Gå til innhold
  • 0

Fluebinding ???


Lundeflue

Spørsmål

Heei :)

Hva er det mest nødvendige materiale man trenger for å kunne binde de mest brukte tørrfluene !! ??

Døgnfluer som aurivilli, baetis ..klekkere å spinnere ?

Virker som det er så vannvittigt mye materiell ute å flyr at eg blir helt satt ut :)

Å kor handler man dette ?

Håper på tips, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

Det var egentlig et litt vrient spørsmål. Hva er det mest aktuelle produktet hvis man skal binde en døgnflue.

Spør du meg, er det en krok. En aurivillie er det en tørrfluekrok på str 12 eller 14. Litt mindre med en Baetis!!!

Regner med du har krok. Hvis jeg hadde kun hatt krok pg skulle ha en ting, da hadde valget vært en "lortfarget" dubbing i olivennyanse. Da hadde jeg kunnet lage de utroligste imitasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tja, hva er de mest brukte tørrfluene? Det avhenger litt av hvem som svarer. Her er det jeg bruker mest:

Døgnfluer:

Krok: TMC103BL (mottakerløs), eller TMC102Y  str. 11-17 (Labosa på forumet her selger pakker med 100 kroker)

Tråd: Tynn tråd i fargene brun, svart, gul og oliven går det mest av. Jeg liker Lagartun 95D. Hends bindetråd er også veldig bra.

Ving:  CDC, Dry wing i relativt lyse farger

Hale: Fibetts, CoqDeLeon fibre, eller hane hackel fibre, ofte av lys farge, eller brun og grå

Kropp: Hends dryfly dubbing, eller biots

Hackle: Kjøp kvalitetshackel. Det det går mest av er: grizzly, brun, dun og svart

Foam: Anvendelig til så mye

Vårfluer:

Stort sett de samme materialene om for døgnfluer. Men, jeg bruker ofte litt rådyrhår og hjortehår i tillegg i flere av mønstrene.

Hvis jeg skulle starte med fluebinding i dag hadde jeg gjort følgende.

1. Finn ut hvilke døgnfluer som finnes der du fisker og bind opp det du trenger

Klekker det Marginata pg Vespertina (stor og liten myrdøgnflue) på vårparten, så kjøp de materialene du trenger for å binde disse  fluene. Du finner gode bindebeskrivelser på forumet her og nå også i  fluedatabasen. Bind disse fluene i litt forskjellige størrelser og i forskjellige stadier f. eks. klekker, dun og spinner)

2. Vær litt selektiv og kresen. Ikke bind opp en haug med fluer i alle farger for å være på den sikkre siden. Det ender med at du bare fyller opp boksene dine med fluer du ikke bruker.

Av andre materialer ville jeg anskaffet påfuglherl, ett rapphøne skinn og tynn mirage tinsel. Fisken liker litt glim av og til, men ikke overdriv dette.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Beklager hvis jeg var sarkastisk! :P

Skjønner dette er vanskelig

Aurivillie 12-14 normal tørrfluekrok

Baetis 14-18 av sammetype.

Div olivengul lortfarvet tørffluedubbng. Gjerne syntetisk som flyrite, eller superfine.

Tråd.. etter min mening så tynn som mulig. Skygg banen for boindetråd de prøver å lure nybegynneren med..tykk svart tråd!

Hackel. Det er en myte at brunt og grizle hackel er det mest ordinære hackelet.

En nybegynner som skal starte har mest bruk for to farger. Ginger og dun (dessuten er det de to fargene som har utrolig god kvalitet også... skal du ha mørkere hackel - kjøp det farget istarten ;))

Døgnfluevinge. Er du nøye på kostnader... skaff et mørkt dun (mørkegrå) garn av foreksempel dryving eller lignende. Skal du eksperimenter vider, er du nødt til å skaffe deg cdc. Viktigste farge er lys brun....

Min mening på et åpent spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva med å starte med døgnfluenymfer hvis du aldri har bundet før? :)

fisker ikke med nymfer !

