Gå til innhold

Myke stenger?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Hvis man tenker noe videre over utstyret når man fisker er det noe feil med det.

Jeg tenker over utstyret før jeg fisker og koser meg glugg ihjel mens jeg fisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest storfemti

Ei for slakk fjær er ikke stort til hjelp. Så det er best om fjæra passer til belastningen. Eller?

Er en spade en spade? Selvsagt Erik :)

Tenk bare over - hvorfor visse saker er utrustet med fjær..?

Jo, for å oppnå fjæring, fordi det er nødvendig i mange sammenhenger.

Og: Ei fjær som som er så stiv at den ikke fjærer - no good

Ei fjær som er så myk at den bunner - no good

Dagens filosofiske betrakning fra min side..

Enig med du, men man må også se an hvor man fisker. En skal alltid kle seg etter forholdene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvis man tenker noe videre over utstyret når man fisker er det noe feil med det.

Der tar du feil Frode, det er fullt mulig å tenke at "fy faen så nydelig følelse den stanga her gir" mens man kaster  :D

Det gjør jeg titt og ofte, mens jeg nyter kastinga og synet av vakende ørret :D

..... det krever selvfølgelig at stanga bøyer litt nedover for å få frem godfølelsen og evnen til å tenke gode tanker mens man kaster ;D ;D

..... så min konklusjon er:

Hvis du ikke tenker gode tanker mens du kaster, så har du valgt feil stang :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker noe videre over utstyret når man fisker er det noe feil med det.

Der tar du feil Frode, det er fullt mulig å tenke at "fy faen så nydelig følelse den stanga her gir" mens man kaster  :D

Det gjør jeg titt og ofte, mens jeg nyter kastinga og synet av vakende ørret :D

..... det krever selvfølgelig at stanga bøyer litt nedover for å få frem godfølelsen og evnen til å tenke gode tanker mens man kaster ;D ;D

..... så min konklusjon er:

Hvis du ikke tenker gode tanker mens du kaster, så har du valgt feil stang :D :D

Terje

Her tar du skammelig feil Terje! Fokuset skal være på snøret og flua! Kan godt legge merke til at snøret gjør det du vil det skal men fokuset skal ikke være på utstyret.

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvis man tenker noe videre over utstyret når man fisker er det noe feil med det.

Der tar du feil Frode, det er fullt mulig å tenke at "fy faen så nydelig følelse den stanga her gir" mens man kaster  :D

Det gjør jeg titt og ofte, mens jeg nyter kastinga og synet av vakende ørret :D

..... det krever selvfølgelig at stanga bøyer litt nedover for å få frem godfølelsen og evnen til å tenke gode tanker mens man kaster ;D ;D

..... så min konklusjon er:

Hvis du ikke tenker gode tanker mens du kaster, så har du valgt feil stang :D :D

Terje

Her tar du skammelig feil Terje! Fokuset skal være på snøret og flua! Kan godt legge merke til at snøret gjør det du vil det skal men fokuset skal ikke være på utstyret.

;D ;D

STABUKK :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Der tar du også feil Frode.. Når du fisker, skal du tenke "fy f, denne stanga er rå". Gjør det ikke det, så har man ikke tatt riktig valg ;);D ;D

Hjelper ikke at det funker, det skal bringe fram smilet i deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du også feil Frode.. Når du fisker, skal du tenke "fy f, denne stanga er rå". Gjør det ikke det, så har man ikke tatt riktig valg ;);D ;D

Hjelper ikke at det funker, det skal bringe fram smilet i deg :D

Hei, Raymond  :)

Hadde vært moro å få prøve en av de dypeste fiskestengene dine hvis vi ses til sommeren. Tror jeg ville la likt det  :) Så skal du få prøve den nye Loop Cross S1. Den skal heldigvis være nokså dyp i aksjonen også.

