Gå til innhold

Tips og triks i Mac verdenen


Gjest Pål Andersen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Med den konfigurasjonen her :) Lykke til og GLED deg..

Takk for det, Pål :D

.... men har du noen svar på mine to spørsmål i mitt forrige innlegg så er jeg evig takknemmelig :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer etterhvert å skaffe meg en 27`Imac og har i den forbindelse noen spørsmål jeg

håper noen kan hjelpe meg med.

PS. Jeg ønsker ikke innspill om hvor sære APPLE er eller annet utenomsportslig, kun saklige svar på mine spørsmål.

Mitt første spørsmål handler om lagring av data:

Er det mulig å skifte til SSD/FLASH (eller hva det nå heter) basert lagring på Imac hvis man ønsker det på sikt? Jeg har valgt meg ut FUSION DRIVE som lagrings alternativ på den Imac´n jeg har sett på og den har 128 gb Flash i tillegg til Serial ATA harddisk, men vil gjerne vite om det er mulig å sette inn ren SSD/FLASH lagring etterhvert?

Er det mulig eller er det lodda fast noe her så det ikke lar seg gjøre?

Det andre spørsmålet jeg har handler om grafikkort:

Jeg har valgt 2gb grafikkort i mitt foreløpige valg men lurer på om det holder med 1gb?

Jeg kommer primært til å jobbe med bilderedingering og andre foto rellaterte prosjekter.

Hva er egentlig forskjellen på 1gb og 2gb grafikkort på Imac?.... mao hva kan 2gb gjøre som ikke 1gb kan gjøre?

Her er en link til 27`Imac:

http://store.apple.com/no/configure/MD096H/A?

Her er konfigureringen jeg har valgt foreløpig:

• 3,4 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz

• 16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 8 GB

• 1 TB Fusion Drive

• NVIDIA GeForce GTX 680MX 2GB GDDR5

• Magic Trackpad

• Apple Wireless Keyboard (norsk) og brukerhåndbok (norsk)

• Pages

• Numbers

• Keynote

• Apple USB SuperDrive

• Apple batterilader

• Tilbehørsett

Terje

Ser kongebra ut dette synes jeg, Terje.

Men ett tips (selv om du ikke spør om det) er å bestille minst mulig ram, og så kjøper du heller samme ram'n til en veldig mye billigere pris på komplett.no etc (forøvrig et tips jeg fikk fra Claus  :)). Jeg skulle i sin tid bestille ram fra US & A, men endte opp med disse. Og det er en svært lett minutters jobb å skifte ram på iMac'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slik maskin sier jeg som Pål; Gled deg!

Ram kan du f.eks kjøpe disse:   http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772723

899,- kontra 1600,-  penger spart er penger spart :D

(Kjøper du to sett, har du 32GB, som Apple tar 4800,- for ;D)

Dette er tilrettelagt fra Apple slik at du LETT bytter de ut selv: Luke bak..    edit: ble litt stort bilde, men bare scroll. Skulle du kjøpe 21" i stedet er vistnok ikke ram-bytte tilrettelagt for kunden....

imac-2012-14-SlashGear-.jpg

Angående disken, blir det litt mer kinkig. Går an å bytte selv, men dette betyr av med skjerm, av med kabler, vifter osv osv, samt at dette bryter med Apple`s garanti, slik at ting blir leie om det går skeis.... Leverer du den inn til eplehuset for oppgradering vil også dette koste hinnsides...

Til skjermkort: hakke peiling,

men spør du meg så hadde jeg kjøpt  kortet med 2GB, i tillegg satt inn 32gb ram selv(overkill, 16 holder i maasse)

Jeg hadde også kjøpt med 1TB fusion, for senere en gang kjøpt en f.eks Samsung 840 ssd og satt inn selv. Men så liker jeg å leve litt farlig <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for gode råd, folkens :D ..... ble litt klokere nå :D

Er litt skeptisk til å kjøpe på mer ram som det foreslås for jeg har overhode ingen kvalifikasjoner til å begynne skifte noe sånt sjøl. Da vil jeg heller konfigurere Imac´n til 32 gb når jeg kjøper den for som sagt ikke faen om jeg åpner opp å skifter noe som helst sjæl med 10 tommeltotter :D ..... da blir det fort kødd med garanti og greier også vil jeg tro. Dessuten vil vel 16 gb minne være mer enn nok de neste åra vil jeg tro :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd, folkens :D ..... ble litt klokere nå :D

