Gå til innhold

Gladnyhet for Scott-eiere, nytt servicesenter på Kløfta


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Det minner veldig om da Audi i Norge ikke ville ta i biler importert fra Tyskland for endel år siden.

De ble pålagt å gjøre det likevel av VAG. I ettertid viste det seg å være god butikk for Audi i Norge da det selvfølgelig ble betydelig omsettning på dette. GArantiarbeider ble uansett dekket av Audi AG.

Når det gjelder garantier/reparasjoner av Scott vil det være korttenkt av Flyfish Europe å støte fra seg kunder uansett dersom stanga er kjøpt i utlandet.

Personlig har jeg kjøpt to-tre stenger via Ebay fordi det er spennede med nettauksjon, og det er gøy.

Men jeg har brukt langt mere penger i de lokale fluefiskesjappene i østlandsområdet. Det kommer jeg helt sikkert til å gjøre i framtiden også.

Knekker man en stang kjøpt fra eller i USA går nok fakturaen uansett til Scott Inc. (Eller hva det nå heter.) Kunden vil fremdeles kunne være en potensiellt god kunde for Flyfish Europe.

(Jeg har to Scottstenger. Begge er kjøpt på Lillestrøm, så jeg snakker ikke for meg selv her....)

Så du mener butikkene må stille opp for kunder som ikke vil handle hos dem men heller bestille i utlandet?

Alt ennet er "enkel tankegang" Hmmmm..

Les det jeg skriver om å furte, og hvordan framtidens globale marked er/kommer til å bli. Våkne opp å lukt kaffen som de sier der borte  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja leste det du skrv og du svarer ikke. enkel tankegang" var til Tom

Nei, jeg skriver ikke stille opp Ruffen.

Men jeg mener at framtiden kommer enten man liker det eller ikke, og Flyfish og andre må se potensialet, og selge reparasjoner (og egentlig sin kompetanse) til kundene uansett hvor stanga kommer fra.

Sånn blir verden, representanten for Norge bør tilpasse seg dette. Faktura går nok uansett til Montrose Colorado eller til kunden dersom det ikke er garantisak.

Nok en floskel  :rolleyes:

"If you can't beat them join them"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Altså bare gi opp inntektene på salg av stenger og heller satse på å repparere dem?

Det er det du skriver.

Nei, det er ikke det jeg skriver. Men mener du at man skal slå hånden av kundene ? Det kan du ikke mene.

En fornøyd kunde kommer tilbake til Flyfish Europe, det garanterer jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Audi og butikk, kjøper jeg den Fredrik. Noen må jo betale lønnen til bilmekanikerne. Det er derfor dyrt å reparere bil.

Hvis det blir dyrt nok å reparere fiskestenger, blir det sikkert liv laga å ha servicesenter for slikt i Norge også. Det tror jeg er tvilsomt.

At en importør lager et servicesenter for å følge opp kunder de server i Norge, synes jeg er svært prisverdig. God service heter det. Jeg regner med at intensjonen er å skape enda bedre oppfølging på de som tross alt bruker penger på dem.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså bare gi opp inntektene på salg av stenger og heller satse på å repparere dem?

Det er det du skriver.

Nei, det er ikke det jeg skriver. Men mener du at man skal slå hånden av kundene ? Det kan du ikke mene.

En fornøyd kunde kommer tilbake til Flyfish Europe, det garanterer jeg !

Hvorfor i all verden skulle han gjøre det hvis han kan bestille billig og benytte seg av lokal service?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ruffen og Bjørnar. Jeg forstår begge dere. Men verden er i endring pga internett, og vi er bare i startfasen.

De lokale forhandlerene må ikke gå i fella som platebutikkene og bokhandlerene ser ut til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener Fredirk. Jeg har desverre forståelse for at det er iferd med å bli slik du beskriver. Til sist blir sikkert dette så ekstremt at hvis jeg går tom for fortom ved Rena, så må jeg på ebay for å fornye. Vi blir da en trist verden uten ei fluefiskekneipe å besøke og drikke kaffe hos. Men slik er det. Verden får vi i fleisen.

Uansetter det vel slik Fredrik at et sevicesenter ved Kløfta må få inntekten sin fra et sted. Enten ved Scott salg i Norge, eller ved at Scott betaler dem kostnadene, eller ved at forbrukerne selv må betale prisen.