He-he . . .  ;D

Her må Halford-disipplene kjenne sin besøkelsestid, da jeg har inntrykk av at rekruteringen har vært så som så i det siste  :D

som sagt, fisker ikke med nymfer :) Å om jeg en gang i ny å ne gjør,så ordner d seg :) Parachutes ska jeg åsså fikse:p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Vil du ha en sparepakke som du kommer billig ut med.... en sparepakke til funksjonsfluer og 0 dill?

Setter opp denne pakka, du vil klare dg til å få de innlandsfiskene du vil ha av fisk som spiser insekter.

CdC..... han brukes på deler på fluer som skal flyte..... vinger, kropp

Rapphøne..... brukes til livlige deler på klekkere...ja også nymfer 

Sett med 10 farger dubbing....naturfarger, du skal kjenne igjen fargene når du ser på en elvekantmiljø fra bakken til ca 2 meter opp på stammen av vegitasjonen......

Rådyrhår...... til vinger, kropp må flere fluemønster

Samle på deg plastmateriale fra ulike plastposer i ulike farger samt sølvfarga eller gullfarga kaffeposer....

Av disse materialene bør du kunne etterligne de fleste byttedyrene....... er det noen som vil hjelpe til med fluemønstre bundet utfra dette materialutbudet?

foruten må du ha kroker i str. 10-12-14 i første omgang....bindetråd....bindestikke og saks...... alt annet trenger du egentlig ikke for å gjøre det fiskbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det enkleste er kanskje å bruke Renaflua som utgangspunkt. Jeg bruker denne i forskjellige varianter til så godt som alt vårfluefiske, i tillegg til at en mer lettdresset variant også kan funke til enkelt døgnfluefiske, om det ikke er alt for sær fisk/fisker. Det du trenger da, er et utvalg i tørfluekroker fra #10 til #16, Polygarn i brunt, lyst brunt og grått, en dispenser med FlyRite dubbingmateriale og et par vannfaste tusjpenner i brunt og sort t.eks. Billigere og enkelere kan du ikke få det. Bindebeskrivelse av Renaflue finner du her på forumet, eller på hjemmesiden til Mollan Media om jeg ikke husker feil. Lykke til.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Jeg har så lyst til at lundefluen  kunne kjøre denne pakka jeg nevnte....istedenfor dubbingpakka kjøper han vannfaste tusjer med  bruksområde fluebinding......han får en real porson natur Kapok til å farge...... så kan vi her med forummet gi oppgaver under veis...... dt hadde vært dritgøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I ditt område mener jeg det er mest myrdøgnfluer; Vespertina og Marginata. Mygg er alltid aktuelt, samt vårfluer. Jeg har masse fjær jeg sjelden eller aldri bruker. Skulle nesten ønske jeg starta med blanke ark. Da hadde jeg gått for materialene Bjorni anbefaler, for det er ganske nøyaktig hva jeg bruker i dag. Til døgnfluer kommer du langt med krok str 12, 14 og 16, en fibbets til hale, FIN dubbing i 4-5 farger til kropp, grå CDC og polygarn til vinge og en dyr og god grizzly hanenakke til hackle på de største fluene. Og så kan du spe på med mere ettersom behovene melder seg og hva du ser langs elva.

Du trenger mindre materiale til ei flue enn du kanskje tror. De første fluene dine blir lett overdressa med for mye fjær. Det blei i hvert fall mine - i mange år! Bli med på bindekvelder med andre fluebindere, om du kan. Sosialt og VELDIG lærerikt.

Kan anbefale Nordisk som har godt utvalg i kroker og fjær. Selv om de har rota det til et par ganger i sommer med forsendelse som det viste seg ikke var sendt (ingen er perfekte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ooi for en morning å våkne til :) Masse hyggelige hjelpere :) Staffan, du er en guru å jeg tar dine råd til følge:) Geir, du har helt rett angående marginata å vespertina, dette er døgnfluene i vanna her :) Jeg er blitt frelst i elve fiske, noe som er nytt for meg, kun 1 sesong i elv siden tidlig på 90 tallet ! Dere har helt sikkert rett i at det finnes enklere fluer å starte med en ei elve døgnflue, å eg tar dette med meg :) Men skal jeg fortsette med min  iger etter elve fisk så bør eg kunne binde ei døgnflue , å etter å ha sett stokkebekk binde en aurivilli imitasjon så fikk eg troa på at dette fikser til å med eg :) Om det er noen av dere så har dette utstyret til overs å vil selge det så har lommeboka mi godkjent kjøpet :)

