tatt mye fisk med det. Har null tro på at det skremmer fisk.

Fått bra med sjøørreter også på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har du prøvd LTS fortom?

JEPP. Den jeg bruker mest. Samt noen eldre Loop LNL fortommer. Men materialet er ikke bra nok mot de fleste fl. carbon spissmaterialer...

Marbakken: Fint for deg, men der ække jeg. Fortommen er veeeldig viktig for kast etc. Hva som skremmer eller ikke er ikke poenget. Prøv opplegget ditt med 1,5 ganger stanglengde på 15 foter og krok 8 eller mindre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i få flest mulig hugg, samt presentere fluen slik jeg ønsker. Jeg prøver hele tiden å gjøre fisket mest mulig effektivt og enkelt.

Jeg ser ikke poenget ditt Pål, jeg har møter ikke situsjoner i laksefiske der jeg trenger 1,5 stanglengde. Gjør du?

I og med at du ikke har funnet noe som fungerer(etter år med leting) så er det rart du hevder mitt opplegg ikke fungerer.

Vil jeg ha en veldig lang fortom og fiske med små fluer så er det ikke noe problem.

Jeg er MEGET nøye på å ikke ha for kort fortom, men mest fordi jeg syntes speykastene blir roligere og presenterer bedre.

Tapert forom er ikke noe vits i for å si det enkelt.

0,50 løser mange problemer!

Men jeg vet det er litt provoserende for noen i disse "jo tynnere jo bedre" tider.

Min erfaring er at folk fisker med for tynne fortommer....0,50 strekker veldig fint og i kombinasjon med små tuber fisket med løkkemontert treblekrok mister jeg så og si ikke fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du forstår nok ikke helt hva jeg mener, sier heller ikke at laksen trenger lang fortom,,,, Men jeg liker å kaste med passe fortom. Regelen for en 15 foter er det samme som for en 9 fote enhånds.

Det er mangelen på gode fl. carbon taperte i "lakselengder/tykkelser" som er fraværende.

Har brukt løkke til løkke men det er fortsatt "konflikter" mellom mono og fl. carbon.

En annen ting er at fl. carbon synker bedre enn mono, er mer slitesterkt, slipper gjennom mer lys etc. MAO. mye mer egnet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Nå er jeg mer med. Vammen fritid selger f,carbon ferdig tapert som er sinnsykt bra. Husker ikke i farta hva de heter. Kjøpte disse tidligere i år. Nesten ikke minne i de og de slår over som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marbakken. Jeg synes du skal vise litt mer forståelse for hva Pål etterspør, og ikke bare tenke på hva du selv gjør for enhver pris.

Jeg er helt enig med hva Pål Andersen skriver her, og lurer gjerne på litt av det samme som han etterspør. Og nei, verken jeg eller Pål tror at løsningen på alle verden problemer er 0,50mm til alt fra butt til spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takker for støtten :)

Marbakken har nok ikke begreper om hva jeg er ute etter, og hvorfor :)

Jadda, har forsøkt flere tykkelser, men å tapere selv er ikke løsningen for meg. Etter det jeg kan se er det ikke produsert "dugelige" fl. carbon ferdigtaperte til laks/tohånds. Helt på trynet av bransjen egentlig. Forløpig er Loop LNL og LTS ferdigtaperte de beste på markedet. Andersson og Syrstad har skjønt dette for flere år siden (et par av oss andre også :)

Her må det bransjefolk på banen. Jeg har tegninger og profiler liggende klare .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Pål jeg forstår at du vil ha en lang perfekt smooth fc fortom til speykastin, med lange klumper mest sannsynlig.

Alt jeg villle i og med at dette er et forum og ikke noens dagbok var å si hva jeg syntes er fornuftig. Jeg fisker tross alt med tohånds etter laks. Veldig mye faktisk. Og helt ærlig tror jeg ikke du trenger den fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Så tjukk som den laksen er i hue, trenger man knapt fortom i det hele tatt.

Ser ditt poeng, men som sagt; det er en grunn til at jeg ønsker slike fortommer. Tror du hadde forstått meget bra hvis vi hadde fiska sammen :)

Og ærlig talt: Jeg velger å være så naiv at jeg tror man får fler "tilbud" jo lengre og tynnere fortommen er. Har fått over 700 laks i min karriere og jeg skjønner ikke en dritt av den fisken ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i at hvordan fortommen er påvirker både kastet, fluas dyp og gange og fart. Det er for meg allikevel veldig deilig å gjøre tingene enklest mulig, jeg og sikkert du ønsker å komme i godflyten når man fisker. Og jeg ville gjerne fiska sammen med deg et laksestrekk, du har uten tvil skjønt hvordan 700 laks skal lures!

Og i noen tilfeller tror jeg også at tynn og lang fortom har noe for seg. Jeg velger den tjukke fordi det er mindre tull, og jeg vet den tåler mer osv.

Jeg brukte oftere tynne fortommer før, både i elva og i sjøen, får ikke mindre fisk med tjukkere.

Hvor lang fortom pleier du å bruke til normalt laksefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Finnes overhodet ikke noe enklere enn en god ferdigtapert fortom med spiss, hverken fiskemessig eller kastemessig.

