Gå til innhold

Løkke på ferdig tapert fortom


KayB

Anbefalte innlegg

Løkke på fluelina vil uansett bli en klump og en estetisk dårlig overgang mot butten på fortommen. Henning, du som er litt kinky vet sikker hvordan en pisk ser ut og fungerer. Knyt en klump midt på pisken og se hvordan den fungerer/slår over... Tipper kjærringa di vil be deg knyte opp den knuten/klumpen igjen for å få sving på sakene  ;D

Konklusjon - Nåleknuten ruler!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig jeg har lagd løkkene mine feil. De løkkene jeg har hatt, er enten for store, eller for klumpete. Bendslinga blir sprø og morken etterhvert.

Jeg ser dere disser Nåleknuten her, men den har jeg ALDRI hatt noe tull med.... bare man er jævla nøye når man knyter, funker den helt fint. Jeg bruker til og med nåleknuten på gjeddefiske......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det bare å gi seg. Nåleknuten er fortsatt en veldig bra løsning, og anbefales av mange. Selv har jeg ett snøre uten ferdigløkke, og der kjører jeg nåleknuten.

Til alle som inviteres på tur av Henning, kjøp hørselvern. Finnes varianter til et par hundre kroner, men selv ville jeg lagt til noen hundrelapper og fått meg en med radio, for sikkerhets skyld. Bra tilbud her: http://www.sikkerhetsbutikken.net/nettbutikk/peltor_workstyle_m_innebygget_radio/141/vis_prod/333

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det jeg også bekymrer meg veldig over er alle de ting i fluefisket som må være 100% perfekt.... At jeg blir sittende å tulle bort fiskesommeren til å rigge opp utstyrslik at det blir 100% optimalt......... fikk plutselig er savn etter kjerrinknutenes tid, ja fra den tid som kjerringknuter dekket knutebehovet........ Tror det er godt at det nærmer seg fiskesesong at alle eksprimenter kan settes ut i livet........ jeg pendslerpå  noen småløkker jeg.....har funka i maaaaange år og kommer til å funke i mange år til

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det bare å gi seg. Nåleknuten er fortsatt en veldig bra løsning, og anbefales av mange. Selv har jeg ett snøre uten ferdigløkke, og der kjører jeg nåleknuten.

Til alle som inviteres på tur av Henning, kjøp hørselvern. Finnes varianter til et par hundre kroner, men selv ville jeg lagt til noen hundrelapper og fått meg en med radio, for sikkerhets skyld. Bra tilbud her: http://www.sikkerhetsbutikken.net/nettbutikk/peltor_workstyle_m_innebygget_radio/141/vis_prod/333

;D

"Retterfing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Henning, hva er ikke 100% med denne løsningen da?

fortom10.jpg

Ikke sjans i havet for at noe hekter seg fast eller lugger. Og det tar meg svært kort tid og fortommen kan byttes om jeg trenger det uten at lina blir kortere av den grunn. Jeg bytter forresten fortom maks 3 ganger i året. Våren, før NM(?) og før VM. Utover det så trenger jeg ikke bytte annet enn spiss. Men er det slik at jeg må bytte så tar det altså ikke mer tid enn en pissepause.

Beklager dårlig bildekvalitet (er jo nesten flaut å legge ut egne bilder på denne siden), men det ble tatt i hurten og sturten med det jeg hadde for hånden. Som om jeg har så mye annet...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjempefin løsning Erik :)

Måtte se hvor mye snikk snakk jeg fikk frem, og hvor langt folk var villige til å gå for å vise sine knuter :) ..... Du vant :)

Kjempeflott bilde, og en skikkelig god løsning. Og ja, trenger ikke bytte fortom oftere en det.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning, hva er ikke 100% med denne løsningen da?

fortom10.jpg

Ikke sjans i havet for at noe hekter seg fast eller lugger. Og det tar meg svært kort tid og fortommen kan byttes om jeg trenger det uten at lina blir kortere av den grunn. Jeg bytter forresten fortom maks 3 ganger i året. Våren, før NM(?) og før VM. Utover det så trenger jeg ikke bytte annet enn spiss. Men er det slik at jeg må bytte så tar det altså ikke mer tid enn en pissepause.

Beklager dårlig bildekvalitet (er jo nesten flaut å legge ut egne bilder på denne siden), men det ble tatt i hurten og sturten med det jeg hadde for hånden. Som om jeg har så mye annet...  ;D

Sånn skal det se ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen bruker jeg. Jeg skråklipper tuppen og lager en liten løkke som jeg surrer fast med gsp tråd. Så legger jeg på superlim og negllakk eller bug bond lite som jeg bruker nå.. Funker som bare det. Og slukknute i løkka...

Det meste funker, nåleknuten er også veldig fin synes jeg.

post-2-13949891210837_thumb.jpg

post-2-13949891211212_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dimensjonen på buttdelen her da, Erik? Synes det er vrient å få til så fine knuter med "heavybut".

