Gå til innhold

Løkke på ferdig tapert fortom


KayB

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg kjøper ferdig taperte fortommer er det noen produsenter som leverer disse med ferdig løkke og andre som ikke gjør det. Det er sikkert en god grunn til dette.

I mange år har jeg laget fortommer selv, men den i det siste har jeg pga tid, alt for mye jobb, små barn osv. :) kjøpt disse ferdige.

Når jeg lager mine egne fortommer er alltid disse med løkke i enden for og gjøre fortommsbytte raskt og enkelt. 

Det jeg lurer på er hvordan dere skjøter sammen fortom og fluesnøre raskt når dere står i elva om disse ikke har løkke i enden?

Om en drøy måned er sesongen igang for min del, klarer nesten ikke å vente ;D

/Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også gjør, men hvorfor velger noen produsenter å lever uten løkke i enden? Kanske en liten bagatell :P

Jeg irriterte meg litt over dette når jeg med litt selvforskyld hastværk skulle knytte på en ny forom fra SA i sommer ;D

/Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser den, så absolutt. Nå hamstrer jeg fortommer når jeg først er i veien, så det er ikke noe problem stort sett. Men grunnen er jeg ikke sikker på.. Det eneste jeg kan se som mulighet er vel at det er mer arbeid å få laget de med løkke enn uten. Jeg vil tro de fleste blir levert med løkke etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å lage løkkene sjøl. De som leveres med løkke er ofte enten for store eller for dårlig så de klipper jeg av. Alternativet er å binde på fortommen med slukknute e.l. Dersom man har løkke på på fluelina :) Det tar ikke allverdens tid å bensle ei løkke heller dersom man vil ha det relativt strøkent med løkke i løkke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker enkel slukknute til å feste fortom

i løkka som eg har laga på fluelina.

Løkka på fluelina lager eg ved å legge

lina dobbel, klipper tuppen 34,5 grader og har

ein dråpe lynlim på skråkanten så limer eg den

fast i lina og bensler over med bindetråd.

Tuppen på fortommen brenner eg litt

slik at den blir heilt slett med knuten.

Dette er ei løysing som går som ei kula

gjennom ringane :D

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd veldig mye forskjellig på dette området - løkke i løkke, bendsling, lime buttenden på fortom inn i coatingen, etc. etc. Ligger egne tråder på dette her. Målet har vært å unngå knute som stopper i stangringene rett før fisken skal håves.  Det jeg har endt opp på er imidlertid nåleknute - som strammes inn i coatingen.  Blir nesten glatt, og det er relativt raskt å bytte fortom når knuta er innøvd.  Det er også et poeng å unngå for stor endring av sammenhengen i materialvalg mellom line og fortom - en ferdig-løkke blir fort enten slaskete - eller eventuelt stiv (dersom man bendsler). Når det er sagt - det er ytterst sjelden jeg bytter hele fortommen inkl. butt-ende.  Som regel er det kun videre tapering og spissmaterialet som byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensler ferdig små løkker på reservefortommene. Bruker tang, klemmer benslepartiet litt flatere, limer og bensler (dvs surrer rundt med bindetråd) og noen dråper lynlim til. Lært av en video Staffan la ut på nett for en tid tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også gjør, men hvorfor velger noen produsenter å lever uten løkke i enden?

Åpenbart fordi de har estetisk sans! Fortommer skal festes med nåleknute, det er enkelt, glir fint gjennom ringene, estetisk og tradisjonsrikt!  ;D ;D ;D

Sånn, da har jeg løst hele problemet for dere!  Aaaah, det føles godt når man kan løse et av de store problemene menneskeheten sliter med på et blunk. Nå er det tilbake til det gamle nøttene; hvor mange engler er det plass til på et knappenålshode og hvorfor klarer ikke mennesker å riste seg som våte hunder gjør.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste løkkene lager du med krympeslange og varme. Kjøp en pose krympeslange på Biltema e.l og smelt i vei. Med litt øvelse blir det som fabrikk lagd. Men best å gjøre hjemme. I  felt har jeg god erfaring med dobbelt flaggstikk

Jepp, dobbelt flaggstikk er i hvertfall mye bedre enn slukknute, mer "løkke-i-løkke".

