Gå til innhold

Hva er et "langt kast"?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hmmm.

Da det tross alt var undertegnede som startet dette maset her, så kanskje jeg skal komme med mine meninger om langt?

Med femmern, så forventer jeg å kitte ut til backingen. Skjønt det blir jo noget generelt, da snører finnes i altfor mange lengder og typer.

Med Vision Extreme Plus, og (jeg trur det er)SA GPX #5, som muligens er halvjuks, så er dette greit.

Med 7ern, la oss si Slate Lightweight, med SA Mastery WF-7-F/S, kan jeg få en meter eller to med backing utafor toppringen på rolige og gode dager.

Åttern, type St.Croix Legend Ultra 9ft, kappet fem cm, driver jeg og tuller med sammen med Forty Plus-snøret jeg har nevnt et annet sted her. Stod i vannkanten her om dagen, og merket faktisk snøret for å sjekke lengde(Unnskyld. Det er såå nerdete!).

Med dårlig måling i heimen, så trur jeg vi kan si rundt 35 m.

Liiitt mere ro og trening, så mener jeg at jeg skal kunne få ut alt.

Her må nevnes elendig overrulling, og tull und getøysen presentering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Jeg har nå en lei tendens til å relatere alt til fiske, men et langt kast for meg, er når jeg synes fisken står i overkant langt ut, og så er jeg heldig å nå den allikevel med et vellykket kast. Det er et langt kast. For meg.

Det varierer så stort i praksis. Om jeg står utvadet helt opp til armhulene, eller står på bar bakke. Eller midt i mellom. Eller med en vanskelig strøm midt i mellom - mender man både hit og dit for å kompensere for strømmen(e) så kan et langt kast være mye kortere enn til andre tider. På en måte. I fiskesituasjoner  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ei kastebrygge, eller på plenen er ikke 30 meter så himla langt.... men et fiksekast på 30 meter derimot....Dèt er satans langt :)

Jeg (som mange andre sikkert), kaster ALLTID lengre og bedre, når jeg bare står og leker... Det blir noe annet, når det virkelig gjelder! Innimellom er det ganger jeg ikke klarer en dritt, mens andre ganger går ting lekende lett.

Jeg fiska på noen fisker i sommer, som stod laaaangt ut. Highwater #4, 22-23 fot fortom og noen meter backing utafor toppringen.... Det gikk forsåvidt greit innimellom... iallefall i forhold til krokinga ;D

For min del, finner jeg ingen fasit på hva som er et langt kast! Det kan være 25 meter, men det kan like gjerne være et krunglete backhand snakeroll-kast på 10 meter innunder noen busker, mens jeg selv sitter på kne, eller sitter i vannet med busker hengende over meg. Det er like fordømt et langt kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo alle flisespikkere. ;D:rolleyes:

Tillat meg å sitere fra åpningsinnlegget mitt:

"La oss ta utgangspunkt i typisk trening på plen/hall/whatever.

Ved hvilke lengder kan man klappe seg selv litt på skudra og mumle "Joa, gutten min. Flink er du! Kanskje bli med i en slik konkurranse?"!"

Jeg skjønner jo at for mange så blir det det reneste filosofiske problem, dette.

Det virker jo nesten som om jeg like godt kunne spurt om hvor mange runder det er på Bislett, hvor stor er en fisk, eller ER det egentlig kaldere på vintern enn på øra?

Og, ja, jeg er heidundrandes enige med alle som kommer løpende og forkynner at det er forskjell på fiskesituasjoner og hva som da er "langt". Eller i vaffel hva som føles langt.

Uansett. Jeg synes det er kjempemoro å prøve å kaste langt. Ikke er jeg flau over det heller. :-*

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo alle flisespikkere. ;D:rolleyes:

Tillat meg å sitere fra åpningsinnlegget mitt:

"La oss ta utgangspunkt i typisk trening på plen/hall/whatever.

Ved hvilke lengder kan man klappe seg selv litt på skudra og mumle "Joa, gutten min. Flink er du! Kanskje bli med i en slik konkurranse?"!"

Jeg skjønner jo at for mange så blir det det reneste filosofiske problem, dette.

Det virker jo nesten som om jeg like godt kunne spurt om hvor mange runder det er på Bislett, hvor stor er en fisk, eller ER det egentlig kaldere på vintern enn på øra?

Og, ja, jeg er heidundrandes enige med alle som kommer løpende og forkynner at det er forskjell på fiskesituasjoner og hva som da er "langt". Eller i vaffel hva som føles langt.

