Gå til innhold

Løkke på ferdig tapert fortom


KayB

Anbefalte innlegg

Jeg kunne godt forklart dere om den perfekte knute.

Altså.. Knuten skal ikke stoppe i ringene ved inntrekk av fisk, skal ikke tape "over rulling" ved kast, slik som det blir om en fjerner coting. Knuten skal jo ikke knekke.

Men dette ser jeg på som en ting som kommer med erfaring, og liksom prikken over ien i fluefiske. Det siste kapittel om du vil.

Fortom/knuten/oppsettet må perfektiseres, og der er jeg. Kommer aldri til å gå tilbake til verken løkke eller nåleknute. Enkelt og greit.

Du hakke peiling.

Begynn med sluk og spinner fiske. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Olav,siden du ikke har så mye peiling på nåleknuten,og allikevel har funnet en smartere løsning,

så virker det på meg som om at du egentlig ikke har prøvd dette her noe særlig opp mot hverandre

i det hele tatt?

Tom.

Jeg prøvde nåleknute som superfersking. Det holdt. Nå som jeg bare er fersk så har jeg skjønt at den ikke holder mål

Neida,greia er at du aldri lærte deg knuten ordentlig. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fant noen snøreprodusenter ut at det er kjekt med ferdigløkker. Fisker man tørt, nymfe og streamer med samme stang og snøre (hvilket er fullt mulig!), så kan man ikke drive å kappe og kappe, med mindre man har ræva full av gryn eller er sponset av en middels forretningsbegavet produsent.

Men utover fleksibiliteten er nåleknuten grei, det skal jeg være enig i. Fin overgang, og nåleknutefolk provoserer meg ikke. Da er det verre med folk som sveiver med høyre. DET er irriterende det!  ;D

He,he,he....

Vitser legges som oftest inn i Off Topic tråden. ;D

Tom.

Åhhh..? Det har aldri jeg gjort?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Coatingen som base??

Dette har du virkelig greie på vil tro?

Mener du virkelig at det er coatingen som er det

svake leddet?

Syversen, før du sier noe mere, gå å hent castingsnella. Ta tak i fortommen, og fluesnøret, trekk,

Deretter rapporterer du om resultatet på FFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jo det har jeg gjort mange ganger.

Tuller litt med deg da vet du   :)

Jeg er ikke motstander av nåleknuten, for all del. Har brukt den siden 12 års alderen, og  har aldri mista fortommen.

MEN, smelta løkke mot løkke i fortommen er helt overlegent når det er gjort riktig.

Det finnes metoder der man bendsler fortommen rett på fluesnøret, det er sikker vel og bra, men det er like fleksibelt som å ta med seg induksjonskomfyr i felt.

Løkke i løkke er stivt sterkt og fleksibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt forklart dere om den perfekte knute.

Altså.. Knuten skal ikke stoppe i ringene ved inntrekk av fisk, skal ikke tape "over rulling" ved kast, slik som det blir om en fjerner coting. Knuten skal jo ikke knekke.

Men dette ser jeg på som en ting som kommer med erfaring, og liksom prikken over ien i fluefiske. Det siste kapittel om du vil.

Fortom/knuten/oppsettet må perfektiseres, og der er jeg. Kommer aldri til å gå tilbake til verken løkke eller nåleknute. Enkelt og greit.

Hehe, det gikk fort! Var da ikke sååå lenge siden du drev og sendte meg PMs hvor du var helt grønn og lurte på både det ene og det andre.  ;D ;D

Selv har jeg holdt på intenst siden siste halvdel av 80-tallet, og anser meg ikke for å være verken utlært eller noe i nærheten av "siste kapittel". Forhåpentlig vis er jeg akkurat ferdig med FØRSTE kapittel. Dvs mye mer underholdning underveis...  ;)

Dette emnet er ett av de mange overkompliserte tingene innen fluefiske. Tørrfluepurister har det lett, eller KAN ha det lett, men de er mestere i å overkomplisere ting. Tror faktisk det er en viktig del av hobbyen for dem. Bytter du ikke fortom ørten ganger i løpt av dagen så holder nåleknuten lenge. Og de fleste snører har en 15cm level-del som du kan bruke som knute-parti. Før du kommer til slutten av taperingen så er snøret utslitt, det kan jeg love.

Jeg bytter oppsett 3-4 ganger i løpet av en dag, så for meg er det løkke-i-løkke som gjelder. Og hvis det stopper i ringene under kjøring av fisk så har du enten gjort en dårlig jobb under knytingen, eller så holder du stanga i feil vinkel under sluttfasen av kjøringen. Evt begge deler.

Jeg kapper av fabrikkløkkene og smelter egne, mindre løkker.

Transparente krympeslanger kan man vel kjøpe her: https://www.elfaelektronikk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nåleknuten står i alle nybegynnerbøker. Noen kommer aldri lenger.  ;D

"Den som viser sin kjekkhet ved at raljere over boklærdom for ferske, vil aldri modnes selv".

Aner litt hårsårhet her. Ikke kledelig Lillevann, ikke kledelig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som bekymrer meg mest er at trådstarter ikke har tid til å knyte knuter.........

