Gå til innhold

Tips og triks i Mac verdenen


Gjest Pål Andersen

Anbefalte innlegg

Mulig feil tråd, men prøver likevel :)

Noen som vet hva den myke "ding-dong" lyden skyldes (Macbook Pro)? Kommer i tide og utide. 

Neste gang du får den "ding-dong" lyden skal du åpne ytterdøra, det kan være noen som ringer på. Dette høres mistenklig ut som ei dørklokke  :P

Å fanken.... så flaut! Selvfølgelig er det årsaken!  :D

Din snik  ;D

ta med deg maskina til http://www.pageone.no/  i Tønsberg

Ja, skal faktisk vurdere det Staffan. De holder til i nabobygget hvor jeg jobber. Takk for tips. Er redd det blir løsningen, men skal teste en siste gang slik det fremkommer i link to fra Olav først før jeg bruker kroner på denne ringeklokka  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og i ettertid kjøper du appleproduktene der, selvom de er litt dyrere....du har det igjen på servicevennligheten og tryggheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Oh yes!!  ;D

Testa det meste føles det som  :-X

Men takk for hjelpen! Setter stor pris på den. Har googlet og alt det der, men blir fortsatt ikke klok. Har riktignok akkurat kommet hjem fra vinkurs (selvfølgelig bare luktet på dem, ikke smakt!  ;D), men skal ta en runde i morgen. Uansett hyggelig med bidrag, så takk ;)

Kanskje litt enkel løsning men : Hvorfor ikke bare ringe Apple Support ? 81500158

Har du i det siste innstallert programmer som bruker/innstallerer Growl?

PS. Har du sett på innstillingene i Time Machine? Kanskje velge backupdisk på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Lager en ny tråd som jeg tenkte skulle handle om tips, triks og konstruktiv bruk av Mac/relatert utstyr/programvare.

Glimrende tråd, Pål. Fint med en slik tråd der vi kan sprørre om ting. Jeg har gamle OS 10.5.8 med 8 gb ram, men håper jeg ikke er ekskludert fra det gode selskap av den grunn  :)

Mer RAM enn mange :) Dessuten er ikke 10.5.8 gammelt... 7.6 er gammelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt enkel løsning men : Hvorfor ikke bare ringe Apple Support ? 81500158

Har du i det siste innstallert programmer som bruker/innstallerer Growl?

PS. Har du sett på innstillingene i Time Machine? Kanskje velge backupdisk på nytt?

Det er naturligvis en løsning Pål ;)

Har ikke growl. Men skal slutte å bruke tråden som min egen support ;) Mod får ta å rydde opp litt så skal jeg prate med gutta på Page One og i tillegg ringe support.

Takk for bidragene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bare bruk tråden du :) Hele vitsen det. Dette er en bagatell som ser/høres verre ut enn det den er. Skulle gjerne bidratt mer, men symtomene er ikke umiddelbart gjennkjennbare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd. Tror dette er en "feature" som ikke er så "hot" i Mac kretser. Dashboard er så tilgjengelig med alle widgets alikevel. Mac brukere flest hater rotete skrivebord som de fleste PC brukere er vant til :) Jeg bruker "aktive" hjørner etc. for "snarveibruk.....

PS. Kan vi ikke ta bruker diskusjoner i den andre tråden ?

Liker rene skrivebord også, men en vær-app eller en system load-app hadde vært kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du har sikkert rett. Men vi brukere er så forskjellige at jeg tror det er en umulig oppgave å tilfredstille alle. Jeg bruker jo dette på flere maskiner døgnet rundt og det er ufattelig sjelden jeg finner (eller rettere sagt, ikke finner) noe jeg savner eller mangler. Hvis så skulle være kan det som regel fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert med FCPX.. den suger livkraften av PC`n min når filarkivet vokser..

Sånn på tampen.. konverterte 50p avchd til .mov og klippet kom ut på andre siden i slow mo.. Selvfølgelig skjedde dette kun når jeg konverte til .mov.. alle andre filendelser taklet dette fint..

Irritasjonsmoment, men dette var jeg egentlig forberedt på..Hvordan Apple klarer dette er for meg et mysterium.

Og hva er det med selve måten FCPX håndterer prosjekter og klippene til disse.. Uoversiktelig og rotete etter mitt syn.

Finnes det noen plass hvor jeg kan konfigurerere programmet på et annet mer avansert nivå?

Jeg liker timelinen ganske godt, bortsett fra at når jeg hoovrer musen over klippene så spilles disse automatisk av, som igjen må rendreres.. (Dette kan sikkert slåes av.)

Jeg kommer ikke over dette med import av avchd og kriteriene for at FCPX skal godta importen. Jeg vet at den takler .mts, så hvorfor i pokker nekter den meg å importere enkeltifiler? Det er et valg jeg ønsker å kunne ta, uavhengig av hva Apple mener.

Og jeg har en følelse av at FCPX vil/må gjøre alt for meg. Hvorfor ikke bare gi meg "nøkkelen", slik at jeg kan få bruke programmet slik jeg ønsker?

Bortsett fra det så synes jeg FCPX var et friskt pust til en som er vant med Adobe og Sony sine løsninger.

Men fy så FCPX og Lion krangler om rammen min. :-\

NB : Denne "erfaringen" om vi kan kalle det det, er basert på en Hackintosh aka min PC med OSX installert, som forøvring fungerer strålene og jeg merker faktisk mer respons i selve brukergrensesnittet kontra Win7..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke krølle til Pål sin tråd, men Claus: de tingene du beskriver er ikke problemer knyttet til FCPX.

