Gå til innhold

Fiske etter STORørret!!


Anbefalte innlegg

Er mange fluefiskere her inne, men virker som att de gutta med tohånds eller tyngre enhånds som fisker etter de virkelig STORE gutta, snakker da om dem som man ser stå i hunderfossen og denge, eller i randselva !!

Også fint lite rapporter,bilder om dette fiske her inne...og heller ingen som setter standaren i kilosfisktråden heller  :)  ;)

De ørretene vi får er jo småfisk for disse gutta  :)

Er det noen her som driver med denne type fiske her inne?

Og hva slags type utstyr brukes?

Kunne gjerne tenkt meg og prøve detta fisket...men da med enhånds.

hvilke klasse? synkesnøre eller sinktip?

Dette vil jo kanskje sammenlignes med sjøørret fiske, kanskje dere har noen tips? om ingen av disse storørretfiskerne henger her inne:)

Mvh sjølvaste (som nå går for og bli sjølvaste storørretkongen )  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her på forumet er det ikke mange ihuga laksefiskere..... dette fisket er svært likt det fisket vi finner i lakseelvene derfor er det lite appelerende blandt forumets deltagere...... de fleste at oss er vel mest opptatt av fiskeformen ikke at det er en diger brun en i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye diger ørret får disse folkene? De flinke. Går ut i fra det mange kast mellom hver ørret over 3-4 kilo.

Det er nok mange kast og timer om ikke dager mellom hver fisk ja  :)

Her jeg bor så er det MYE fiskespisende øretter mellom 2 og 4 kilo.... så hadde vært gøy og prøvd litt streamerfiske etter disse med litt grovere utstyr.  :)

tubefluer som de andre gutta bruker er ikke aktuelt for meg, går heller for Mustad C52S BLN strl 2 som jeg har liggende eller lignende kroker og klemmer ned mothaken  :)

Mange ganger jeg skulle ønske jeg hadde grovere utstyr og større fluer på lur når jeg står der og fisker småharr når plutselig en diger jævel av en ørret er oppe og plasker i overflata  :)

Men hvilke klasser bruker dere til sjøøretten da? #8 eller #9 burde jo holde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye diger ørret får disse folkene? De flinke. Går ut i fra det mange kast mellom hver ørret over 3-4 kilo.

Husker jeg så en statestikk på dette fra gudbrandsdalslågen . . .

Husker desverre ikke hvor mange timer de regnet for hver hunderørret som ble tatt på sportsfiskeredskap, men det fristet ihvertfall ikke til å prøve  ;D

Skal jeg først stå å denge fæle streamere etter stor fisk så oppsøker jeg like gjerne ei lakseelv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye diger ørret får disse folkene? De flinke. Går ut i fra det mange kast mellom hver ørret over 3-4 kilo.

Husker jeg så en statestikk på dette fra gudbrandsdalslågen . . .

Husker desverre ikke hvor mange timer de regnet for hver hunderørret som ble tatt på sportsfiskeredskap, men det fristet ihvertfall ikke til å prøve  ;D

Skal jeg først stå å denge fæle streamere etter stor fisk så oppsøker jeg like gjerne ei lakseelv  :)

hehe jeg vet :)

neinei...for meg er det omvendt, skal jeg først stå og denge og denge skal det jaggu være på store ørreter  :) billigere er det og bare 2min nedi elva her pluss att disse store ørettene i forhold til laksen er sultne glupske jævler i forhold  :)

Så med andre ord, sjansene burde være større og få lurt disse enn en laks  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk som ikke spiser insekter, og da helst fra overflaten, er ikke ekte fisk !

Folk som benytter fluer som imiterer annet enn insekter burde blitt nektet alt fiske med fluestang i minimum 2 år . . .

Altså omtrent det samme som å bli tatt for doping i idrett  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk som ikke spiser insekter, og da helst fra overflaten, er ikke ekte fisk !

Folk som benytter fluer som imiterer annet enn insekter burde blitt nektet alt fiske med fluestang i minimum 2 år . . .

Altså omtrent det samme som å bli tatt for doping i idrett  ;D

 ooofftopic

;D

Ellers så ser jeg den nå att ingen vil komme med gode tips angående slikt fiske, da de føler seg truet og att de søte tørrfluefanget kilosfiskene i kilostråden neste år vil se ut som yngel i forhold til mine stramerfiskede øretter. tar jo høyde for og ta disse som spiser kilosfisk til frokost   ;)

Får vel starte min egen 5kilostråd til neste år 8)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye diger ørret får disse folkene? De flinke. Går ut i fra det mange kast mellom hver ørret over 3-4 kilo.

