Gå til innhold

Tips og triks i Mac verdenen


Gjest Pål Andersen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Finnes det noen plass hvor jeg kan konfigurerere programmet på et annet mer avansert nivå?

Final Cut Pro kanskje?  ;D

Enig: Final Cut Pro 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ønsker ingen diskusjon men dette med prisen for en kodek biter jeg ikke på, for det viser seg at FCPX ikke støtter FLAC lydfiler heller.

FLAC som i Free Lossless Audio Codec.

Men det kan ha noe med at Apple vil at kundene skal bruke deres eget lydformat ALAC.

Jaja.. det går seg nok til

De FLAC filene jeg har brukt har jeg lett konvertert. DVS at de kan brukes. Ikke noe nytt i dataverdenen at ting må konverteres.. Desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus: Mulig det skjer med din PC, men den suger overhodet ikke livskraften ut av min Mac Pro eller MacBook Pro. Enig med deg at FCPX virker litt "uoversiktelig" ved første øyekast, men dette kommer man fort over (i allefall gjorde jeg det). Nå syntes jeg hele greia bare er genial. Når det gjelder rendering etc. som du beskriver kan dette "justeres" en god del etter ønske.

Garantert min PC..

I og med at den identifiseres som en Mac Pro under Findern. Med andre ord så tror sikkert FCPX at jeg faktisk har en Mac Pro med doble Xeon prosessorere og justerer brukeropplevelsen deretter.

Utenom FCPX så går det som smurt :) Tatt i betrakning at driverene jeg bruker er høyst eksperimentelle da noe av innmaten min ikke er typisk Apple-hardware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Folkens. Da har det til slutt kommet en ipad inn i huset her også. Er visst en generasjon 3. Mitt problem er at jeg egentlig ikke har bruk for den, og må finne på noe lurt for den å gjøre. Tenkte å sette den opp som en sånn fotoramme på en benk her. Greit nok for bilder jeg har på den, men jeg vil gjerne vise bilder fra PCen. Har sett litt på noe som heter "hjemmedeling" uten at jeg finner det igjen på ipaden når det gjelder bilder (bare musikk og video). Noen som har tips? Gidder ikke å koble den til pcen hver gang jeg skal ha over nye bilder. Mulig jeg må bruke en app eller noe?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å sette den opp som en sånn fotoramme på en benk her. Greit nok for bilder jeg har på den, men jeg vil gjerne vise bilder fra PCen. Har sett litt på noe som heter "hjemmedeling" uten at jeg finner det igjen på ipaden når det gjelder bilder (bare musikk og video). Noen som har tips?

Jeg har ikke gjort dette selv (siden jeg bruker ipaden min til alt annet enn fotoramme ;) ) men tror følgende skal kunne fungere:

Via iTunes (på PC/Mac) tildeler du en egen bildekatalog som skal deles.  iTunes og iPad deles samme Wifi.

Aktiviser automatisk deling/oppdatering via nettsky (Nye bilder som legges i iTunes bildekatalog overføres automatisk)

Sett iPad sin  bildeviser til Lysbildeshow og kjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Tenkte å sette den opp som en sånn fotoramme på en benk her. Greit nok for bilder jeg har på den, men jeg vil gjerne vise bilder fra PCen. Har sett litt på noe som heter "hjemmedeling" uten at jeg finner det igjen på ipaden når det gjelder bilder (bare musikk og video). Noen som har tips?

Jeg har ikke gjort dette selv (siden jeg bruker ipaden min til alt annet enn fotoramme ;) ) men tror følgende skal kunne fungere:

Via iTunes (på PC/Mac) tildeler du en egen bildekatalog som skal deles.  iTunes og iPad deles samme Wifi.

Aktiviser automatisk deling/oppdatering via nettsky (Nye bilder som legges i iTunes bildekatalog overføres automatisk)

Sett iPad sin  bildeviser til Lysbildeshow og kjør

Du må vel fortsatt aktiver hjemmedeling på ipaden vil jeg tro.

Videre er det mulig å administrere forskjelige bildestrømmer fra ipaden eller iPhone som videre kan deles med andre du ønsker skal ha tilgang på de bildene du legger inn i den enkelte bildestrømm. Dette er en grei måte å dele bilder fra en fisketur eller annen aktivitet der du ønsker at alle deltagere har tilgang til dine bilder mer eller mindre "automagisk". Videre kan du dersom du har appleTV velge hvilken bildestrømm du ønsker som skjermsparer og dermed funger flatskjermer som en bildefremviser.

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til guruene her, trenger ikke være guru for og svare på dette antagelig, men fant ikke svaret med et par google søk, så da stoppet det opp ;D

har rigga lydanlegget midt på en airport express som en del av nettverket. så når jeg spiller musikk på itunes så kan jeg velge og bruke og bruke høytalerene på macen eller på anlegget. fins det noe programer for og gjøre det samme når jeg spiller musikk fra Youtube eller andre lydkilder?