Er litt skeptisk til å kjøpe på mer ram som det foreslås for jeg har overhode ingen kvalifikasjoner til å begynne skifte noe sånt sjøl. Da vil jeg heller konfigurere Imac´n til 32 gb når jeg kjøper den for som sagt ikke faen om jeg åpner opp å skifter noe som helst sjæl med 10 tommeltotter :D ..... da blir det fort kødd med garanti og greier også vil jeg tro. Dessuten vil vel 16 gb minne være mer enn nok de neste åra vil jeg tro :D

Terje

Å skifte ram er IKKE vanskelig, du åpner ei luke og drar ut brikkene. Putter så inn nye brikker og lukker luken.

Like lett(om ikke lettere) som å åpne en boks med kroker å ta ut 2 kroker... Bare så det er sagt. Samt at et slikt bytte selv IKKE ødelegger noe med garanti.

HD(selve hardisken) er det, som jeg skrev, verre med om du har ti tommeltotter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for gode råd, folkens :D ..... ble litt klokere nå :D

Er litt skeptisk til å kjøpe på mer ram som det foreslås for jeg har overhode ingen kvalifikasjoner til å begynne skifte noe sånt sjøl. Da vil jeg heller konfigurere Imac´n til 32 gb når jeg kjøper den for som sagt ikke faen om jeg åpner opp å skifter noe som helst sjæl med 10 tommeltotter :D ..... da blir det fort kødd med garanti og greier også vil jeg tro. Dessuten vil vel 16 gb minne være mer enn nok de neste åra vil jeg tro :D

Terje

Å skifte ram er IKKE vanskelig, du åpner ei luke og drar ut brikkene. Putter så inn nye brikker og lukker luken.

Like lett(om ikke lettere) som å åpne en boks med kroker å ta ut 2 kroker... Bare så det er sagt. Samt at et slikt bytte selv IKKE ødelegger noe med garanti.

HD(selve hardisken) er det, som jeg skrev, verre med om du har ti tommeltotter..

Der ser du hva jeg kan :D :D

Er alle sånne brikker i standard størelse? ....jeg vet jeg spør dumt men jeg aner jo ikke hvordan de ser ut og hva slags andre produsenter som finnes og ikke minst hva man skal velge.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noob, som de sier på dataspråket ;D(tror det betyr nybegynner el no ;D)

Følger du linken jeg la inn i mitt første svar, passer de...

for letthets skyld, disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772723

1 pakke gir deg 16GB(899,-),

2 pakker gir deg 32GB til 1798,-

kontra Apple`s 4800,- eller hva det var.

Skulle du få prestasjonsangst kan jeg guide deg over tlf(hold fast pakken med venstre hånd, åpne med høyre hånd osv  ;D)

eller i verste fall stikke over å gjøre det sjøl og bidra til pinlig dårlig selvtillit hos deg + litt skjenn attpåtil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ehemmmm. Når jeg startet denne tråden så var det fordi jeg ønsket en egen tråd for konstruktive forslag i Apple verdenen. Er det mulig å få til dette uten å starte en PC vs. Mac diskusjon?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noob, som de sier på dataspråket ;D(tror det betyr nybegynner el no ;D)

Følger du linken jeg la inn i mitt første svar, passer de...

for letthets skyld, disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772723

1 pakke gir deg 16GB(899,-),

2 pakker gir deg 32GB til 1798,-

kontra Apple`s 4800,- eller hva det var.

