Gå til innhold

Isfiske rundt Hamar


Per....

Anbefalte innlegg

Hehe. Er vel ikke nok is til å fiske der nå?

Var på mjøsa og pilket senest i går, rett nord for mjøsbrua  ;)

Ca 20 cm stål-is, så der var det trygt å gå utpå.

Er også is et godt stykke sør for brua nå . . . Har hatt bra isfiske ved gjessnes tidligere, men vet ikke hvordan det er med is der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt langt hvis du må bli kjørt, men Næra eller Mesna er vanligvis sikre tips. Næra hvis du vil ha mye fisk, og  Mesna hvis du vil ha litt størrelse på fisken (åbbor). På Næra trenger du ikke ha mye peiling for å få fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal oppover på torsdagen, blir ved mjøsbrua. Regner med at isen fortsatt er sikker? Hvilken side burde vi fiske på? Kommer fra Hamar... Eller har det ikke så mye å si? Blir min første tur noen gang, så er litt usikker på ting.

Skal på butikken i morra, kjøpe sånne ispigger og noe agn. Forslag til et par tre balansepilker? Regner med at jeg kjøper maggot også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg bare is-fisket ved brua på vestsida, men det skal være vel så bra rett før brua på "harr-sida"  ;)

Har kun fisket med balansepilk, uten agn, og det funker som bare det.

Om du ikke har merket kontakt med fisk innen 2-3 minutter er det bare å bore et nytt hull, og prøve igjen.

Abboren virker å være mest bitevillig i godvær  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ørretten du er ute etter så ville jeg valgt siden du kommer fra. Kjør til Shell på Moelv, følg 213 (tror jeg veien heter) et lite stykke og parker ved låven på høyre side (første "avkjøringa"). Du skal ikke så langt som kirka. Gå rett ned der og fisk utenfor den vesle øya. Isen var trygg og fin på søndag. Rapala balanser på 9 cm, gjerne blå/sølv 4-8 meter under iskanten er suverent! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips gutter! :)

Det eneste jeg lurer på er om ørretten blir litt vanskelig. Det blir første turen, og kanskje den eneste dette året. Det hadde jo vært greit med fisk.. :P Men regner med vi prøver litt forskjellig. Satser på å fiske utenfor den lille øya som blir nevnt. Ser ut til at været kan bli bra, så da satser vi på en fin isfiskedebut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig greit ut!  :D Ikke noe jeg tror vi kommer til å satse på, men til senere kanskje: Er det mulighet for gjedde på denne plassen også?

Ellers er jeg  litt usikker på hva jeg skal fiske med.. Tenkte å kjøpe noen små balansepilker og feste maggot på det, funker vel det? Abboren er jo en rimelig simpel fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg  litt usikker på hva jeg skal fiske med.. Tenkte å kjøpe noen små balansepilker og feste maggot på det, funker vel det? Abboren er jo en rimelig simpel fisk..

Ikke bruk de minste balansene  ;)

Abboren tar balansepilker som er nesten like store som den selv. De jeg bruker er ca 5cm, tror jeg.

Og prøv uten maggot først. Fisken sitter alltid på lyskrok-triangelen under, og fester du maggot på disse krokene så vil krokingsegenskapene bli dårlige. Kroken foran og bak på balansen har for tykt gods til at de er egnet til å bruke agn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig gutter!  :D Da kjøper jeg noen balanser på 5-9cm i dag i litt forskjellige farger. Blir det ørret også så blir jo turen helt fantastisk!  :D

Edit: Bare en ting til jeg lurer på, er det vanlig å bruke sluksaks så det blir litt enklere å bytte balanse? Må jo være et helvette å knyte ogsånt i kulda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske-"eksperter" jeg kjenner påstår at balansepilken skal henge fritt i løkke for å bevege seg optimalt i vannet, så jeg har benyttet dette.

Har ikke prøvd andre løsninger, så for alt jeg vet kan det funke greit med hurtigkobling også  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...