Gå til innhold

Hva må til for å holde kurs?


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Øyh landkrabbar!

Til vintern har jeg planer om dra folk i Vestby-traktene med på fluebindekurs for nybegynnere oppi hytta til Vestby JFF på Ødemørk. Jeg har ikke vært på kurs selv, og vet ikke helt hvordan slikt gjennomføres. Lurer på om det kan være noe som jeg kan klare å gjennomføre selv. Noen som kan hjelpe med litt informasjon? Sitter bare kursleder og viser en flue, og så får deltagerne prøve seg, mens ledern ser på og hjelper til? Kanskje gå gjennom spesifikke teknikker på forhånd som start og avslutning. Kanskje snakke om verktøy og materialer?

Noen som i det hele tatt har trua på at en relativ fersking som meg kan kjøre nybegynner-kurs? Eller bør jeg hente inn noen storkanoner? :)

Takker for tips og råd

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg deg, men ut fra hva og hvordan du skriver, og ikke minst ut fra bilder av fluene du binder, så hadde i alle fall ikke jeg kviet meg for å delta på et kurs hos deg.

Enusiasme er viktig, det smitter,  og er kanskje det viktigste. Er det første kurset du holder så si det som det er. Vær åpen og be om tilbakemeldinger på hva som er bra og hva som kan gjøres bedre. Vis ALLE deltakere oppmerksomhet, så ikke start med 20 personer med mindre du kjenner dem.

Start enkelt, det er ikke alle som er like flinke som deg. Noen trenger tid på å "modnes". Fluene betyr lite hvis du ikke kan knytte en fortelling til dem. Når bruker du dem og hvordan fisker du dem. for en nybegynner er gjerne ALT nytt, så ikke glem dette. (Noe jeg også savner her på forumet).

Sett i gang, blir spennende å høre hva du får til. Håper flere følger ditt eksempel!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ikke være der for å imponere elevene hvor flink du er.....velg å undervis i enkelhet ikke unødvendig fiksfakseri.... dersom det er imitasjonsfluebinding som det skal undervises i velg grunntyper for å imitere de ulike..... ikke krongl det til med for mye forskjellige fluebindematerialer , enkelhet er bedre for nybegynnere enn avansert fluebinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilliten :)

Mitt største problem er mangel på erfaring, både praktisk fiske og binding. Jeg vet jo egentlig ikke hvor "pedagogisk god" jeg kan være i en slik situasjon heller, men det er kanskje viktig og bare prøve seg. Jeg kommer jo til å kjøre dette på vegne av foreningen (jeg er fiskeutvalget der) - første gangene kan kanskje være et "prøvekurs".

Nå vet jeg jo ikke hvor stort antall deltagere jeg kan forvente, men innad i kommunen er det nok pt svært få. Men man må kanskje bare stå på og få på plass diverse greier og håpe man kan tenne interessen. Driver og leter etter hall som vi kan benytte i vinter til kasting, og til våren håper jeg å få på plass kastekurs (som jeg heeelt sikkert ikke kommer til å ha :) )

Er jo mulig jeg kommer til å være alene både på kurs og kasting til å begynne med, men interessen kommer vel sigende dersom man har tilbudet tilstede.

Staffan, enig med deg. Gjøres det for komplisert, så vil det nok ikke være noen suksess.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det skrives og anbefales til i morra tidlig, skal ikke gjøre det.

Stol på deg selv, Eirik.

Det første du bør tenke over er målgruppen. Kan du klare å nå dem på forhånd, så får de en mulighet til kanskje selv å legge litt føringer for hva målet og innholdet med kvelden skal være, og de blir mer motiverte ved at du signaliserer mulighet for delaktighet.

Når det er sagt, ser jeg du skriver nybegynnerkurs. I den forbindelse må det bli litt sånn at du er mer instruktør enn veileder, altså går du mer foran her, enn bak og ved siden av, som vi gjerne gjør når de er litt mer erfarne. Det betyr at du selv bør konstruere et lite rammeverk i bunnen.