Og en ting til: Til alle som bytter fortom oftere enn alle disse proffene: Det er nok ikke så uvanlig. Tar man sjanser, og kaster i situasjoner hvor man kanskje ikke burde, men hvor det er jævlig fristende, så kan det skje litt av hvert. Det er ikke få fortommer jeg har satt fast i tretopper, trær og busker som ligger i vannet, løkker som har røket for å ikke å snakke om råtne tømmerstokker, oppflisne fortommer, knuter og faens hans oldemor. Fisket en gang i et vann et stykke innenfor Værskei (Gausdal), og da satt jeg likesågodt fast hele fluesnøret, dro med begge hender og det røyk fem meter fra tuppen. Ikke hadde jeg reserve heller, hadde lånt båt og lå i telt, bannet og svertet, turen i dass, men dette var det året det var OL på Lillehammer, men når jeg tenker tilbake, så er det faen meg rart jeg aldri fikk julekort fra Rio.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva er dimensjonen på buttdelen her da, Erik? Synes det er vrient å få til så fine knuter med "heavybut".

Diameteren i butt er 0.55mm og snøret er #4. Det er forøvrig spissen som ryker i trær.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva er dimensjonen på buttdelen her da, Erik? Synes det er vrient å få til så fine knuter med "heavybut".

Det er forøvrig spissen som ryker i trær.  ;)

Ikke hvis du setter deg skikkelig fast.  ;)

Hvor langt inn i trærne er det du sikter egentlig?  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dimensjonen på buttdelen her da, Erik? Synes det er vrient å få til så fine knuter med "heavybut".

Det er forøvrig spissen som ryker i trær.  ;)

Ikke hvis du setter deg skikkelig fast.  ;)

Hvor langt inn i trærne er det du sikter egentlig?  :o

Kiler du hele lina inn over greina på grantre, så er det utrolig hva som setter seg fast, glad jeg berger snøret. Skulle gjerne hatt noen av mine eskapader på film, særlig fra "gamle dager" i skauen. Ingen fisk var umulig å nå, bare man kom seg sånn nogenlunde i posisjon... Føler meg ikke helt trygg ennå, vet aldri helt sikkert hva jeg kan finne på av idiotiske ting, bare vaket er fristende nok, og innimellom, selv bare ved et fortomsbrudd, så får jeg ubehagelige flash backs, noe som river all selvtillit ut av meg. Er det rart jeg drikker?   ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme løsning som Stokkebekken over her, bare med en litt annen variant av slukknute. Denne knuta gir ikke etter under press, men stikker man neglen mellom to tørn så åpner det knuta slik at man bare kan løsne den opp.

Slik sett skifter jeg hele fortommen på en ettermiddag, om det skulle være nødvendig  ;D

Det jeg derimot ikke begriper er at nå som endelig noen snøreprodusenter har begynt med løkker i enden på snørene sine så er disse løkkene så enorme at man nesten får huet igjennom  >:(

Åpningen i disse løkkene trenger/bør ikke være større enn et fyrstikkhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen bruker jeg. Jeg skråklipper tuppen og lager en liten løkke som jeg surrer fast med gsp tråd. Så legger jeg på superlim og negllakk eller bug bond lite som jeg bruker nå.. Funker som bare det. Og slukknute i løkka...

Det meste funker, nåleknuten er også veldig fin synes jeg.

Stokkebekk - dette ser ikke smooth ut.  Her må det jo humple skikkelig når snøret farer over stangringene?  Du er vel en bra mann på mange områder - har jeg hørt, men dette var ikke et av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg bruker samme løsning som Stokkebekken over her, bare med en litt annen variant av slukknute. Denne knuta gir ikke etter under press, men stikker man neglen mellom to tørn så åpner det knuta slik at man bare kan løsne den opp.

Slik sett skifter jeg hele fortommen på en ettermiddag, om det skulle være nødvendig  ;D

Det jeg derimot ikke begriper er at nå som endelig noen snøreprodusenter har begynt med løkker i enden på snørene sine så er disse løkkene så enorme at man nesten får huet igjennom  >:(

Åpningen i disse løkkene trenger/bør ikke være større enn et fyrstikkhode.

Dønn enig :) Litt moderasjon av enigheten med løkkestørrelse: Noe størrelse bør det være hvis man bruker løkke i løkke med feks. polyleader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så smooth ut Lillevann. :)

Jeg synes du absolutt kan anbefale den så lenge den er sterk nok.

Er den det?

At det tar tid er helt greit nok,det er bare kløner som ødelegger

buttdelen av fortommen. ;D

Tom.

Den er sterk nok til normalt fiske.  Har prøvd mange varianter av denne, og de beste kom opp i 3,5 kilo i strekktest.

Visst er det bare kløner som ødelegger buttdelen av fortommen.  JB, foreksempel, når han hiver hele stanga inn i granskauen og forsøker å trekke stasen ut igjen etter snøret - som heldigvis hadde festet seg rundt beinet og halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen bruker jeg. Jeg skråklipper tuppen og lager en liten løkke som jeg surrer fast med gsp tråd. Så legger jeg på superlim og negllakk eller bug bond lite som jeg bruker nå.. Funker som bare det. Og slukknute i løkka...

Det meste funker, nåleknuten er også veldig fin synes jeg.

Stokkebekk - dette ser ikke smooth ut.  Her må det jo humple skikkelig når snøret farer over stangringene?  Du er vel en bra mann på mange områder - har jeg hørt, men dette var ikke et av dem.

Det der fungerer helt fint det bare jeg drar til slukknuten godt og trimmer tampen skikkelig. Well proven in 1000'nds of battles...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

synes vel at dette er litt rart jeg.... for meg bør fortommen være forskjellig etter hvilke kast som skal utføres... dvs. vet jeg at jeg vil fiske med vannkast så er denne anderledes enn den jeg bruker til overhodekast..... siden jeg kan finne på å bytte fortommen flere ganger pr fiskedag så vil jeg at det være enkelt å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...