Gå til innhold

Gjedde 2012


Anbefalte innlegg

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Heisann!

Hva slags farger bruker dere mest på fluene og hva funker best?

Jeg har lyst til å prøve popperfiske, virker utrolig kult, hva slags farge burde man gå for der?

Mvh

Morten Aa.

Popperfiske begynner først i mai.  Fargene rødt/hvitt og gult/hvitt har alltid fungert i Øyern og Nitelva.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Hva slags farger bruker dere mest på fluene og hva funker best?

Jeg har lyst til å prøve popperfiske, virker utrolig kult, hva slags farge burde man gå for der?

Mvh

Morten Aa.

Popperfiske begynner først i mai.   Fargene rødt/hvitt og gult/hvitt har alltid fungert i Øyern og Nitelva.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva er stadig islagt, så vi må vente litt til.

Hver vår står jeg å denger gjeddefluer i nitelva. Hvert år forsvinner trua omtrent før jeg har fått ut flua fordi elva under vårsmeltinga er så sinnsykt grå/grønn/brun. Fluene mine forsvinner ut av syne på 20cm dyp og jeg føler blindfiske er greia.

Bruker lite tid på gjeddefiske generelt, og prøver å bruke erfaring fra tidligere haspelkarriere under planlegging av strategi. Så fort markamyggen er der forsvinner jeg til skogs retning brunørret og tørrfluefiske. Nettopp derfor blir jeg aldri en god gjeddefisker på våren..

Jeg fisker etter gjedde først og fremst for å kunne kaste igjen, med muligheten til å kansje få fisk. Har ingen særlig taktikk over det jeg gjør, heller ingen formening om hvor, hvordan og hvorfor. Er bare ute med 7'er stanga fordi jeg endelig kan fiske med flue igjen.

Dette har jeg lyst å gjøre noe med!

Har dere noen strategier for tilnærming av tidlig gjeddefiske, eller er det flaks som gjelder!? ;D Skarpe farger i fluevalg er en selvfølge, men står gjedda på visse plasser på denne tiden, eller bare søker den oppover elva etter brasmestimene og annen snacks i matsøk før lek?

Hva tenker dere når dere tilnærmere dere elva, er ikke ute etter godplassen din med dette innlegget, men heller tankegangen i hvorfor dere gjør som dere gjør. Skape litt gjeddefiskediskusjon.

Hva mener dere, flaks eller skills ?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollade på A backyard in nowhere igår och är taggad på gädda igen! Kör första säsongen i Oslo och har inte en aning om vart man ska! Har ingen bil utan kör kollektivt! Nitelva är det den som gäller? Fiskekort vart löser man det?

Visst kan jag googla men trevligast vore om någon ville hänga med ut och visa ett par spots! Är 22 år, ha flugfiskat sen jag var kid och nu kör jag mest gädda! Kommer hem från canada den 15 mars ca och hänger gärna med ut närsom! Dra iväg ett pm om ni har lust på en tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg såååå nær ved å få min første gjedde på flue,men de var veldig løsbitt gitt >:(.

Var bortpå tre stk,men jeg så kun den ene av dem..liten en på ca 2kg :P.

Uansett deilig å få kastet litt igjen og ikke minst komme seg i uniformen :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det kommit igång än?

Ja, flere steder er gjeddefiske i gang, men det spørs jo hvor du sikter til da seff.. Nederste del av Glomma og Nitelva er begge åpne for fiske nå. Men du må regne med sykt dårlig sikt pga grumsete vann. Fått rapport om 5 kilosgjedde tatt i Nitelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...