Gå til innhold

Myke stenger?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Jeg må nok si at det er enklere å fiske, kjøre fisk og håve den med en stivere stang. Særlig utvadet til balla i sterk strøm og du skal vannkaste. Myke stenger begrenser seg her i mitt tilfelle.

Innen carbon verdenen syns ikke jeg det er mange stenger som kommer inn under myk. Roligere gjerne, men ikke myk. Hverken den der oppjazza Diamondbacken eller Scott G2. Uten å ane hva boka sier om disse så putter jeg dem i kategorien medium. Akkuratt som min favoritt innen carbon Yellowline 884. Må også legge til at jeg ble ganske forelsket i Winston LT 8'9" #4 sist sommer men da med et 5er snøre for å komme enda lengre ned i frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Unknown User

Jeg har på en måte valgt en vei som enligt min mening er bruk etter formål. I #3 bruker jeg Sage ZXL som jeg betegner som myk, til tross for at jeg ser at andre her i tråden ikke gjør det. Den må behandles som en følsom dame. Og nei, det er ikke noe canerace i den. Det er rett og slett for at jeg bruker den mer til nærfiske, litt mer finlir som jeg ville sagt på svensk. Jeg har ikke noe behov for å pælme ut hele linen med den. Nå har jeg prøvd det også og den skyter veldig bra.

Sen går jeg opp to hakk til #5 og bruker en stivere stang som egner seg mer til et bruk der jeg kaster lenger, en Sage Z-Axis. Men det jeg syns er fint med den stangen er at den er så pass følsom at den også til viss grad fungerer til finlir. Alltså en mer allroundstang etter mitt tycke.

Sen hopper jeg opp to hakk til #7 da jeg kjører en lett stang men med god rygg, Loop Opti Coast, som da egner seg for fisket i sjøen. Den går å kjøre små lopper med, men også pælme en relativt stor deceiver i hard vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om hva som er best av myke eller stive/raske stenger, tviler faktisk på om det går an å være bastant på det.  Best til hva?  Kasting?  Kjøring av fisk?  Fiskeglede?

Tror at man har lett for å trives best med den type stang som passer best til ens egen kasteteknikk og den er vel for de fleste kanskje et produkt av hva man brukte når man lærte seg å kaste.  Fungerer ikke kastinga, så overskygger vel det gleden med andre ting.  Jeg opplever meg selv som den minst dårlige kasteren med en middels stang, men synes det er fryktelig gøy å kjøre fisk på Freestone'en.....helt til jeg dro på ei beist ifjor.  ???  Blir pinnene for stive synes jeg at gleden med å kjøre fisk blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger stang utifra situasjon og preferanse der og da. Og den forandrer seg nesten daglig. Men jeg kjenner jeg går mer og mer bort ifra de toppede stengene som Z-Axis osv.

Selv om det ER en fordel med en litt toppet stang fremfor en som er litt dypere når det gjelder kjøring, hvis man først skal ha det stivt. Den myke toppen demper slagene lettere enn en stivere topp.

Vi bør kanskje først bestemme oss for hva som menes med begrepene 'rask' og 'myk'?

"Aksjon" brukes generelt om bøyningskurve hos de aller fleste produsenter. Og det andre uttrykket de fleste bruker er "recovery", eller slaghastighet (frekvens). De to uttrykkene er greie å bruke synes jeg. Slik som f.eks. Scott gjør.

Mange moderne, medium/moderate stenger har gjerne raskt slag pga materialet som brukes. G2 er ett eksempel. Samt mange av Loop stengene, og jeg antar også Fario (har ikke kestet med den). SteffenB samt noen av de andre som nevnes her har både moderat/dyp aksjon og tregt slag.

Jeg synes førstnevnte har en reell funksjon, i form av sterkere tupp (kan holde/løfte mer line, bra til vannkast osv.), mens sistnevnte har mest med følelser å gjøre. Her jeg sitter nå finner jeg ingen praktiske fordeler med å bruke en stang med særdeles tregt slag. Siden fordeler/ulemper var utgangspunktet her mener jeg.