Tom, ikke kom med det gamle greiene. For noen av oss går verden videre!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører nåleknuten jeg. Har kjøpt noen brukte liner hvor forrige eier har satt må løkkestrømpe. Da kjører jeg slukknute på denne løkka. Løkke i løkke syntes jeg blir en "slaskete" overgang. Alt det maset med bindetråd, lim osv. syntes jeg bare blir stress. Har aldri mistet fisk pga. overgang som har hektet seg i ringene. Og hva er problemet? Ryker man den fordi fortomsskjøten hekter seg, har man jo allikevel hatt fisken inne og all moroa  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører nåleknuten jeg. Har kjøpt noen brukte liner hvor forrige eier har satt må løkkestrømpe. Da kjører jeg slukknute på denne løkka. Løkke i løkke syntes jeg blir en "slaskete" overgang. Alt det maset med bindetråd, lim osv. syntes jeg bare blir stress. Har aldri mistet fisk pga. overgang som har hektet seg i ringene. Og hva er problemet? Ryker man den fordi fortomsskjøten hekter seg, har man jo allikevel hatt fisken inne og all moroa  :)

Lite fleksibelt. Pga lysforhold bør man variere hvilke fortommer man bruker gjennom dagen. Ikke at jeg gjør det (ennå), men skal man ha en sjanse til å henge med i dette gamet så er nåleknuten noe av det første man bør hive på båten. Herrejemeni, så gammaldagse dere er!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite fleksibelt. Pga lysforhold bør man variere hvilke fortommer man bruker gjennom dagen. Ikke at jeg gjør det (ennå), men skal man ha en sjanse til å henge med i dette gamet så er nåleknuten noe av det første man bør hive på båten. Herrejemeni, så gammaldagse dere er!  8)

Du er ikke sann. Nåleknuten ruler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hjemmesnekra system er at jeg drar av de sju ytterste centimeterne av coatingen på fluesnøret, knyter en liten løkke på dacron-kjernen, og fester fortommen i denne løkka med en enkel slukknute.  Null liming, tar 2 minutter, og har aldri løsnet (bank i bordet). Denne løsningen blir veldig liten, og glir som en drøm gjennom ringene. Bruker samme løsning for å feste skyteklumper til skytesnøret, og det glir like fint i den enden av fluesnøret.

Det eneste som kan være plundrete er å få coatingen av fluesnøret uten å skade dacronkjernen. Der har jeg et lite triks: 1. Ta en 30-40 cm lang nylonbit (0.30 er passe). 2. Slå en kjerringknute rundt tuppen av fluesnøret, ca 7 cm fra tuppen. 3. Stram til slik at nylonet skjærer seg hjennom coatingen. 4. Dra til, både i fluesnøret og i de to nylontampene. 5. Vips!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hei,

Når jeg kjøper ferdig taperte fortommer er det noen produsenter som leverer disse med ferdig løkke og andre som ikke gjør det. Det er sikkert en god grunn til dette.

I mange år har jeg laget fortommer selv, men den i det siste har jeg pga tid, alt for mye jobb, små barn osv. :) kjøpt disse ferdige.

Når jeg lager mine egne fortommer er alltid disse med løkke i enden for og gjøre fortommsbytte raskt og enkelt. 

Det jeg lurer på er hvordan dere skjøter sammen fortom og fluesnøre raskt når dere står i elva om disse ikke har løkke i enden?

Om en drøy måned er sesongen igang for min del, klarer nesten ikke å vente ;D

/Kay

Send meg adressen din så sender jeg deg et par fortommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hiv ut den dårlige nåleknuten og bestill gjennomsiktige krympeslanger på flue.no

Resultatet blir det samme som ferdige løkker på fluesnører. Man kan se når coatingen flyter sammen og blir ett.

Men ikke bli utålmodig, da brennes det og blir brunt og svakt.

Dette er det mest fleksible og trolig sterkeste systemet.  

Hvis man vil tviholde på nåleknuten er dette også greit. men vær klar over hvor latterlig svak den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksperiemnter mye på dette området også, men synes nåleknuter og tilsvarend eløsninger for å feste fortommen direkte i fluelina er elegant, men det er tidkrevende å skifte fortommen i felt og etter at jeg gikk over til heavy butt fortommer ble det vanskelig å få det pent. Har derfor landet på løkke-til-løkke løsning:

Løkke på fluesnøret: Fjerner noen cm av coatingen ved hjelp aceton, legger kjernen dobbelt, bensler og limer med Bison vinyllim (fleksibelt).

Løkke på fortom: klemmer enden flat med en taggete tang, limer med lynlim, bensler og topper det hele med noen lag vinyllim.

