Gå til innhold

Noen støggere?


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

høstens styggeste aure.

47 cm knekt ryggen en gang i oppveksten, og med et radmager buk, gjør ikke akkuratt denne til noen fotomodell. fine rød prikker da ;D

6217697227_78329dff1e_b.jpg

Jeg fikk en Torsk som var temmelig nøyaktig lik denne i kroppsfasong i sommer, når jeg tok buken på den så jeg at hele ryggraden var deformert og gikk i "svinger"! Hehe, fikk meg en god latter når den krabaten havnet i båten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan et for raskt/ uheldig C&R være årsaken til knekt rygg på fisken ?

Jeg har jo tatt meg selv i å slippe ut små ørret (mindre enn 30cm) uten å bruke håv- et lite kast (står oppreist istendenfor å bøye meg ned til vannet å la fisken gli ut i vannet), løfting av ørreten over vannet og opp i håv etc...

Jeg er jo veldig forsiktig når fisken blir over 400gr og større ørret ikke tåler enhånds løft uansett hvor kult det kan se ut på bilde.

Men små ørreter har kanskje blitt behandlet litt mer hardhendt enn nødvendig - spesielt om slike ryggskader kan oppstå. 

Noen tanker rundt dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan et for raskt/ uheldig C&R være årsaken til knekt rygg på fisken ?

Jeg har jo tatt meg selv i å slippe ut små ørret (mindre enn 30cm) uten å bruke håv- et lite kast (står oppreist istendenfor å bøye meg ned til vannet å la fisken gli ut i vannet), løfting av ørreten over vannet og opp i håv etc...

Jeg er jo veldig forsiktig når fisken blir over 400gr og større ørret ikke tåler enhånds løft uansett hvor kult det kan se ut på bilde.

Men små ørreter har kanskje blitt behandlet litt mer hardhendt enn nødvendig - spesielt om slike ryggskader kan oppstå.  

Noen tanker rundt dette ?

Om fisken knekker ryggen vil den ikke bli seende slik ut, og mest sannsynlig dø med tiden. Som nevnt tidligere tror jeg denne fisken har skoliose (sideforskyvning av ryggvirvler) som kan komme av alt fra feilernæring til ugunstige miljøparametre som oksygen og temperatur-nivåer i tidlige livsfaser, eller som Håvard sier en parasittisk sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har hørt at det i vann som det fiskes mye med dynamitt ofte gir slike skader på fisk. Rett og slett trykkskader?? Ellers så tror jeg slik fisk smaker like godt som friske eksemplarer. Har sett noen slike ørreter på ringvassøya men ikke så mange i indre troms. En annen sykdom er at ørreten utvikler store skjell, grå farge og stor ryggfinne.. Mer vanlig i østlig vendte strøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan vell og skje fordi folk løfter fisken etter sporen.. ser det ofte på laksefiskere og de får fisk så tar de ett grep rundt sporen, løfter fisken rett opp.. akkurat det løftet der er vist ganske uheldig for fisken når det kommer til ryggskader.

Løft etter sporden ressulterer som oftes i att ryggvirvlene går fra hverandre, der oppstår også som regel en blødning i ryggmusklaturen der virvlen/e er gått fra hverandre.Den musklaturen stivner( kroppens forsøk på å lege blødningen)... Prøv å spring maraton med begge beina i gips. Går som det må gå når du er avhengig av att vann renner over gjellene.

No som ofte fører til at fisken brekker ryggen er når folk absolutt skal holde den en meter over vannflata for bildet sin skyld.

Ryggen knekker vell ikke av att fisken blir løftet en meter over vannet. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alldri sett slik ørret før men jeg fikk en ørret som noen hadde kupert totalt ned ifjord sommer og det gjorde meg vondt, pen lengde på 39 cm,men tynn som ei sil såden hadde vell liggi i "trøkka" en god stund etter mishandlinga..

eller kunne det vært en sykdom foresten? siden det er nevnt i denne linken? (men må si at den så klipt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...