Uansett bruker man den stanga man trives med. Og da spiller det ingen trille hva eller hvorfor eller hva andre synes.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke du begynne å ødelegge diskusjonen, Tore ;)

Dette er jo endelig en tråd som appellerer til subjektive synspunkter og følelsesladde diskusjoner igjen.

Synes det har vært litt treigt her inne siden tråden ”Hva er et langt kast” døde ut.

På høy tid at det følges opp med ”hvor myk er en stang”, og for å holde diskusjonen på det emosjonelle planet, håper jeg ikke flere bringer forstyrrende elementer som CCS og liknende på banen.

Ser at noen av forumets ”kanoner” allerede har listet seg utpå, og gleder meg stort til diskusjonen virkelig begynner å ta av.

Heldigvis finnes det også uendelig mange liknende temaer som kan følge opp når også denne diskusjonen ebber ut. Jeg nevner i fleng ”Hva er et høyt fluekast?”, ”stive stenger – hva synes vi om det?”, ”Lange dobbeltrekk – er det etisk forsvarlig?”, ”Bør man sveive med høyre eller venstre hånd?” osv osv

Kjør debatt  pppunch  pppunch  pppunch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nå er jeg er høyrehendt, og var i mitt tidligere liv multiplikator-fisker, og sveiver derfor med høyre hånd.

Kjøring av fisk er og blir for meg venstrehåndsarbeid... det sitter i ryggmargen.

Og jeg heller mer og mer mot de noe "mykere" stengene. Fordi de jeg har prøvd av disse er snillere mot meg, de har liksom et mer tilgivende vesen. Særlig etter at jeg lærte meg at dobbelttrekket (som må være langt for de lengre kastene) skal settes inn først i siste halvdel av framkastet. Og de mykere stengene mater ut lina kjapt som bare det - fra nesten ingenting - til den beskjedne lengden jeg trives med å holde i lufta. Og så den gode følelsen av kontakt med lina, da...

Og så er det vel slik, at selv om de ikke kaster lengst - så kaster de langt nok, når vi fisker..

Og så deilige å kaste med - bare det er mer enn halve morroa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Følger oppfordringen til Vidar jeg...

Hva er mykt? Vil tro at alle stenger som er litt mykere enn snittet i samme klasse er myke. Samme tankegang gjelder vel for stive. Litt over gjennomsnittet stive så kan de karakteriseres som stive. Skjønt i dette forumet er det tendenser til at mykt er et deilig ord og stivt nærmest et rent bannord. Er sikker på at det snart blir autokorrekt på stiv(t). Hvilket egentlig er latterlig. Ingen er vel like og en som liker stivere stenger er akkurat like lite avvikende som en som liker tilsvarende mykere. "Fysj for en stiv kjepp" er liksom greit å si uten at noen går i forsvar, mens man knapt har utviklet ord som beskriver for myke stenger. Det eneste jeg kommer på er "slaskeraie" og sier man det om ei spesifikk stang så tar det to sekunder før noen taler i tunger og forsvarer den med "sjel" og andre religiøst beslektede formuleringer. Rare greier. Tok selvsagt i litt nå, men det er ikke mange som tør si at de bruker "stive" stenger her på siden. Da sier de heller navnet på stanga så de slipper å bli hengt ut som "uferdige kastere og fiskere" gjennom bruk av ordet "stilig" (fanken, autokorrekt allerede aktivert).

Men for andre finnes ingen klassifisering for stenger og da er det umulig å vite om ei stang er myk, passe eller stiv. Alt kan måles og bør derfor gjøres uten at resultater sier noe annet om stengene enn at de er ulike. Produsentene har uansett ikke peiling og klassifiserer i hytt og gevær. At de klassifiserer i forhold til bruksområde og fluefiskere som "liker det slik og slik" betyr ingenting. Mykt er behagelig og stivt er feilklassifisert og enda et bevis på at "her må det måles og farges til det blir riktig". Noen som har farget om ei stang for å se om den blir mykere og glattere?