Skulle du få prestasjonsangst kan jeg guide deg over tlf(hold fast pakken med venstre hånd, åpne med høyre hånd osv   ;D)

eller i verste fall stikke over å gjøre det sjøl og bidra til pinlig dårlig selvtillit hos deg + litt skjenn attpåtil :D

Noob i am, iallefall når det gjelder tekniske ting i dataverdenen :D

Takker iallefall for gode råd, Turboman :D

Jeg skal tenke litt igjennom saken for det ser ut til å være penger å spare når det gjelder RAM :D

Du skal ikke se bort i fra at du blir nødt til å gå de hundre meterne ned til meg for å bistå meg etterhvert. Se heller ikke bort i fra at du får en telefon fra meg om ikke lenge :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noob, som de sier på dataspråket ;D(tror det betyr nybegynner el no ;D)

Følger du linken jeg la inn i mitt første svar, passer de...

for letthets skyld, disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772723

1 pakke gir deg 16GB(899,-),

2 pakker gir deg 32GB til 1798,-

kontra Apple`s 4800,- eller hva det var.

Skulle du få prestasjonsangst kan jeg guide deg over tlf(hold fast pakken med venstre hånd, åpne med høyre hånd osv   ;D)

eller i verste fall stikke over å gjøre det sjøl og bidra til pinlig dårlig selvtillit hos deg + litt skjenn attpåtil :D

Noob i am, iallefall når det gjelder tekniske ting i dataverdenen :D

Takker iallefall for gode råd, Turboman :D

Jeg skal tenke litt igjennom saken for det ser ut til å være penger å spare når det gjelder RAM :D

Du skal ikke se bort i fra at du blir nødt til å gå de hundre meterne ned til meg for å bistå meg etterhvert. Se heller ikke bort i fra at du får en telefon fra meg om ikke lenge :D

Terje

Hehe. Gudskjelov har jeg laaaaange arbeidsdager, så jeg er sikkert opptatt ;D

Spøk til side, videolinken jeg la ut viser hvor lettvint det er. Ikke noe å bekymre seg over.

Og en grattis med forestående(kanskje?) maskin. De er vanvittig lekre!  <<l Og nei, jeg har ikke selv :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noob, som de sier på dataspråket ;D(tror det betyr nybegynner el no ;D)

Følger du linken jeg la inn i mitt første svar, passer de...

for letthets skyld, disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772723

1 pakke gir deg 16GB(899,-),

2 pakker gir deg 32GB til 1798,-

kontra Apple`s 4800,- eller hva det var.

Skulle du få prestasjonsangst kan jeg guide deg over tlf(hold fast pakken med venstre hånd, åpne med høyre hånd osv   ;D)

eller i verste fall stikke over å gjøre det sjøl og bidra til pinlig dårlig selvtillit hos deg + litt skjenn attpåtil :D

Noob i am, iallefall når det gjelder tekniske ting i dataverdenen :D

Takker iallefall for gode råd, Turboman :D

Jeg skal tenke litt igjennom saken for det ser ut til å være penger å spare når det gjelder RAM :D

Du skal ikke se bort i fra at du blir nødt til å gå de hundre meterne ned til meg for å bistå meg etterhvert. Se heller ikke bort i fra at du får en telefon fra meg om ikke lenge :D

Terje

Hehe. Gudskjelov har jeg laaaaange arbeidsdager, så jeg er sikkert opptatt ;D

Spøk til side, videolinken jeg la ut viser hvor lettvint det er. Ikke noe å bekymre seg over.

Og en grattis med forestående(kanskje?) maskin. De er vanvittig lekre!  <<l Og nei, jeg har ikke selv :'(

:D :D

Problemet var bare at videolinken ikke spiller hos meg så jeg så bare en svart skjerm.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et spørsmål til jeg lurte på:

Er det noe poeng å kjøpe med AppleCare Protection Plan når man kjøper ny Imac eller

klarer man seg godt med skadeforsikring og annnet man har fra før?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

innbo pluss holdt i massevis for min del iallefall. Det var skade på maskin da.

Takker, Tor Arne.

Jeg tror nok min forsikring også bør holde :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Da er 27´Imac bestillt og jeg gleder meg som en liten guttunge :D :D

Takker for all hjelp på mine mange spørsmål :D

Jeg endte opp med denne konfigurasjonen:

3,4 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz

16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 8 GB

3 TB Fusion Drive

NVIDIA GeForce GTX 680MX 2GB GDDR5

Magic Trackpad

Apple Wireless Keyboard (norsk) og brukerhåndbok (norsk)

Pages

Numbers

Keynote

Apple USB SuperDrive

Apple batterilader

Tilbehørsett

..... da er det bare å vente en 4-6 ukers tid :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...