Gå til innhold

Indikator og nymfe


Ruffen

Anbefalte innlegg

Dette høres  jo unektelig litt artig ut men har likso aldrig fått lysta på nymfe fiske men det må jo være bedre enn å sitte i timesvis og vente på vak.. Er vel bare og handle inn nappindikatorer og binde nympfer og buzzere.. Evt bruke en tørrflue øverst for ikke og skeie helt ut ;D

Hei  :) Indikator bruker jeg stort sett bare 1) i elv under 2) langnymfing. Ved kortlinefiske og buzzerfiske bruker jeg aldri det. Men det hender at "indikatoren" er ei lita tørrflue med buzzer bak, slik flere andre beskriver her da. Men da som oftest når jeg fisker de stillestående. Til aktivt buzzerfiske er det ikke noe greie på å bruke indikator og tørrflue, for man vil gjerne variere dybden på buzzerne samt ikke få ei stripende flue i overkant av dette.

På den nye ØB- filmen som kommer i vår, så er det en sekvens med en hel del langnymfing, og mange fine fisker  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har buzzerfiske med "Indikator og nymfe" å gjøre da?

Palmermygg + to buzzere + saaaaakte handtwist ligner i hvert fall litt på nymfefiske med indikator. Har prøvd fra bellyboat noen ganger, sist gang så sovnet jeg midt under et inntrekk (blankt vann, null vak, litt fyllesyk). Da jeg våknet presterte jeg å få to ørret på maks ti kast. Hadde null tro, og sjokket sitter i ennå.   :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buzzerfiske med dubb fungerer utmerket det til tider. Men duppen skal ikke være stor, bare en liten foamsak som holder seg flytende og ikke mer synes jeg er bra. Den skal holde fluene på en dybde og de gangene jeg bruker dette oppsettet så er fisket statisk fra min side. Bare holde kontakten og la fluene og lina følge vinden (dead drift).

På stille vann er det ofte slik at fisken vaker seg mot vinden og noen ganger med også. Men oftest mot.

Når jeg duppefisker så gjør jeg det med vinden og legger meg (fra belly) slik at snøret går fra siden og følger vinden til det rettes ut foran meg. Ofte er det enkelte plasser som er ekstra verdt å fiske på og da legger jeg slike "drift" inn i de områdene. Og det sier seg selv at det er litt bris på vannet når jeg fisker på denne måten... Snøret skal ikke få lov til å strammes opp og fluene skal "vandre" der nede... det blir alltid slakk i lina under denne typen fiske og derfor bruker jeg indikator for å lettere se når ting skjer...Det er somregel jævli små marginer når man skal kroke fisk på buzzere.

Denne fiskeformen bruker jeg gjerne når det ikke vaker så mye. Men det betyr ikke at fisken ikke spiser der nede  ;)

Vi skulle bare visst hvor aktive de er enkelte ganger når vi ikke ser dem. Jeg har hatt endel slike turer når det tilsynelatende ikke skjer stort. Kun et og annet vak i form av halefinne som visper overflaten.. Med litt systematikk, forsiktighet og oppmerksomhet så har jeg fått vel så mye fisk på disse turene som på mange av de "bra hvor det vaket friskt". Til og med plasser som Hemsil kan varte opp med slikt fiske hvis man vet hva man skal se etter  ;)

Ruffen: Buzzerfiske og fjærmyggfiske er ikke det samme. Buzzerfiske er fjærmyggpuppefiske eller fjærmyggnymfefiske. Fjærmyggfiske er hele skiten: Larve, Puppe, Tørr, Spent, Klaser, you name it  ;D

Uff.. det ble en lang duppetale + moms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men hva har buzzerfiske med "Indikator og nymfe" å gjøre da?

Palmermygg + to buzzere + saaaaakte handtwist ligner i hvert fall litt på nymfefiske med indikator. Har prøvd fra bellyboat noen ganger, sist gang så sovnet jeg mitt under et inntrekk (blankt vann, null vak, litt fyllesyk). Da jeg våknet presterte jeg å få to ørret på maks ti kast. Hadde null tro, og sjokket sitter i ennå.   :P

Det var et lurespørsmål. For på hvilket punkt blir en buzzer nymfe? You know, larver, pupper osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg kom faktisk ikke på noe bedre enn: 24.gif Man trenger vel ikke nappindikator og følsomhet når fisken kroker seg selv...  :-\

