Gå til innhold

Myke stenger?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg liker dypere- men samtidig med ganske raskt tilbakeslag er:

1: Jeg lander mer fisk.

2: Ryker veldig skjelden fortom.

3: Bommer svært skjelden på tilslaget.

4: Tør presse på hardere.

Jeg har hatt svært raske stenger og jeg hadde problemer med å kroke og når jeg kjørte de med bunnen så hendte det at jeg røyk fisk som absolutt ikke skulle ryke. Det virket som om bunndelen var så stiv at når fisken stanget hardt så møtte den bare veggen i stedet for litt "fleksing". Også elsker jeg følelsen av at stanga jobber jevnt hele veien, dvs. kjenner at den spenner seg opp og "kommer" fra bunn og ut. Thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

"Jeg liker stengen så myke at jeg fysisk kjenner den jobber for meg. Denne følelsen får jeg ikke på de stiveste stengene. Da føler jeg at jeg bare fekter, veiver og vifter med armen og at lina lever sitt eget liv rundt omkring meg  Cheese"

Da er stanga feilklassifisert FOR DEG. Gå opp en snøreklasse eller to, og du vil merke at stanga jobber dypere og snørehastigheten går litt ned. Gammelt triks. :)

Gå opp en snøreklasse eller to?  Gammelt og DÅRLIG triks mener jeg. Si det til en som nettopp har kjøpt seg ny stang for konfirmasjonspengene, som ikke har lært seg å kaste ennå,  og som etterhvert finner ut at stanga er litt for stiv? Kan fort bli som å pisse i buksa det.

Slike "tips" kan medføre stangbrudd... 

Hvem skal ta det tapet? Kasteren som bruker redskapen feil, eller selger som blir utfordret på garantiordningen sin? For en med mager lommebok kan det være fristende å tøye "sannheten" litt og  missbruke garantiordningen. Resultatet blir at du og jeg må betale mer for stengene.

Jeg mener en i utgangspunktet bør bruke redskapen riktig. Velger du å bruke redskapen feil, må du også ta konsekvensen av det.

Anbefaler heller ny stang med riktig snøreklasse!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger jo heller ikke være enige :) Noen vil heller ikke være enige for det synes det er mer morro å ikke være det.

Det jeg spør om er hva som er en fordel med ei myk stang under praktisk fiske. hansjr kom med synspunkt han mener. :)

Jeg er bare nyskjærrig for min del hva dere mener.

He-he...  problemet er bare at vi vet ikke hva den andre egentlig mener - hva legger den ene og den andre egentlig i begrepene?  stiv, rask, myk...  ???

Rune:  Takk for en klar og forståelig framstilling  8)

Bjorni: På tide at noen tok tak i dette.  Kjøper vi ei 4#-stang så er det for at vi vil fiske med #4-line, ikke #5 eller 6-line, som vi har stang til fra før...  rrrules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg liker dypere- men samtidig med ganske raskt tilbakeslag er:

1: Jeg lander mer fisk.

2: Ryker veldig skjelden fortom.

3: Bommer svært skjelden på tilslaget.

4: Tør presse på hardere.

Jeg har hatt svært raske stenger og jeg hadde problemer med å kroke og når jeg kjørte de med bunnen så hendte det at jeg røyk fisk som absolutt ikke skulle ryke. Det virket som om bunndelen var så stiv at når fisken stanget hardt så møtte den bare veggen i stedet for litt "fleksing". Også elsker jeg følelsen av at stanga jobber jevnt hele veien, dvs. kjenner at den spenner seg opp og "kommer" fra bunn og ut. Thats it.

Dette syns jeg var et oversiktlig og godt begrunnet svar. Stiller meg bak den, Rune :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg liker stengen så myke at jeg fysisk kjenner den jobber for meg. Denne følelsen får jeg ikke på de stiveste stengene. Da føler jeg at jeg bare fekter, veiver og vifter med armen og at lina lever sitt eget liv rundt omkring meg  Cheese"

Da er stanga feilklassifisert FOR DEG. Gå opp en snøreklasse eller to, og du vil merke at stanga jobber dypere og snørehastigheten går litt ned. Gammelt triks. :)

Gå opp en snøreklasse eller to?  Gammelt og DÅRLIG triks mener jeg. Si det til en som nettopp har kjøpt seg ny stang for konfirmasjonspengene, som ikke har lært seg å kaste ennå,  og som etterhvert finner ut at stanga er litt for stiv? Kan fort bli som å pisse i buksa det.

