Gå til innhold

Sjøørret Fluestang


Catch and Freeze

Anbefalte innlegg

Hei Kara !

Da min fartstid med Flue ikke er veldig lang, så innehaver jeg heller ikke ekstreme mengder data slik som mange av dere andre veteraner.

Jeg er på utikk etter ny stang, fordi jeg fortjener det !  8)

Den jeg har idag er Guideline 9'6 - 4pc

line #7.

Liker denne stanga meget godt, men føler at selve vekten kunne vært redusert.

Har dere noen gode forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline LPXe RS V2 er gode og lettkastede stenger som egner seg godt både for ferske og erfarne fluefiskere. Jeg har 3 LPXe RS stenger og også mange dyrere stenger, men synes disse Guidelinestengene kan måle seg med det meste.

Agdars har 7'er utgaven til en meget bra pris for tiden.

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=13325

Kombinerer du denne stanga med et Guideline Coastal snøre i samme klasse får du et suverent sjøørretutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stanga det står på hvis du har ei LPXe. Hvis du har et snøre med "standardprofil" er det en god ide å prøve et Coastal snøre på den stanga du har.

Og siden du har ei såpass bra 7'er stang er jeg enig i anbefalingen av 6'er stang hvis du skal ha ei stang til.

Jeg bruker mest 6'er stang til sjøørret, men hvis jeg alltid skulle ha brukt samme stanga hadde jeg gått for ei 7'er stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en #6 Guideline lpxe rs selv, jeg bruker den hele tiden når jeg fisker i sjøen og jeg er ganske fornøyd! Jeg syns den er litt stiv, men det er bare en fordel! En erfaring jeg har gjort er at du bør kjøpe en lineklasse over hvis du skal ha line til denne stanga, kommer litt an på tyngden på klumpen, men sjekk at du kjøper riktig line så er denne stanga super!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en #6 Guideline lpxe rs selv, jeg bruker den hele tiden når jeg fisker i sjøen og jeg er ganske fornøyd! Jeg syns den er litt stiv, men det er bare en fordel! En erfaring jeg har gjort er at du bør kjøpe en lineklasse over hvis du skal ha line til denne stanga, kommer litt an på tyngden på klumpen, men sjekk at du kjøper riktig line så er denne stanga super!  ;)

Skal sies at RS er stivere enn LPXe (eller raskere om man vil benytte den betegnelsen) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald, er du på kjøret nå? Hehe, godt er det!

Nå snakker jeg fra levra så beklager hvis noen føler at de blir tråkket på :o Jeg ville styrt blankt unna LPXe RS stengene, ufølsomme brøytepinner etter min mening (ok kanskje litt sterke ord). Det ligger masse LTS stenger ute på Finn som nevnt over, råskinnstenger til latterlig pris. Her kan du gjerne velge deg en 6'er, er mye kraft i disse stengene. Dette er kaste og fiskestenger. Har brukt tohåndsstengene de siste årene og kjøpte en enhånds i år, storfornøyd! Ellers synes jeg Zpey sine Reel Steal er gode stenger, utrolige harmoniske men ikke førstevalget dersom du skal fiske i ramsalte områder men til flau bris og solskinn er de fine, savner min veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med Mette-Marius.

Men LTS er relativt tunge stenger da de ofte er av den lange sorten, i tillegg er de kanskje klassifisert litt skeivt. En #6 kan i praksis være en "6,5-7" stang :) Men du har jo gode kamerater som har et greit sortiment, så jeg foreslår du blir med på en tur og tester litt av de oppsettene vi andre bruker. Da merker du fort hva du er ute etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med Mette-Marius.

Men LTS er relativt tunge stenger da de ofte er av den lange sorten, i tillegg er de kanskje klassifisert litt skeivt. En #6 kan i praksis være en "6,5-7" stang :) Men du har jo gode kamerater som har et greit sortiment, så jeg foreslår du blir med på en tur og tester litt av de oppsettene vi andre bruker. Da merker du fort hva du er ute etter ;)

Enig, skulle jeg hatt en til skulle jeg hatt 10 fot klasse 5 lade opp med et 6 evotec 100 snøre! De blir ikke lettere med de sykkelhjula våre heller ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har i årevis brukt min gamle laksestang en G. Loomis IMX 10", #8 ( 1208 ) etter sjø ørreten da jeg er har vært en kombifisker med fluestanga og lettspinnstanga i mange år . Jeg har for det meste brukt haspelutstyret ( 2-12 g stang Guideline Dynamic) på mine turer i de siste 10 årene men merker at den gamle lysten etter fluefiske bare øker og øker . Jeg skal derfor skaffe meg nytt utstyr på fluefronten og da velger jeg å optimalisere med klasse 6 .