Men Cutthroat Trout er søren meg nydelige! Og passe dumme ser det ut til.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss håne han der litt. En skikkelig taper han der :)

Jeg for min del likte klippet, synest det så spennende ut....... Men så er jeg nybegynner da :)

Bildekvalitet, film messig, og fisken da!! Så pen! Faen så hyggelig at noen gidder å bruke tid på filmsnutter, slik at vi har noe å se på. Gøy med filmsnutter, bilder osv. :) for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . ja, jeg visste det ville være noen som hadde noe å utsette på fremgangsmåten til denne fiskeren. Mest overrasket over hvor lang tid det gikk før noen bemerket det, faktisk  ;D

Vi fluefiskere er vel slik skrudd sammen at vi er skeptisk til de som velger andre fremgangsmåter enn vi selv ville gjort, kanskje ?  ;)

Selv hygger jeg meg med tonnevis av fluefiskesnutter på YouTube, og innimellom dukker det opp noen som sliter enda mer i elva enn jeg gjør, også . . . Slikt er balsam for selvtillitten  ;D :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ja, la oss håne han der litt. En skikkelig taper han der :)

Jeg for min del likte klippet, synest det så spennende ut....... Men så er jeg nybegynner da :)

Bildekvalitet, film messig, og fisken da!! Så pen! Faen så hyggelig at noen gidder å bruke tid på filmsnutter, slik at vi har noe å se på. Gøy med filmsnutter, bilder osv. :) for meg i hvert fall.

Når man først skal lære noe er det vel greit at det brukes eksempler hvor det faktisk holdes et visst nivå, eller? Kanskje det er blitt slik at det er det samme bare det er på film? Helt ærlig så var ikke mine kommentarer for å håne ham, men det der var rett og slett ikke representativt for hvordan de fleste vil oppleve det. Ja, jeg syns det var elendige greier. Og det må jeg vel kunne si uten at det skal ta helt av? Om andre liker det så er det selvsagt helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vi fluefiskere er vel slik skrudd sammen at vi er skeptisk til de som velger andre fremgangsmåter enn vi selv ville gjort, kanskje ?  ;)

Har ingenting med det å gjøre at jeg svarte som jeg gjorde Lars. Jeg syns rett og slett det var elendig utført fiske og verre er det ikke enn det. Gjør vel ikke noe det vel?

Det betyr heller ikke at jeg er bedre. Men jeg har sett mye mye bedre, mange ganger. Også på film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fluefiskere er vel slik skrudd sammen at vi er skeptisk til de som velger andre fremgangsmåter enn vi selv ville gjort, kanskje ?  ;)

Har ingenting med det å gjøre at jeg svarte som jeg gjorde Lars. Jeg syns rett og slett det var elendig utført fiske og verre er det ikke enn det. Gjør vel ikke noe det vel?

Neida, det gjør absolutt ikke noe, og jeg skjønte hva du siktet til  :)

Men det skal som regel ikke mer til enn ei nydelig ørretelv i flotte omgivelser for at jeg lar meg underholde. Og fyren fikk jo fisk, så det kunne vært værre  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom faktisk ikke på noe bedre enn: 24.gif Man trenger vel ikke nappindikator og følsomhet når fisken kroker seg selv...  :-\

Men Cutthroat Trout er søren meg nydelige! Og passe dumme ser det ut til.  ;D

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet bedre..... Vil ikke fisken kroke seg selv på grunn av duppen? I det fisken tar så skaper vel duppen motstand og fisken kroker seg selv??

Selv hadde jeg nok valgt en ennå lettere fisk å fiske på hvis jeg skulle filmet det og lagt det ut... Eller vent litt... Jeg hadde faen ikke våget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss håne han der litt. En skikkelig taper han der :)

Jeg for min del likte klippet, synest det så spennende ut....... Men så er jeg nybegynner da :)

Bildekvalitet, film messig, og fisken da!! Så pen! Faen så hyggelig at noen gidder å bruke tid på filmsnutter, slik at vi har noe å se på. Gøy med filmsnutter, bilder osv. :) for meg i hvert fall.

Når man først skal lære noe er det vel greit at det brukes eksempler hvor det faktisk holdes et visst nivå, eller? Kanskje det er blitt slik at det er det samme bare det er på film? Helt ærlig så var ikke mine kommentarer for å håne ham, men det der var rett og slett ikke representativt for hvordan de fleste vil oppleve det. Ja, jeg syns det var elendige greier. Og det må jeg vel kunne si uten at det skal ta helt av? Om andre liker det så er det selvsagt helt greit.

