Gå til innhold

Klump eller heleline til SØ? Hvorfor det ene eller andre?


Marius N

Anbefalte innlegg

Ofte gått og tenkt på at jeg ønsker å være mer fleksibel ifht synkegrader når jeg fisker SØ men som oftest blir det med tanken fordi jeg ikke gidder å skifte snelle så da blir det til at fisker med fast I som oftest ca 95% av tiden. Er for så vidt greit da det er en ypperlig synkegrad etter SØ. Dog tenker jeg noen ganger at jeg bør gå dypere eller at noen områder krever et flyt eller slow I snøre.

En løsning er å rigge to stenger selvfølgelig men utstyr er dyrt og har ikke pæeng til to "drømme-rigger" men etter en lang laksesesong har jeg fundert på om jeg skal gå over til klumper, drawbacket er etter min mening å dra løkkene gjennom ringene etter/i hvert kast. Men nå tenkte jeg å gå for fleksibilitet framfor funksjonalitet.

Kutta klumpene av alle 40+ snørene og laget små løkker og beholdt skytelina fra et av dem som jeg synes er fin fin og sitter nå med klumper i synkegrader fra flyt og helt ned i synk 5. Kan nå skifte synkegrad på 2-3 min og kan ha alle i lomma på jakka. Selv er jeg sykt positiv til det (før det er testa) og regner med at det flaks hvis det blir mindre fisk nå.

Hva er folks erfaringer her inne med klump kontra heleliner både fiskemessig og funksjonalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Micke og noen flere fra Vestfoldmaffian holder på med dette. Han viste meg det på treffen på Jeløya for noen år siden. Tror at Robin også driver på med dette og han syns at det er uslagbart. Jeg har testet Robins løsning men syns at forholdet mellom klump og skyteline blir litt for voldsomt. Da må man nok gjøre en løsning som du er inne på å kjøre litt tykkere skyteline. Jeg syns jeg får dårligere kontroll over kasten. MEN, jeg har bare testet den et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utelukkende brukt skyteklump i klassene 6, 7 og 8 til sjøfiske og laksefiske siden Hagen og Tellefsen lanserte HT-skytesnøret en gang på begynnelsen av 90-tallet. Jeg kommer aldri til å bruke helline i disse klassene.

Grunnen til at jeg ikke tar det helt ut, også i de mindre klassene, er at snørehastigheten lett blir for høy når presentasjon må prioriteres høyere. En klekker i str. 16 i kombinasjon med skytesnøre føles bare feil  ;D

Ettersom jeg nå har byttet flere sneller, og ennå ikke tatt meg råd til flere spoler, går også jeg med løse klumper. Her knytter jeg skytesnøret direkte i løkka med en slukknute. Dette gir en veldig liten knute. Om du tar deg råd til spoler for alle synkegradene, kan du lage gjennomgående nåleknute mellom klump og skyteline. En slik knute gir minimal støy gjennom ringene.

Som skytesnøre bruker jeg flytende monosnører (Sufix). Monosnører er gjerne stivere og tynnere enn coatede skytesnører og gir mindre friksjon. Det finnes to typer monosnører. De saktesynkende og de flytende. De saktesynkende er masive og tåler mye juling. Jeg brukte et Flat Beam 25 Lbs, i mange mange år. De flytende må man være litt mer forsiktige med, ettersom luftcellene kan "pungtere", og bli svekket. Med de flytende skytelinene kan man ofte droppe linekurven.

Til stanga i klasse 8 bruker jeg klumper på 22 gram, i klasse 7 bruker jeg 20 gram og i klasse 6 bruker jeg 18 gram. Dette tilsvarer "å gå en klasse opp" i forhold til klassifiseringen på stanga.

Personlig synes jeg mange av ferdigklumpene som selges er litt for korte dvs. ned mot 10 meter. Jeg foretrekker litt lenger klumper da jeg føler at kastingen da blir mer stabil. Enkelte av klumpene som selges er vel også primært ment for tohåndsfiske og når klumpen er konstruert for å slå over en Sunray Shadow på messingtube, så kommer tangloppa i str. 12 ganske brutalt  ;D

Det å kjøpe billig DTsnører og kappe, er fortsatt en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker utelukkende med klump og mono etter laks med tohånds men til enhånds synes jeg det blir for ekstremt, for lite friksjon og feel i kombinasjon med linekurv.Men er helt enig med deg om at lengre klumper er mer stabilt men ikke alltid så praktiskt mtp plass osv. Skal kanskje gi mono en sjanse til?

Hvordan oppfører den seg i kulda? Synes å huske at LTS sin ble noe "sær" når det ble noen blå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker utelukkende med klump og mono etter laks med tohånds men til enhånds synes jeg det blir for ekstremt, for lite friksjon og feel i kombinasjon med linekurv.Men er helt enig med deg om at lengre klumper er mer stabilt men ikke alltid så praktiskt mtp plass osv. Skal kanskje gi mono en sjanse til?

Hvordan oppfører den seg i kulda? Synes å huske at LTS sin ble noe "sær" når det ble noen blå?

Har fungert greit i kulda for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa det nye oppsettet en liten runde ned på båthavna i stat og synes det ble bra. Kaste messig var det ikke store forskjellen og skjøten var ikke veldig skjenerende heller! Og det er som du sier TMAGS fleksibilliteten jeg er ute etter. Stor løkke på skytelina kombinert med spoler til klumpene og du skifter klump på meget kort tid.

Spent på om det blir til at man bytter snøre oftere nå som man har lagt til rette for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helline helt klart , slippe å dra knuten igennom toppringer.

har man alltid klumpen utenfor , kommer i allefall ikke jeg langt nok inn mot land , da følgefiskene gjerne henger på tett opp til svaberget , inn på grunna.

dagens helliner til sjøbruk er jo meget bra , 40+ / Coastal/outbound/Ridgeline clear osv osv.

