Gå til innhold

Bruns Bibio


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Bruk den "svartbeinte" (B.marci) på våren og den "rådlåra" (B.pomonae) på sensommeren.

Opplever du først ei Bibiosverming så behøver du ikke å spørre om fisketips - bare gjør som de krasjlandede insektene :-)

Denne flua funker helt supert når ørreten tar Bibio :-)

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=223

Hilsen

∆ndré_Brun

(laget automatisk av Fluedatabasen)

6685656371_2fb9a1617c_b.jpg

Edit: bilde lagt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var lekker Andre, dog noe vanskelig å binde  :-\ Men jeg får nok gi det ett forsøk alikavel  ;D

Hei, og takk  :) Det værste er at den er egentlig ikke noe vanskelig å binde, men man må gjøre de riktige tinga på rett sted på krokskaftet  :D Men ikke komplisert altså. Jeg er en pådriver for ukompliserte fluer som fisker veldig bra, så hadde den vært unødvendig tidkrevende så hadde den ikke sett dagens lys i mi bindestikke  ;D

Utstillingsfluer er ikke min stil, døgnfluenymfer eller duns med øyne, og slik  :D Det må ha en funksjon i praktisk fiske for at det skal være vettugt, synes jeg da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfin André!

Skal definitivt prøves, men sluttresultatet kommer nok ikke til å rekke bibioen din til kneledda en gang  ;D

Vakkert!

Halla, Lars og takk for det  :) Trivelig å høre.

Joa, denne fikser du lett. Jeg vil tro den er lettere å binde enn noen av disse flotte SØ- kreasjonene dere lager  :) Jeg ble faktisk imponert over tankegangen din engang du snakket om gjennomskinnelighet i rekeimitasjoner, og at underfargen når den ble bløt skinnte igjennom det transparante. Da tenkte jeg; jøss, de kara her vet hva de snakker om  :) Og det gjør dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla, Lars og takk for det  :) Trivelig å høre.

Joa, denne fikser du lett. Jeg vil tro den er lettere å binde enn noen av disse flotte SØ- kreasjonene dere lager  :) Jeg ble faktisk imponert over tankegangen din engang du snakket om gjennomskinnelighet i rekeimitasjoner, og at underfargen når den ble bløt skinnte igjennom det transparante. Da tenkte jeg; jøss, de kara her vet hva de snakker om  :) Og det gjør dere.

Er redd du setter lista langt utenfor kikkerthold gitt  :D

Disse upolerte sjøørretfluene vi smeller sammen på 2 minutter er innstegsfluer for nybegynnere i forhold til hva du viser her ;D Men skal begynne å fylle ørretboksene fremover. Før vi vet ordet av det så går isen i innlandet og i år skal jeg få meg vesentlig flere turer med granbar i nesebora fremfor tang og tare ;) Så det er bra du stadig deler av deg noen lekkerbiskner. Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nydelig fiskefanger André :)

Takk for det, Bjørn-Tore.

Lars Mathiesen har også en flott Bibio, og det har Bjørnar Skjevdal også. Førstnevnte synes jeg var så buggy og kul at den presenterte jeg i Jakt & Fiske for en god stund siden, og det kunne jeg gjerne gjort med Bjørnar sin også. Mange dyktige fluebindere og -fiskere her, det er det ikke tvil om. Godt miljø for fluefiske  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var dritfin André!  Fikk lyst til å kopiere selv om jeg aldri har sett noen Bibio i levende live.  :)

Jeg skal love deg at Bibio er kult, Hans Jørgen  :) Da har du noe å se fram til.

Egentig ikke vanskelig fiske heller. For ørretet blir ofte så besatt, og insektene er så dumsnille at de krasjlander på vannet og gjør mye ut av seg, så ørreten ser dem lett  :)

Særlig i tid, litt under 50% på starten ut i svermingen - da ørretene virkelig har fått opp gluggene for disse bugsa, men samtidig ikke så langt ut i sværmingen at de har rukket å bli mette og litt bedagelige. Fy flate, da er det bare å rocke på. Men det morsomste med Bibio, er jo å ta disse siste ørretene. Som har blitt sære, vanskelige, mette, rare og uforståelige  :)

Jeg pleier ikke å ta alt jeg kommer over av ørret jeg altså, selv om jeg har sjansen, men disse siste her kan være morsomme og ganske tricky. Ellers gir jeg meg ofte når jeg synes det er nok. Behøver ikke å ta alle man kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææ, jeg har nå opplevd Bibio både ganske langt sør/ ned i trebeltet og selvsagt nordover. Så jeg tror ikke du behøver å reise verken langt nordover eller høyt i terrenget nødvendigvis.

Hvor de er hyppigst forekommende har jeg ikke greie på, men greia er at de kan være sjeldne, opptre kortvarig, med store intervaller. Så når jeg har truffet på Bibio, så har det vært ren flaks for min del. Bibio tror jeg er sjelden noe man kan time, slik som for eksempel aurivilliien. Men at Bibio er kult, ja det skriver jeg under på når som helst  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...