Slike "tips" kan medføre stangbrudd... 

Hvem skal ta det tapet? Kasteren som bruker redskapen feil, eller selger som blir utfordret på garantiordningen sin? For en med mager lommebok kan det være fristende å tøye "sannheten" litt og  missbruke garantiordningen. Resultatet blir at du og jeg må betale mer for stengene.

Jeg mener en i utgangspunktet bør bruke redskapen riktig. Velger du å bruke redskapen feil, må du også ta konsekvensen av det.

Anbefaler heller ny stang med riktig snøreklasse!

:)

bjorni

Seriøst? Stangbrudd? Har hørt om folk som har knekt stenger, men aldri for høy snøreklasse som årsak. Noen andre som kan bekrefte dette?

Foretrekker forøvrig stenger med litt rygg (fast i bunn). Fint når jeg vader, og lettere å korrigere et dårlig kast, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Gary,siden alle ikke har samme oppfatning av hva som er stivt,

så betyr det at en ikke burde lese seg blind på hva som står på stanga.

En Sage One #5,Orvis ZG Helios #5,Guideline LPXE #5,Guideline LeCie MF #5,

og ekstremtilfellet Shimano Freestone 805.

Passer et femmersnøre på alle disse stengene?

Lista kan selfølgelig bli mye lenger hvis en vil,og i begge retninger. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

"Jeg liker stengen så myke at jeg fysisk kjenner den jobber for meg. Denne følelsen får jeg ikke på de stiveste stengene. Da føler jeg at jeg bare fekter, veiver og vifter med armen og at lina lever sitt eget liv rundt omkring meg  Cheese"

Da er stanga feilklassifisert FOR DEG. Gå opp en snøreklasse eller to, og du vil merke at stanga jobber dypere og snørehastigheten går litt ned. Gammelt triks. :)

Gå opp en snøreklasse eller to?  Gammelt og DÅRLIG triks mener jeg. Si det til en som nettopp har kjøpt seg ny stang for konfirmasjonspengene, som ikke har lært seg å kaste ennå,  og som etterhvert finner ut at stanga er litt for stiv? Kan fort bli som å pisse i buksa det.

Slike "tips" kan medføre stangbrudd... 

Hvem skal ta det tapet? Kasteren som bruker redskapen feil, eller selger som blir utfordret på garantiordningen sin? For en med mager lommebok kan det være fristende å tøye "sannheten" litt og  missbruke garantiordningen. Resultatet blir at du og jeg må betale mer for stengene.

Jeg mener en i utgangspunktet bør bruke redskapen riktig. Velger du å bruke redskapen feil, må du også ta konsekvensen av det.

Anbefaler heller ny stang med riktig snøreklasse!

:)

bjorni

Her bommer du litt bjorni, med all respekt. Selv bruker jeg nesten konsekvent 1 klasse over hva som står på klinga og har enda ikke opplevd stangbrudd. Har derimot opplevd stangbrudd når jeg brukte line med samme klasse som stanga, så dette er bare tull imo :)

Alle som er oppegående kjenner når en stang blir overbelastet og trøkker de fortsatt på da, så er den ris til egen bak. Men alle de fortynga nymfene med tungstenhoder o.l derimot, de er virkelig farlig for stanga de. En liten sleiv der, så kan du banne deg på at tuppen ryker mye fortere enn ei line som er en klasse tyngre gjør. Selv med ei line i samme klasse som stanga eller under for den saks skyld..

