Gå til innhold

Indikator og nymfe


Ruffen

Anbefalte innlegg

Ja, da legger jeg OT- innlegget med nappert og puppe inn her i stedet  :) Her kommer det til å ramle inn en hel del dyktige folk og erfaringer, for dette er et interessant tema.  Så kult at du lager egen tråd på det. Lærerikt for alle det. Mange som har mye å bidra med her, det er jeg garantert sikker på.

---------------------

Apropos indikator (ikke sånn som er vist her da :-)  Jeg hadde en så fullstendig uberbra dag i Rena i sommer, hvor jeg reiste opp som vanlig på en hverdag. For å fiske tørt, og denne dagen igjen antok jeg det var vårfluetid med stor V. Hadde vært der for et par dager siden, og da var det det. Men denne dagen skjedde det nada av vak og overflateaktivitet, det så jeg alt fra morgenen. Her kom det ikke til å bli stort gitt.

Jeg bestemte meg for å fiske hele dagen med vårfluepuppa mi og nappindikator, og gud bedre for et fiske jeg hadde. Har nesten ikke opplevd maken. Kneip lengden på napper'n slik i overmål raust dybdemessig som vanlig, slik at flua kunne sveipe helt fritt langs bunnen. Og det slo på og slo på.

Nappindikator har for meg to formål ved langnymfing;

ja, å se napp, men det er bare halve historien og knapt det. Det at flua får drifte lengst mulig i riktig dybde er langt viktigere. Og DER synes jeg indikatoren har sin største misjon.

Denne bleikoliven puppa var helt rå.

6929425725_d35dd304f8_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min favoritt metode ved siden av streamer når det ikke vaker i elva. Enten har jeg laget indikatorer selv av polygarn eller så bruker jeg disse små foambitene med tape på ene siden som du bare kan klistre på fortommen.

Det fine med selvmekka indikator er at jeg lager de tofarget: En lys og en mørk farge. Når indikatoren er over mørkt vann så ser jeg den lyse og på lyst vann så ser jeg den mørke..

Fint å følge med på "duppen" når den nærmer seg en giftig standplass. Indikator er ikke bare indikator for napp også for striping... Som Andre skriver, for å se at flua holder seg der nede..

Hva som settes på avhenger av dybde og hastighet og hva jeg forventer å finne der nede. Som regel blir det en rigg med noe av det som klekker. Da gjerne en skikkelig tung sak i enden av fortommen også setter jeg på 30-40cm mono i krokbøyen på den. I enden av den stumpen sitter det en lettere nymfe. Så prinsippet er bånnmeiterigg med dupp.  ;D

Jeg bruker også indikator ved buzzerfiske på stille vann fra tid til annen, da en liten foam indikator som er lett å fin å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type nappindikator brukte du?

Jeg bruker en sånn paste-aktig sak. Ser litt sånn ut som modellkitt. Synes den er fin, for da kan man ha på superlite ved stille overflate og lette nymfer, og ta på tykt og snevre den inn til nærmest en ball når det er røffere overflate. Men det er sikkert andre like fine indikatorer altså. Jeg synes bare den her er fin, i og med at man kan bestemme størrelse og vidde/bredde.

Man kan også gjerne bruke ei tørrflue som indikator, men i praksis, så synes jeg det da blir litt mer tungvindt å justere lengde etterhvert som man beveger seg nedover strømmen (ved kortnymfing/czech) eller forsiktig oppover strømmen ved langnymfing/ lettskremt ørret ettersom man treffer på dypere eller grunnere partier.

EDIT: Om man bruker flere enn ei flue, så er det viktig det som Rune så riktig sier; å sette den tyngste ytterst.

Mange bruker å sette den tyngste flua i midten, for at den i enden skal drifte helt fritt og ledig, og det er kult nok det og riktig tenkt, men det blir så sabla hardt å oppdage takene da. Så man går glipp av mange fisk som tar, men som man ikke merker da. I hvert fall er det min erfaring. Learnt the hard way her også.