Utrolig klønete og burde vært unødvendig, men du må faktisk kjøpe et tilleggsprogam som heter Airfoil

Med nyeste oppdatering av OS er det vel mulig å kjøre AirPlay av al audio, video samt skjermbilde fra macen til airport (kun audio) eller appel tv, så sant du har en så ny model at den støtter dette uten å benytte Airfoil?

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare lurte på en sak.

Hvorfor leveres ikke Imac med SSD, når man får det på mac book pro (uten Retina skjerm vel å merke).

Terje

iMac leveres med "SSD" i form av Fusion Drive som ikke er noe annet en det vi andre kjenner som hybridlagring. Snurredisk med bittelitt SSD innebygd.

Men den største dyreste iMacen leveres med skikkelig dedikert SSD.

Hvorfor de gjør det på den måten?

Det holder jeg for meg selv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bare lurte på en sak.

Hvorfor leveres ikke Imac med SSD, når man får det på mac book pro (uten Retina skjerm vel å merke).

Terje

iMac leveres med "SSD" i form av Fusion Drive som ikke er noe annet en det vi andre kjenner som hybridlagring. Snurredisk med bittelitt SSD innebygd.

Men den største dyreste iMacen leveres med skikkelig dedikert SSD.

Hvorfor de gjør det på den måten?

Det holder jeg for meg selv  :)

takker, Claus :D

Begynte å skjønne greia i "fotredigerings tråden" jeg starta i går. Fikk noen svar der.

Hvorfor de gjør det på den måten, lurer igrunn jeg på også :D

Merkelig greier.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaringen er ganske enkel faktisk :)

Hvis vi har tre BMW`r

BMW 318

BMW 320

BMW 325

Hvis BMW produserte de tre modellene med lik motor ville de ha tapt penger da flesteparten ville ha kjøpt 318 da den gir mest for pengene siden den har like stor motor som den dyreste 325.

Dette gjør Apple butikk på. Det gjelder ikke bare prosessor, ram og lagring, men tilkoblinger, antall tilkoblinger, mulighet for minneoppgradering etc etc.

Innlegg moderert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Forklaringen er ganske enkel faktisk :)

Hvis vi har tre BMW`r

BMW 318

BMW 320

BMW 325

Hvis BMW produserte de tre modellene med lik motor ville de ha tapt penger da flesteparten ville ha kjøpt 318 da den gir mest for pengene siden den har like stor motor som den dyreste 325.

Dette gjør Apple butikk på. Det gjelder ikke bare prosessor, ram og lagring, men tilkoblinger, antall tilkoblinger, mulighet for minneoppgradering etc etc.

Noe som egentlig er forståelig for Apple tjener penger på maskiner, ikke programvare som f.eks Microsoft.

Det er liksom ikke OSX som selger, det er i-produktene

Ser den :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg vurderer etterhvert å skaffe meg en 27`Imac og har i den forbindelse noen spørsmål jeg

håper noen kan hjelpe meg med.

PS. Jeg ønsker ikke innspill om hvor sære APPLE er eller annet utenomsportslig, kun saklige svar på mine spørsmål.

Mitt første spørsmål handler om lagring av data:

Er det mulig å skifte til SSD/FLASH (eller hva det nå heter) basert lagring på Imac hvis man ønsker det på sikt? Jeg har valgt meg ut FUSION DRIVE som lagrings alternativ på den Imac´n jeg har sett på og den har 128 gb Flash i tillegg til Serial ATA harddisk, men vil gjerne vite om det er mulig å sette inn ren SSD/FLASH lagring etterhvert?

Er det mulig eller er det lodda fast noe her så det ikke lar seg gjøre?

Det andre spørsmålet jeg har handler om grafikkort:

Jeg har valgt 2gb grafikkort i mitt foreløpige valg men lurer på om det holder med 1gb?

Jeg kommer primært til å jobbe med bilderedingering og andre foto rellaterte prosjekter.

Hva er egentlig forskjellen på 1gb og 2gb grafikkort på Imac?.... mao hva kan 2gb gjøre som ikke 1gb kan gjøre?

Her er en link til 27`Imac:

http://store.apple.com/no/configure/MD096H/A?

Her er konfigureringen jeg har valgt foreløpig:

• 3,4 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz

• 16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 8 GB

• 1 TB Fusion Drive

• NVIDIA GeForce GTX 680MX 2GB GDDR5

• Magic Trackpad

• Apple Wireless Keyboard (norsk) og brukerhåndbok (norsk)

• Pages

• Numbers

• Keynote

• Apple USB SuperDrive

• Apple batterilader

• Tilbehørsett

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...