Hva er klump absolutt bedre til mon tro ?

ser mulighet for å variere skyteline-mulighetene , men blir det bedre av den grunn.?

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser også mulighetene til å skifte klumper som tmags nevner , men det kan ordnes med spole på snella ekstra , man vet jo somregel hvor man har tenkt seg , og jeg mener man er godt dekket med 1-3 liner med seg på tur , har man feks 3 liner og to spoler kan line 3 bringes med i tilelle rottefelle på kassett , og legges om i nøden.

lager gjerne en tamp innerst på lina som jeg knyter nåleknute på coatingen , og stoor løkke i andre enden , koples til løkke i løkke mor backingen , forøvrig lært av Lars L her på forumet.

Linevinne til hjemmebruk står på ønskelista.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, hvorfor i all verden skal man ha klumpen utenfor? Man fisker ikke annerledes fordi en har skyteklump. Jeg tar det for gitt at man har en overgang som glir godt i ringene. Jeg fisker HELT inn, ett rullekast for å få ut skytelina, ett bakkast og det skyter avgårde. = færre blindkast dermed er flua mer i vannet. Der fisken er.  ;)

Og skyteklump kan man bytte utenfor toppringen. Dra ut snøret så skytelina med den store løkka er utenfor toppringen, tre av klumpen og surr den sammen på hånda. Putt den i klumpmappa, ta ut ny klump og tre hele på gjennom løkka, rull den kjapt ut og knyt på flue. Det hele tar 2 minutter.  ;)

En peroiode hadde jeg skyteklump til alle stengene mine og brukte det selv på fiske etter brunørret. Det var før det fantes så mange varianter som vi har i dag. Med skyteklump kan man lage et snøre som er 100% tilpasset stanga og egne preferanser. Finner man en perfekt kombo som man bruker mye så er det bare å skjøte dem permanent, hvis man ønsker det.

Jeg bruker fortsatt snører "jeg har laga sjæl" ved å smelte sammen forskjellige deler av gamle snører. Det jeg bruker mest er et 4'ersnøre med 7,5 meters klump som er ypperlig småelvene i nærheten.

Jeg kaster aldri gamle snører, da de kan få nytt liv med krympestrømper og varmluftpistol.  ;D

Skyteline/klump er også glimrende når det er kaldt, da skjøten renser ringene for is.

Den eneste ulempen jeg kan se med klump er at man kan bli litt slurvete i kastingen. Det er jo så skammelig lett å skyte langt med klump at man fort kan dra på seg uvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å smelte løkke på cortland sin 444sl camo (glassline) Det går bare ikke, er det et vanlig fenomen som andre har opplevd? alle andre typer liner går det greit å smelte sammen. Har laget et eget helsnøre av streamline klumpen til guideline til 7 stanga mi ved og smelte sammen klumpen med ett gammelt wf snøre i klasse 2, dette kan anbefales. Artig vinter hobby dette, og testet klumper helt ned til #5 stenger, og med monoskyteline så går det et stykke kan man si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men er det noen som vet hvor man kan få tak i gode krympestrømper til å skøte liner? Kjøpte noen som tålte for lite varme og var dermed ubrukelige!

Biltema har krumpeslanger. Benytter den gule = 2 mm. Hvor bra den er i forhold til andre vet jeg ikke. Har ikke prøvd noe annet (Bortsett fra en sort fra Clas Olsson med større diameter, tror den er 2,8 mm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det for gitt at man har en overgang som glir godt i ringene.

Skyteline/klump er også glimrende når det er kaldt, da skjøten renser ringene for is.

hmmmm :-X

Hvordan er det å leve i en sort/hvit verden? Mye teskjeer...?  :P

Det er selvfølgelig merkbart at det er en skjøt der, men ikke såpass at det stopper i ringene. Sånn, da forstår alle det, forhåpentligvis...  :rolleyes:  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

"endel murersnorer av Odd"

Jeg også - og har faktisk et par ubrukte ruller igjen  :)

De bråker fælt gjennom ringene - men går godt, og du verden hvor lett det er å lage en løkke - eller en permanent skjøt med disse linene.

Men som med monoliner - er ikke akkurat flyteegenskapen allverdens når man fisker i sjø eller stillestående vann.

I elva derimot - har jeg aldri savnet de største flyteegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Til stanga i klasse 8 bruker jeg klumper på 22 gram, i klasse 7 bruker jeg 20 gram og i klasse 6 bruker jeg 18 gram. Dette tilsvarer "å gå en klasse opp" i forhold til klassifiseringen på stanga.

Personlig synes jeg mange av ferdigklumpene som selges er litt for korte dvs. ned mot 10 meter"

Jeg liker korte klumper - dvs. under 9 m.

På 6`er i elv og underhåndskast, har jeg funnet meg vel til rette med 7,5 m og 16 gram.  Og bruker en Polyleader laksefortom på 3 m (hvis jeg skal fiske med flyt).

Da føler jeg at jeg kan være langt nede på kasteegenskapskalaen - og allikevel kaste/fiske godt.

Hvor mange WF snører jeg har liggende - som har klumper over 9 m - må fåglarne vite, så de blir med tiden kappet, og brukt som rene skyteklumper.

GL Bullet og Presentation er de jeg har endt opp med som helsnører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men er det noen som vet hvor man kan få tak i gode krympestrømper til å skøte liner? Kjøpte noen som tålte for lite varme og var dermed ubrukelige!

Elfa.com

Har i flere farger ,også helt gjennom siktige.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19779&name=krympeslanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...