Prates i Rena til sommeren håper jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nåh! Alt er relativt, ruffen og puristen. For meg er det viktig å tenke både før, under og etter fisking. Og da forsøker jeg å tenke på ALT. Det har selvsagt sine grunner for at jeg gjør det, men jeg liker også å analysere så det ødelegger hverken opplevelser eller betyr at det er noe feil med utstyret. Det handler bare om å forsøke å lære av det som skjer. Så det så! ;)

En liten utfordring til Raymond. Bli med meg på et visst sted til sommeren og fisk på skikkelig sprek fisk i stor størrelse. Klarer du å få inn dem med dette finfiskeutstyret ditt innen 5 minutter så er alt ok og jeg skal aldri si deg imot igjen. Mellom 5 og 10 minutter så blir det nok litt småkremting å høre og bruker du mer enn 10 minutter så skal du få et foredrag om fjæring og litt av hvert før du må ta beina fatt og gå hjem. Det blir uansett en liten opplevelse å se deg kroke... For å si det slik så rekker de der å gyte før du får satt kroken om du er for treig. Og da er de liksom ikke der lenger. 0.12 eller tynnere ler de av. Og om du kroker en av dem med det så kjenner du knapt noe før flua er borte, uansett hvor myk stang du tror du må bruke. Strømmen er nok i seg selv med den farta de setter opp. Snur de og går oppover så ryker det om du ikke har minst 0.15. Jeg bruker 0.18 som standard. Tar du utfordringen? :P;D

Altså, det hjelper ikke filla hvor enormt god stanga skal være å kjøre fisk på om man ikke klarer å både få fisken til å ta og kroke den.  ;)

Og nei, jeg bruker ikke stive stenger, bare litt for stivt for Raymond og andre som liker det samme som ham. Det er heller ingen kritikk av Raymond. Vi har bare forskjellig behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en overlegen evne til å plassere skyld der hvor den hører hjemme, og alt som er negativt skylder jeg uten videre på utstyret.

Jeg har blant annet et par stenger som er fæle når det gjelder å presentere flua, og noen som sender snøret inn i kratt og kjerr overalt hvor det er mulig.

Tror jaggu jeg har noen som lager snåle snørebukter også, og det er kanskje det verste av alt  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er relativt så lenge jeg har rett Erik!!!

Litt særiøst: Jeg vet hva du mener nå Jan og det er grunnen til at jeg mener det er mye værre å håve med en veldig myk stang.

Raymond: Er egentlig stanga myk hvis du setter et sekser snøre på ei firer stang sånn i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Oi, her var mye på engang..

André: Selvsagt skal du få prøve det jeg har om vi er i Rena samtidig, ikke noe problem. Stengene står som regel ved platten på Kvarven når de ikke er i bruk uansett, så bare ta en og kast ivei :)

Er alltid morro å prøve nye stenger, så akkurat den ser jeg fram til å prøve :D

Erik: Jeg skor meg etter forholdene, tar ikke med den mykeste 4'ern min for å fiske 2 kilos ørret. Men utfordringa tar jeg på strak arm, tipper det blir både jævlig morsomt og lærerikt på engang ;D

Ruffen: Jeg aner ikke av den enkle grunn fordi jeg aldri har prøvd å sette et 6'er snøre på en myk 4'er. Får jeg ei ny stang, tar jeg med snørene jeg bruker til vanlig og prøver til jeg finner noe som matcher, enten det er klasse 4 eller 5. Jeg gir en lang marsj i hva som står på stanga, er hvordan det føles under fiske og hvordan det svarer til min kastestil som er viktigst for min del

Men for å svare på spm ditt; ei 4'er stang som trenger et 6'er snøre, vil jeg neppe kalle myk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Litt av en vintertråd dette her. På tide at våren og sola kommer snart.

En myk stang krever tid, lang arbeidsvei og maksimalt spenn i stanga. Dette vil jeg definere som tregt i og med at man må vente på snøret/stanga i både frem og baksleng. Korte eller lange kast med endring i kasteretning mellom 45-90 grader eller mer er vanskeligere med en myk stang i fullt spenn en en stivere som lettere lar seg spenne opp. Derfor foretrekker jeg en raskere stang til fiske i situasjoner der trær og bakgrunn gjør at man må ha bakslengen i en annen retning en fremslengen. Det er klart at man kunne nok kommet seg unna med underhåndskast i enkelte tilfeller. Dette er min absolutte subjektive mening.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Litt morsomt å se at to 18 sider før alle skjønte at jeg har rett. Jeg har som regel alltid det. :)

Du har rett i forhold til ditt bruk og fiske, men ikke i mitt tilfelle. Så nei, du har ikke alltid rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Litt morsomt å se at to 18 sider før alle skjønte at jeg har rett. Jeg har som regel alltid det. :)

Til du kommer hjem...  :P;D

Som regel alltid... er forøvrig litt forvirrende. Som regel eller alltid?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...