Gå til innhold

Nymfefiske etter laks


hemsila

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

For endel år siden  ennå mens Hørgård var til så laget de en gumminymfe som hette "stoneflynymph" disse var meget populære blandt laksefiskere særlig nordpå. Selv har jeg sått laks på fridriftende nymfe laget i overdrevet størrelse i forhold til vannets biologi.... men er det bedre enn en lettdresset lakseflue, neppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden  ennå mens Hørgård var til så laget de en gumminymfe som hette "stoneflynymph" disse var meget populære blandt laksefiskere særlig nordpå. Selv har jeg sått laks på fridriftende nymfe laget i overdrevet størrelse i forhold til vannets biologi.... men er det bedre enn en lettdresset lakseflue, neppe

Gulbrun nymfe? Husker disse plastnymfene til bestefar veldig godt. Det var spennende saker, og det var vel kanskje noe av det første jeg kom over innen imitasjoner av insekter, men det var ikke før i seinere tid jeg faktisk forsto hva det skulle etterligne altså.. Gode minner  :)

edit: Beklager avsporing av tråden...ta meg sjøl i nakken.. Tilbake til micronymfing og laks  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor laks, opptil 10-12 kg, i klare små elver på Island.  På lav vannstand, glassklart vann må det fiskes oppstrøms.

Var der i september, delvis snøvær, meget kaldt.  Oppstøms gullhodenymfe fisket "dødt" med et lite løft foran nesa på laksen var det som fungerte. En stor fordel å kunne se fisken.

Andres erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er laks som blir skremt, hvis du prøver en Sunray Shadow. 

Det er nok imitasjonsfaktoren som slår inn, minner fra oppveksten, selv om nymfene kan være overdimensjonerte.  Om det er tradisjonelle laksefiskere som har fisket sonen rett før deg, så er det ingen laks å få.  Laksen er rett og slett stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at det er presentasjonen eller immitasjonen som gjelder? Eller kansje provokasjonen?

Herreminhatt så bakpå.... Realistiske imitasjoner er det som gjelder!! Jo, mer realistisk desto bedre. Vi er da imitasjonsfiskere! Det å bare hive ut noe greier med rosa hjerte, rød triggerhale, pumping cheeks etc. gir meg ingenting... Absolutt ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er laks som blir skremt, hvis du prøver en Sunray Shadow.   

Det er nok imitasjonsfaktoren som slår inn, minner fra oppveksten, selv om nymfene kan være overdimensjonerte.   Om det er tradisjonelle laksefiskere som har fisket sonen rett før deg, så er det ingen laks å få.  Laksen er rett og slett stresset.

vet no ikke om æ helt skal tru på dette... har no gått som nr 3 i en elv og har no ikke gått lenge etter hverandre og fått laks...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymfe kan være et smart alternativ om laksen er treg. Og det at laksen ikke inntar føde etter at den har entret elven er nok i mange tilfeller bare en myte, har fått mer enn en laks som har godt med mat i magen. Og har med selvsyn se laks om ikke har vært interessert i diverse laksefluer ta umiddelbart når det forsøkes med imitasjon av "dagens insekt".

Har dog ikke sett eller opplevd dette med stor laks, er vel heller ikke ofte man spretter magen på denne laksen (den kan jo like greit settes tilbake :) )

Men om det er imitasjon eller provokasjon kan man vel aldri vite helt sikkert. Da nymfene har vært fisket "dead drift" og dermed ulikt de andre fluene som har vært servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle gummi-nymfene fra Hørgård, er de å få kjøpt noe stedf ?

Tror de gikk ut av produksjon for lenge siden...aldri sett annet enn bilder av dem  :P Var minst to forskjellige, en som het noe slikt som Stonefly nymph og en som het Mayfly nymph, ble mye brukt under lakse- og sjøørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene vært ca 2-2,5cm, N-90 krokene er fine.

Tunge og kraftige, og man trenger ikke bly, ikke mye da.

Har særlig vært på lav vannstand og høstfiske jeg har brukt nymfer.

Har fått flere laks når jeg har fisket etter andre arter da, som sjørøye og sjøørret.

Fikk en laks på 5,5 kg på 0.18 i fortom og en liten nymfe, fisket da sjørøye på høsten.

Men kan ikke helt anbefale det, da det var et nervekjør uten like :P

Brekk har fisket godt, samme med dype kulper. Hvor nymfen bare har fått synke.

Det mest kule da, er jo om man finner noen laks og kan fiske visuelt på de!

Tørrfluer og poppers funker også, selv om de kanskje ikke tar den, så tar de ofte nymfen rett etter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...