Jeg tror at under ØB3 - Islandsfilmen - var siste gang jeg brukte tyngste flua i midten. Det var så dypt der, og ørretene var så store - og de tok ytterst små bugs, så jeg tenkte at en heeeeelt frittdrivende i enden var tingen. Joa, det lykkes, men jeg tror det hadde lykkes enda mer om jeg hadde brukt den tyngste ytterst. Litt større fare for "unaturlig" drift da, men desto større sjanse for å oppdage takes.

ØB3, i Galtalækurklippene litt uti klippet her bruker jeg tyngste i midten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel bare brukt en tørrflue som indikator. Og hvis du skal ha nymfa til å flyte "dead drift" så er det ikke så voldsom indikator du trenger. Men dette kommer etter min mening veldig mye an på forholdene.

Der jeg ofte bruker dette er det gjerne gjevn dybde. På plasser hvor dybden varier har jeg prøvd meg mest med slike foam saker med lim.

Etter jeg begynte å tenke dead drift på nymfer så har det skjedd noe med utfallet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel bare brukt en tørrflue som indikator. Og hvis du skal ha nymfa til å flyte "dead drift" så er det ikke så voldsom indikator du trenger. Men dette kommer etter min mening veldig mye an på forholdene.

Der jeg ofte bruker dette er det gjerne gjevn dybde. På plasser hvor dybden varier har jeg prøvd meg mest med slike foam saker med lim.

Etter jeg begynte å tenke dead drift på nymfer så har det skjedd noe med utfallet..

Samme her. Dette er en veldig effektiv måte å blindfiske strømmende vann på, og standardmetoden min når det er skikkelig steindødt i overflata. Bruker så og si alltid en stor tørrflue som dupp, delvis fordi jeg må innrømme at jeg sliter litt med å sette på en diger, rosa dupp av foam på flueutstyret mitt (det blir litt vel mye abbormeite etter min smak), men mest fordi fisken overraskende ofte tar "duppen".

"Duppen" er som regel en diger parachute med hvit polyvinge og masse mørkt hackle, og jeg tilpasser lengden på fortommen og tyngden på nymfen etter ønsket fiskedyp - det er ganske fort gjort. Bruker skjelden mer enn en nymfe, men har med hell brukt to buzzere noen ganger.

NB! Dette er også meget effektivt på fjellvann når det er kraftig vind og mye bølger. Kaster bare ut på et lovende sted og lar bruket drive med bølgene. Virker som fisken liker bevegelsen bølgene gir nymfen(e). Og igjen - fisken tar overraskende ofte den svære tørrflua.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, Rune sier vel at han har den tyngste i enden av fortommen, og deretter en lettere flue bak den igjen.

EDIT: Om man bruker flere enn ei flue, så er det viktig det som Rune så riktig sier; å sette den tyngste ytterst.

Mange bruker å sette den tyngste flua i midten, for at den i enden skal drifte helt fritt og ledig, og det er kult nok det og riktig tenkt, men det blir så sabla hardt å oppdage takene da. Så man går glipp av mange fisk som tar, men som man ikke merker da. I hvert fall er det min erfaring. Learnt the hard way her også.

Da gjerne en skikkelig tung sak i enden av fortommen også setter jeg på 30-40cm mono i krokbøyen på den. I enden av den stumpen sitter det en lettere nymfe. Så prinsippet er bånnmeiterigg med dupp.  ;D

Dette er min vanligste metode også. Selv om min letteste nymfe henger kun 12-14 cm bak den tyngste.

I vesten har jeg 2 typer flytepasta (en sort/hvit og en orange), orange foam, garn i ymse farger samt ubehandlet saueull. De har alle helt spesifike bruksområder.

Omfattende tema det her...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, Rune sier vel at han har den tyngste i enden av fortommen, og deretter en lettere flue bak den igjen.

EDIT: Om man bruker flere enn ei flue, så er det viktig det som Rune så riktig sier; å sette den tyngste ytterst.