Uansett. Jeg synes det er kjempemoro å prøve å kaste langt. Ikke er jeg flau over det heller. :-*

   

Plen/hall/whatever..... 25+ er et langt kast med FISKEUTSTYR, klasse #4 eller #5-ish

F.eks 5ér cup utrustning bør iallefall jeg opp på 32-35 meter før jeg syns jeg har vært veldig flink ;D

Men jeg vil også fremhev progresjonen! Den er utrolig viktig! Noen har jo kasta mer enn andre, og er rett og slett litt flinkere enn andre! Jeg har ikke kasta med flue i mer enn 3-4 år, men progresjonen har vært veldig bra.

For 2 år siden, var 20 meter VELDIG langt. Underhåndskast var bare noe jeg hadde sett noen prøve på... Kurvekast visste jeg ikke hva var....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Plen/hall/whatever..... 25+ er et langt kast med FISKEUTSTYR, klasse #4 eller #5-ish

F.eks 5ér cup utrustning bør iallefall jeg opp på 32-35 meter før jeg syns jeg har vært veldig flink ;D

Men jeg vil også fremhev progresjonen! Den er utrolig viktig! Noen har jo kasta mer enn andre, og er rett og slett litt flinkere enn andre! Jeg har ikke kasta med flue i mer enn 3-4 år, men progresjonen har vært veldig bra.

For 2 år siden, var 20 meter VELDIG langt. Underhåndskast var bare noe jeg hadde sett noen prøve på... Kurvekast visste jeg ikke hva var....

Og nå vet vi knapt hva langt er før vi har sett deg. Makan til progresjon! Nesten så jeg har lyst til å kalle deg en dust fordi du ødelegger selvtilliten til en stakkar, men du er altfor likandes til det.  ;D

Problemet dryflyfool, er at enkelte av oss ikke bør skrive noe som helst om våre lengder. Enten blir vi halvt driti ut eller så blir vi sett på som skrytepaver. Alt etter hvem som leser det. For noen av oss har tross alt stikki snuta vår inni forumet og med fullt navn litt for ofte, hehe. Derfor blir svarene generelle og umulige å "ta". Som f.eks. "Kommer an på situasjonen". Eller som jeg pleier å si når noen av ren høflighet sier at jeg kaster et langt kast:

- "Takk! Om ikke annet så er det i alle fall lenger enn noe tsjekkerkast jeg har sett.  :)"

Og nei, jeg kaster ikke veldig langt. Et langt kast er for meg altså ikke langt for enkelte andre. Men skulle jeg driste meg til å svare på kanten av hva jeg burde så ville jeg er jeg noenlunde enig med GeirP. Nesten...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plen/hall/whatever..... 25+ er et langt kast med FISKEUTSTYR, klasse #4 eller #5-ish

F.eks 5ér cup utrustning bør iallefall jeg opp på 32-35 meter før jeg syns jeg har vært veldig flink ;D

Men jeg vil også fremhev progresjonen! Den er utrolig viktig! Noen har jo kasta mer enn andre, og er rett og slett litt flinkere enn andre! Jeg har ikke kasta med flue i mer enn 3-4 år, men progresjonen har vært veldig bra.

For 2 år siden, var 20 meter VELDIG langt. Underhåndskast var bare noe jeg hadde sett noen prøve på... Kurvekast visste jeg ikke hva var....

Hei, Tor Arne  :) Har du ikke kasta flere år enn det? For da må jeg virkelig si at du har hatt en fantastisk bra progresjon ja! Kan nesten kalle deg naturtalent da  8)

Problemet dryflyfool, er at enkelte av oss ikke bør skrive noe som helst om våre lengder. Enten blir vi halvt driti ut eller så blir vi sett på som skrytepaver. Alt etter hvem som leser det. For noen av oss har tross alt stikki snuta vår inni forumet og med fullt navn litt for ofte, hehe. Derfor blir svarene generelle og umulige å "ta". Som f.eks. "Kommer an på situasjonen".

Vær litt positiv nå, Erik  ;D Det er helg, snart jul og livet er bra, ikke sant?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Problemet dryflyfool, er at enkelte av oss ikke bør skrive noe som helst om våre lengder. Enten blir vi halvt driti ut eller så blir vi sett på som skrytepaver. Alt etter hvem som leser det. For noen av oss har tross alt stikki snuta vår inni forumet og med fullt navn litt for ofte, hehe. Derfor blir svarene generelle og umulige å "ta". Som f.eks. "Kommer an på situasjonen".