Lager små løkker så de går lett gjennom stangringene. Blir så sweet atte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksperiemnter mye på dette området også, men synes nåleknuter og tilsvarend eløsninger for å feste fortommen direkte i fluelina er elegant, men det er tidkrevende å skifte fortommen i felt og etter at jeg gikk over til heavy butt fortommer ble det vanskelig å få det pent. Har derfor landet på løkke-til-løkke løsning:

Løkke på fluesnøret: Fjerner noen cm av coatingen ved hjelp aceton, legger kjernen dobbelt, bensler og limer med Bison vinyllim (fleksibelt).

Løkke på fortom: klemmer enden flat med en taggete tang, limer med lynlim, bensler og topper det hele med noen lag vinyllim.

Lager små løkker så de går lett gjennom stangringene. Blir så sweet atte :)

Så alle denne limingen, klemmingen med tenger osv. er raskere??  ;D

Lite fleksibelt. Pga lysforhold bør man variere hvilke fortommer man bruker gjennom dagen. Ikke at jeg gjør det (ennå), men skal man ha en sjanse til å henge med i dette gamet så er nåleknuten noe av det første man bør hive på båten. Herrejemeni, så gammaldagse dere er!  8)

Mulig gammeldags, men sparer oss for mye tenking, grubling og teorier. Dette har funket før og funker nå  8)

Nålknuten er mins like rask å lage som å knote med disse løkkene. I hvertfall med trening og godt verktøy (har en sånn lett liten sak i tynt blekk jeg bruker). Nåleknuten mot linen er uansett sterkere en knyten mot flua!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med løkke-i-løkke er det min erfaring at fortommen, og av og til også flua, kan henge seg fast i løkka ved mislykkede kast. Muligheten for dette er mindre med en liten nålknute og spesielt en gjennomgående nålknute.

En annen ting er at løkke-i-løkke lager mer støy på overflaten enn en liten nålknute. Ved striping av vårfluer, i kombinasjon med løkke-i-løkke, kan det se ut som om to vårfluer striper over vannflata.

At nålknuten skal være svak, har jeg ennå ikke merket noe til. Under normale forhold, og som det er nevnt tidligere, skal flueknuten ryke først. Legg på litt superlim så holder nålknuten i "evig tid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fortommer er for meg så til de grader forbruksmateriale og de kan bli strukket, få hakk, tvinn i spissen etc etc. Av den grunn er det for meg helt uaktuellt å knyte fortommen direkte på fluelina med nåleknuter elle andre knuter som er spleisa direkte til fluelina slik at jeg må kappe litt av lina for hver gang jeg skifter fortom.

I løpet av en sesong går det med mange fortommer for min del, da jeg er jævlig nøye på

at fortommen skal være helt strøken derfor blir det løkke mot løkke og ikke noe annet. Den minste skrukk, hakk, krøll etc i fortommen som ikke lar seg rette ut og jeg bytter den tvert. Krymper fortommen for mye pga av tvinn etc i spissen slik at å knyte på ny spiss gir ubalanse i taperingen så går fortommen rett i søppla (les: på bålet)

Jeg foretrekkker å lage løkke selv både på flueline og på fortom og i begge tilfeller bendsler jeg løkkene slik at jeg får dem akkurat sånn jeg vil ha dem. Har aldri hatt problemer med løkke mot løkke etter at jeg starta med å bendsle mine egne løkker. Løkkene blir da akkurat slik jeg ønsker og ikke for store. Når dette gjøres riktig så føles det  som at fluesnøre og fortom danner en helhet.

Jeg kjøper alltid inn en del ferdigtaperte Hends Camo fortommer, men siden jeg har stort forbruk av fortommer og det er rellativt kostbart med kjøpefortommer så lager jeg fortommer selv også av Grønn Sufix monofilament. I min fluevest ligger det alltid minst 5 ferdig benslede fortommer slik at jeg aldri trenger å frykte å gå tom for fortommer når jeg ute å fisker :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hva gjør man om man bruker tvunnet fortom?

jeg forstår ikke hvorfor ikke folk gjør livet lettere for seg sjøl, lag tvinna fortommer...... det har holdt for meg i mage år......og vil holde i mange år til

fy faen så feit jeg var!!!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår ikke hvorfor ikke folk gjør livet lettere for seg sjøl, lag tvinna fortommer...... det har holdt for meg i mage år......og vil holde i mange år til

Når den holder under mage år, holder den vel også nå som du har blitt så tynn. Eller magre år som det også heter ;D

fy faen så feit jeg var!!!!!!!!

Du vakke feit. Du var god og rund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...