Mange bruker å sette den tyngste flua i midten, for at den i enden skal drifte helt fritt og ledig, og det er kult nok det og riktig tenkt, men det blir så sabla hardt å oppdage takene da. Så man går glipp av mange fisk som tar, men som man ikke merker da. I hvert fall er det min erfaring. Learnt the hard way her også.

Da gjerne en skikkelig tung sak i enden av fortommen også setter jeg på 30-40cm mono i krokbøyen på den. I enden av den stumpen sitter det en lettere nymfe. Så prinsippet er bånnmeiterigg med dupp.  ;D

Dette er min vanligste metode også. Selv om min letteste nymfe henger kun 12-14 cm bak den tyngste.

I vesten har jeg 2 typer flytepasta (en sort/hvit og en orange), orange foam, garn i ymse farger samt ubehandlet saueull. De har alle helt spesifike bruksområder.

Omfattende tema det her...  :)

Spennende. Fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Håvard  :)

Jeg har aldri sett rosa nappindikatorer - det finnes sikkert - men jeg bruker gule eller oransje - alt ettersom hvordan lyset er. Det forsterker eller er kontrasthevende til lyset, og jeg skjønner ikke helt hvor "rosa" skal spille en rolle inni dette  :D Mulig.

Nå vet jeg at ikke du er en av dem, men jeg har aldri skjønt logikken til de som sier at nappindikator er uetisk, mens tørrflue-nappindikator er etisk  :D Om man filosofisk/logisk sett følger hele tankerekka her, så blir det en fail her  :P Etter mitt syn er både tørrflue som indikator og indikator som indikator det samme, per def. Spesielt i praktisk fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, Rune sier vel at han har den tyngste i enden av fortommen, og deretter en lettere flue bak den igjen.

EDIT: Om man bruker flere enn ei flue, så er det viktig det som Rune så riktig sier; å sette den tyngste ytterst.

Mange bruker å sette den tyngste flua i midten, for at den i enden skal drifte helt fritt og ledig, og det er kult nok det og riktig tenkt, men det blir så sabla hardt å oppdage takene da. Så man går glipp av mange fisk som tar, men som man ikke merker da. I hvert fall er det min erfaring. Learnt the hard way her også.

Da gjerne e

n skikkelig tung sak i enden av fortommen også setter jeg på 30-40cm mono i krokbøyen på den. I enden av den stumpen sitter det en lettere nymfe. Så prinsippet er bånnmeiterigg med dupp.  ;D

Dette er min vanligste metode også. Selv om min letteste nymfe henger kun 12-14 cm bak den tyngste.

I vesten har jeg 2 typer flytepasta (en sort/hvit og en orange), orange foam, garn i ymse farger samt ubehandlet saueull. De har alle helt spesifike bruksområder.

Omfattende tema det her...  :)

Omfattende men morro. Et sted må vi begynne ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, Rune sier vel at han har den tyngste i enden av fortommen, og deretter en lettere flue bak den igjen.

EDIT: Om man bruker flere enn ei flue, så er det viktig det som Rune så riktig sier; å sette den tyngste ytterst.

Mange bruker å sette den tyngste flua i midten, for at den i enden skal drifte helt fritt og ledig, og det er kult nok det og riktig tenkt, men det blir så sabla hardt å oppdage takene da. Så man går glipp av mange fisk som tar, men som man ikke merker da. I hvert fall er det min erfaring. Learnt the hard way her også.

Da gjerne en skikkelig tung sak i enden av fortommen også setter jeg på 30-40cm mono i krokbøyen på den. I enden av den stumpen sitter det en lettere nymfe. Så prinsippet er bånnmeiterigg med dupp.  ;D

Dette er min vanligste metode også. Selv om min letteste nymfe henger kun 12-14 cm bak den tyngste.

I vesten har jeg 2 typer flytepasta (en sort/hvit og en orange), orange foam, garn i ymse farger samt ubehandlet saueull. De har alle helt spesifike bruksområder.

Omfattende tema det her...  :)

Hmm, da misforstod jeg, Tore. Jeg trodde Rune også kjørte den tyngste ytterst, som jeg gjør.

