Gå til innhold

Valg av gassbrenner.


M.M

Anbefalte innlegg

Gjest fredricoo

Jeg har brukt Primus omnifuel i mange år, og er meget fornøyd med den. Brukt den med gass, besin, diesel og parafin, alt fungerer bra og du har gode muligheter for å få tak i en eller annen form for brennstoff hvis du skulle gå tom...

Man kan vel også fyre med litt sterkt brennvin?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

199,- hos Europris. ;D

Den har jeg testet,og den er veldig enkel og lett.Med piezo tenner.Tåler ikke all verden med vind ,men det er det ikke mange gassbrennere som gjør.(enkelt å lage en vindskjerm)Litt kort slange,men til den prisen er det et godt kjøp.

Har også en Crux som veier 72 g ,og den er i toppklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "MSR pocket rocket" som funker ganske bra. Men når det blir kaldt så fungerer den type brennere dårligere. Når det blir rundt 3-4 grader og nedover er den ikke spesielt egnet vil jeg driste meg til å si. Den funker så lenge gassboksen er ny! Men det er jo ikke særlig lenge.

  Det beste jeg har vært borti av brennere er MSR whisperlite. Et stillere kokemiljø! Det er viktig spør du meg. Men "whisperliten" jeg har vært borti var nok en bensinbrenner. Den finnes i multi også, men om den er like stillegående vet jeg ikke. Svakeheten til MSR'en er at varmejusteringen er noe marginal. Primusene jeg har vært borti bråker noe voldsomt. Dritvær og lavoliv, da er det fint å ha noe som lager mindre lyd. Personlig tar jeg/vi med gjerne to brennere på tur. Pocket rocket'en og en gassboks er jo fint å ha med i svipptursekken også.

NB! De småbrennerne som du skrur oppå gassboksene har et ganske høyt tyngdepunkt. Jeg er vel ikke den eneste som har velvet utover middagen av en av de vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "MSR pocket rocket" som funker ganske bra. Men når det blir kaldt så fungerer den type brennere dårligere. Når det blir rundt 3-4 grader og nedover er den ikke spesielt egnet vil jeg driste meg til å si. Den funker så lenge gassboksen er ny! Men det er jo ikke særlig lenge.

 

Det er på kalde dager brennere med slange kommer til sin rett.Da er det bare å snu boksen på hodet,og voila,.Man får kjøpt støtter/holdere til den bruken.Gass vesker seg i lave temperaturer og får problemer med å gå over til gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på kalde dager brennere med slange kommer til sin rett.Da er det bare å snu boksen på hodet,og voila,.Man får kjøpt støtter/holdere til den bruken.Gass vesker seg i lave temperaturer og får problemer med å gå over til gass.

Vær sikker på at brenneren din har forvarmingsbøyle før du snur gassboksen...

Eller kan du får du deg en overraskesle i form av 30-50 cm flammer!

Denne linke har mye info om gassbrennere inklusiv bruk i kaldt vær: http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_GasStoves.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på kalde dager brennere med slange kommer til sin rett.Da er det bare å snu boksen på hodet,og voila,.Man får kjøpt støtter/holdere til den bruken.Gass vesker seg i lave temperaturer og får problemer med å gå over til gass.

Vær sikker på at brenneren din har forvarmingsbøyle før du snur gassboksen...

Eller kan du får du deg en overraskesle i form av 30-50 cm flammer!

Denne linke har mye info om gassbrennere inklusiv bruk i kaldt vær: http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_GasStoves.htm

Riktig det det du sier der,forvarmingsbøyle er et must,hvis ikke er det ingen vits i å snu boksen.Trangia har en brenner som passer inn i stormkjøkkenet,som er min favoritt i kalde dager på fjellet.Ellers er det Crux som gjelder pga vekten.Den brenneren fra Europris har jeg så vidt fått prøvd i sommer,men så langt har den fungert helt smertefritt.Piezo-tenner er jo kjekt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fyring utendørs legger jeg boksen med bunnen inn mot brenneren under fyring, for å varme opp gassen i boksen når det er kaldt eller når det begynner å bli lite gass igjen på boksen. Pass på, sjekke at gassboksen ikke blir overopphetet, den skal ikke bli mer enn kroppsvarm.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter en lett gassbrenner for sommer-høst bruk. Har blitt anbefalt "Primus Gravity II EF" og "MSR Windpro".   Noen som vil dele sin erfaring med disse? Hvilken ville du valgt?

Er begrenset hva man har prøvd av gassbrennere. Små brennere er ok til koking og små kjeler. På turer med stekepanne benytter jeg Gravity. Den er topp :)

post-3766-13949889244927_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale MSR Windpro. Hadde min streiket hadde jeg kjøpt meg en ny. Har også en Optimus Crux for toppmontering nevnt foran her. Nytypen som kan brekkes flat. Genialt produkt.

Enig med de foran her om at:

-Brenner med slange for større kjeler og stekepanne (generell matlaging)

-Brennere for toppmontering for små kjeler og enkel matlaging eller kun oppkoking av vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...