Jeg har flere valg og vil gjerne høre forumets meninger som består av durkdrevne sjø ørretfiskere, det er bla utstyr som nevnes her tidligere i denne tråden . En LPXe rs v2 eller en LPXe eller en 9' #6 LTS x1 packlite  4 deler eller en 10' #6 LTS x1 i 3 deler . En snelle Loop multi 6-9 eller en Loop multi 3-6 . Et Guideline coastal flyt og Scientific anglers proffesional wf intermidiate transparent . Fint om noen av Dere kan kommentere eller gi råd på en kombinasjon her . Jeg skal både ha flyt og synkesnøre . Jeg lurer også på hvilken klasse på snøret da stanga skal være #6 og jeg lurere også på lengden av stanga 9" eller 10" da jeg for det meste praktiserer vadefiske . Jeg vil også gjerne ha råd til et skytesnøre hvis jeg velger klump, et snøre som ikke bare lager knuter og jævlig minne .

Gjerne også råd til ferdige fortommer ( flyt,synkegrader )

Har fisket etter Salmo Trutta i mange år, årstidene igjennom men som en idyrka ivrig lettspinnfisker og gleder meg til å skaffe meg et optimalt flueutstyr, jeg har også fisket med flue etter sjø ørretten mye for lenge siden og bruker nå for det meste enhåndsen etter laksen i elvene . Ser frem til mange råd og meninger som hjelper meg på veien .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med Mette-Marius.

Men LTS er relativt tunge stenger da de ofte er av den lange sorten, i tillegg er de kanskje klassifisert litt skeivt. En #6 kan i praksis være en "6,5-7" stang :) Men du har jo gode kamerater som har et greit sortiment, så jeg foreslår du blir med på en tur og tester litt av de oppsettene vi andre bruker. Da merker du fort hva du er ute etter ;)

Uenig i at LTS er tunge stenger Lars. Tvert i mot. Jeg har dog mest erfaring med Packlite-serien som er 9 fot. Disse stengene har veldig lette klinger, men ikke de letteste snellefestene. Stengene føles derfor enda lettere enn de er. X1 packlite #6 veier 93 gram. Sjuer'n veier 103 gram. Rett klassifisert er de også. Anbefales på det varmeste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald, er du på kjøret nå? Hehe, godt er det!

Nå snakker jeg fra levra så beklager hvis noen føler at de blir tråkket på :o Jeg ville styrt blankt unna LPXe RS stengene, ufølsomme brøytepinner etter min mening (ok kanskje litt sterke ord). Det ligger masse LTS stenger ute på Finn som nevnt over, råskinnstenger til latterlig pris. Her kan du gjerne velge deg en 6'er, er mye kraft i disse stengene. Dette er kaste og fiskestenger. Har brukt tohåndsstengene de siste årene og kjøpte en enhånds i år, storfornøyd! Ellers synes jeg Zpey sine Reel Steal er gode stenger, utrolige harmoniske men ikke førstevalget dersom du skal fiske i ramsalte områder men til flau bris og solskinn er de fine, savner min veldig!

Nå er de forskjellige LPXe RS modellene så forskjellige at en slik bombastisk kommentar blir rett og slett idiotisk. Det er også store forskjeller i aksjon mellom klassene innenfor hver av modellseriene igjen. Det finnes 3 serier av LPXe RS, 3 og 4 delt blå og den hvite V2. V2 stengene er langt i fra ufølsomme brøytestikker, disse stengene har en jevn, fin aksjon og er heller ikke spesiellt stive. 4-delt blå i visse klasser derimot er stive og svært raske, kanskje ikke så ulike en Xi3. 7'er LPXe RS blå 4-delt er min absolutte favoritt til sjøørreten sammen med Rio Outbound #7 når det blåser en del, men jeg kan forstå at denne stanga ikke er alles "cup of tea". Den hvite V2 stanga i samme klasse er betraktelig mykere, har dypere aksjon og har lavere frekvens. Dete er ei svært lettkastet stang som jeg tror de fleste vil trives med til sjøfiske. Jeg har også ei blå 3-delt 6'er stang, men denne er etter min smak for myk, har for dyp aksjon og lav frekvens, så i denne klassen bruker jeg ei Hardy ProAxis i sted|et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nå er de forskjellige LPXe RS modellene så forskjellige at en slik bombastisk kommentar blir rett og slett idiotisk

At du nevner LXPe RS og ordet myk i samme setning, er like idiotisk spør du meg. Har prøvd et par RS stenger og de var så stive at jeg fikk fysisk vondt i hele kroppen. Snakke meg om brøytestikker :o

Siden du har en 7'er fra før, er det som de aller fleste sier best å supplementere med en 6'er. Eikre-Fly har 2 6'er stenger i Fluvius serien som er bra og som er veldig lettkastet, vil tro disse faller i smak om du får en mulighet til å prøve de. Ikke er de stive og ikke koster de skjorta heller

http://eikre-fly.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=3&Itemid=27〈=no

Det aller beste er om trådstarter har mulighet til å få prøve stenger til noen venner eller stikke innom ei fluefiskesjappe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med Mette-Marius.