Rune: Kjør i hvert fall den tyngste ytterst når du fisker dype kulper på Island til sommeren, er mitt fattige råd i hvert fall  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Håvard  :)

Jeg har aldri sett rosa nappindikatorer - det finnes sikkert - men jeg bruker gule eller oransje - alt ettersom hvordan lyset er. Det forsterker eller er kontrasthevende til lyset, og jeg skjønner ikke helt hvor "rosa" skal spille en rolle inni dette  :D Mulig.

Nå vet jeg at ikke du er en av dem, men jeg har aldri skjønt logikken til de som sier at nappindikator er uetisk, mens tørrflue-nappindikator er etisk  :D Om man filosofisk/logisk sett følger hele tankerekka her, så blir det en fail her  :P Etter mitt syn er både tørrflue som indikator og indikator som indikator det samme, per def. Spesielt i praktisk fluefiske.

Det jeg har fnyst litt over er str på noen av de jeg har sett i salg. Men bevares, hadde jeg følt behov for de så kan dere tenke dere utfallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en rosa en Herr Brun :) Jeg bruker denne selv de få gangene jeg drister meg til å fiske med nymfe, bare i den gule versjonen da ;D.

Funker bra denne her. Lett å sette på og lett å fjerne. Den er meget lett å kaste med åsså.

Mer enn dette kan jeg ikke om nymfe ;D

Bare et tips. Ikke sveiv den gjennom toppøyet, da går det gæli ;)

http://english.tiemco.co.jp/project/fishing_catalog/info_fly?brand=29&category=2&kind=60&commodity_code=1323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg høre hvordan dere tenker :) Nå kommer jo steinfluene rett rundt hjørnet. Hvis det ikke allerede er i gang.

Åpner jeg en fisk da er den smekkfull av steinfluenymfer. Disse er stort sett på bunn.

Hvordan ville da dere rigget opp?

Jeg skal innrømme jeg har prøvd litt av hvert uten å kunne skryte på meg at jeg har fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Håvard  :)

Jeg har aldri sett rosa nappindikatorer - det finnes sikkert - men jeg bruker gule eller oransje - alt ettersom hvordan lyset er. Det forsterker eller er kontrasthevende til lyset, og jeg skjønner ikke helt hvor "rosa" skal spille en rolle inni dette  :D Mulig.

Nå vet jeg at ikke du er en av dem, men jeg har aldri skjønt logikken til de som sier at nappindikator er uetisk, mens tørrflue-nappindikator er etisk  :D Om man filosofisk/logisk sett følger hele tankerekka her, så blir det en fail her  :P Etter mitt syn er både tørrflue som indikator og indikator som indikator det samme, per def. Spesielt i praktisk fluefiske.

Absolutt. Du har selvsagt helt rett i det.

Det dreier seg ikke om etikk, men estetikk - eller jåleri og forfengelighet, om du vil. Guilty as charged;)

Men ikke bare - når man fisker noen timer med et sånt rigg, og fisker av sannsynlige standplasser mer eller mindre systematisk, skjer det overraskende ofte at fisken tar tørrflua, og det er jo kult.

Men det finns jo helt klart situasjoner der en skikkelig, dedikert indikator er mer praktisk - det er jo bl.a. mye kjappere å forandre dybde på nymfen med en sånn, og noen ganger er jo sannsynligheten for at fisken tar tørrflua null.

Jeg er helt enig med deg - en dupp er en dupp. Mine finske venner er derimot mer hardcore, og hevder spøkefullt at enhver indikator - tørrflue, skum, whatever - er for gamlinger ;D

Men så er de også utrolig gode på å se umerkelige takes i dypet av hurtigstrømmende, mørke stryk. Det er som om de har en sjette sans.  Jeg har ikke sjangs i koskiene i Finland, og må ty til en eller annen form for indikator for være i nærheten av å få noe. Man blir vel flink til det man gjør mye, antar jeg - finnene var rimelig sjanseløse på blankstille luobbaler på fjellet da vi begynte å fiske sammen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor plaserer dere indikatoren eller hvordan tenker dere når dere plaserer indikatoren?