Det er nok mange kast og timer om ikke dager mellom hver fisk ja  :)

Her jeg bor så er det MYE fiskespisende øretter mellom 2 og 4 kilo.... så hadde vært gøy og prøvd litt streamerfiske etter disse med litt grovere utstyr.  :)

tubefluer som de andre gutta bruker er ikke aktuelt for meg, går heller for Mustad C52S BLN strl 2 som jeg har liggende eller lignende kroker og klemmer ned mothaken  :)

Mange ganger jeg skulle ønske jeg hadde grovere utstyr og større fluer på lur når jeg står der og fisker småharr når plutselig en diger jævel av en ørret er oppe og plasker i overflata  :)

Men hvilke klasser bruker dere til sjøøretten da? #8 eller #9 burde jo holde det?

Du kommer langt med  feks. 10' #6.Myk nok til å være behagelig å kaste med og dempe effekten av større tyngre fluer(en våt streamer kan veie litt).Og med rygg nok til å bakse med stor ørret og bra laks faktisk.

Og når det gjelder napphyppighet,kan vi nok snakke sesonger i mellom fisk fra 3-4 kilo og oppover. ;)

Tålmodighetsprøve dette,men desto mer du fisker,desto mer lærer du om standplasser,huggutløsende effekter/fluer osv.

Og når det biter....er det muligens verdt det,selv om den ikke skulle bli med inn. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største ørreten jeg har tatt på flue, er på en krok 6 streamer,og veide 4,2 kg.Hvor.............ja det var det da.Det var ikke i elv men i et vann langt til fjells.Stanga jeg brukte var en #6. Det er stort sett samme utrustning som jeg bruker på sjø-ørret. Samme krokstørrelse også.

Jeg og mitt fiske er ikke så hyperfiksert at jeg kun bruker tørt.Jeg fisker med de fluene jeg får fisk på,for å si det sånn.Men tørrfluefiske etter ørret og HARR i elv,er det jeg synes er morsomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye diger ørret får disse folkene? De flinke. Går ut i fra det mange kast mellom hver ørret over 3-4 kilo.

Det er nok mange kast og timer om ikke dager mellom hver fisk ja  :)

Her jeg bor så er det MYE fiskespisende øretter mellom 2 og 4 kilo.... så hadde vært gøy og prøvd litt streamerfiske etter disse med litt grovere utstyr.  :)

tubefluer som de andre gutta bruker er ikke aktuelt for meg, går heller for Mustad C52S BLN strl 2 som jeg har liggende eller lignende kroker og klemmer ned mothaken  :)

Mange ganger jeg skulle ønske jeg hadde grovere utstyr og større fluer på lur når jeg står der og fisker småharr når plutselig en diger jævel av en ørret er oppe og plasker i overflata  :)

Men hvilke klasser bruker dere til sjøøretten da? #8 eller #9 burde jo holde det?

Du kommer langt med  feks. 10' #6.Myk nok til å være behagelig å kaste med og dempe effekten av større tyngre fluer(en våt streamer kan veie litt).Og med rygg nok til å bakse med stor ørret og bra laks faktisk.

Og når det gjelder napphyppighet,kan vi nok snakke sesonger i mellom fisk fra 3-4 kilo og oppover. ;)

Tålmodighetsprøve dette,men desto mer du fisker,desto mer lærer du om standplasser,huggutløsende effekter/fluer osv.

Og når det biter....er det muligens verdt det,selv om den ikke skulle bli med inn. 8)

10`#6 ja, sjekke litt og se om jeg finner no  :)

Vet en del om standplasser, fant ut en god del når jeg var på dorgekjøret for en god del år siden   ;D

ja fluevalg blir det jo litt verre med får google litt  :) eller stikke innom g-sport på lillehammer og høre litt med de gutta der , tror noen av dem denger 2hånds  :)

Takk for svar willy  :)

Den største ørreten jeg har tatt på flue, er på en krok 6 streamer,og veide 4,2 kg.Hvor.............ja det var det da.Det var ikke i elv men i et vann langt til fjells.Stanga jeg brukte var en #6. Det er stort sett samme utrustning som jeg bruker på sjø-ørret. Samme krokstørrelse også.

