Gå til innhold

Kjell`s roteverksted


Anbefalte innlegg

Har stort sett brukt forumet her til å se hva andre driver med, og kommet med en og annen kommentar om det ene og det andre.

Men har av noen blitt oppfordret til å legge ut en liten tråd og vise hva jeg bedriver noe av fritiden min med. Har null greie på data og foto, og har ikke skjønt før i helgen hvordan i he...... jeg skulle få lagt ut et bilde her. Men med Roger Enger Lie sin assistanse trur jeg nå jeg skal klare det. Her i tråden blir det ikke slike fototekniske vidunderbilder, men bilder som viser hva jeg roter med i verksted og fluebinderrom.

For meg har fluefiske blitt en kombinasjon av fiske, opplevelser, fluebinding, stangbygging og litt mekanisk tillvirkning av diverse nyttige og unyttige duppeditter. Så det er ikke bare stangbygging men litt av alt. Om tråden passer bedre andre steder får de som kan flytte den til riktig sted.

Jeg lager en del deler til snellefester etc. og litt verktøy til fluebinding og stangbygging. Dette er stort sett forbeholdt meg selv, og lages ofte med arbeidstegninger inni hodet. Da jeg har jobbet i 17 år med mekanikk og maskinering er det for meg en befrielse å kunne lage noe uten cnc maskiner, kompliserte tegninger og nødvendighet av avansert konstruksjon. Planen er også å begynne på noe snellegreier, men har ingen tidsperspektiver på dette.

Mine innlegg i denne tråden vil komme i rykk og napp ettersom kreativiteten noen ganger er helt borte i perioder, og andre ganger tar litt overhånd.

Håper noen har litt glede av mine rariter, og begynner litt pent her i dag.

Det første jeg skal prøve å få ut her er noen "verktøy-snurrer" til verktøyet på fluebinderbenken. Alle er laget i 7075 aluminium og messing. De har alle kulelager og snurrer rundt.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er det en fiskekompis eller bekjent som trenger en oppmerksomhet. Har da lagd disse små skrina noen ganger, og mottakerne har da sett fornøyd ut.  Fikk for noen dager siden spørsmål fra en fluefiskende dame om jeg kunne lage et til hennes sminkebord også.

Jøss . . . Disse var jo rålekre  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine tilbakemeldinger.  Går litt i rykk og napp med tilvirkning av forskjellige saker her, alt etter humør og virketrang.

Men må nå snart begynne å få maskinert ut noen snellefester og limt sammen noen korkringer. Har tre blanks liggende her som må få litt bekledning. Et par "gamle" Orvis superfine av den uslipte typen med sine markante holker. Hadde glemt at jeg hadde dem før dem dukket opp i en opprydning her, de er nok nærmere 18-20 år gamle. Også er det en gul McFarland glass.

Orvis Tight Loop 8 fot #4  firedelt

Orvis The One Ounce  6,5 fot #2  todelt

McFarland Spruce Creek  8 fot #5  3 delt

post-4938-13949891264784_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Kjell :)

Meget pent arbeid her, ser gjerne at du

legger ut litt bilder av maskinene du bruker

til å lage dette og event. dersom du begynner med

snelleproduksjon :)

Litt OT:

Satt på jobb å kikka på nokre Renabilder her

om dagen da det kom ein kar som heiter Atle Isaksen

bort og kunngjorde at han hadde vært å fiska

med ein der som heiter Kjell Karlsen for mange

år siden, dersom dette tilfeldigvis skulle være

deg så skulle eg helse :)

Har eg mot formodning feil så gi ein lyd så

fjerner eg dette fra tråden.

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle Isaksen har vært hos meg og fiska på Rena vettu. Begynner å bli en stund siden det nå, han var nok ikke mer enn en 16-17 år gammal den gangen. Var ikke lett å få fisk i Rena som førstereisgutt, så husker far min tok oss med på et sted i Glomma hvor han fikk harr for første gang. Husker godt at vi fikk kuldegrader midt i juli også.

Så du må hilse til Atle

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle Isaksen har vært hos meg og fiska på Rena vettu. Begynner å bli en stund siden det nå, han var nok ikke mer enn en 16-17 år gammal den gangen. Var ikke lett å få fisk i Rena som førstereisgutt, så husker far min tok oss med på et sted i Glomma hvor han fikk harr for første gang. Husker godt at vi fikk kuldegrader midt i juli også.

Så du må hilse til Atle

Kjell Karlsen

:) Verden er ikkje stor nei, skal

sjå om eg treff på han i morgon.

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflektor til Bug-Bond lampe

Ikke alle prosjekter er like store og krever maskineri for å lages. Jeg har i det siste begynt å bruke en del Bug-Bond i min fluebinding. Men noen ganger synes jeg ikke "billig lampa" er så bra som den bør. Jeg har begynt å slukke arbeidslyset over bindestikka, og synes dette hjelper. Men Roger'n var her forrige helg, og han hadde investert i BB lampa med en pære og en ufyselig pris. Men jeg la merke til at den lampa konsentrerer lyskjeglen mye bedre enn "billig varianten" med mange dioder. Da kom ideen om en enkel reflektor på lampa mi. Og en gammeldags filmboks fikk jobben. Den enden som lokket sitter passer helt perfekt over lampa, og kan trykkes inn på lampa. Videre skar jeg av bunnen, kledde den innvendig med aluminiumsfolie og svart el.tape utvendig for å stenge annet lys ute.  Lyskjeglen har da blitt mye mer konsentrert, og jeg synes lampa fungerer mye bedre.

post-4938-13949891332836_thumb.gif

post-4938-13949891333317_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Binder gjerne opp flere fluer som må stå litt på vent for UV-lim eller epoxy. Har da gjerne satt dem på korker, fyrstikkesker osv. men synes dette er en rotete løsning. Derfor kjøpte jeg ei sånn derre foam-skive til å sette på stikka, men den var bare i veien.

Men om den skiva sto i en egen holder måtte det vel bli bra tenkte jeg, og da ble det en liten tur i verkstedet og rote frem noe messing.  Kunne nok vært gjort litt mer med finish, men det får duge, så dette ble resultatet.

post-4938-13949891528123_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...