Så konklusjonen må bli; ikke fisk med fortynga nymfer ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg liker stengen så myke at jeg fysisk kjenner den jobber for meg. Denne følelsen får jeg ikke på de stiveste stengene. Da føler jeg at jeg bare fekter, veiver og vifter med armen og at lina lever sitt eget liv rundt omkring meg  Cheese"

Da er stanga feilklassifisert FOR DEG. Gå opp en snøreklasse eller to, og du vil merke at stanga jobber dypere og snørehastigheten går litt ned. Gammelt triks. :)

Gå opp en snøreklasse eller to?  Gammelt og DÅRLIG triks mener jeg. Si det til en som nettopp har kjøpt seg ny stang for konfirmasjonspengene, som ikke har lært seg å kaste ennå,  og som etterhvert finner ut at stanga er litt for stiv? Kan fort bli som å pisse i buksa det.

Slike "tips" kan medføre stangbrudd... 

Hvem skal ta det tapet? Kasteren som bruker redskapen feil, eller selger som blir utfordret på garantiordningen sin? For en med mager lommebok kan det være fristende å tøye "sannheten" litt og  missbruke garantiordningen. Resultatet blir at du og jeg må betale mer for stengene.

Jeg mener en i utgangspunktet bør bruke redskapen riktig. Velger du å bruke redskapen feil, må du også ta konsekvensen av det.

Anbefaler heller ny stang med riktig snøreklasse!

:)

bjorni

Seriøst? Stangbrudd? Har hørt om folk som har knekt stenger, men aldri for høy snøreklasse som årsak. Noen andre som kan bekrefte dette?

Jeg bekrefter herved at det er mulig. DT 8 på 7er stang, grisekasting på gressplen. Pang! :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Gary,siden alle ikke har samme oppfatning av hva som er stivt,

så betyr det at en ikke burde lese seg blind på hva som står på stanga.

En Sage One #5,Orvis ZG Helios #5,Guideline LPXE #5,Guideline LeCie MF #5,

og ekstremtilfellet Shimano Freestone 805.

Passer et femmersnøre på alle disse stengene?

Lista kan selfølgelig bli mye lenger hvis en vil,og i begge retninger. :)

Tom.

Skjønner ikke helt hvor du vil hen - "stivere" /"raskere" stenger har vel kastemessig større margin til å håndtere èn lineklasse over hva som står på stanga, også om stanga er riktig klassifisert?

Så er det tydeligvis slik at noen trives best med stive /raske stenger - og andre fortrekker dypere og litt roligere stenger. Kanskje er det også sånn, at noen har stenger som er litt for stive etter egen smak og kastestil, med line i påstemplet klasse, og finner ut at stanga blir veldig god (roligeren /dypere) med en klasse tyngre line..? Kanskje noen av de som "skal ha" raske stenger egentlig skulle hatt noe annet?  8) (..Huff, nå er jeg visst på tynn is her.. det ble litt mye gjetting her nå.. Ikke skyt meg da :'(

Okkesom - Hvis jeg fant ut at #5-lina ble for lett på Sage One, ville jeg tenkt som så at denne stanga passer ikke for meg - Kanskje heller en Z-Axis eller ZXL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det viktig å få snøret i bånn, er det kun stive stenger som gjelder  :D

Kasteferdighetene og synet mitt gjør at fisket mitt foregår sjelden på mer en 15 meters hold. En dyp stang med følsom topp er derfor min prioritet. En stang med følsomhet ved korte kast og en rygg som tar over når de første 5 meter med line er ute og de virkelig lange kastene opp mot 15 meter begynner  :D

En slik stang kroker også fisken bedre for meg. Som gammel meiter er det brutale tilslaget noe jeg har vanskelig for å legge fra meg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en stang er myk betyr bare at den bøyer seg lettere og derfor passer til lettere snører enn ei stiv stang. HVORDAN stanga bøyer seg er aksjon. Så ei myk og stiv stang kan akurat samme aksjon, men passe til ulike snører.