Men LTS er relativt tunge stenger da de ofte er av den lange sorten, i tillegg er de kanskje klassifisert litt skeivt. En #6 kan i praksis være en "6,5-7" stang :) Men du har jo gode kamerater som har et greit sortiment, så jeg foreslår du blir med på en tur og tester litt av de oppsettene vi andre bruker. Da merker du fort hva du er ute etter ;)

Uenig i at LTS er tunge stenger Lars. Tvert i mot. Jeg har dog mest erfaring med Packlite-serien som er 9 fot. Disse stengene har veldig lette klinger, men ikke de letteste snellefestene. Stengene føles derfor enda lettere enn de er. X1 packlite #6 veier 93 gram. Sjuer'n veier 103 gram. Rett klassifisert er de også. Anbefales på det varmeste ;)

Alt er relativt (mtp. egne preferanser) og jeg skulle presisert at jeg tenker på spesielt X2 serien (er vel ikke store avviket til X1 eller X3?). De er ikke "tunge" i den forstand at det er brysomt, men tar du feks. en #6 X2 10ft og sammenligner med #6 scott A2 10ft så er det som natt og dag. Nevnte LTS er i mine øyne ingen ren #6, ei heller for samme stang i #5. Men liker stengene utrolig godt og kommer til å kjøpe fler av dem ;)

Packlite serien har jeg ikke hatt gleden av å teste enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald, er du på kjøret nå? Hehe, godt er det!

Nå snakker jeg fra levra så beklager hvis noen føler at de blir tråkket på :o Jeg ville styrt blankt unna LPXe RS stengene, ufølsomme brøytepinner etter min mening (ok kanskje litt sterke ord). Det ligger masse LTS stenger ute på Finn som nevnt over, råskinnstenger til latterlig pris. Her kan du gjerne velge deg en 6'er, er mye kraft i disse stengene. Dette er kaste og fiskestenger. Har brukt tohåndsstengene de siste årene og kjøpte en enhånds i år, storfornøyd! Ellers synes jeg Zpey sine Reel Steal er gode stenger, utrolige harmoniske men ikke førstevalget dersom du skal fiske i ramsalte områder men til flau bris og solskinn er de fine, savner min veldig!

Nå er de forskjellige LPXe RS modellene så forskjellige at en slik bombastisk kommentar blir rett og slett idiotisk. Det er også store forskjeller i aksjon mellom klassene innenfor hver av modellseriene igjen. Det finnes 3 serier av LPXe RS, 3 og 4 delt blå og den hvite V2. V2 stengene er langt i fra ufølsomme brøytestikker, disse stengene har en jevn, fin aksjon og er heller ikke spesiellt stive. 4-delt blå i visse klasser derimot er stive og svært raske, kanskje ikke så ulike en Xi3. 7'er LPXe RS blå 4-delt er min absolutte favoritt til sjøørreten sammen med Rio Outbound #7 når det blåser en del, men jeg kan forstå at denne stanga ikke er alles "cup of tea". Den hvite V2 stanga i samme klasse er betraktelig mykere, har dypere aksjon og har lavere frekvens. Dete er ei svært lettkastet stang som jeg tror de fleste vil trives med til sjøfiske. Jeg har også ei blå 3-delt 6'er stang, men denne er etter min smak for myk, har for dyp aksjon og lav frekvens, så i denne klassen bruker jeg ei Hardy ProAxis i sted|et.

Dette er selvfølgelig en smaksak og som jeg sa så vil noen føle seg tråkket på ;D

Har testet flere RS stenger i flere klasser og jeg synes de er ufølsomme. Hvis man skal sammenligne de med andre rene saltvannstenger som feks Sage Xi2/3 eller Loop sin Opticoast som også er stive stenger er det som natt og dag GL sine stenger har langt fra noe personlig preg, ja de er stive og lette å kaste med men det er det. De er ikke fiskestenger slik JEG definerer det. De to andre er stive men har fortsatt "feel" samtidig som de er kastemaskiner. Jeg kvitta meg med min OptiCoast da jeg merket at jeg ikke trengte denne typestang for mitt fiske. men som sagt er dette en smaksak

Dog en morsom refleksjon at GL brukere forsvarer stengene sine med "nebb og klør" i veldig mange sammenhenger.. Men bevares GL har mange gode stenger - reaction ppparty Rart ikke enhåndsstengene blir diskutert mere her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...