;D ;D ;D

Håper det er greit med litt skråblikk på forumet. Skråblikket er dog ikke nødvendigvis i samsvar med egne oppfatninger.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Stive stenger på kort hold er uff for meg. Myke stenger på langt hold er like uff for meg. Eksempelvis så er det et rent helsikes spetakkel å få kroket en fisk på lang avstand med ei for myk stang. Fisken skal vel ikke rekke å gyte heller før man får satt kroken? Og på kort avstand mister i alle fall jeg "feeling" og slår av fortom titt og ofte med ei for stiv stang. Håving er lettest med ei "toppet" og "passe" stang og kjøring av fisk er lettest på ei "dyp" og "passe" stang. Mending er et forbaska styr med for myk stang og alt for ufølsomt med for stiv stang.

Snøret skal jeg alltids få ut så "kasteegenskapene" er underordnet. Hvor dypt jeg skal vade er faktisk mer avgjørende. En halv meter til eller fra i lengde betyr så lite for mitt fiske likevel at det ikke blir tatt særlig hensyn til annet enn om jeg skal fiske kort, langt eller midt i mellom.

Jeg fisker altså med alle typer stenger, men tenderer til å fortrekke fra litt under "midt på treet" til litt stivere og heller velge en lettere klasse om jeg skal ha det mykere. Kroking og håvingsegenskaper er mer avgjørende for meg enn om stanga kan kaste slik eller slik. Det hjelper jo ikke noe likevel ettersom det er jeg som skal kaste og ikke stanga.  :)

Men selvsagt har jeg et par favoritter som passer for meg i de fleste situasjoner. 9' #5 i "passe" utgave ligger klar i bilen fra april til oktober/november. Og en 9' #4 i litt kortere periode. "Spesialstenger" har også sine perioder hvor de gjør krav på plass til full lengde inni bilen, men femmern har alltid godplassen. Og den er hverken myk, stiv, dyp eller toppet. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohh damn.. :) Da må jeg begynne å trene. Har aldri funnet stanga som kaster langt for meg for å si det slik :)

For det er vel det som er viktig.... Å kaste langt tenker jeg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg velger stang utifra situasjon og preferanse der og da.

Enig.

Jeg bruker dype og toppede stenger om hverandre avhengig av situasjon og elv.

Jeg står ikke med en dyp firer i Glomma, da velger jeg en mediumrask/rask femmer (Vanligvis Z-axis 905)

Stikker jeg en tur til Tisleia blir det en dypere firer eller treer, (Ofte cane 764 eller ZXL 904)

Lenge siden jeg gikk bort fra "Jeg liker myke stenger"  Jeg bruker "alt" avhengig av situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med stive/myke stenger virker å være en slags motegreie som går i bølger . . .

For noen år siden var man litt ute å kjøre om man ikke hadde Sage xp, G.Loomis Glx, eller Scott S3 osv.

Nå til dags kan det virke som forumet her består mest av myke menn, også kalt kjerringer, som knapt kan få stengene myke nok. Dette er gutta som helst unngår å ta på fisken, i frykt for å få den ekle fiskelukta på fingrene, eller enda verre ; klærne.

Selv har jeg et bredt arsenal av type aksjoner i mine stenger, men de jeg benytter oftest vil nok av mange beskrives som stive kjepper.

Men på søndager og helligdager ellers benytter jeg bestandig de mykeste jeg har, og da føler jeg meg også langt mer i ett med naturen enn når jeg stresser rundt med stiv kjepp. For fisker man med stiv kjepp så er man gjerne både litt stresset og aggressiv, det er noe alle vet.

