Gå til innhold

Jim Bartschi fra Scott på besøk i norge - Fredag 28.oktober


Roy Ole L. Jakobsen

Anbefalte innlegg

Desverre redigerte jeg innlegget mitt her, og noe datt ut for meg.

Skal gjenta det litt kort, for jeg synes det var et meget godt poeng.

Jim Bartschi sa sånn omtrent følgende : Det var helt umulig for ham å anbefale en stang til en fluefisker basert på tall og måleresultater. Han kunne dele inn stengene i grupper som fast, medium fast, slow osv. Og utfra dette gi en indikasjon på hva slags type stang det var.  Men skulle du ha ny stang, ja da var eneste vei om en forhandler og prøvekaste. For alle stenger ville oppføre seg ulikt utfra kasteferdighet/ teknikk og rytme.  Og da måtte jeg glise litt og tenke på en annen tråd som går her om et annet stangmerke. Dette var tross alt ord fra en av verdens beste stangdesignere, og jeg skulle mene han har en smule mer å fare med enn de fleste inne på forumet her. Men jeg håper at ikke dette skal diskuteres ihjel i denne tråden. Det fortjener hverken Jim Bartschi eller Bjørnar.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror folk legger litt for mye i CCS her.  ;D

Spør ham om de bruker tall når de utvikler stenger, så skal vi se. Kan ikke være abstrakt da vettu.  ;)

Hvorfor Jim sin mening om hvordan man skal kjøpe stang skulle være mer verdt enn oss andres synes jeg er snodig. Ihvertfall når det er et så opplagt poeng som "prøv stanga før du kjøper".  ;D

Og vettu Kjell, den forskjellen på M-serien du snakker om ville synes på en ccs test.  ;)

Uansett, Jim kommer til NZ senere i år, så da får også jeg gleden av å treffe ham.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, så ville jeg ikke at denne tråden skulle brukes til å nok en gang forklare for eller imot målinger av stenger. Det er nok andre tråder her som det blir gjort på. Jeg refererte til et meget hyggelig møte med en meget sympatisk og likandes kar.

Det var antagelig veldig dumt av meg å nevne noe av det Jim sa i vår samtale i dag, da han forklarte forskjellen på stengene og hvordan de ble påvirket av ulike faktorer.

Jeg skjønner at det brukes ulike målemetoder i en produksjon, og jeg har faktisk mer erfaring med dette enn du er klar over. Sitter faktisk med et målerom i eget verksted med måleinstrumenter og målemaskiner. Og jeg skjønner faktisk en del av disse målingene. Og jeg kan faktisk litt om carbon og kullfiber etter å ha jobbet sammen med produsenter av ulike composittprodukter i 15-20 år. 

Men slike målinger ville antagelig ikke vist forskjellen på hvordan du overførte kraft gjennom ulikt utformet håndtak, som Jim faktisk dro frem som en viktig årsak til hvordan stanga oppleves.

Men jeg ville rose en meget hyggelig kar, og en fantastisk butikk. Og da var det veldig utidig av meg å referere til en samtale med konstruktøren av ei flott stang. Da jeg selfølgelig måtte vite at dette skulle diskuteres.

Gratulerer Jarle å Bjørnars Fluefiske med 20 år, og Scott med en flott stangserie. Det var en hyggelig sammenkomst for oss som var der.

Så avslutter jeg her, for her har jeg faktisk ikke tenkt å diskutere.

Ser det er startet en annen tråd om M-serien, så får de som gidder fortsette der.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Husker de legendariske treffene som Jarle&Bjørnar hadde før i tiden, hvor de sparte opp for å få inn mange bra folk til å binde fluer. Jeg var så ung ennå at jeg bare fikk med meg slutten. Den gang de hete Bergqvist. De treffene var store. Husker dere han Fernandez-fyren som bandt flosskropper med silkehansker?  ;D Ikke at vi adopterte akkurat det, men. Så nytt. Og så moro. Anerledes. Og det var litt av greia med Jarle&Bjørnar- treffene. Å få litt input som var gull.  :)

Gjett om jeg husker de treffene, virkelig legendariske..... Var på workshop med Steve Hernandez. Lærte veldig nye utradisjonelle metoder for å bide diverse caddiesfluer etc... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nedom , men fikk desverre ikke dratt innom og hilst på Jim senere på dagen.

M en var lekker , det samme var Cane n fra Scott , men denne var jeg så heldig å få se på for en tid tilbake.... flotte saker med uberfinish.

Jeg vil gratulere Jarle & Bjørnars fluefiske ,med dagen 1 November , da de fyller 20 år.....

20 år med makalaus service til flue-huer som oss , og som noen nevner tidligere her , håper dere holder på i 20 år til.

Når det er sagt , handler det faktisk om av VI , som kunder kjøper varene våres i denne butikken , bare på den måten kan den overleve , og være levebrødet til innehaverne.

Vi ønsker oss butikker som denne , og gjerne flere til rundt forbi , da er det viktig at de fleste av oss går litt i oss selv , og handler de varene som er tilgjenglig i Norge og i slike butikker generellt , her hjemme , og ikke løper over bekken for å spare noen lusekroner......

for butikker som denne er unike , og ikke minst i fåtall , og tenker de aller fleste av oss litt fremover , vil vi faktisk tjene på å legge igjen penga våres her i Norge , og i denne (og like butikker i den grad de finnes) fremfor å sende gryna over dammen .

det vår være dagens nettshop-advarsel---- ;D

igjen får jeg takke Bjørnar Berg for fremragende service på alle handler igjennom årene , det har blitt mange , og flere skal det bli.

Mvh Espen Saatvedt-kunde side 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...