Det lar jeg dypet og til dels strømhastighet bestemme, men kan fint lite om dette.

De eneste gangene jeg fisker med indikator er under harrfiske på høsten, og da med enten foam/isopor og strikk, eller pasta som indikator, latterlig tung tsjekkernymfe i enden, og ei micronymfe som opphenger.

Denne foamindikatoren med strikk er jo veldig enkel å justere opp og ned på fortommen, og ikke glir den under kasting.

Dette er jo vannvittig effektivt fiske til tider, men det går jo ikke an å kaste med svineriet. Man må bare lobbe det uti, egentlig.

Nå er det jo ikke meningen man skal kaste langt med dette heller, og harren står gjerne veldig nære.

Jeg har prøvd å like dette fisket, men må bare innrømme at det koker i toppen hver gang jeg kjenner dette rykket som denne riggen skaper i frem og bakkast. Dermed kommer jeg aldri til å bli noe flink til dette heller   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Endelig en tråd hvor alt er "galt" i henhold til hva som er "ekte" fluefiske! Altså en tråd hvor vi kan boltre oss med geniale løsninger som får purister og andre selvpinere til å miste håret av sjokk og vantro. ;D

Dessverre har jeg lite å bidra med da jeg er en såkalt "konkurransefisker" (noe jeg bare er en gang iblant). Vi har nemlig ikke lov til å feste annet enn fluer til fortommen. I Norge kan vi dog bruke mikroringer og f.eks. dacron med løkker, men der går grensa. Internasjonalt kan vi glemme alt sånt. Så en foambeta eller andre bremseplugger må vi holde oss unna. Hvilket passer meg bra. Hater å kaste med sånne greier. Men fluer derimot, der har vi mange varianter. Orange/gule/hvite/rosa Goddards Sedge og andre fluer som flyter bedre enn best er supre greier. Et lite helvete å kaste med til tider, men de gir uendelige muligheter. Faktisk så mange muligheter at om jeg skulle beskrive alle variantene jeg bruker så ville jeg måttet skrive minst tre ganger så langt innlegg som jeg noen gang har gjort her på siden. DET hadde blitt langt innlegg det!  :o

Den enkleste (og den jeg liker best) er en liten Klinkhammer (~ håmer) som opphenger og en liten og lett nymfe 50-75cm bak (ytterst). Den verste er en Goddards i stor størrelse ytterst og øverst og en tyngre nymfe i midten. Ikke å anbefale om man vil presentere fint en hel dag og hater såkalt "backlash". Blåser det imot en stakkar også så kan et slikt oppsett faktisk få en stakkar til å tenke destruktive tanker om salg av utstyr og innkjøp av f.eks. boksehansker med innlagte stålplater for økt effektivitet. Men du verden hva man kan oppnå av effekt! To fluer som beveger seg oppå vannflata og ei nymfe som går opp og ned, alt ettersom hva jeg gjør med snøret... Men dere er altså advart: Det er et lite helvetes spetakkel å kaste med!

Men dupper og lignende har jeg ikke greie på, så der må jeg melde pass. Så nå er det frem med popcorn (med cheddar) og cola og lese om alle deres geniale varianter. Notatblokka er klar. Jeg bytter bare ut duppen med ei flue. Hihihi.

Men du André, hvorfor klemme ned mothaken på en krok som må ha mothake for å kunne holde på fisken? Ups, sorry OT! Tar det et annet sted. Fin flue da!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noe huskeregel som dere bruker utgangspunkt? Dybde og lengde på fortom og slikt?

Husker meget godt jeg sto i en glassklar elv på vestkysten av nz og fisket på fisk som sto helt på bunnen.

Det tok en stund før jeg faktisk skjønte hvor dypt fisken sto. Det jeg gjorde da var å klippe vekk indikatoren og satte på en lang spiss. Viste hvor jeg skulle kaste for å treffe på  fisken. Satte på den tyngste nymfa jeg hadde i boksen.

Så det hvite i kjeften på fisken og den satt. Det var en av de kuleste opplevelsene jeg hadde i 2011.