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Siden Geir kjenner deg så høres det kanskje er tilhørende på vestlandet, kanskje til og med Voss, vil tro du kommer langt med fjærmyggpupper, "cdc gnat", klekker myrdøgnfluer 2 stk. nyklekket dun og spentspinner i to str. vårfluepuppe vinget vårflue av cdc..... det føles ut som om spesfindigheter å gå lengre enn dette flueutvalget og har neppe noe særlig vinst fiskemessig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden Geir kjenner deg så høres det kanskje er tilhørende på vestlandet, kanskje til og med Voss, vil tro du kommer langt med fjærmyggpupper, "cdc gnat", klekker myrdøgnfluer 2 stk. nyklekket dun og spentspinner i to str. vårfluepuppe vinget vårflue av cdc..... det føles ut som om spesfindigheter å gå lengre enn dette flueutvalget og har neppe noe særlig vinst fiskemessig.   

SAUDA Staffan, SAUDA :)" det føles ut som om spesfindigheter å gå lengre enn dette flueutvalget og har neppe noe særlig vinst fiskemessig."  ..Dette kalles Bingo :) Det er klart det blir mye fisking nå om høsten åsså, da i sjø å noen lokale vatten her, da funker ikke døgnfluene like godt så en må jo ty til alternativer :) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange god tips her  :)

vil iallefall ikke anbefale deg og kjøpe ett fluebindesett, da får du så mye annet rart på kjøpet, som du ikke trenger.

ser det meste er nevnt her, men ei hacklklemme må du ha, for og surre hackelet rundt kroken eller vingen :)

Når det gjelder vårfluer så må jeg nevne att de stort sett klekker og befinner seg på vannet i skumringen og natta.

Iår fiska ikke jeg så sent og fikk da aldri egentlig brukt vårflueimitasjoner. men skal du binde, gå for en europa12 imitasjon, enkle og binde og effektive.

Døgnfluer klekker og er og finne på vannet på dagtid, gjerne tidlig på dagen , kl 11-14 er som regel bra  :)

kjøp deg en dispenser med superfine dubbing, der har du de aller fleste fargene du trenger, har du ikke kan du blande dem .

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

synes at det er utrolig morsomt å ha en helt fersk en tilstede, et begrensa utvalg i fluebindemateriell og det skal bli suksess...... det kan hende at vi utover  vil appelere til fjærsanking under fuglematingsplasser noen turer i søplebøtter på jakt etter materialer..... dette var slik jeg begynnte i 1968....den gang fikk man ikke kjøpt fluemateriell..... nå er dette en industri.......... og vår kunnskap er større. Kanskje har du en jeger til nabo også.....?

Dritskøy om du vil ta på deg denne oppgaven! veldig gøy om det er noenvil komme med råd og vink underveis i vinter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Haha :)) Du vil helst at eg ska snike meg inn i låven te naboen å skjære av en Hane nakke, å om hjorten henger der så ta den i samme slengen :P Hva gjør jeg med krokene da ? ska eg smelte stålet å bøye de sjøl ?

Eg må innrømme det hørtes fristende ut, kan eg skylde på deg da Staffan , når naboen komme meed hagla :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

NEI krokene er billigst å kjøpe.....ja all "hardwearen" må kjøpes..... og jeg mener ikke at du skal snike deg rundt o nabolaget å avliver katter  ;D:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe katter er d nok av så d hadde nok gått :) Men ingenting hadde vært kjekkere enn om denne vinteren hadde gitt resultater ved binde stikka, å med hjelp fra folk som deg å andre her så ser eg ingen grunn til at det ikke skal skje ! skal inn til den store byen haugesund nuh, handle litt å muligens stikke innom baardsen å se hva han kan tilby..Nybegynner sett var ikke å anbefale var det en som skreiv her, å det har eg en følelse av at stemmer ganske bra..:) har ikke du noen video snutter rundt binde stikka staffan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

dropp sett.....morsomst er det å ta det det laveste nivået...... kjøp stikke, trådholder, bindetråd, ta med en hackelklemme, kjøp ei saks, spiss, ta med deg en pose cdc og en bit tar rådyrhår

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...