Jeg kaster både fort og lengre enn langt med alle typer aksjoner, men er nok enda dyktigere til å presse buktene mellom vindlagene med stiv stang, snøre, fortom og vadebukse  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå til dags kan det virke som forumet her består mest av myke menn, også kalt kjerringer, som knapt kan få stengene myke nok

Trodde kjærringer var mest glad i stive kjepper jeg  ???  Men det er kanskje bare her sør i Hedmark  :)

Jeg liker stengen så myke at jeg fysisk kjenner den jobber for meg. Denne følelsen får jeg ikke på de stiveste stengene. Da føler jeg at jeg bare fekter, veiver og vifter med armen og at lina lever sitt eget liv rundt omkring meg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg liker stengen så myke at jeg fysisk kjenner den jobber for meg. Denne følelsen får jeg ikke på de stiveste stengene. Da føler jeg at jeg bare fekter, veiver og vifter med armen og at lina lever sitt eget liv rundt omkring meg  Cheese"

Da er stanga feilklassifisert FOR DEG. Gå opp en snøreklasse eller to, og du vil merke at stanga jobber dypere og snørehastigheten går litt ned. Gammelt triks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er fordelen i praktisk fiske da med ei myk stang?

Ikke bry dere om at jeg nevnte noen stenger. Det var bare for å prøve å holde det på et nivå alle kan prate om.

Vil tro det er lettere å holde fisken på kroken hvis du bruker kroker uten mothake, men stangens lengde etc

Har kjøpt en Winston BIIt #4 9`til dette fiske. Har jeg kjøpt for mange stenger i 2011 gir jeg dere her på forumet skylda :)

ZXL har jeg i #5. Den "stiveste" 5er jeg vil ha. Noen betegner den som mediumrask og LPXe RS som rask. Har en RS (blå) i #6.

Synes ikke den er spesielt stiv i forhold til ZXLen. Benytter forskjellige snører (klasse og profil på nevnte stenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg nok at de aller fleste her ikke mener spagettimyk men medium carbon action

- Tydelig at vi trenger opprydding i begrepene når det gjelder stengenes egenskaper. Stiv /brøytestikke, myk /spagetti, fiskebolle osv. kaster ikke akkurat lys over saken. Og vi greier ikke bli enige om Fario er rask, myk eller hva f...

Kanskje Scott er inne på noe - selv om de ikke akkurat har tallfestet det ene og det andre:

http://www.scottflyrod.com/catalog/view/S4

Ved å klikke på den typen du vil se på, og så rulle ned siden kommer det fram et bilde til høyre som viser den aktuelle av 4 bøyningskurver, og en angivelse av hvordan den ligger an med "recovery speed" (= grad av "rask"..?)

Tror dette sier mer enn alle mulige verbale beskrivelser - her på siden iallfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg nok at de aller fleste her ikke mener spagettimyk men medium carbon action

- Tydelig at vi trenger opprydding i begrepene når det gjelder stengenes egenskaper. Stiv /brøytestikke, myk /spagetti, fiskebolle osv. kaster ikke akkurat lys over saken. Og vi greier ikke bli enige om Fario er rask, myk eller hva f...

Kanskje Scott er inne på noe - selv om de ikke akkurat har tallfestet det ene og det andre:

http://www.scottflyrod.com/catalog/view/S4

Ved å klikke på den typen du vil se på, og så rulle ned siden kommer det fram et bilde til høyre som viser den aktuelle av 4 bøyningskurver, og en angivelse av hvordan den ligger an med "recovery speed" (= grad av "rask"..?)

Tror dette sier mer enn alle mulige verbale beskrivelser - her på siden iallfall..

Vi trenger jo heller ikke være enige :) Noen vil heller ikke være enige for det synes det er mer morro å ikke være det.

Det jeg spør om er hva som er en fordel med ei myk stang under praktisk fiske. hansjr kom med synspunkt han mener. :)

Jeg er bare nyskjærrig for min del hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...