Vær litt positiv nå, Erik  ;D Det er helg, snart jul og livet er bra, ikke sant?  :D

Jeg er da for pokker positiv! Det er snart helg så jeg ikke får jobbet (bortsett fra å rydde snø osv.), snart jul med masse mas og livet er så tøft at man dør av det til slutt, så hva kan man vel klage over da? ;D ;D

Jeg klager ikke jeg gitt. Jeg har det knallbra! Skulle bare ønske jeg kastet litt lenger, mer presist og hatt større variasjonsspekter, hehe. Ellers blir det bla. julekaker, moro med familien og litt "pælming" i snøføyka. Og du?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet dryflyfool, er at enkelte av oss ikke bør skrive noe som helst om våre lengder. Enten blir vi halvt driti ut eller så blir vi sett på som skrytepaver. Alt etter hvem som leser det. For noen av oss har tross alt stikki snuta vår inni forumet og med fullt navn litt for ofte, hehe. Derfor blir svarene generelle og umulige å "ta". Som f.eks. "Kommer an på situasjonen".

Vær litt positiv nå, Erik  ;D Det er helg, snart jul og livet er bra, ikke sant?  :D

Jeg er da for pokker positiv! Det er snart helg så jeg ikke får jobbet (bortsett fra å rydde snø osv.), snart jul med masse mas og livet er så tøft at man dør av det til slutt, så hva kan man vel klage over da? ;D ;D

Jeg klager ikke jeg gitt. Jeg har det knallbra! Skulle bare ønske jeg kastet litt lenger, mer presist og hatt større variasjonsspekter, hehe. Og du?  :)

:) Absolutt enig - jeg skulle gjerne ha kasta lengre, mer presist og med enda mer variasjon jeg også.

Men det positive er at da har vi noe å strekke oss etter, og det er moro synes jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men det positive er at da har vi noe å strekke oss etter, og det er moro synes jeg  :)

Det er det som er så fint med fluefiske; Man blir aldri utlært! :)

Hjelper det forresten på lengdene om man strekker fluesnøret så det blir lengre før man kaster?  ???

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det forresten på lengdene om man strekker fluesnøret så det blir lengre før man kaster?  ???

;D

;D

Jepp. ;)

Jo jo alle flisespikkere. ;D:rolleyes:

Tillat meg å sitere fra åpningsinnlegget mitt:

"La oss ta utgangspunkt i typisk trening på plen/hall/whatever.

Ved hvilke lengder kan man klappe seg selv litt på skudra og mumle "Joa, gutten min. Flink er du! Kanskje bli med i en slik konkurranse?"!"

Jeg skjønner jo at for mange så blir det det reneste filosofiske problem, dette.

Det virker jo nesten som om jeg like godt kunne spurt om hvor mange runder det er på Bislett, hvor stor er en fisk, eller ER det egentlig kaldere på vintern enn på øra?

Hva hadde du venta ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster i fiskesituasjon max ca 20 meter inkludert fortom og stanglengden, om det er gode bakslengsforhold og jeg ikke står for dybt utvadet (knehøyde er ok). Som regel er det 50-100 cm for kort, og da blir jeg så oppgitt at jeg tar meg nok en kopp kaffe og blar noen sider videre i verdenslitteraturen, eller rett og slett går og napper litt bak en busk. Så joda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det positive er at da har vi noe å strekke oss etter, og det er moro synes jeg  :)

Det er det som er så fint med fluefiske; Man blir aldri utlært! :)

Hjelper det forresten på lengdene om man strekker fluesnøret så det blir lengre før man kaster?  ???

;D

Eureka - det var forresten en knakende god idé, Erik - det må vi prøve  ;D Og så går det lenger om vi farger linene, så vi henger etter her, kompis  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tor Arne  :) Har du ikke kasta flere år enn det? For da må jeg virkelig si at du har hatt en fantastisk bra progresjon ja! Kan nesten kalle deg naturtalent da  8)

Jeg begynte sånn smått i April/Mai 2009 ;) Så jeg har ikke kasta i mer enn 3 fiskesesonger;)

Det tok ikke helt av før jeg traff Preben på kvarven... Da var det gjort;) Etter det har jeg lært litt av hvert av ganske mange. En kjapp leksjon av Micke på lengdekasting var også meget nyttig! Vannkastene har jeg mer eller mindre lært sjøl.. ALT er mulig, bare man har vilje nok;)

Problemet dryflyfool, er at enkelte av oss ikke bør skrive noe som helst om våre lengder. Enten blir vi halvt driti ut eller så blir vi sett på som skrytepaver. Alt etter hvem som leser det. For noen av oss har tross alt stikki snuta vår inni forumet og med fullt navn litt for ofte, hehe. Derfor blir svarene generelle og umulige å "ta". Som f.eks. "Kommer an på situasjonen".

Vær litt positiv nå, Erik  ;D Det er helg, snart jul og livet er bra, ikke sant?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...