Gå til innhold

Scott A4


oeyvind

Anbefalte innlegg

Har akkurat kastet med samme modell som Fredrik. Meget behagelig aksjon. Bøyer godt ned i stanga. Mye mykere enn toppserien S4. Faktisk nesten 1,5 klasse mykere. "Riktig" klassifisert, da jeg målte den til ERN 5,0 (hvis det sier deg noe...). Vet ikke noe om 3'eren men tipper at den har samme type aksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg kikket på flere Scott-stenger hos Jarle og Bjørnar, og den jeg likte best (husker ikke modellnavnet) skulle ligne på A4-stanga. Og når A4 er nesten halve prisen, ble jeg veldig nysgjerrig.

Stengene ble forøvrig nettopp levert hos Jarle og Bjørnar, så jeg får ta turen innom og føle meg fram - i og med at ERN 5,0 ikke sier meg så mye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kastet med samme modell som Fredrik. Meget behagelig aksjon. Bøyer godt ned i stanga. Mye mykere enn toppserien S4. Faktisk nesten 1,5 klasse mykere. "Riktig" klassifisert, da jeg målte den til ERN 5,0 (hvis det sier deg noe...). Vet ikke noe om 3'eren men tipper at den har samme type aksjon. 

..Hva mener du med "nesten 1,5 klasse mykere"? Er ikke helt der i denne terminologien..

Forresten - hvordan er forskjellen på A4 og A3-serien når det gjelder aksjon /stivhet? Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kastet med samme modell som Fredrik. Meget behagelig aksjon. Bøyer godt ned i stanga. Mye mykere enn toppserien S4. Faktisk nesten 1,5 klasse mykere. "Riktig" klassifisert, da jeg målte den til ERN 5,0 (hvis det sier deg noe...). Vet ikke noe om 3'eren men tipper at den har samme type aksjon. 

..Hva mener du med "nesten 1,5 klasse mykere"? Er ikke helt der i denne terminologien..

Forresten - hvordan er forskjellen på A4 og A3-serien når det gjelder aksjon /stivhet? Noen som har prøvd?

Nå er det et par måneder siden jeg kastet med A3 sist, men jeg mener aksjonen på stengene er ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 klasse mykere??....det var jo også en måte å si det på ..hehe

Hvis A4 9 fot kl.5  er målt til ERN 5,0 er den i alle fall ikke tøffere en min A3 9fot kl.5 . Mener å huske den lå på 5,3 eller noe rundt der. A3 serien er vel mer en lette og kvikke nok i aksjonen til at det ville være dumt å gjøre de så mye stivere synes nå jeg og "finishen" på A3 serien er såpass dårlig at den største forskjellen på A3 og A4 serien nok ligger i utseende (bedre kvalitet på surringer og lakk) frem for selve aksjonen, ville jeg nå tro...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1,5 klasse mykere??....det var jo også en måte å si det på ..hehe

Hvis A4 9 fot kl.5  er målt til ERN 5,0 er den i alle fall ikke tøffere en min A3 9fot kl.5 . Mener å huske den lå på 5,3 eller noe rundt der. A3 serien er vel mer en lette og kvikke nok i aksjonen til at det ville være dumt å gjøre de så mye stivere synes nå jeg og "finishen" på A3 serien er såpass dårlig at den største forskjellen på A3 og A4 serien nok ligger i utseende (bedre kvalitet på surringer og lakk) frem for selve aksjonen, ville jeg nå tro...  ;)

- Skjønner ikke hva du legger i dårlig finish på A3? At noen misliker fargen på surringene er vel en smakssak, og jeg har da "premiumstenger" med langt styggere /dårligere kork...?

Men over til det vesentlige:

Aksjonen på A3 og A4 er så vidt jeg skjønner lik (hvis jeg har forstått begrepene), men A4 skulle ifølge dette være et godt hakk raskere, se figuren til høyre her:

http://www.scottflyrod.com/rods2/a3

og her:

http://www.scottflyrod.com/catalog/view/A4

A4-serien er ifølge produsenten basert på materiale /oppbygning med andre egenskaper, visstnok er stengene også blitt merkbart lettere i vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kastet med samme modell som Fredrik. Meget behagelig aksjon. Bøyer godt ned i stanga. Mye mykere enn toppserien S4. Faktisk nesten 1,5 klasse mykere. "Riktig" klassifisert, da jeg målte den til ERN 5,0 (hvis det sier deg noe...). Vet ikke noe om 3'eren men tipper at den har samme type aksjon. 

Takk skal du ha Tore.

Da fikk til og med jeg en viss pekepinn på hvordan denne stanga kan være.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 klasse mykere??....det var jo også en måte å si det på ..hehe

Hvis A4 9 fot kl.5  er målt til ERN 5,0 er den i alle fall ikke tøffere en min A3 9fot kl.5 . Mener å huske den lå på 5,3 eller noe rundt der. A3 serien er vel mer en lette og kvikke nok i aksjonen til at det ville være dumt å gjøre de så mye stivere synes nå jeg og "finishen" på A3 serien er såpass dårlig at den største forskjellen på A3 og A4 serien nok ligger i utseende (bedre kvalitet på surringer og lakk) frem for selve aksjonen, ville jeg nå tro...  ;)

- Skjønner ikke hva du legger i dårlig finish på A3? At noen misliker fargen på surringene er vel en smakssak, og jeg har da "premiumstenger" med langt styggere /dårligere kork...?

Men over til det vesentlige:

Aksjonen på A3 og A4 er så vidt jeg skjønner lik (hvis jeg har forstått begrepene), men A4 skulle ifølge dette være et godt hakk raskere, se figuren til høyre her:

http://www.scottflyrod.com/rods2/a3

og her:

http://www.scottflyrod.com/catalog/view/A4

A4-serien er ifølge produsenten basert på materiale /oppbygning med andre egenskaper, visstnok er stengene også blitt merkbart lettere i vekt..

Har ikke noe med design eller utseende å gjøre. :) Siden jeg har hatt et bein innafor bransjen og kjenner

scott sine stenger derfra og har 3 stk A3 selv, så er det bare mitt inntrykk av at de kunne lagt mer jobb i lakk og surringer.Synes ikke det ligger jevnt nok lagt på.Spesielt ved skjøtene.

Min 13 fot A3 har utrolig lett for å slippe i skjøtene til tross for at jeg har vært flink til å legge på hårtynnt lag med Loon grafitol .fikk sprekker i lakk/surring(karbon?) i to av skjøtene.(Litt sprø lakk?)  . Hunholken ser også ut til å være noe oval. stanga passe i alle fall ikke så godt i skjøtene som andre rimelige stenger jeg har testa, så den skal nok på repp med tid og stunder.

Har også A3 i 9" #5 og#6 .

6,er stanga er bare helt nydelig og ganske fleksibel på snørevekt,jevn og litt flat aksjon  ...lett og følsom. ;D..blitt favorittstanga mi  ;D

Ellers bryr jeg meg ikke så veldig mye om kork, design så lenge stanga er god,men etter min mening er lakk/surringer  gjerne en indikasjon på hvilken "kvalitet det er lagt i stanga"... er ikke verre en det faktisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...