Jeg foretrekker ei litt for myk stang i forhold til snøret, dvs at stanga lades med litt kortere snøre. Det kan man få til med å bruke et litt tyngre snøre. Så ei stiv stang oppleves som mykere ved å bruke tyngre snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Må være en tøff sport å åpne fluefiskebutikk og prøve seg på å klassifisere stenger i mykt og brøytepinne. Få inn tolv forumdeltagere samtidig i butikken vil ende med masseslagsmål og at eieren må slippe fra seg butikken. Har de egne fluefiskevakter på messene rundt om? Hvordan ser det egentlig ut rundt den der prøvekastepoolen på en messe? Brun står og demonstrerer Loop sin nye superfunkybananasoftpole i nanokevlar, og så fort han sier "myk" så kommer Eikre flygendes fra høyre og kjører en glitakkling i beste LaLigastil. Rune står og fekter med den nye strippepinnen fra Guideline som en av de tre musketørene og sier "stiv", da drar Staffan, fra bindehjørnet, en nybundet Vulgataklekker gjennom luften i beste ninjastil som gjennomborrer øret til Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg vil?

Jo,det er at det som står på stanga forteller ikke hvor stiv den er.

Og hva som er stivt blir subjektivt.

Og hvis vi nå utelukkende konsentrerer oss om det å fiske så har du

veldig stor variasjon i snørelengde utenfor.

Hvordan bestemmer du stangas stivhet da?

Tom

Selvsagt sier ikke angitt snøreklasse noe om stivheten på stanga. Og stangas stivhet er ikke bare subjektivt. Innenfor en gitt snøreklasse kan vi sikkert være enige om at f.eks. Sage TCR /Scott S4S er stive /raske, mens ZXL /G2 er myke /dype/rolige stenger. Vi er vel også enige om at første gruppe passer best for de lengste kastene, romslige forhold og mye vind, mens den andre er best på nærdistanse og kanskje mellomdistanse. Og i mellomgruppa finner vi vel de stengene som er best på vannkast og div. andre spesialkast.. de virkelige allrounderne som er gode på det meste? Og innenfor en valgt snøreklasse velger vi aksjon etter forholdene vi skal fiske under?

Vi ser at produsentene legger lista ulikt for hva de regner som raske eller rolige stenger, men hva de selv opplyser sier allikevel ganske mye. Og så får hver enkelt finne ut hva som passer best for en selv.

Verre er det vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en tøff sport å åpne fluefiskebutikk og prøve seg på å klassifisere stenger i mykt og brøytepinne. Få inn tolv forumdeltagere samtidig i butikken vil ende med masseslagsmål og at eieren må slippe fra seg butikken. Har de egne fluefiskevakter på messene rundt om? Hvordan ser det egentlig ut rundt den der prøvekastepoolen på en messe? Brun står og demonstrerer Loop sin nye superfunkybananasoftpole i nanokevlar, og så fort han sier "myk" så kommer Eikre flygendes fra høyre og kjører en glitakkling i beste LaLigastil. Rune står og fekter med den nye strippepinnen fra Guideline som en av de tre musketørene og sier "stiv", da drar Staffan, fra bindehjørnet, en nybundet Vulgataklekker gjennom luften i beste ninjastil som gjennomborrer øret til Rune.

Like:) Blir litt som å diskutere kølle størrelser, blir liksom aldri enig hva som passer dama best ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en tøff sport å åpne fluefiskebutikk og prøve seg på å klassifisere stenger i mykt og brøytepinne. Få inn tolv forumdeltagere samtidig i butikken vil ende med masseslagsmål og at eieren må slippe fra seg butikken. Har de egne fluefiskevakter på messene rundt om? Hvordan ser det egentlig ut rundt den der prøvekastepoolen på en messe? Brun står og demonstrerer Loop sin nye superfunkybananasoftpole i nanokevlar, og så fort han sier "myk" så kommer Eikre flygendes fra høyre og kjører en glitakkling i beste LaLigastil. Rune står og fekter med den nye strippepinnen fra Guideline som en av de tre musketørene og sier "stiv", da drar Staffan, fra bindehjørnet, en nybundet Vulgataklekker gjennom luften i beste ninjastil som gjennomborrer øret til Rune.

Like:) Blir litt som å diskutere kølle størrelser, blir liksom aldri enig hva som passer dama best ;D

Da blir det vel som med stenger det. Noen sitter og leser om det med sure sokker og pugger tall mens andre tester det ut ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...