Tok jeg helt av ? :)

Gjorde vel strengt tatt ikke det Erik ;)

Men ja, ser hvor du vil.

Vi fluefiskere er vel slik skrudd sammen at vi er skeptisk til de som velger andre fremgangsmåter enn vi selv ville gjort, kanskje ?  ;)

Har ingenting med det å gjøre at jeg svarte som jeg gjorde Lars. Jeg syns rett og slett det var elendig utført fiske og verre er det ikke enn det. Gjør vel ikke noe det vel?

Neida, det gjør absolutt ikke noe, og jeg skjønte hva du siktet til  :)

Men det skal som regel ikke mer til enn ei nydelig ørretelv i flotte omgivelser for at jeg lar meg underholde. Og fyren fikk jo fisk, så det kunne vært værre  ;D

Jeg også er litt der. Men jeg har heller ingenting jeg skal vinne :)

Jeg kom faktisk ikke på noe bedre enn: 24.gif Man trenger vel ikke nappindikator og følsomhet når fisken kroker seg selv...  :-\

Men Cutthroat Trout er søren meg nydelige! Og passe dumme ser det ut til.  ;D

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet bedre..... Vil ikke fisken kroke seg selv på grunn av duppen? I det fisken tar så skaper vel duppen motstand og fisken kroker seg selv??

Selv hadde jeg nok valgt en ennå lettere fisk å fiske på hvis jeg skulle filmet det og lagt det ut... Eller vent litt... Jeg hadde faen ikke våget

Erik, lille venn. Du må ikke være så hårsår.

Fra og med i dag, skal jeg aldri noen gang, under noen omstendigheter motsi deg i det hele tatt. Jeg lover. Du er jo tross alt veldig flink, og det ville vært helt idiotisk av meg å prøve å dra ting litt ned slik at andre som ikke er fullt så drevne også forstår noe av denne siden.

For du må jo være enig i det at ditt svar hadde vært en million ganger bedre om du hadde forklart HVA som var galt og HVA som burde vært gjort på en annen måte? Og ikke bare rakke ned, si A og ikke B. Men men, deg om det.

Fra nå, skal jeg ikke plage deg mer.

Men så er jeg nybegynner da :)

...

Trodde du var paa siste kapittel jeg...? Kommet lengre enn oss andre. Kun en stang. Den ultimate snoereovergangen osv. osv.  ;D

Sorry, er i mobbe humoer, hehe. Og sorry, ny laptop uten nordiske hieroglyfer... :)

Å komme lenger en deg er vel strengt tatt umulig. Du har like store tanker om deg selv i dag, som du hadde for 7-8 år siden, når jeg begynte med fluefiskesiden. :) En topper ikke slike sånn helt uten videre.

For noen er det viktig å komme langt, vinne, være best, osv, men for andre holder det å holde på med det som interesserer en. Fluefiske KAN være en behaglig sak :) Og det finnes brukere her inne som rett og slett ikke er komt så langt enda, og vil kanskje ha ting litt bedre forklart en andre. Er fluefiskesiden for dem også? Ja mener jeg.

Legger ballen død nå. Håpte på en god og kontruktiv tråd, og det gikk ikke.

Beklager at jeg med dette innlegget bidrar til at tråden blir drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la denne tråden bli en personsak om hvem som er ditt og hvem som er datt. Hvor seriøse vi er osv.!!  :)

Jeg ønsker svar på spørsmålet mitt tidligere i tråden.

1. Er det fysisk mulig å finne på noe lurt som gjør at man kan fiske ned mot bunnen, når overflatevannet er dobbelt så raskt, med indikator?

Altså ved langlinenymfing som det så vakkert heter - og få lange drift hvor nymfa presenteres i riktig fart som strømmen har ned mot bunnen??  Med stor nok dupp/indikator med god flyteevne går jo dette fint, men ikke med de som er kastbare når man skal fiske lengre ut. Eller mener dere det ikke gjør noe om nymfa holder høyere fart enn det som er naturlig med tanke på farten i vannet der den presenteres?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Erik, lille venn. Du må ikke være så hårsår.

