Gå til innhold

Myke stenger?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Leser rundt forbi på forskjellige tråder om dette og det virker for meg som veldig mange synes dette svaret på det meste. Jo mykere jo bedre nesten får jeg følelsen av. Fortomms-brudd og utbøying av kroken og hurtig kjøring av fisken pluss pluss blir bedre med myk stang blir hevdet.

Jeg sier ikke dette er bare feil selv om jeg uening i mange påstander :)

Jeg har kansje ikke fulgt godt nok med i timen for jeg liker dem ikke for myke.

Hva mener dere? Hva er det som er så gromt med myke stenger. Hva fordel har du med veldig myke stenger?

Overbevis meg om at jeg bare må pælme alle stengene mine på sjøen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har beveget meg mere bort fra "fiskebollestenger" da de har begrensniger som blir klarere og klarere for meg ettersom diverse varianter av kast innlæres.

Z-axis for eksempel funker mye bedre enn Scott G på kurvekast etc, synes jeg.

Når det er sagt er favoritt typen stang de dypere high-end stengene med rask recovery. Sage ZXL for eksempel. Eller scott G2.

Jeg liker forøvrig fiskebollestenger til nærfiske. Der er de nydelige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker gjerne litt mykere stenger, men ikke fordi de har noen fordel slik jeg ser det.  Men fordi det passer meg best.

Vokste opp med fars gamle splitcane, og lærte å kaste med den som guttunge. Har utviklet meg mye som kaster og fisker etter den tid. Men har antagelig lagt meg til en rytme og følelse som er vankelig å forandre. Jeg klarer å kaste helt greit med raske og stive stenger, men jeg finner ikke godfølelsen. Også behersker jeg bedre ulike spesialkast med en mykere og litt tregere stang.

Når jeg har prøvd stenger som er stivere synes jeg også at jeg bommer mer i tilslaget. Men dette har heller ikke noe med stanga å gjøre slik jeg ser det. Det sitter mellom øra mine, og mine innøvde reflekser og bevegelser som er vanskelig å endre (bortsett fra at de noen ganger er helt fraværende).

Så generelt burde en raskere stang med høyere linehastighet være en fordel fremfor det motsatte, men jeg personlig får det liksom ikke helt til.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for en sånn gråing som meg, oppvokst med splitcane og glassfiber......gjennkjenner de mykere stengene,,,, skal innrømme at det er gøy å kaste med en rask stang en halv times tid.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker gjerne litt mykere stenger, men ikke fordi de har noen fordel slik jeg ser det.  Men fordi det passer meg best.

Vokste opp med fars gamle splitcane, og lærte å kaste med den som guttunge. Har utviklet meg mye som kaster og fisker etter den tid. Men har antagelig lagt meg til en rytme og følelse som er vankelig å forandre. Jeg klarer å kaste helt greit med raske og stive stenger, men jeg finner ikke godfølelsen. Også behersker jeg bedre ulike spesialkast med en mykere og litt tregere stang.

Når jeg har prøvd stenger som er stivere synes jeg også at jeg bommer mer i tilslaget. Men dette har heller ikke noe med stanga å gjøre slik jeg ser det. Det sitter mellom øra mine, og mine innøvde reflekser og bevegelser som er vanskelig å endre (bortsett fra at de noen ganger er helt fraværende).

Så generelt burde en raskere stang med høyere linehastighet være en fordel fremfor det motsatte, men jeg personlig får det liksom ikke helt til.

Kjell Karlsen

Det var jaggu et ærlig og redelig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ingen si deg i mot på.

Jeg liker egntlig litt forskjellig. For å refferere til noe som folk skjønner hva er så er fario 8,6 #5 den mykeste blandt favorittene. zxl synes jeg er veldig god. Fisker også med xp som eksempel litt den andre veien.

Type stenger som fluvius M er nok den type "stivhet" i stangen jeg finner mest hensiktsmessig når jeg ikke helt hva dagen bringer. Føler det litt for mange begrensninger ved for myke stenger jeg for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Takker for det Ruffen.

Er som regel best å ta utgangspunkt i seg selv og ikke bare tru når en skal mene noe. Men en skal ikke lukke døra for andres erfaringer og synspunkter :)

Kjell Karlsen

thumbsup-thumbs-up-approve-ok-smiley-emoticon-000283-facebook.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du fario er myk? Når jeg tenker myke stenger mener jeg treige/slow

Har du prøvd 8,6 foteren Sigve?

Ja din har jeg prøvd + at jeg har hatt en selv. Det er derfor jeg spør. Hva mener du med myke stenger? Min definisjon er såkalt "slow action" som feks Steffenbrothers. Derfor går ikke Fario eller ZXL inn under myke/slow i min verden. Og tross alt jeg digger ZXL.

Dype stenger, sånne som bøyer seg ned til snellefestet, kan også være raske som feks. Boron IIX.

