Gå til innhold

Ørretfiske i gytesesongen; er det uetisk?


Andreas L

Anbefalte innlegg

Dette har vært oppe noen ganger i forskjellige tråder på forumet:

Noen har sterke meninger om når det er ok å fange (og slippe?) ørret. Når begynner egentlig gytetida? Er ikke ørretens liv egentlig en reise mot gyting? Hva med vann uten gytemuligheter? Artig tema for en liten høstdebatt synes jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

totalt uestetisk...... ville du latt ei dame i 8 mnd graviditet bli piska gjennom en 1500 meter på skøyter? :rolleyes:

Tror vi i norge kan ha gyting fra begynnelsen av september, klimaavhengig det sies ofte at ørreten gyter når lauet faller av trærna....altså fra seprember til november, lokale variasjoner....vannstand etc. i overbefolkede vann ingen problemer da er det kultivering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totalt uestetisk...... ville du latt ei dame i 8 mnd graviditet bli piska gjennom en 1500 meter på skøyter? :rolleyes:

i overbefolkede vann ingen problemer da er det kultivering.

Ikke noen spesielt bra sammenligning. Og hvis du mener uetisk som i dyreplaging er den første og den siste setningen ganske selvmotsigende........Og hvorfor er laks- og sjøørrettfiske i elv ok da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir de en Monsen og slenger de på land, men så snakker vi elver med svært mye fisk også da. Skulle det slenge på en stor en så blir den satt varsomt tilbake. Fisker heller ikke på de store jeg ser. Uetisk eller ikke, noen må bidra til kultiveringen selv om det ikke hjelper stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

totalt uestetisk...... ville du latt ei dame i 8 mnd graviditet bli piska gjennom en 1500 meter på skøyter? :rolleyes:

i overbefolkede vann ingen problemer da er det kultivering.

Ikke noen spesielt bra sammenligning. Og hvis du mener uetisk som i dyreplaging er den første og den siste setningen ganske selvmotsigende........Og hvorfor er laks- og sjøørrettfiske i elv ok da? :D

i den siste delen mener jeg at man skal drepe fisken....ikke fjaser med å sette den tilbake. Jeg mener at man ikke skal drive ekstremtrening dersom dama er 8 mnd på vei...... sammenligningen var rett og slett genial.... fiske etter anadrom fisk avsluttest ofte .... forskere og politikere ser annen verdi på de anadrome fiskene enn innlandsfisken....derfor er forskningen langt større på de anadrome artene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder spesielle regler for brunørret, da ?

Ingen klager høylytt på harrfiske om våren, røyefiske, laks og sjø-ørret . . .

Dessuten drives fint lite målrettet fiske etter ørret i elvene om høsten.

Når man om høsten fisker harr i elver som også har ørret, så er det fort gjort å kroke en av sistnevnte også.

Gir meg isåfall ikke veldig dårlig samvittighet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gytinga tåler fisken mest håndtering. Ja, nå er den faktisk nesten pansret sammenliknet med når "villien" klekker.

Men fluefiske er jo stort sett bare romantikk og følelser så det er greit å la de være i fred. Ligg unna bekker, elver og os så kan man fange de som ikke er i "modus". Det er alltid masse gjeldfisk som har annet fore.. Også finnes det svært mange vann over alt i dette landet hvor fisken ikke gyter og da spiller det keine rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Merkelig fenomen egentlig; Når laksen skal gyte starter man fiskesesongen etter laks og når ørreten skal gyte stopper man fiskesesongen etter ørret. Harr driter vi i når vi fisker etter den selv om vi altså av etiske/moralske grunner ikke fisker etter gytende ørret. Jeg skjønner ingenting jeg, men det er jo ikke akkurat noe nytt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etikk og fluefiske ???

Det er vel rimelig uetisk den type fiske vi bedriver uansett. Cr etc.

Det kan da umulig være etisk riktig og leke med fiskens liv på sommeren, mens på høsten er det liksom uetisk ???

Det skjønner jeg ikke en dritt av.

Følg lokale regler er min mening og selv avgjør da om du vil fiske på gytere.

Jeg fisker ikke på gytefisk i elv, men i vann fisker jeg til isen legger seg.

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fisk er jo gytefisk før eller senere (hvis den får leve). Etikken her synes jeg blir uklar. For meg er det slik: Enten er det etisk akseptabelt å plage en fisk ei stund før den drepes eller slippes ut igjen eller så er det ikke etisk akseptabelt. Jeg ser ikke helt forskjellen i det etiske ut fra rognstørrelse. Mitt fiske er økologisk styrt og derfor dreper og spiser jeg den fisken jeg får dersom det er økologisk riktig ut fra bestand, type fisk, fiskestørrelse osv. Men gytefisk er mindreverdig matfisk og derfor lar jeg elver, bekker og os være i fred på denne tida. Det samme gjelder de største ørretene som kanskje har uheldig store verdier av miljøgifter og ikke egner seg som mat. Som nevnt over finner en fin fisk ute i innsjøene litt vekk fra nærmeste gyteplass som er i topp kondisjon og ikke skal gyte. Etikken mener jeg ligger i om vi kan tillate oss å plage fisk for vår egen fornøyelse og for å gi et herlig og sunt tilskudd til det vi skal putte i oss. Som det rovdyret jeg er tillater jeg meg å plage fisk ei kort stund og spise den istedet for f.eks. kylling som har vært plaga store deler av sitt korte liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av gamet med mitt høstfiske etter harr kan være att man kan få en gytevandrende ørret....

ellers så er jo gytefisken godt beskyttet av fiskeregler i elvene jeg fisker i ,og det er jo fint  :D

Uetisk blir det først  i mine øyne om man bryter lover og regler og driver målrettet tjuvfiske etter disse i gyteperioden...