Jeg håper det er den første som er grunnen. I såfall skal jeg vurdere å kjåpe meg min første scott selv. Jeg er nå fri og frank og kan kjøpe meg hva jeg vil  8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg vil ikke være noe talsmann eller støttespiller for Ebay handel, men det er den veien det går.

Det vil det være uaktuelt for en Norsk importør å forlange kr 7-8000.- for en enhånds f.eksempel, for den vil være i direkte konkurranse med USA-prisen.

Når det gjelder forbruksmateriell vil det være marked for dette Bjørnar. Det vil også være marked for rimeligere stenger, der det vil være unødvendig å bestille fra USA f.eks. 

Scierra eller Redington er eksempler på stenger som er så sympatisk priset at US import ikke vil forsvare seg. Det er dette lokalbutikkene må leve av, så kan de  i tillegg tilby prestisjemerker, uten at det er viktig for livsgrunnlaget for butikken.

Ellers må den lokale butikken også stå på flere ben. Jakt, spinnfiske turutstyr etc.

Sånn tror i alle fall jeg det kommer til å bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de vil forsvinne og så endre vi opp med xxl og co. Folk gidder ikke styre så mye som de må for å holde hodet over vannet. Tror ikke folk kommer til å overta de butikkene som ikke kan/gidder lengre.

Var innom xxl på alna for jeg manglet noen kroker. Fy faen... At de ikke bare gir faen i å ha noe i det hele tatt.

Man kan fort bli oppfattet som skinnhellig når man skriver slik. Folk har sin fulle rett til å handle hvor de vil uten å måtte motta kritikk for det. Men å gå i en butikk og teste ut stenger før man bestiller de på nettet og forvente at butikken hjelper dem synes jeg er direkte frekt. Joda mange gjør dette.

Jeg skal til usa til sommeren og da kommer jeg sikkert til å snoke litt for å se om jeg finner noe kult.

Hvis dette går i stykker forventer jeg ikke at lokalbutikken fikser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noen velger å kjøpe fra feks usa er vel først og fremst amerikanske merker som er priset veldig høyt her i landet.

Tilbehør, som snører, fortom, fluebindemateriale osv tror jeg de fleste kjøper lokalt.

Det samme gjelder selvfølgelig for alt fiskeutstyr som ikke er usa-produsert. Så jeg er ikke så bekymret for at butikkene skal forsvinne her i landet med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker vil det være men jeg tror det blir mye lengre mellom spesialbutikkene.

Det blir vel partysvensker i disse butikkene og.  ;D

Kom på at denne tråden handlet om at folk var glad for et senter for servise på Kløfta. Ikke mindre en et senter :o

Gratulerer dere scott-eiere. Kult for dere 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker vil det være men jeg tror det blir mye lengre mellom spesialbutikkene.

Er så utrolig storforlangende du, Ruffen  :o

Er det ikke bra nok å kunne kjøpe seg et ferdig sett fra Vangen eller Silstar på G-Sport, Sport 1 eller xxl, da ?

Er du heldig kan det være noen bak kassa som vet forskjell på fluesnøre og sene, også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme diskusjon her nede. Sage tar alt som er av reklamasjoner. Ganske enkelt fordi agenten tjener penger på de og. Altså kunden betaler, både Sage og agenten tjener penger på reklamasjoner..

Scott agenten nekter tvert å hjelpe til dersom stanga er kjøpt i utlandet. Det for å beskytte lokale forhandlere. Hvis prisforskjellen er minimal mellom utenlandske nettbutikker og lokale forhandlere er det vippepunktet som får de fleste til å handle lokalt.

Nylig var det en fyr innom den største butikken i Auckland (Rod & Reel) og prøvde diverse Simmsprodukter. Han forlot butikken etter ca en time uten å kjøpe noe som helst. Et par uker senere kom han innom med en stk defekt Simms vadesko, kjøpt på nett fra USA og nærmest forlangte at butikken skulle ta seg av reklamasjonen. Argumentene var visstnok mange av de samme som Fredrik nevner. Han ble etter en kort diskusjon bedt om å "F*ck off!"  ;D

Hadde musikk og filmbransjen hatt mulighet for å beskytte sine forhandlere slik enkelte utstyrsgrossister har så hadde de gjort det! Flyfish Europe har her en glimrende mulighet til å ta vare på butikkene/kundene sine. Hadde jeg drevet butikk i Norge så hadde Scott nå vært mitt førstevalg av amerikanske stenger. Det er tross alt butikken som har garantiansvar overfor forbruker, og prosessen nå fremover blir latterlig enkel i forhold til det den har vært. Bl.a. så slipper man å samle opp en bråte reklamasjoner før ting sendes, for å spare porto. Dette kommer kunden til å merke. Så dette ER gode nyheter for norske fluefiskere som lar seg sjarmere av amerikanske fluestenger.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Tore, Dette er gode nyheter for Scott - venner.