Ellers er jo Tom Syvertsen inne på noe vesentlig. Du blir god å kaste av å bruke myke stenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Syns du fario er myk? Når jeg tenker myke stenger mener jeg treige/slow

Har du prøvd 8,6 foteren Sigve?

Ja din har jeg prøvd + at jeg har hatt en selv. Det er derfor jeg spør. Hva mener du med myke stenger? Min definisjon er såkalt "slow action" som feks Steffenbrothers. Derfor går ikke Fario eller ZXL inn under myke/slow i min verden. Og tross alt jeg digger ZXL.

Dype stenger, sånne som bøyer seg ned til snellefestet, kan også være raske som feks. Boron IIX.

Ellers er jo Tom Syvertsen inne på noe vesentlig. Du blir god å kaste av å bruke myke stenger

Reagerte på den jeg også, Fario myk? ???

Ser at det er mange som sier at stenger som ZXL, B2t og G2 er myke, men dette er feil ;D

Myke stenger er merker som Diamondback Classic Trout 9' 4/5 2-delt og 8'6 4 4-delt, Powell LTT, McFarland yellowglass og til dels Steffenbros og Diamondglass pluss en del flere

Jeg foretrekker de mykere stengene av den enkle grunn at de gir meg mest fiskeglede. Skal jo tross alt være morsomt å fiske også? Får jeg ei stiv stang, er det morro de første minuttene før jeg lengter tilbake til de myke. Jeg har null problemer med å kjøre stor fisk de få gangene jeg får en, så si hva man vil om myke stenger. Er han som holder i stanga som setter begrensninger, ikke stanga selv

Må bare slenge ut en påstand som sikkert vil skape litt oppstyr..

Man ekke en god kaster før man behersker de mykeste stengene ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du fario er myk? Når jeg tenker myke stenger mener jeg treige/slow

Har du prøvd 8,6 foteren Sigve?

Ja din har jeg prøvd + at jeg har hatt en selv. Det er derfor jeg spør. Hva mener du med myke stenger? Min definisjon er såkalt "slow action" som feks Steffenbrothers. Derfor går ikke Fario eller ZXL inn under myke/slow i min verden. Og tross alt jeg digger ZXL.

Dype stenger, sånne som bøyer seg ned til snellefestet, kan også være raske som feks. Boron IIX.

Ellers er jo Tom Syvertsen inne på noe vesentlig. Du blir god å kaste av å bruke myke stenger

Ja da vet du jo godt hvordan denne stanga er. Jeg tenkte ikke zxl som myk men sånn midt i mellom.

Har tenkt farioen som mmyk ja. Det begynner å bli lenge siden jeg har kastet med den så jeg må jaggu ut å teste den igjen til helgen.

Ble så i tvil her når så mange påstår noe annet. Kan jeg virkelig ikke ha rett? Høres rart ut!

Men jeg skjønner hva du mener Sigve.

Jeg tenkte i fiskesituasjon ja. Kasting er jo en del av fisking men hva med de andre tingene som hoving og kroking osv. Hva mener dere om det? Noen fordel? Selv om det finnes motiver for enkelte her å gjøre så godt de kan for å trenge meg opp i et hjeørne så sitter ikke jeg med noe fasit. Det er det andre som gjør. Og det er nok ikke mange som kan kaste siden de ikke bruker myke stenger.

Jeg driter i om de mange her er mye bedre en meg til å kaste. Det er ikke poenget. Jeg tenker på fisking.

Jeg er mest nyskjærrig på hva og hvorfor dere mener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte på den jeg også, Fario myk? ???

Ser at det er mange som sier at stenger som ZXL, B2t og G2 er myke, men dette er feil ;D

Myke stenger er merker som Diamondback Classic Trout 9' 4/5 2-delt og 8'6 4 4-delt, Powell LTT, McFarland yellowglass og til dels Steffenbros og Diamondglass pluss en del flere

Ikke lett å få tak i myke stenger i norske butikker, med andre ord  ;D

Jeg oppfatter Fario som nokså dyp, men slikt påvirkes jo av hva man er vant med fra før.

Er man vant til slaskete glassfiber-stenger så vil vel de fleste kullfiber-stenger føles stive, vil jeg tro.

Men de færreste oppegående fluefiskere flyr vel rundt med glassfiber i dag  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er nok ikke mange som kan kaste siden de ikke bruker myke stenger.

-----------HÆ----------------------------------??????

Myk i forhold til hva? Har e Sage TXL 3# og en TCR 6# med på tur. Begge er raske og kaste med i forhold til lineklasse, MEN får jeg på en ørret på over f.eks. 1,5 kg i strømmende elv så blir TXL'en for MYK og for spe....

(ihjælkjørt fisk er ikke kult, godt eller tøft)

Myk å kaste med og myk å fiske med er to forskjellige ting!

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...