Gå til innhold

ukes tur til femundsmarka!


Sondre1

Anbefalte innlegg

hei! jeg og en venn har planer om en ukes tur i Femundsmarka. vi tar toget til Røros og etter det er vi usikre på hvor vi skal dra! vi lurte på om dere har noen ideer om noen gode ruter med tanke på fiskemuligheter(for det er det vi i hovedsak er der for!) vi skal være der en uke og skal sove i telt. vurderer og leie en kano,  men hvor er det eventuelt best og padle da? har mest lyst til og dra litt uti skogen, men samtidig der det er brukbare fiskevann og kanskje mulig og komme seg fram med kano. ønsker og høre alle deres tips og erfaringer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da hadde jeg hoppa av toget på Elverum eller Rena og funnet meg en buss derfra opp til Drevsjø komme seg videre til femendsenden og videre med båten derfra..... sjekk om det går buss fra Røros til Langen først..... dette er øde områder hvor buss er en skjeldenhet og om det går buss er gjerne bussrutene ikke i drift når det er skolefri.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var selv en tur der for noen år siden. Vi leide kanoer i Kjærringsjø på den svenske siden og bar/padlet oss ned til Rogen. Og derifra har dere mange muligheter. Dere kan holde dere i selve Rogen elller dere kan padle oppover Reva til den slutter og fortsette videre mot noen andre vann som jeg ikke husker hva heter, men da må dere bære litt..

Uansett dette er storslått natur og jeg lover dere en fantastisk opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da hadde jeg hoppa av toget på Elverum eller Rena og funnet meg en buss derfra opp til Drevsjø komme seg videre til femendsenden og videre med båten derfra..... sjekk om det går buss fra Røros til Langen først..... dette er øde områder hvor buss er en skjeldenhet og om det går buss er gjerne bussrutene ikke i drift når det er skolefri.....

ser at det går buss til Synnvika.... fra jerbanestasjonen.....sjekk dette nøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var selv en tur der for noen år siden. Vi leide kanoer i Kjærringsjø på den svenske siden og bar/padlet oss ned til Rogen. Og derifra har dere mange muligheter. Dere kan holde dere i selve Rogen elller dere kan padle oppover Reva til den slutter og fortsette videre mot noen andre vann som jeg ikke husker hva heter, men da må dere bære litt..

Uansett dette er storslått natur og jeg lover dere en fantastisk opplevelse!

Dette er et godt tips ;) Mange fantastiske områder inni der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluestanga1

Hei! stiller bare et lite spørsmål jeg sondre;)

hadde også tenkt meg en tur til Femundsmarka i starten eller midten i Juli måned. noen som vet om hvilke fluer som vert og ta med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det går buss til Synnervika. Den korresponderer med Båten, Femund II. Båten starter kl. 0900. Gå av ved Røa eller bli med til Haugen. fra Haugen er det 1 time til Røvolltjønna. Her ligger flere gode ørret og røye vann.

Fra Røvolltj. tar det 45 min ned til utoset av Roasten. Fine partier (nedre del av Røa vassdraget) Svartvann som ligger nere har også fin ørret.

Har padlet i Kjerringsjøene. Her er det kun Gjedde og Harr (Stor Harr). Hekkende fiskeørn er det også.

www.femund.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har vært flere turer i Femundsmarka, har startet både ved Elgå, femundshytten og Kjærringsjøen.  Vi har gått fra haugen og fra røsanden(der røa renner ut i femunden.) Alle turene har vært bra, men den beste turen var fra kjerringsjøen-rogen og øvre røa med kano.

  Skal du reise fra kjerringsjøen er kano et must. Leies der oppe. Men da er man avhengig av bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hvordan vil du ta deg inn, med ta deg inn, til fots eller med kano / kajakk? Til fots er det et krevende steinblokkterreng her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke! kjenner ingen som fisker der, har hoppet over lese stoff om stedet! må gudene vite hvorfor!

har vell hat fokus på andre områder!

Men tipper du kan treffe på noen fine plasser, med fine fisker i inni der!

også er det vel muligheter for og være alene!

Men om det er lurt og gå, kano, det vet jeg ingen ting om! ikke hvor det er lurt og starte turen eller noe!

som sakt vet veldig lite om plassen!

Tenkte kanskje det var muligheter få litt hjelp med den biten hær inne!

er ikke ute etter noen hemmelige spotter eller noe sånt bare om en lur måte og starte utforskningen av marka på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bumper denne jeg.

Vi er en gjeng som skal gå fra sylen, og opp grøtådalen. Noen som har vært der før og har noen tips? Hva snakker vi om av klekkinger første uka i juli? Har aldri vært der før, så aner ikke hvor langt innsektslivet har kommet på 850m i begynnelsen av juli.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Engerdal fjellstyrets hjemmesider finner dere en del info om fisket Femundsmarka og øvrige deler av Femund Engerdal: 

www.engerdal-fjellstyre.no

Tips. Skroll nedover nyhetssiden, kikk gjennom nyhetsarkivet og ta en kikk på tidligere nyhetssaker fra marka. Noe info finner dere også under fanen fiske i toppmenyen.

Mvh

Morten

Engerdal fjellstyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å gjenta meg selv, men det er stor fisk! I vinter var det en reportasje i jakt&fiske fra området, pilk riktignok, men de fikk ørret over 4 kg.

Fra Røvolltj. til riksgrensen er det ørret og røye. Det settes ut røye i 35 vann. ref: (Traff "sjefen" 3 ganger på 1 uke. Mye oppsyn så husk riktig fiskekort!)

Du bikker 1 kg grensen hvis du er tolmodig. Fisken på bildet ble tatt første uka i juli. Dårlig mobil bilde, men ørretene i vannene her er blanke og røde i kjøttet. Hvis du som meg unner deg noen fiskemiddager så, velbekommen.

Vårfluer er det på denne tiden, i Røa går det stor harr hvis det ønskes.

post-3766-13949892621432_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...