Gå til innhold

Ny stangygger..


Royken

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg dett med "rygg" på stanga?? Hvor skal denne være i forhold til ringene?

Er helt fersk men tenkt et par år på saken. Bygde surrestativ i dag og skal sende bestilling på stang..

Noen råd på fine byggesett til en grei nybegynnerpris.. Hopper ikke rett på en sage one fordi om prisene der borte er meget bra.. Ser mange snakker om Diamondback og de hadde stenger som var i lengde og klasse som jeg er ute etter..

Tenkte på et kit iførste omgang.. Vil ha en kort stang altså under 9" i klasse 4..

Hva er det mer jeg trenger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående rygg monterer mange ringene i forhold til skjevheten i emnet, får å få et så rett (les pent) sluttresultat. Hos Sage kommer klingene ferdig merket med siden hvor ringene plasseres.

Hva med Sage Vantage? MYE stang for pengene, eller den utgåtte VT2 som sikkert finnes på tilbud en eller annen plass..Eller Z-axis, den er også å skaffe for en god pris...Hviket emne du velger må du nesten bestemme selv. Om du har kastet før, har du sikkert noe formening om hva som passer deg. Eller hva som frister(som er like viktig ;D).

Til utstyr, så finnes mye info på google, youtube og her inne om du søker.

edit; de diamondback`s det ofte snakkes om, er nogenlunde vanskelig å få tak i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ryggen på en stang er det punktet på stanga hvor den er stivest, du plasserer ringene på magen eller motsatt side av den stiveste delen. Finner litt info her

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=132:stangbygging&catid=44:fiskeredskap&Itemid=70

Du har iallefall fått en jævlig god stang å bygge på, grattis! Eier selv 7 Diamondback Classic stenger, så jeg kan være noe farget i mitt syn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var blanksen "Diamondback Classic Trout" og stangringer i hus. Korkhåntak ble limt i dag 2 stk?? Har ikke gjort dett før og er vel ikke helt sikker på hva jeg vil ha.. Et Custom med gummikork innlegg i Half wells og et hel kork men ikke helt sikker på form ennå..

Tenkte kanskje litt Old school fasong.. Helt rett med avnundet tupp?? Morgendagen vil vise..

Kommer bilder i morgen hvis det går bra.... ;D Vet jo aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av mitt bygge så langt.. Fikk ikke lagt inn bilder her med noe av det jeg hadde hjemme.. Tror jag må ha et program til og gjøre om formatet..

Er godt fornøyd med håntakene til at det er de første jeg noen gang har laget..

Det løse håntaket uten gummi er ikke helt ferdig.. Skal antaglig sitte på en Classic Trout 6" #3

Snellefestet er Struble U27 med nikkel sølv og burl madrone tre..

post-6231-13949890555353_thumb.jpg

post-6231-13949890556988_thumb.jpg

post-6231-13949890557527_thumb.jpg

post-6231-13949890558209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ryggen på tuppen men ikke buttdelen.. Tror det her blir bra.. Venter spent på tråd og epoxy.. Ventet i 4 uker nå :-\

Jeg tror også det blir bra. :)

Buttdelen er mye stivere,så å finne ryggen blir vanskeligere,men som jeg sa,

ikke bry deg om det.

Stanga vil aldri vri seg av den grunn slik at du skal kaste skjevt,eller i vinkel

som noen påstår at den vil.

Den eneste grunnen til at stanga vrir seg er oss selv.

Og det gjør absolutt alle.Det finnes ikke noen som klarer å kaste fluestanga

helt dønn rett frem og tilbake.

4 uker er lenge å vente synes jeg.

Veldig lenge.Du får mase litt på dem.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok purra litt på dem.. Bestilte ringer og tråd fra J.Stockard samtidig med Blanksen fra Anglers Pro og stangen kom etter 10 dager.. Ikke rart man blir fortvilet...

Men da blir det sikkert bra til slutt..

Lenge igjen til sessongstart..

Sjekket posten nå og noen blanks jeg bestilte 18 desember er allerede her?? ;D

Tror ringene og tråden min har blitt sendt rundt jorda gal vei?? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen på en stang er det punktet på stanga hvor den er stivest, du plasserer ringene på magen eller motsatt side av den stiveste delen. Finner litt info her

Den der kan lett misforstås. Ikke sikker på om dette er rette tråd men...

Ryggen er ikke det stive punktet som klingen hopper over når du ruller den, men yttersiden av den kurven stanga "lander i" etter å ha rullet over det stive punktet. Altså der stanga helst vil bøye seg. Innersiden er magen.

Spennende prosjekt!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Synes at det er flotte tendenser her! Liker også å se etter løsninger på surre-/tørkestativ o.l. Jeg er rimelig fersk på "stangbyggerfronten"(skal vi dra den ekstra langt så må vi vel erkjenne at det er naturen som er den egentlige bygger og vi bearbeider?) Fikk avsluttet et prosjekt sent i fjor vår og tenkte å legge ut bilder, men fikk ikke til det.

Klikket på "sett inn bilde", men fikke ikke fram bildene jeg hadde lagret under Mine Bilder. Hvordan gjør jeg det?

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned picasa.. Dette er et gratis program og funker som snus.. Bare og legge dem inn og konvertere fila og så lagre i en mappe.. Derfra er det bare og hente som vedlegg.. Artig at det er fler som prøver seg på det her.. Jeg skal legge ut litt bilder i kveld tenker jeg av mitt siste bygge.. Må bestille meg noen fler blanks til uka... Hva for klinge har du bygget på Tigerørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal prøve meg på det etter hvert å få lagt inn en sekvens på siste prosjekt: ei Sage VT2 9,6#8, som blei ei flott stang og et godt verktøy etter sjø-ørreten. Mitt første prosjekt var ei 7,6 fot Talon #2. Det var ei nydelig stang å kaste og fiske med. Fikk en flott ørret på 950gr. som toppnotering på den, men tredje fisketur knakk bunndelen mellom håndtak og snøreføreren. Den knakk da jeg skulle gi tilslag på en helt grei fisk. Skuffelsen ble ikke mindre etter å ha kjempet med en viss Midtgaard i Oslo for å få tak i ny bunnel. Det har gått så mange år nå så det har endt som eit leit tapsprosjekt. Senere har jeg bygd ei 15 fots PacBay #10/11 for synkelinefiske etter laks. Så har jeg "bygd"ei ProLevel 5,6fot#1. Spesiell stang å kaste med, men morro. Skulle gjerne gått igang med nye prosjekt særlig nå når jeg er permitert, men familieøkonomien tillater ikke akurat det nå desverre. Finnes en del billige emner å fa tak i nå, men har lyst til å prøve meg videre med Sage og etterhvert ei splittcanestang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...