Jeg og mitt fiske er ikke så hyperfiksert at jeg kun bruker tørt.Jeg fisker med de fluene jeg får fisk på,for å si det sånn.Men tørrfluefiske etter ørret og HARR i elv,er det jeg synes er morsomst.

Sier du det ja  :)  krokstrl 6 ja...  :)Det har jeg jo i boksen også  :)

Ja tørrfluefiske i elv er jo favoritten min også, men istedet for og stå og denge bare etter småharren her så kunne jeg likeså godt kaste litt streamer på det store gutta som står i strømmen lenger ut og plasker  :) fiska nok småharr for og si det sånn   ;D

Takk for tips  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det ja  :)  krokstrl 6 ja...  :)Det har jeg jo i boksen også  :)

Ja tørrfluefiske i elv er jo favoritten min også, men istedet for og stå og denge bare etter småharren her så kunne jeg likeså godt kaste litt streamer på det store gutta som står i strømmen lenger ut og plasker  :) fiska nok småharr for og si det sånn   ;D

Takk for tips  :)

Send meg adr din på PM så skal jeg sende noen eksempler på gode ørretstreamere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei enhånds 8'erstang funker greit hvis det ikke er for stridt, ei 6'er stang er en vits til dette fisket.

Snørettypen avhenger selvsagt helt av strømhastighet og dybde der du fisker, men et Coastal fast intermediate kan være et greit allroundsnøre.

Som du skriver har dette fisket mye til felles med sjøørretfiske. Og som det også skrives her går det svært mange fisketimer mellom hver fisk, så ekstrem tålmodighet trengs for å oppnå resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på finn i dag. Knallutstyr som kanskje kan fåes billig. Virker som selger ikke har helt peiling... Meen man skal vel ikke lure noen  :-X  8)http://m.finn.no/#bap/forsale/ad.html?finnkode=31303017&sort=5&page=1&segment=1&periode=1&keyword=Fluefiske&rows=10

Det er i hvertfall kjempe kombo for stor ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det ja  :)  krokstrl 6 ja...  :)Det har jeg jo i boksen også  :)

Ja tørrfluefiske i elv er jo favoritten min også, men istedet for og stå og denge bare etter småharren her så kunne jeg likeså godt kaste litt streamer på det store gutta som står i strømmen lenger ut og plasker  :) fiska nok småharr for og si det sånn   ;D

Takk for tips  :)

Send meg adr din på PM så skal jeg sende noen eksempler på gode ørretstreamere.

Det var hyggelig, kan ikke noe annet og si tusen takk for det  :D :D

Da får du sende adr di da så skal du få noen tørrfluer av meg  :D

Scuirus: skal se om jeg finner en sånn kombo  :)

Stian36: skal sjekke ut denna nærmere ja, går jo ann og legge inn ett bud og se  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore. Det sitter en kar på Øyer som har en pose fyllt med noe fryktelige saker. Stooooore kroker, noen plastrør, merkelige fjær og halebiter eller hva dette kan være. Hehe, tror han er litt ivrig på å bli kvitt mye av dette da det ikke lar seg forene med hans filosofi om at ei god flue flyter ;)

Er midt i flyttelasset men jeg tror jeg vet hvor jeg har det hen. ;) Startpakke storørretfluebinding! Kjøper du meg en pils så er vi der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore. Det sitter en kar på Øyer som har en pose fyllt med noe fryktelige saker. Stooooore kroker, noen plastrør, merkelige fjær og halebiter eller hva dette kan være. Hehe, tror han er litt ivrig på å bli kvitt mye av dette da det ikke lar seg forene med hans filosofi om at ei god flue flyter ;)

Er midt i flyttelasset men jeg tror jeg vet hvor jeg har det hen. ;) Startpakke storørretfluebinding! Kjøper du meg en pils så er vi der :)

;D ;D

Det høres nice ut, thank u kompis  :D

Vi må jo ha noen bindekvelder utover, jeg tar med pils og du detta stashet  :)  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket nedenfor Hunderfossen krever noe annet enn klasse 5. Tung synkeline i sterk strøm og muligheter for 10 kilofisk.... Ville nok valgt noe annet enn klasse 5 ja!  :)

Det ville nok sikkert jeg og. Du får jo lette to hånds og da. Hvis man i det hele tatt bør bruke lette stenger?  

Dette fisket kan jeg ingenting om men jeg mistenker det å ligne fælt på laskefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...