Fra og med i dag, skal jeg aldri noen gang, under noen omstendigheter motsi deg i det hele tatt. Jeg lover. Du er jo tross alt veldig flink, og det ville vært helt idiotisk av meg å prøve å dra ting litt ned slik at andre som ikke er fullt så drevne også forstår noe av denne siden.

For du må jo være enig i det at ditt svar hadde vært en million ganger bedre om du hadde forklart HVA som var galt og HVA som burde vært gjort på en annen måte? Og ikke bare rakke ned, si A og ikke B. Men men, deg om det.

Fra nå, skal jeg ikke plage deg mer.

Legger ballen død nå. Håpte på en god og kontruktiv tråd, og det gikk ikke.

Beklager at jeg med dette innlegget bidrar til at tråden blir drit.

Hva var det som gikk av deg nå da Henning? Hvor er jeg hårsår hen? Altså i hvilket innlegg, ikke på kroppen.  ;D

Tror du virkelig ikke jeg tåler å bli motsagt når jeg enda til sier at det selvsagt er helt i orden at andre syns videoen er flott på alle måter? Dessuten har jeg vel aldri noe sted på denne siden sagt at jeg VET. Jeg har mine teorier og synspunkter og dett er dett. Er vel ok det vel? I et diskusjonsforum mener jeg.

Du har selvsagt rett i at jeg burde ha skrevet hva jeg mener er feil med denne filmsnutten. Men gjorde jeg ikke det da? Jeg sparte dere for en latterlige personlige meninger om brautende amerikanere som hver eneste gang får meg til å klikke lenger frem på tidslinja og til "action" så jeg slipper å høre på skravlinga. Det er jo ikke vesentlig likevel. Ellers sa jeg vel at fisken kroket seg selv og det sier vel litt om hvor godt han følger med når fisken får gått i flere retninger i full fart før han reagerer. Hadde han ikke i tillegg sett fisken så godt så hadde det kanskje ikke vært fullt så ille. Og slik jeg ser det så kaster han bare og uten plan i det hele tatt. "Sikkert en som vil ta" liksom. Men det kan hende han hadde en plan med det. Han sto jo så nærme at en plan burde være lett ettersom han hadde full oversikt. Og det burde jammen fisken også ha. Altså mener jeg det er dum fisk. Det står jo til og med en kameramann der. Og fisken snur seg mot dem uten å reagere på det. Legg merke til den ene fisken som kunne ha tatt litt tidligere i videoen. Den ser dem begge godt, men snur seg bare og stiller seg opp igjen like ved. KUNNE ha tatt om han hadde hatt øynene med seg og i tillegg gjort en helt ordinær løft av nymfa før han dro den ut av vannet. En virkelig ekspert ville aldri ha latt den sjansen gå fra seg. Men her var det jo ingen fare siden fisken ikke kom til å dra noe sted likevel. Så det ut til da.

Dette er altså hvordan jeg så det. Tok ikke med alt ettersom det neppe er særlig interessant for andre enn "konkurransefiskere". Vi vil jo helst ha alle og ikke bare en, hehe. Vi vil, men får det ikke til...

Men flott setting, klar film og nydelig fisk! Jada, enig så det holder der. Men er det nok når man skal forsøke å bli bedre til å fiske med nymfe og indikator? Jeg mener ikke det. Eller er ikke denne tråden ment for at vi skal lære enda litt til? Hvis ikke så har jeg selvsagt misforstått grundig og beklager. Uten å være hårsår...

Og for å ha sagt det: Dette er selvfølgelig ingen kritikk av at noen legger ut en filmsnutt av noe de syns ser flott ut. Det kan jo til og med hende det er jeg som er helt ute på bærturjordet. Ikke første eller siste gang det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet bedre..... Vil ikke fisken kroke seg selv på grunn av duppen? I det fisken tar så skaper vel duppen motstand og fisken kroker seg selv??

Spør igjen jeg

Det er ikke nok motstand i en slik indikator. Fisken er hardere i kjeften enn vi er. Gir knapt mer motstand enn det selve lina gjør ved å dras igjennom vannet vil jeg tro. Du må nok på den klassiske rød/hvite duppen og lite bly for at motstanden skal bli stor nok  :)

Når man meiter litt mer profesjonellt enn det, blyer man ned duppen så det er så vidt den flyter. Det vil gjøre fisken mindre mistenksom når den tar byttet slik at vi får den tiden vi trenger på å kroke den før den spytter ut igjen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...