Ca. en og en kvart ganger stanglengde med int. og 1,5 til 1 3/4 med flyt. Dette uansett stanglengde. "Reglene" er de samme uansett om stanga er 2 eller 20 fot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Marbakken, jeg har med undring fulgt denne tråden, og det er ironisk at du forsøker å få trådstarter til å innse at det han gjør er et ufornuftig valg....

Jeg erfarer at jeg får alt for harde overslag med levelfortom, og kan heller ikke begripe hva som er komplisert med en fedigtapert fortom, til overmål er det som regel ferdig loop i butt-enden.

(Jeg bruker av og til level ved nymfefiske for hurtigere synk)

All respekt for at du er fornøyd med en spole 0,50mm i lomma, men det er ikke mere "styr" med noen ferdigtaperte i en liten pose heller....  Og ca en femtilapp klarer vel de fleste å avse.

Når det er sagt er jeg helt på linje med deg mht forenkling, men begynn med de riktige tingene.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vet hva jeg prater om og det er ikke for å være vanskelig jeg skriver det jeg skriver. Det er fordi jeg fisker svært ofte og har funnet ut hva jeg liker og hvordan jeg får et fiske med minst mulig dill.

Å ha ferdigtaperte fortommer med seg er sikkert kjempegreit det, men jeg trenger det ikke.....Jeg klarer meg med 500 meters monospoler til en 50 lapp. Mye billigere og er det ufornuftig? Er det fordi det virker "amatørmessig" mono på død og liv skal unngås. Jeg gir faen så lenge jeg får flua dit jeg vil.

For noen er nok fluefiske også å ha det det og det for å trives og det er helt topp! For meg ligger gleden i å bryte det ned til kjernen. Rett på sak uten å komplisere, det gjelder ikke bare fortommer, men egentlig hele filosofien i fisket.

Folk må da heller sette pris på at noen gidder å diskutere nyanser i fortommen på et forum. Er det ikke mer givende å møte litt motstand enn å bare jabbe med strømmen.

Jeg mener ikke at Pål gjør et ufornuftig valg, det handler om hvorfor og om det egentlig utgjør noen forskjell. Er det egentlig bare estetikk?

Hva så om man fisker med en fortom som ikke er perfekt, det er alltid faktorer som påvirker drømmen om de optimale øyeblikkene. Alt skal være så perfekt hele tiden. Selv har jeg gitt opp å lete etter vadere som holder tett, for de lekker alle sammen.....før eller siden. Og før eller siden får du flua der den skal og laksen tar. Om du er blaut på beina eller ikke, om du bruker mono eller FC, ferditaperet eller en dimensjon.

I mitt fiske er det andre ting jeg bruker energi på, om jeg trives med lyset eller om jeg er "tunet" slik at jeg fisker bra. Eneste jeg syntes er viktig er å ha lang nok slik at kastingen går bra. Og det gjør den.

Hvis denne perfekte fardigtaperte fortommen i FC ikke engang finnes så er det en viss mulighet for at trådstarter stiller for presise krav, jeg mener:

Den taperte bør være fra 4,8 til 5,1 meter med spiss på .38 på den lengste til .35/33 på den kortere (ref. LTS og Loop lnl)

Det jeg prøver å si er at det ække meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg forstår hva du mener og hvordan du ser på det med fortommer. Det er helt greit og helt respektabelt.

Men det som jeg er uenig i er at du framstiller tapering på fortommen som noe unødvendig dill. Tapert fortom har vel eksistert siden mellomkrigstiden, og var en liten revolusjon da det kom.

Jeg synes du gjør et helt greit valg på din måte, men synes ikke det er en særlig god anbefaling til andre.

Spørsmål:

Fisker du med levelfortom etter brunørret også ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker ikke så mye etter brunørret, men før gjorde jeg det. Da brukte jeg 2,5 stanglengde og var nøye på å få en fin overrulling. Var nok mindre selvstendig i fisket før og var opptatt av hva "skolen" sa.

Jeg vet jeg fremstiller meg som litt antioppdatert på alle nyanser og detaljer. Sannheten er heller at jeg er forbi det stadiet med å måtte gjøre alt etter dogmen. Så ja, jeg bruker gjerne level fortom til brunørret. Men så kompenserer jeg med å bruker skyteklump og 7 stang.  :) Fiske kalles det.

Det er synd at det er et sånn "fremstå korrekt" krav i denne hobbyen. Og man blir jo sablet ned med engang man ikke tilber den samme "guden"

Jeg har møtt mange mange fluefiskere som har alt det feteste utstyret, og det virker som om de har en eller annen form for tvang. dvs de måler folk etter hva slags stang osv. Kommer med masse sånne(antakeligvis ubevisst inntrente) testspørsmål. Og det er helt sant. Denne faens hippheten som spesielt er utbredt i urbane miljøer blant folk med over gjennomsnittelig høy inntekt.

Som hobbymisantrop kan jeg ikke noe for at jeg liker å sette slike wannabees på plass av og til.

Grunnen til at det jevnlig må taes opp er fordi, prøver man å bare være rett frem så er dommerne der jævla kjapt. Og hvem vil vel undervurderes.

Og så må man jo heller ikke få for mye fisk. Da fisker man ikke avansert nok. Fks er det vel ikke fett å få storfisk i Hemsila på streamer eller fantasinymfer som montana. Må vel helst være en superimitasjon.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...