Det aller viktigste du etter min mening kan gjøre, er å avgrense det kvelden skal romme. Instruer noen få gode grunnteknikker som du selv kjenner godt, og som virker. Bruk også noen mønstre som du selv er godt kjent med, og som det sies her; gjerne kan knyttes noen gode historier mot.

Ikke ta i mot altfor mange elever. Slik får du et bedre samarbeidsklima, og du gis anledning til å følge opp hver enkelt.

Når det kommer til dine pedagogiske evner, så må du bare innfinne deg med at de tar det tid å opparbeide seg, så ikke tenk altfor hardt på det nå.

Vær ærlig når du setter premissene for dine første kurs, men nedvurder deg aldri.

Tips til kastemulighet; den nye flerbrukshallen oppe hos meg på Sole. Åpner i januar/februar.

Lykke til!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det jeg har sett av dine fluer Eirik, så er du overmoden for å holde kurs  :D

Å lære nybegynnere det du allerede kan kommer du til å gjøre glatt det er jeg sikker på.

Gå på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett av dine fluer Eirik, så er du overmoden for å holde kurs  :D

Å lære nybegynnere det du allerede kan kommer du til å gjøre glatt det er jeg sikker på.

Gå på !

Hehe, joda, takk for det. Men å lykkes med en av ti fluer, er ikke det samme som at man kan lære bort så mye :) Men jeg tror nok jeg kommer til å prøve meg. Håper bare det ikke kommer en fyr som kan mere enn meg. "Men, lærer, er det ikke mere riktig at slike fluer fiskes dead drift og ikke ved bunnen? Og hvorfor kaller du thorax for bakkropp"  ;)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg 100% sikker på at du er mer enn nok kompitabel til å gjennomføre Eirik, du er en drivende dyktig fluebinder. :)

Kanskje en idè å bruke en bok som hjelpemiddel. F.eks. "Fluebinderens plattform" av Pål Hedenstad. Konsentrer deg om en flue i starten er vel eneste jeg kan råde, og ikke hast mens du instruerer. Bruk god tid på de tingene som for oss som har bindi litt virker banale og selvfølgelig. For en nybegynner er det nettop disse smågreiene som er innlærte hos oss som  vil være den store utfordringen. Tenk også selv over når du begynte å binde, hva var det du opplevde som  vanskeligst i starten? Har ikke prøvd å instruere i fluebinding selv, men det er sikkert artig. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Marius :) Ikke dumt å ha en god bok som hjelp.

Jeg vil anta man bør sette av bittelitt tid på "teori". Ta for seg entomologi på et veldig overordnet plan; fluetyper og livssyklus, kanskje kjapt overblikk over vanlige imitasjoner. Og så begynne på det praktiske med å vise en enkel fluetype. Med guttepjokken begynte vi med F-fly-varianter, deretter palmer-mygg og så noen maur.

Jeg får skrive ned en plan for dette, og lage et par transparanter til overheadprosjektoren :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips som gjør det litt morsomt er å ta en "sessong". Sånn grovt sett.

En kveld med mygg og døgniser og en kveld maur og vårfluer osv.

Og hvist en prater litt om dette og når det skjer så fenger det mange.

Lage en sessongboks med det enkleste og mest essensielle rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Driver og setter opp beskrivelsen av et nybegynnerkurs og hva tror dere om dette:

Kurset er rettet mot de som ikke har bundet fluer før og de som er helt i startgropen. Kurset går over 2 kvelder på to timer hver med instruksjoner og en siste bindekveld med et sosialt preg.

Kurset vil først og fremst rette seg mot imitasjon av insekter som står på menyen til brunørreten, men fokus vil være teknikker som er overførbart til alt annet.

