Gå til innhold

Vårflua Grannom anyone?


Anbefalte innlegg

Hei

I "min" elv klekker det fra midten av mai og ut måneden store mengder vårfluer av arten

Brachycentrus subnubilis eller Grannom som er et annet navn på arten. Har noen her på

forumet gode erfaringer med fiske på denne? Det er særlig under klekkingen som skjer midt på dagen

at fisken går bananas. Klekkingen er meget begrenset til deler av elva med strøm og stenbunn. Har hatt en viss suksess med små gule superpuppaer fisket i filmen og har funnet en artikkel om emnet på nettet:

http://www.gwentanglingsociety.co.uk/flies/trout-river/grannom-pupa-emerger.html som skal prøves i år.

Det skulle vært artig å høre om andre har erfaringer med mønstre,fiskemetoder og ikke minst om erfaringer med eggleggingen, når og med hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua i den artikkelen har jeg fisket med i 8-9 år i ulike farger.

Jeg kaller'n Super Emerging Caddis.

Ligger litt her...

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=141:varfluepuppefiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Legger ved en av mine favorittfarger, den + en som er grønnoliven er veldig god.

Gode klekkinger av denne på dagen har jeg ikke vært borti men flua som er vist over har funket veldig godt på vårfluer som klekker i overflaten eller stiger. Også en fin allroundflue.

post-2-13949890802635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ???

Er det bare i  min elv at denne vårflua klekker?

Som sagt skjer klekkingene midt på dagen og helst i solskinn. Har opplevd klekkinger i strålende sol med bitende kald

nordavind. Greit nok da det i denne elva gir en oppstrøms vind som passer vårfluene perfekt ettersom de da havner over klekkerstedet. Men det klekker like greit om det er solskinn og varmt vær. Puppene stiger veldig raskt og blir tatt med plaskevak i overflaten. Lett å bli lurt på at fisken tar tørt. Har som sagt ikke fisket på eggleggere og vet ikke mye om når på døgnet dette skjer men dette skal det forskes på i år. Renaflua med grønn eggsekk har jeg tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være så sikker på at det er akkurat denne arten. Har du telt antall sporer på benene? Er det 2 på hvert framben og tre på de midterste og bakerste, er det i så fall riktig familie. Men hvordan kom du frem til riktig art?

Se om flua klekker umiddelbart etter at puppa treffer vannskorpa. Hvis den ikke gjør det, men flyter litt nedover før skallet sprekker og flua flyr ut, da ville jeg prøvd sparkle yarn pupae. Superpuppa dead drift vil kanskje immitere lignende, men denne er jo egentlig ment for å immitere svømmepuppe.

Hvordan den legger eggene er jo vesentlig for hvordan den skal immiteres. Men dette vet du ikke hvis jeg forsto deg rett? Eggsekk er jo aldri feil, men dukker den, flyr den og dunker ræva i vannet med jevne mellomrom eller går den rundt på vannet og legger dem? Staffan har jo fin immitasjon av de som dunker ræva nedi (hoppemøll), caddis i riktig størrelse med gul/grønn eggsekk til "vandreren". Kanskje en streaking caddis med blysøkke eller en mars brown våtflue til "dukkern"?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en sånn generell regel synes jeg for min del det er vrient å mene noe som helst og ikke minst komme med erfaring når man ikke ikke aner hvor i alle dager dette er? Jeg mener ikke at du skal røpe elva men er det i Finnmark? er det på jæren? Kansje i Valdres? Eller er det i trøndelag? Hvor høyt ligger elva de? Det er så mange ting som spiller inn at det blir litt håpløst for min del å mene noe når man kun vet det er en elv ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke studert vårflua under mikroskop, men alt tyder på at det er Grannom. Klekketid, størrelse, utseende av pupper og egglegger, og det er vel ingen annen vårflue som klekker så tidlig? Men til våren skal jeg sjekke og få tatt noen bilder.

Elva ligger i Trøndelag og er en elv med et veldig rikt utvalg av insekter. Faktisk både danica og vulgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...