Ikke helt i topic med tråden men måtte bare få det ut.

Men det er jo litt topic da. Jeg måtte helt ned i sanden for å få fisken. Men en indikator som holdt flua i en gitt dybde hadde jeg ikke fått den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg - en dupp er en dupp. Mine finske venner er derimot mer hardcore, og hevder spøkefullt at enhver indikator - tørrflue, skum, whatever - er for gamlinger ;D

Men så er de også utrolig gode på å se umerkelige takes i dypet av hurtigstrømmende, mørke stryk. Det er som om de har en sjette sans.  Jeg har ikke sjangs i koskiene i Finland, og må ty til en eller annen form for indikator for være i nærheten av å få noe. Man blir vel flink til det man gjør mye, antar jeg - finnene var rimelig sjanseløse på blankstille luobbaler på fjellet da vi begynte å fiske sammen;)

Hehe, det blandes et par ting her - og de misser et par smånyanser - kan du hilse de saunabadende finske vennene dine å si  ;D

Til kortline og langnymfing gjelder ofte to ulike ting. Førstnevnte er jo Stig, Erik og co eksperter på, og jeg føler meg fram så godt jeg kan jeg også, men her gjelder jo ikke nappindikator i det hele tatt. Til langnymfing er scenarioet et helt annet. Her KAN nappindikator brukes. Men absolutt ikke nødvendig. Ja, noen bruker det aldri her heller. Men ingen bruker det uansett som "dupp" først og fremst, men for å få nymfa/puppa til å drifte riktig. "Sjette sans" tror jeg mange av de beste norske czechnymferne har langt bedre inne enn de fleste.

Å kalle det "dupp" blir humoristisk og moro da synes vi, for da har de - eller generelt folk som skriver artikler, på nett eller hva - liksom ikke skjønt forskjellen eller greia i det hele tatt  :)  Det beste tegnet på at de ikke har skjønt greia er jo å betegne det som dupp  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ruffen, ikke glem at vannet som regel beveger seg saktere på bunnen. Forskjellen i hastighet fra topp til bunn og om det er en bestemt dybde hvor ting forandrer seg kan ofte gi deg svar på hva du bør gjøre.

André, "dupp" er bare et ord jeg bruker for at folk skal forstå hvilken av fluene jeg snakker om. En nesten selvlysende orange nymfe kan også være en nappindikator. Om den ikke er for langt unna da... Og så elsker jeg å følge med på stedet der fortommen bryter gjennom vannhinna. Det er magisk når det plutselig blir en liten stripe i flata. Spesielt om det er en "slow". Da kan nemlig alt skje.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen, ikke glem at vannet som regel beveger seg saktere på bunnen. Forskjellen i hastighet fra topp til bunn og om det er en bestemt dybde hvor ting forandrer seg kan ofte gi deg svar på hva du bør gjøre.

Den var litt kryptisk for meg. Jeg vet jo at strømmen som regel ikke er lik på toppen og bunnen men jeg skjønte ikke helt hvor du vil.

Jeg kan love det er forskjell og. Jeg har jo som sagt jobbet som dykker tidligere og har svømt litt i elver. Forkjelden kan være enorm.

Men det er en annen sak som ikke har noe med dette å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen, ikke glem at vannet som regel beveger seg saktere på bunnen. Forskjellen i hastighet fra topp til bunn og om det er en bestemt dybde hvor ting forandrer seg kan ofte gi deg svar på hva du bør gjøre.

André, "dupp" er bare et ord jeg bruker for at folk skal forstå hvilken av fluene jeg snakker om. En nesten selvlysende orange nymfe kan også være en nappindikator. Om den ikke er for langt unna da... Og så elsker jeg å følge med på stedet der fortommen bryter gjennom vannhinna. Det er magisk når det plutselig blir en liten stripe i flata. Spesielt om det er en "slow". Da kan nemlig alt skje.  :D

Det er den fineste setningen som er skrevet i kveld, Erik  :) Der fortommen bryter igjennom...hmmm...magisk moro ja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...