Gå til innhold

Driva i Sunndalsøra.


oddiken

Anbefalte innlegg

Bare fisket der en gang. Fin elv, lite fisk! Legg heller turen til andre elver i nærheten er min mening, men som sagt, kan lett ha bommet totalt også =)

Snakket med en lokal dude som mente at elven var ødelagt og fisken var døende, om dette er reelt eller han ikke ville ha andre fluefiskere der er jo aldri godt og si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driva er smittet med Gyrodactilus salaris. Det har redusert elva fra å være en kjempe av en storlakselv, til å bli en blek skygge av hva den var. Lenge var sjøørretfisket i elva veldig bra, men økende oppdrettsvirksomhet og de mengdene lakselus sjøørretsmolten må tåle i fjorden er i ferd med å rasere det fisket også.

Men elva og naturen rundt er flott, du kan få stor ørret og en og annen røslig laks der ennå.  Det jobbes med å behandle elva for parasitten, en prossess som vil ta lang tid og medføre stengning i en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driva er smittet med Gyrodactilus salaris. Det har redusert elva fra å være en kjempe av en storlakselv, til å bli en blek skygge av hva den var. Lenge var sjøørretfisket i elva veldig bra, men økende oppdrettsvirksomhet og de mengdene lakselus sjøørretsmolten må tåle i fjorden er i ferd med å rasere det fisket også.

Men elva og naturen rundt er flott, du kan få stor ørret og en og annen røslig laks der ennå.  Det jobbes med å behandle elva for parasitten, en prossess som vil ta lang tid og medføre stengning i en del år.

Ennå ei elv ødelagt av oppdrettsnæringen. Trodde Sjøørreten hadde klart seg i Driva, men den j@vla lakselusa tar knekken på elv etter elv..... p-off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Leangen valdet, første uka i juni  :P

Tror dette blir en bob bob tur :) etter hva jeg har lest,sjøøreten er vist fredet i Juni også.

Men blir tur og nydelig natur uansett, fisken blir som vanlig bonusen :)

Har hørt at det er et fint vald.

Tidligfiske er ikke sikkert det er det dummeste,men hender det kan være litt mye vann.

Har aldri vært der så tidlig selv,men har fulgt med på vannstandsmålinger.

Hvis du ser på fangstrapportene fra tidligere år så er det tidlig på sesongen de største laksene blir tatt 8).

Det spiller vel egentlig ikke noe stor rolle om SØ-en er fredet,for hovedoppgangen av dem er gjerne noe senere...

Håper og tror du kan få en knall tur :D.

Kanskje jeg endelig kan ta meg en tidligtur selv i år :rolleyes:....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite vann blir det nok ikke, men den store vårflommen er som regel ferdig i siste halvdel av mai.

I fjor var det bra fiske den første uka, mye storlaks som ble tatt.

Leangen har flere gode plasser. Tror du må belage deg på synkeliner og store fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluer som er orange  eller sort/orange blir mye brukt om elven er litt farget, vet flere som bruker fluer med 16cm vinge. Er elven blank så er lyse fluer med gult eller grønt i et lit tips.

Skitt fiske, er desverre ikke hjemme den uken der men snakker du med Stig på G-sport får du nok info på fluer å sånt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man kommer unna å skylde på "sportsfiskere" også når det gjelder Driva. I den elva har jeg den til dags dato dårligste opplevelsen jeg har hatt som fluefisker. De sto nærmest i "picket fence" stil helt ved utløpet av elva og fylte opp flere bæreposer med sjøørret. Elva var ihvertfall på den tiden kjent for en ekstremt tvilsom forvaltning. Det er vel de "fruktene " man høster nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man kommer unna å skylde på "sportsfiskere" også når det gjelder Driva. I den elva har jeg den til dags dato dårligste opplevelsen jeg har hatt som fluefisker. De sto nærmest i "picket fence" stil helt ved utløpet av elva og fylte opp flere bæreposer med sjøørret. Elva var ihvertfall på den tiden kjent for en ekstremt tvilsom forvaltning. Det er vel de "fruktene " man høster nå...

for ikke å snakke om all fisken som blir tatt av dorgere........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man kommer unna å skylde på "sportsfiskere" også når det gjelder Driva. I den elva har jeg den til dags dato dårligste opplevelsen jeg har hatt som fluefisker. De sto nærmest i "picket fence" stil helt ved utløpet av elva og fylte opp flere bæreposer med sjøørret. Elva var ihvertfall på den tiden kjent for en ekstremt tvilsom forvaltning. Det er vel de "fruktene " man høster nå...

Jepp. Et helt surrealistisk syn! Idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det fiske som har foregått på nederste sonen kan ikke beskrives med ord..og som man reder osv...tenk hva den elva kunne vært...sukk...

Men hva gjelder fangst i fjor se denne:

http://www.ssb.no/elvefiske/tab-2012-01-27-01.html

Bedre en Surna da...

Leide et vald 1 uke i fjor og klarte ikke å lande noen, men det gjorde alle som leide før og etter meg... ???

Dog, ble såpass tent at til sommeren blir det to uker.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye prat om fiske i munningen av elva, er det ikke 100m sone ved utløpet? i såfall burde det vell være et oppsyn i elva som tar seg av den biten. Vist det blir brud på lover og regelverk, så må det jo melders til lovens lange arm ?

Er jo rart at en elv som har mulighet for å få folk til å ligge igjen penger og et miljø til elva skal se folk stå og fiske gratis opp store mengder fisk uten kosekvenser. Hmmmmm ja ja skjenner ikke helle historien rundt dette, men virker rart ja.

Får håpe du får opp fisk i år Blue Charm :). Og at vi har lykken med oss.

Når på sessongen har du valgt å fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at de har fisket gratis, men at de alle (og vi snakker mange..) har stått skulder ved skulder og heist opp stort og smått..har hørt noen påstå at ca 80% av fangstene i Driva ble/blir tatt på den nederste sonen...

Jeg skal oppover i uke 28 & 29, og revansjere meg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye prat om fiske i munningen av elva, er det ikke 100m sone ved utløpet? i såfall burde det vell være et oppsyn i elva som tar seg av den biten. Vist det blir brud på lover og regelverk, så må det jo melders til lovens lange arm ?

Er jo rart at en elv som har mulighet for å få folk til å ligge igjen penger og et miljø til elva skal se folk stå og fiske gratis opp store mengder fisk uten kosekvenser. Hmmmmm ja ja skjenner ikke helle historien rundt dette, men virker rart ja.

Får håpe du får opp fisk i år Blue Charm :). Og at vi har lykken med oss.

Når på sessongen har du valgt å fiske?

de fisker helt lovlig under sesongen, munningen er en sone i elva....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skulder mot skulder"-fisket på sone 1 var før markforbudet kom.nå er det plass til selv de mest bredskuldra personene her på FFS :P.

Og ja,det har vært ubegrenset kortsalg hvertfall de siste 10-15 år.

Døgnkvote på 2 SØ og laks er fritt villt.

Mulig det kommer endringer i år igjen når det gjelder kvoter,hvem vet.... :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...