For dere som tror at butikker kommer til å satse på tilbehørsutstyr istedet for stenger... at dette ikke kommer til å ta slutt. Desverre! Jeg vil ikke si at det er naivt, fordi det er det samme som å si at dere ikke har peiling! Men det er faktisk slik at tilbehørsutstyr selges i butikker fordi importører er komplementærleverandører. Det er ingen i norge som overlever på kun å levere tilbehor som fortom, snører og flytemiddel. Forsvinner stenger og sneller, forsvinner alt .... tror jeg! desverre! Jeg synes derfor de er fantastisk at flyfish europe satser på denne måte, slik at de bidrar til å forlenge perioden med full service i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Føler meg litt djevelens advokat i denne tråden.  Jeg er prinsipielt enig med de som ønsker å støtte et lokalt forhandlernett.

Men, tror toget går den veien jeg og mange beskriver.

Det er ikke døden for de lokale, men de må bare sno seg riktig etter mitt syn. Dvs gå for de artiklene som er lett og nødvendig å omsette.

Fuck off-holdning vil uansett være døden Mags..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt djevelens advokat i denne tråden.  Jeg er prinsipielt enig med de som ønsker å støtte et lokalt forhandlernett.

Men, tror toget går den veien jeg og mange beskriver.

Det er ikke døden for de lokale, men de må bare sno seg riktig etter mitt syn. Dvs gå for de artiklene som er lett og nødvendig å omsette.

Fuck off-holdning vil uansett være døden Mags..

Da blir det sluker og sener og harper og slikt. Det er det de fleste av dem får volum av.

Sjøørret generer mest klingene mynt her av litt spessialsaker. Har jeg blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fluefiske er litt spesielt i forhold til andre typer sportsfiske, og hobbyer for den saks skyld. Pris er ikke alt. Den kan ikke være FOR vikende fra gjeldende internettpris, men generelt tror jeg at vi fluefiskere handler det vi har lyst på der og da. Det er MIN erfaring, etter å ha tilbrakt en del hundre timer i fluesjapper både som kunde og selger både i Norge og NZ.

Det er liksom en del av hobbyen for mange å besøke spesialsjapper. Og liker tryggheten av å handle i lokale butikker når de koster på seg en god slant penger på utstyr. Derfor tror jeg det er nettopp slike ting som denne tråden omhandler som er nøkkelen til suksess for norske forhandlere og grossister. Service fra ende til annen.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

tenkte jeg skulle få meg en ny tupp på scotten min, da den jeg har nå er en forkortet versjon siden jeg knakk tuppen i fjor en gang. fikset jo tuppen selv med epoxy, så den funker og fiske med. den er bare 15cm kortere enn vanlig.

anyways, jeg ringte gutta på flyfish europe og forhørte meg ang pris etc på en slik reparasjon.

må si jeg ble lettere oppgitt og overrasket da de forlangte 1500kr for en ny tupp. :o

er dette vanlig pris??? jeg var innom nordisk idag og leverte z-axisen #7. den også trenger en ny tupp. 300kr. fiks ferdig. jeg mener................hallo.............1500kr??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo ikke hva slags stang du har, men synes ikke en pris på 1500 kroner for å lage en ny topp er så mye å skrike om. Det er antagelig ikke bare å plukke en ferdig topp fra lager. Gutta skal (litt avhengig av stangtype) tilpasse spigotholken, surre ringer, montere toppring og lakke.

Dette tar tross alt fort noen timer + materiell. Om du regner 2-3 arbeidstimer på jobben, hva forventer du da at du må betale for jobben. Er tross alt noen som skal leve av dette, og det er et håndtverk som koster litt. Og jeg kan love deg at de gutta tjener ikke fett på dette.

Hva må du betale for en snekker, elektriker eller en bilmekaniker i timen med moms.

Stikk fingern i jorda, verdsett det arbeidet som blir gjort eller drit i det.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Send den til Scott.

Flyfish Europe er ikke Scott, og de må dessuten dekke norske kostnader. Mannen som skal fikse stanga di koster nok 300.- pr time for FFE så kommer husleie og øvrige kostnader oppa det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...