Gå til innhold

Tiur


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hoi

Fikk i dag en hel vinge (eller noe) av tiur. Dette så jo egentlig helt suverent ut. Små og litt spraglede fjær ser ut til å fungere utmerket til soft hackle (i dag bruker jeg rapphøne eller partridge heter det kanskje?), i tillegg til litt større som ser ut til å gi veldig fine halebuster (ala cock of lion :) ). Var også noen gråbrunlige fjær med fine biots så det ut som. Tror ikke jeg har brukt materiale fra tiur før, men synes det var en del snacks der. Men hvordan bør jeg oppbevare den? Den var fryst, og den ligger i fryseren min nå. Dersom den skal i bindekofferten, må jeg vel skjære bort det som ser ut til å ha litt kjøtt på seg? Bør den settes inn med noe stoff?

Surra kjapt sammen en liten nymfe med hacke og hale fra tiur, og hare i kroppen.

Eirik

[attachimg=1]

post-2735-13949890789478_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvordan du oppbevarer den. Jeg tror kanskje du bør skjæra av mest mulig kjøtt så henge den opp til tørk. Kanskje med litt salt på, et tørt kjølig rom. Er ikke helt sikker da  :P kan finne ut av det i kveld...

Fin flue forresten! Tiurfjær kan brukes til mye ja  :D

V!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :) Det blir i hvert fall kjappere å finne igjen riktig type fjær når de sitter på vingen.

Joa, forsåvidt, men vil jo selvfølgelig putte fjærene sirlig i forskjellige poser med merkelapp om ka i hule det er for noe. Ala "Tiur lita fjær", "Tiur større fjær", "Tiur biots", "Tiur miscellaneous" etc :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det som jeg har gjort med vinger og hele fjærdrakter av fugl er at jeg har fryst de, for så å ta de opp og legge de varmt et døgn eller to så egg fra "bugs" klekker. Legger de så tilbake i fryseren igjen før de nyklekte rekker å legge nye egg. Etter et par runder med frysing og varme henger jeg alt til tørk. Gjerne ute i garasjen, nå i den kalde årstia.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall å anbefale å oppbevare det godt nedpakket, gjerne i to lag zip-lockposer.

Vinteren er en fin tid å få tørket det ordentlig på, og noen runder i frysern tar knekken på det meste. Det er som Gman sier viktig å gi det noen fryse-tine sykluser. MAnge bugs tåler å fryses ned, men gjentatte frysninger med opptining mellom takler de ikke. Jeg har fått spist opp en hanenakke (heldigvis en svært godt brukt en) og litt annet materiale en gang, og det kan fort bli litt trist.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...