Gå til innhold

Anbefaling av fortomsmateriale!


M3ti

Anbefalte innlegg

forslag? gjerne link til selgere også.

bruker stroft men er litt sånn, litt sånn der`e små irritert... eller??!! :o

Hysj! Måkke kritisere Stroft her inne! Da får du pes! ;D ;D ;D

Vel. Fra halvspøk til alvor:

Jeg får vel anbefale gammalmannsalternativet jeg sverger til, Maxima.

Men forhandlere der...

Hemsedal sport ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tida bruker jeg Akrons Heavy Butt og Hends Camou fortommer. Knyter microring i enden, og skjøter på spiss derfra. Spissmateriale er for det meste Egor (fluorcarbon) eller Stroft.

Har tidligere brukt ferdigtaperte fortommer fra Maxima også, men de er knapt å få tak i her i landet lengre.

Har gode erfaringer fra nevnte merker, men det finnes sikkert mye annet bra også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxima fant jeg, men bruddstyrken var ikke akkurat å skryte av!!! prismessig derimot var den veldig grei på

Bruddstyrke, schmuddstyrke! Dette er teoretisk og statisk.

Fordelene jeg finner med denne gammeldagse nylonen er;

"Stiv" nok til lite minne, og glimrende overrullinger.

Tåler buskas i bakslengen og generell mishandlig.

Selv til nylon å være, en imponerende fleksibilitet. Nesten progressiv!(OK, nå tok jeg litt av!)

Men, bank i bordet, jeg kan nesten ikke huske å ha røket fisk med Maxima.

Og så er det eller annet med den "kamelon-farven". Jeg tor det funker.

Men jeg må også krype til korset og innrømme at Hends Camou har jeg sett funker.

Men jeg kommer til å holde meg til Maxima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt også på Seaguar Grand Max. Var først litt skeptisk etter at en kompis bomdro konstant med dette som spissmateriale.. men etter å ha prøvd det selv, fungerte det helt perfekt. Har brukt denne typen til både tørrfluefiske og nymferigger i de fleste varianter.

Vision fine butt fortommer har jeg også brukt, og de fungerer meget bra. Billige er dem også, men trolig vanskelig å få tak i heretter. Trolig har Skitt Fiske igjen en del....

Hends Camou leadere fungerer bra, så lenge fluene du bruker, ikke har for stor luftmotstand (dvs. store hårvingefluer etc.) Min erfaring hvertfall...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tida bruker jeg Akrons Heavy Butt og Hends Camou fortommer. Knyter microring i enden, og skjøter på spiss derfra. Spissmateriale er for det meste Egor (fluorcarbon) eller Stroft.

Har tidligere brukt ferdigtaperte fortommer fra Maxima også, men de er knapt å få tak i her i landet lengre.

Har gode erfaringer fra nevnte merker, men det finnes sikkert mye annet bra også  :)

Bruker også Akrons Heavy Butt for det meste og er fornøyd med den. Knyter på en slask av en mikroring og smicker på spissmateriale ettersom. Denne sesongen har jeg kun brukt Maxima og er strålende nøgd med det  :)

Har også brukt Hends Camou fortommer, og er fornøyd med disse. Men jeg er en av de få her i landet som hekter borti buskas på samme side - og på andre side av der jeg fisker, ja gjerne også over meg om det er noe som henger der. Og etter den 12 gangen på samme fisketur, er jeg ikke lenger så flink til å gå til side og "plukke" ut fortommen, men tar da gjerne og røsker litt for å løsne - DA har jeg opplevd at fortommen "strekker" seg og blir forholdsvis krøllete, noe da Heavy butt`n ikke blir - min opplevelse (som da ingen kan ta fra meg)  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, har ikke brukt akron heavy butt før og heller ikke tenkt på at jeg trenger kanskje å bytte fortom også. tenkte hele tiden på spissmateriale men det er ikke dumt å bytte det heller. spissmateriale har jeg som nevnt over bestilt litt forksjellig og ser hva jeg liker. takker nok en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...