Problemet er samspillet mellom AVCHD-kodeken og Apple. iMovie, FCP7, det spiller ingen roolle, AVCHD er en PC-kodek utviklet av Sony og Panasonic, og den eneste måten å jobbe med AVCHD på mac på er å kovertere til et annet format. Apple nekter å betale Panasonic/Sony for å få lov til å bruke AVCHD rett fra kamera. Så løsningen er å konvertere til .mov eller Pro Res 422. Det er jo det formatet man ender opp i uansett, men det er ekstremt irriterende at man ikke kan få preview på videoklippene, bare fordi Steve og Bill ikke kom så godt overens. Barnslig? Ja. Typisk sånn PC-vs mac tull, som er til verste for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til guruene her, trenger ikke være guru for og svare på dette antagelig, men fant ikke svaret med et par google søk, så da stoppet det opp ;D

har rigga lydanlegget midt på en airport express som en del av nettverket. så når jeg spiller musikk på itunes så kan jeg velge og bruke og bruke høytalerene på macen eller på anlegget. fins det noe programer for og gjøre det samme når jeg spiller musikk fra Youtube eller andre lydkilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke krølle til Pål sin tråd, men Claus: de tingene du beskriver er ikke problemer knyttet til FCPX.

Problemet er samspillet mellom AVCHD-kodeken og Apple. iMovie, FCP7, det spiller ingen roolle, AVCHD er en PC-kodek utviklet av Sony og Panasonic, og den eneste måten å jobbe med AVCHD på mac på er å kovertere til et annet format. Apple nekter å betale Panasonic/Sony for å få lov til å bruke AVCHD rett fra kamera. Så løsningen er å konvertere til .mov eller Pro Res 422. Det er jo det formatet man ender opp i uansett, men det er ekstremt irriterende at man ikke kan få preview på videoklippene, bare fordi Steve og Bill ikke kom så godt overens. Barnslig? Ja. Typisk sånn PC-vs mac tull, som er til verste for forbrukerne.

Bill har vel ikke noe med at Steve ikke vil betale Sony/Panasonic for kodeken?

Bottom line.. dette blir tungvindt i mine øyne, når jeg er vant med f.eks at Adobe spiser AVCHD like lett som WMP spiser MP3.

Jeg er ikke spesielt stressa av natur, men når jeg må konvertere x-antall 100 GB med AVCHD for i det hele tatt å redigere.. da begynner blodåra i panna å pumpe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ingen diskusjon men dette med prisen for en kodek biter jeg ikke på, for det viser seg at FCPX ikke støtter FLAC lydfiler heller.

FLAC som i Free Lossless Audio Codec.

Men det kan ha noe med at Apple vil at kundene skal bruke deres eget lydformat ALAC.

Jaja.. det går seg nok til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til guruene her, trenger ikke være guru for og svare på dette antagelig, men fant ikke svaret med et par google søk, så da stoppet det opp ;D

har rigga lydanlegget midt på en airport express som en del av nettverket. så når jeg spiller musikk på itunes så kan jeg velge og bruke og bruke høytalerene på macen eller på anlegget. fins det noe programer for og gjøre det samme når jeg spiller musikk fra Youtube eller andre lydkilder?

Utrolig klønete og burde vært unødvendig, men du må faktisk kjøpe et tilleggsprogam som heter Airfoil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til guruene her, trenger ikke være guru for og svare på dette antagelig, men fant ikke svaret med et par google søk, så da stoppet det opp ;D

har rigga lydanlegget midt på en airport express som en del av nettverket. så når jeg spiller musikk på itunes så kan jeg velge og bruke og bruke høytalerene på macen eller på anlegget. fins det noe programer for og gjøre det samme når jeg spiller musikk fra Youtube eller andre lydkilder?

Utrolig klønete og burde vært unødvendig, men du må faktisk kjøpe et tilleggsprogam som heter Airfoil

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ingen diskusjon men dette med prisen for en kodek biter jeg ikke på

Nei vel.

Det er selvsagt fullt mulig å jobbe med AVCHD på mac. Null problem, har gjort det en god del. Og man trenger ikke konvertere først, man får opp preview i FCPX eller iMovie, ser gjennom materialet der, og velger de klippene man vil bruke.

Det som er irriterende er at man ikke får et preview i Finder, rett fra minnekortet/kortleseren, sånn som man gjør med .mov-filene fra en DSLR, for eksempel. Det er nemlig veldig praktisk mht importering og lagring av klipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du må kjøpe en iYoutube-adapter og en iOther-adapter

499,- per stk på Applestore, pakkepris 1299,- fri frakt på pakketilbudet

Da skeier det ut allerede? Dette er en tips og triks/konstruktiv tråd. Lag en egen "rakk ned på" tråd istedet :)

Gisle: http://www.rogueamoeba.com/airfoil/. Løser alle dine "problemer". Dette er IKKE noe Apple selger for å tjene ekstra.

Claus: Mulig det skjer med din PC, men den suger overhodet ikke livskraften ut av min Mac Pro eller MacBook Pro. Enig med deg at FCPX virker litt "uoversiktelig" ved første øyekast, men dette kommer man fort over (i allefall gjorde jeg det). Nå syntes jeg hele greia bare er genial. Når det gjelder rendering etc. som du beskriver kan dette "justeres" en god del etter ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ønsker ingen diskusjon men dette med prisen for en kodek biter jeg ikke på

Nei vel.

Det er selvsagt fullt mulig å jobbe med AVCHD på mac. Null problem, har gjort det en god del. Og man trenger ikke konvertere først, man får opp preview i FCPX eller iMovie, ser gjennom materialet der, og velger de klippene man vil bruke.

Det som er irriterende er at man ikke får et preview i Finder, rett fra minnekortet/kortleseren, sånn som man gjør med .mov-filene fra en DSLR, for eksempel. Det er nemlig veldig praktisk mht importering og lagring av klipp.

Forsøkt VLC player?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...