Gå til innhold

Fluefinding i skolen


Erlend S

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Jeg er lærer, og har blitt spurt om å ha et bindekurs for noen elever. Nå lurer jeg på hvilke fluer vi bør starte med...

Hva er greie nybegynnerfluer?

Dette er åttendeklassinger.

Red tag er vel den klassiske "førsteflua".  Ingen dubbing eller c-momenter, kun surring av tråd og materiell. Veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start helt enkelt og  få inn helt grunnleggende bindeteknikker som  innbinding av hackle,, få på dubbing,,, og avslutning av flua.. Da ville jeg begynt med følgende tjaaaa feks. disse 2 fluene

Palmermyggen : bindetråd,Binde inn hackle,tyyyynt lag dubbing(eller bare tråden),surre hacklet fremover,binde det fast,, avslutte flua

Maur : Bindetråd, dubbe bakkropp,binde inn hackle,surre det noen tørn frem,, bind hacklet fast,,, dubbe fremre kropp ,, avslutte flua....

enkle mønstre som tar for seg grunnleggende bindeteknikker for å komme igang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CdC har vel kommet for å bli, og denne CdC-billen er kanskje en fin og enkel introduksjon til materialet (og påfuglherl, om dere ikke har brukt det heller): http://www.houseofharrop.com/sitebuilder/images/CDC_Beetle-179x132.jpg

- Bind inn fjærene løst et stykke bak krokøyet, og dra fjærene bakover til litt av spissen stikker ut framover

- Bind ned fjærene med tette tørn langs krokskaftet, bak til krokbøyen

- Fest et par påfuglherl, og surr fram til innbindingen av cdc-fjærene

- Tjafs til spissen slik at fibrene stikker ned, og fungerer som bein

- Brett CdC-fjærene over kroppen, og fest inn som ryggskjold.

Og akkurat nå innså jeg at F-fly sikkert er en mye enklere intro til CdC  :rolleyes:

Men der har du i alle fall to alternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...