Entomologi

- en gjennomgang av de viktigste insektene som imiteres; døgnfluer, mygg, maur, landinsekter og vårfluer

Materialer

- overblikk over de vanligste materialene til de vanligste imitasjonene

Utstyr

- det mest brukte utstyret

Basisteknikker

- feste bindetråden

- dubbing av kropp

- binde inn vinge

- binde og surre hackle

- avslutte fluen

Entomologi-delen er et kort foredrag med bilder. Deretter vil jeg gå gjennom material og utstyr, og fortelle litt om hver ting (hva det brukes til og hvorfor og evt alternativer). Så vil jeg vise en flue steg for steg, og gjerne surre tilbake og vise flere ganger. Deretter skal de som er med få prøve samme flue selv. En veldig sakte gjennomgang med fokus på basisteknikkene. Deretter tar vi bare og binder flere fluer sammen, som gir oss trening på disse teknikkene.

Ka dåkker trur?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Pål Hedenstads bok nevnt tidligere i tråden. Jeg vi l legge til at det avsluttende kapittelet er skrevet til de som planlegger kurs i fluebinding.

Men du får jo svar av kompetente bindere her også :-)

Ja, da må jeg helt klart anskaffe meg den! (edit; hvis den bare hadde vært i salg da)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke schnøring, men er tilhenger av å starte enkelt.

Vet ikke om du ser for deg et fast kurs med en eller flere dager i uken og over en gitt periode, eller om det er én samling du forbereder? Siden du tar en kjapp runde entomologi så er det vel en fordel å ta for seg det som skjer under vannfilmen også? Få fluer er enklere å starte med enn en hareørenymfe ;)

I tillegg bør du kanskje allierede deg med en leverandør/butikk slik at folk har anledning til å bestille opp et nybegynnersett til en grei pris sammen med påmeldingen. Enkelte har kanskje knapt har sett ei stikke før selv om de kan ha fisket med flue en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke schnøring, men er tilhenger av å starte enkelt.

Vet ikke om du ser for deg et fast kurs med en eller flere dager i uken og over en gitt periode, eller om det er én samling du forbereder? Siden du tar en kjapp runde entomologi så er det vel en fordel å ta for seg det som skjer under vannfilmen også? Få fluer er enklere å starte med enn en hareørenymfe ;)

I tillegg bør du kanskje allierede deg med en leverandør/butikk slik at folk har anledning til å bestille opp et nybegynnersett til en grei pris sammen med påmeldingen. Enkelte har kanskje knapt har sett ei stikke før selv om de kan ha fisket med flue en stund ;)

Ja, det blir selvfølgelig info om det som skjer under vannfilmen og. Mitt neste spørsmål skulle egentlig være forslag til enkel førsteflue. Selv begynte jeg med palmer-mygg, tror poden begynte med f-fly, men er sikkert ikke dumt med en sådan nymfe.

Kurset vil være over 2 kvelder med instruksjon og en siste sosial bindekveld.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok uansett langt mer enn de som skal delta på nybegynnerkurs, så du behøver ikke være redd for det ;) Jeg vil anbefale deg å starte med litt store, enkle streamere. Den første flua jeg selv bandt var Mickey Finn, enkel og grei. Ikke for smått for tjukke pølsefingre er vel mitt råd. Zonkere og Wullybuggere er også relativt enkle fluer. Greit å ta basic. Lær de å feste bindetråd og materialer. Ikke minst lage en pen avslutning mot krokøyet. Typisk nybegynner er vel å bruke alt for mye materiale slik at avslutningen blir klumpete og vanskelig å feste kroken til fortomsspiss. Misser deltakerne på slike detaljer er det fort gjort miste motet som deltaker. Jeg mener slike ting må sitte før du slipper deltakerne løs på krok #12 og mindre.

Kveld nr. 2 kan du evt. vie til mindre ørretfluer.

Dette fixer du perfekt ;D Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på fluebindekurs når jeg var 6år lærte vi 1 flue per kveld. Var eldre deltagere med og, men det var tydelig at det ikke trengte gå fortere. Meget viktig at du som instruktør går rundt til hver enkelt person etter at du har bundet ei flue når de skal prøve seg :)

Lykke til med kurset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...