Når vi snakker om kultivering er jeg positiv til dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Av etiske grunner kan vi ikke si at det uetisk da vi resten av året gjør akkurat det samme. Nemlig fisker etter dem.

Men jeg lurer litt på om man burde ha bedre samvittighet for å fiske gytefisk og drepe dem om man fisker i et overbefolket vann. Eller?

Husker jeg en periode brukte å fiske gytefisk i slike overbefolkede elver og vann for så å tømme dem for melke og rogn. Satte dem så tilbake etter dette "inngrepet"... Er det etisk riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler kanskje at det er unødvendig og denge store streamere for å prøve og ta gyteørret, men jeg er nå av den oppfatning at ørret som tar tørt på høsten ikke er så opptatt av gyting uansett, så jeg har ikke så dårlig samvittighet om en slik biter på kroken. Men man trenger kanskje ikke å stå midt i gytegropene og fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fisk er jo gytefisk før eller senere (hvis den får leve).

Dette er nettopp min tanke, når blir fisken gytefisk? Jeg stiller meg derfor spørrende til åpen kritikk av fiskere som fanger fisk i gytetida så lenge vassdragets regler følges. Noe annet er å slå ihjel fisk som ikke duger som menneskeføde, det er vel unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totalt uestetisk...... ville du latt ei dame i 8 mnd graviditet bli piska gjennom en 1500 meter på skøyter? :rolleyes:

Skjønner jeg ikke.

Hvorfor skal en hormonsprutende proteinbombe på den,for fisken,beste tiden på året være så skjør ?

Tempen i vannet er tilogmed gunstig for hardhendt behandling......... :rolleyes:

Dette har jo vært filmet,og hunnfisken sloss jo så fillene fyker i flere dager for å få de beste gyteplasene,så litt tåler dem jo.

Det betyr ikke at jeg selv fisker etter gytefisk,bare etterlyser logikken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig fenomen egentlig; Når laksen skal gyte starter man fiskesesongen etter laks og når ørreten skal gyte stopper man fiskesesongen etter ørret. Harr driter vi i når vi fisker etter den selv om vi altså av etiske/moralske grunner ikke fisker etter gytende ørret. Jeg skjønner ingenting jeg, men det er jo ikke akkurat noe nytt.

:)

Spissformulert på en veldig god måte, merkelig at vi gjør alt feil liksom og så skal besserwisserne gasse seg i sin "ekspertise"... Man må liksom ikke komme her og komme her, for da blir skapet satt på rett plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Etikk og fluefiske ???

Det er vel rimelig uetisk den type fiske vi bedriver uansett. Cr etc.

Det kan da umulig være etisk riktig og leke med fiskens liv på sommeren, mens på høsten er det liksom uetisk ???

Det skjønner jeg ikke en dritt av.

Tja, er ikke fluefiske en måte å fange fisk på da? Selv Jesus skal visstnok ha fisket... med garn. Slo han ihjel alt eller valgte han ut hvilke som skulle få leve videre? Aner ikke, men skulle altså tro at fisk er mat om man tolker det skrevne ord.

Jeg aner altså ikke, men velger å tro at fiske er mye av det samme som med jakt. Jegerne har den fordelen at de ser byttet og kan velge å skyte eller la det være av hensyn til beskatning osv... Jeg derimot kan ikke velge hverken det ene eller det andre før jeg har byttet i håven (eller i hånda). Og da mener jeg at små kroker uten mothake er bedre enn f.eks. garn eller wobblere med treblekroker og mothaker om jeg skal slippe fisken fri. Kan godt hende jeg tar feil, men det mener jeg altså frem til noen motbeviser det.

Så da spørs det vel kanskje heller om etikken eller moralen dersom man bevisst fisker på fisk man må sette tilbake (f.eks. storfisk i Hemsil). Da sliter jeg mer med logikken. Fisken er jo for søren meg fredet og likevel fisker vi knallhardt etter den! Og gjør vi det så bør vi kanskje ikke putte for mange pekefingre opp i nesa på de som fisker der det er gytefisk, eller? Nå er det vel heller ikke så lurt å fiske på gytende fisk med tanke på videreføring av stammen da... For en elgjeger vil vel neppe skyte på parrende elg heller? Og smaker gytefisk særlig godt?

Men etikk oppi det hele... vel, der har jeg gitt opp å finne "sannheten" og forsøker heller å fiske "grønt". Altså så miljømessig fornuftig som jeg får til. Jeg feiler nok sikkert der også oftere enn hva godt er, men hva er egentlig riktig der jeg fisker?

Jeg har altså ingen andre svar eller etiske retningslinjer for meg selv enn det jeg tror og gjør dermed så godt jeg kan utfra det. Men la være å fiske? Nei, kunne Jesus så kan jaggu jeg også! Selv om han sikkert gjorde det mer riktig enn meg...

- "Etikk?"

- "Pass! Neste spørsmål takk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etikk er egentlig en persons mening(tolkning) på hva som er rett og galt. Hva som er rett og galt er også påvikret om hvor den personen kommer fra...oppvekst osv og av geografiske betydninger.

Så svaret blir da:

Sv: Ørretfiske i gytesesongen; er det uetisk?

For noen ikke, for andre ja.

Nå finns det vel også andre måter å definere etikk på, men det er liten tvil om at spørsmålet ikke er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...