Du vet jo hvordan det er med tidsklemma og det hele.  Var en periode jeg ikke hadde tid til å kjøre fisk - fisket kun med krokløse fluer og brukte grov haspel istedenfor fluesnelle.  Fikk noen tilslag, var fornøyd, surret opp snøret i en fart og hastet videre til neste oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erre mulig?? Skulle tro det er leddet mellom fluesnøret og fortommen som er forskjellen på suksess og fiasko... Tenk å bruke så mye energi på noe så lite i en så omfattende hobby da gitt. Hvordan har man da tenkt seg å forstå mer enn 1/1000 av fluefiskets mysterium?  ???

;D Ikke si at du er forundret! På dette forum er ingen detalj for liten, og det finnes ikke et eneste tema hvor noen kommer til enighet. Godt vi ikke styrer landet, sier nå jeg.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

;D Ikke si at du er forundret! På dette forum er ingen detalj for liten, og det finnes ikke et eneste tema hvor noen kommer til enighet. Godt vi ikke styrer landet, sier nå jeg.  ;D

Er det ikke eksakt som det er med politikerne da? Ingen detalj er for liten og svært få ser det store bildet...  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Ikke si at du er forundret! På dette forum er ingen detalj for liten, og det finnes ikke et eneste tema hvor noen kommer til enighet. Godt vi ikke styrer landet, sier nå jeg.  ;D

Er det ikke eksakt som det er med politikerne da? Ingen detalj er for liten og svært få ser det store bildet...  ;D ;D ;D

Ja, så ble vi ikke enige om det heller... ;D

Vi får trøste oss med ordtaket: Der alle tenker likt, tenker ingen.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt forklart dere om den perfekte knute.

Altså.. Knuten skal ikke stoppe i ringene ved inntrekk av fisk, skal ikke tape "over rulling" ved kast, slik som det blir om en fjerner coting. Knuten skal jo ikke knekke.

Men dette ser jeg på som en ting som kommer med erfaring, og liksom prikken over ien i fluefiske. Det siste kapittel om du vil.

Fortom/knuten/oppsettet må perfektiseres, og der er jeg. Kommer aldri til å gå tilbake til verken løkke eller nåleknute. Enkelt og greit.

Hehe, det gikk fort! Var da ikke sååå lenge siden du drev og sendte meg PMs hvor du var helt grønn og lurte på både det ene og det andre.  ;D ;D

Men for dere som begynte med fluefiske før det kom fargeTV, så gikk nok utviklingen gangske seint. Dere måtte jo finne opp alt. Vi, som er "vokst opp" i den nye verden, men internett og slikt, kan bare "finne" det beste som er funnet opp, og forbedre det. Enkelt, men ganske genialt. Litt sånn som jeg ser på meg selv. Enkel og genial :)

(Noe du også hadde gjort om vi hadde vært sammen på fisketur noen dager) :)

Erre mulig?? Skulle tro det er leddet mellom fluesnøret og fortommen som er forskjellen på suksess og fiasko...

Nei, ikke suksess og fiasko....... Men 90% perfekt eller 100%. Hvilke hadde du valgt visst du kunne velge.

Nåle knuten er fin den. Gir fin overgang mellom line og fortom, uten "effekt tap". Denne er også "bein" og skaper ikke en stygg vinkel mellom line og fortom. Fisker en med lang fortom, så kan denne knuten skape litt krøll ved håving av fisk. Dvs, når fisken "stikker" og knuten er helt inne med snella. En 90% løsning.

Løkke i løkke er også en fin overgang. Rask å bytte (for dem som må det...skjønner ikke hvorfor...utenom konkuransefiskere osv), glir fint gjennom ringene om den er riktig laget, litt effekt tap ved overgang, siden denne får en liten knekk. Og får en liten vinkel ved "løkke i løkke" punktet. En 90% løsning.

Et annet bra alternativ, som jeg har brukt litt i det siste, er å bruke en liten løkke på fluelina (slik som løkke i løkke, smelta, eller bensla, samme pokker), og rett og slett knute butten på fortommen rett i denne løkka med en crawfordknute, eller sluk knute. Flere ting skjer da :)

1. Knuten blir bein, og har ingen uheldige knekker.

2. Ingen effekt tap mellom line og fortom.

3. Løkka, med fortomsfestet i senter, gjør at knuten ikke henger seg opp i ringene ved et uheldig utras.

4. Knuten er veldig liten, og veldig sterk.

5. Rask å bytte for de som vil det.

6. Ingen styr med smelting, lage løkker, nålknuter etc utenom den perfekte du lager i enden av lina.

7. Kan brukes med alle tykkelser på fortomsbutten.

8. Kan brukes på alle liner.

En 96% løsning. Men dog 6% bedre en de to andre, ergo, nest best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Æhhh javel, dette er jo akkurat det samme som har blitt nevnt flere ganger i denne tråden.

Og, det er ikke noe knekk mellom smelta løkke på fluesnøret og løkke på fortommen. (bendsla eller knytt.)

Dette fordi løkkene "setter seg" og må tvinges fra hverandre.

(En 99% løsning  ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.

JEg har ikke komt med noen hemmelighet i det hele tatt. Kom bare med et tredje alternativ :) :)

Og jo, når knutene har "satt" seg, men løkke i løkke, får du en liten knekk. Hold en slik skjøt ut i luften og roter den mellom fingrene....selvfølgelig er det en liten knekk der. Teoretisk umulig å unngå. Om den har noe å si?....tja, nesten ingenting. (Brukt løkke i løkke i alle mine år som fluefisker.... Holder lenge å bruke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...