Gå til innhold

Triste greier


Petter L

Anbefalte innlegg

Veldig trist lesning dette her. Saker som dette har muligens flere sider.

1. Noen har lite og ingen kunnskap om konsekvensene på hva de holder på med.

2. Noen har feil holdninger. De driter i konsekvensene bare de får oppleve det fisket de selv synes er moro.

3. Miljøkriminalitet bør straffes hardere.

Selv synes jeg det er på tide med mer opplysningsarbeid rundt denne type miljøkriminalitet. Alle bør være klar over hvilke konsekvenser slik adferd får, både for naturen og dem selv.

En bør i alle fall holde et øye med hvem som fisker gjedde i vannene det gjelder. Det er sikkert noen som vil prøve å høste "fruktene" av kriminaliteten sin.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg rasende. Å sette ut gjedde i vassdrag på Vestlandet, der arten ikke hører hjemme, er rein vandalisme. Mulig jeg er artsfascist, men jeg mener det finns mer enn nok gjeddevassdrag i Norden. I Norge har vi jo, på grunn av at vassdragene langs hele kysten er kolonisert fra det salte Atlanterhavet, velsignet lite gjedde. I Sverige og Finland må du høyt opp i fjellet for å finne steder uten gjedde. Jeg håper at vi slipper å få vassdragene våre ødelagt av gjedde, og støtter faktisk rotenonbehandling hvis det er det som må til for å hindre ytterligere spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis man leser hele saken er det litt selvmotsigelser her synes jeg. Skjønner ikke at de henlegger den, når slike saker er høyt prioritert. :(

Sotra Sportsfiskere har politianmeldt gjeddeutslippet i Skiftedalsvatnet. Ifølge politiadvokat Bertil Rønnestad er saken henlagt grunnet bevisets stilling.

- Vi ser dette som alvorlig miljøkriminalitet, og det er derfor høyt prioritert. Samtidig er slike saker vanskelig og etterforske, siden oppdagelsesrisikoen er lav. Derfor er vi helt avhengig av tips og eventuelle vitneobservasjoner, sier politiadvokaten.

↓annonse↓annonseSiste fra Lo'>Anmeldt

Sotra Sportsfiskere har politianmeldt gjeddeutslippet i Skiftedalsvatnet. Ifølge politiadvokat Bertil Rønnestad er saken henlagt grunnet bevisets stilling.

- Vi ser dette som alvorlig miljøkriminalitet, og det er derfor høyt prioritert. Samtidig er slike saker vanskelig og etterforske, siden oppdagelsesrisikoen er lav. Derfor er vi helt avhengig av tips og eventuelle vitneobservasjoner, sier politiadvokaten.

↓annonse↓annonseSiste fra Lo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke alltid slik at gjedde = ødelagt fiskevann med tanke på ørretfiske. Men, svært ofte er resultatet negativt, OG det er umulig å forutsi hva som blir det endelige resultatet. Med fremmede arter følger det gjerne med parasitter, som også påvirker miljøet.

Denne uken gjennomføres det rotenonbehandling i Telemarkskanalen for å forhindre videre spredning av gjedde. Rotenon er et drastisk virkemiddel, som dreper all fisk i vannet som blir behandlet. Det er ikke noe vi ønsker, men sett opp mot risiko for spredning av gjedde, så hadde vi ikke noe valg.

Det er helt utrolig at noen i det hele kan finne på å spre gjedde. Det er MILJØKRIMINALITET av VERSTE sort.

>:( >:(

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at noen i det hele kan finne på å spre gjedde. Det er MILJØKRIMINALITET av VERSTE sort.

>:( >:(

bjorni

Genial miljøkriminalitet.. Et virus i form av fisk som formerer seg selv, mens gjerningsmennene sitter godt tilbakelent i stresslessen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Claus, det kan vel hende det finnes miljøkriminalitet som ikke har hatt negative konsekvenser, men sliter med å se på denne type adferd som noe genialt. Det tror jeg heller ikke du mener ...

Vi mennesker har vært altfor flinke til å tukle med naturen. Det er vel på tide at vi lærer litt snart... Naturmangfoldloven er et skritt i riktig retning, men vi må begynne å handle etter den også.

;)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så provosert av slike møkkafolk!

Det verste er jo at dette tidligere har blitt gjort på pur F.

Oppe i Hallingdalen ble det mumlet i skjegga om tilsvarende aksjoner.

Gjedda er allerede observert helt opp til Svenkerud, for de litt lokalkjente.

Samt at rykter vil ha det til at den har kommet seg enda lenger opp. Er så tilfelle, må den nesten ha blitt sluppet ut.

Selv hadde jeg nesten ventet meg litt krisestemning. Men i Flå, f.eks, fikk jeg inntrykket at man jubler over gjeddefisket som sprer seg oppover og. Da jeg turet nedover dalen sensomres i år, krydde det av gjeddefiskere langs elva.

Det er også mulig jeg har feiltolket signaler, men jeg tror at bl.a. Flå kommer til å markedsføre gjeddefisket sterkt.

Problemet med å få banket problemet inn i hue på politikere og "folk flest" er vel kanskje det faktum at ei stor gjedde virker mye mer imponerende enn ei lita kilos-sild av ei aure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...