Gå til innhold

Sprø harr


Gjest Pål Andersen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

På søndag i Glomma skulle jeg filme Robert litt mens han nymfa. DVS. jeg skulle filme nymfene under vann. Mørkt vær og strøm gjorde at det var umulig å se bunnen av elva. Så Contour kamera ble tredd til bunnen og filmingen var helt tilfeldig. Ble overaska når jeg så filmen etterpå.

Snekra sammen et lite eksempel. Noen min. film og en superrask redigering. Ikke veldig komprimert/optimalisert for trege internettlinjer etc. La filmen "laste" litt hvis problemer :)

http://flyfishnorway.com/humorogtull/grayling_underwater_glomma_.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Akkurat det gjør det, koker. Røbert dro nymfene mellom disse stimene mange ganger. Harren ser ut til å le av vading og tramping, spiser av bena etc. men får fullstendig hetta hvis nymfene kommer i feil tempo etc. En og annen tar jo selvfølgelig, men hadde vi tatt 100% av disse hadde elva fort vært tom.

UANSETT må man jo innrømme at man  (i allefall jeg) føler seg som en idiot hvis man står der med tørrflua i hånda og speider etter vak, gjerne etter å ha vadet til halsen, med en stim av fisk fra 35-42 cm rundt beina :)

Og ja, flere av disse har nok vært på krok. Ser ikke ut som det plager de spesielt mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig samarbeidsvillig sportsfisk som utvider sesongen å lærer oss MYE om fiske og teknikker... Jeg elsker harr...

Flere av oss som gjør det,tror nesten jeg må flytte tilbake til østlandet for å få fisket mer harr. ;)

Selve "Kjæledeggen" for meg.

Finnes det noen "Harrklubb" i Norge,sånn som det gjør i Europeiske land ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke det jeg har hørt.. Kanskje på tide  :)

Enig  8)

trodde dere kunne dette trikset der...har jeg visst om leeeenge, sånn skikkelige harrkonger fisker harr  ;)

Well, trikset er gammelt for de av oss som har nymfet før, men andre er kanskje ikke klar over det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det jeg har hørt.. Kanskje på tide  :)

Enig  8)

trodde dere kunne dette trikset der...har jeg visst om leeeenge, sånn skikkelige harrkonger fisker harr  ;)

Well, trikset er gammelt for de av oss som har nymfet før, men andre er kanskje ikke klar over det

Kom innpå det i kortlinetråden ifjor.

Har stått i Glomma med ei lang rekke med harr vakende i evjevannet,men tenkte aldri på å sjekke rundt beina mine. ;D

Fiska tørt,da. :rolleyes:

Greit med alt man kan lære,har jo bare holdt på i litt over 40 år. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ved ørretfiske i klart vann så har jeg sett dette mange ganger., men det tar litt lengre tid før ørreten kommer i forhold til harren...... for å ikke snakke om røya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dett var en utrolig artig filmsnutt. Harren som hadde skader i munnen var den nysgjerrigste av alle.  ;D

Min respekt for harren ble grunnlagt for ca 30 år siden da jeg så en harr skyte opp fra 5 m dyp og plassere seg 5 mm under tørrflua mi og  hengende i 45 grader følge med flua 15 m for deretter å refusere da flua begynte å stripe! Hadde jeg ikke sett den hadde jeg ikke ant at den var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, morsomt klipp, Pål  :) Kult å se harren så aktiv.

Husker jeg spotta en ganske stor harr engang som hadde noen voldsomme utslag til både høyre og venstre og den spiste hele tiden, måtte være minst 30 cm til hver side. Men moro å se dem som dette - fra under vann  :)

Min respekt for harren ble grunnlagt for ca 30 år siden da jeg så en harr skyte opp fra 5 m dyp og plassere seg 5 mm under tørrflua mi og  hengende i 45 grader følge med flua 15 m for deretter å refusere da flua begynte å stripe! Hadde jeg ikke sett den hadde jeg ikke ant at den var der.

pb_redtag - det kaller jeg harr som setter seg i respekt, ja  :)

Kanskje er vi alle mann borti slike harrer inniblandt - som vi aldri merker  :) Jepp, harren er en kul fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takker for godord folkens :)  Forresten dritbra lite kamera det der Contour prosjektet.. Kjøpt til en 6-7 kompiser til og alle er like fornøyde

Men kom nymfene til Robert litt feil, ja da skvatt de pokkerivold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festligt att se, har varit hem till norr (Norrbotten) 2 turer i år och bla fiskat harr. Inte helt ovanligt att känna när de daskar till dig kring fötterna=)...Om någon här inne är intresserad av fiske efter harr och har lust på tips om bra platser i norra Sverige (området mellan Gällivare/fisnka gränsen) så skrik till!

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...