Gå til innhold
  • 0

Hjelp til valg av min første fluestang.


Totalt nybegynner

Spørsmål

Jeg skal snart kjøpe min første fluestang. Problemet er bare at dess mer jeg leser om fluestenger, dess flere alternativer ender jeg opp med. Så jeg håper noen her med god erfaring kan hjelpe meg videre, enten ved å lukke ut noen av settene eller hjelpe meg velge et godt sett til mitt behov (hovedsaklig ørret, men kanskje også sjøørret).

Håper å finne et sett som er godt nok til at jeg vil fortsette å bruke det selv om jeg blir bitt av basillen og skaffer meg mer spesialiserte stenger senere.

Her er de jeg ser på nå:

Ron Thompson Tyran Fly 9fot #5/6 enhånds (aktivfiske.no) 999,-

Vision Zulu Outfit nybegynner-sett (villmarksbutikken.net) 999,-

Vision Attack Kit énhåndsstang   (villmarksbutikken.net) 1199,-

Fluefiskesett Flystarter Trout 9' #5 - 4 pc KIT (XXL.no) 1299,-

Loop Incite 9fot #6 enhånds fluesett (aktivfiske.no) 1670,-

Streamstix Troutseeker énhåndskombo (villmarksbutikken.net) 1999,-

Loop Xact 9fot #5 enhånds fluesett (aktivfiske.no) 2210,-

Zpey Zero 9'#5 Combo (villmarksbutikken.net) 2699,-

Fluefiskesett Orvis Fluesett Ørret (XXL.no)          2999,-

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvis du planlegger å fiske ørret i elver og vann så kjøp en 9fot #5. Denne klassen kan du også bruke på sjøørret fiske i sjøen. # 6 syns jeg blir litt stort for lettere ørretfiske. Stort sett så er alle startpakker bra og meget lettkastelig. Ser at prisen varierer mye mellom de forskjellige men kan tenke meg det er snellen som kommer med som utgjør prisøkningen. Jeg har ikke prøvd noen av stengene som er listet her så jeg kan ikke anbefale deg noen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Guideline har brukt å ha gode start pakker! Før hadde de explorer settet, dette er vel utgått. Nå har de Kispiox, er en del som mener dette skal være meget bra til prisen!

Joachim

Prøv gjerne den nye Guideline Exceed . . . Kan umulig forestille meg at noen kan mislike den, etter å ha prøvd den selv i dag. Ca 2000kr, og da får du mye for penga  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg synes du skal kjøpe det billigste alternativet(sett) du kan finne jeg.

For når du begynner å sveive den kjeppen, så kan du være en av mange jeg har prøvd å overtale, som bare synes dette er dustete og gir opp hele greia. Synd å sitte på gode råd da.

Hvis du allikavel synes dette er kuult så vil du umiddelbart finne førstestanga di etter en liten periode som helt bak mål og vill oppgradere. Dette skjer sånn circa en gang i året eller annet hvert år.

Sånn vill det fortsette resten av livet for veldig mange av oss.

Det var et litt useriøst svar , men alikavel ganske seriøst. Tenk over det.

Start i det små og se om du liker det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Prøv gjerne den nye Guideline Exceed . . . Kan umulig forestille meg at noen kan mislike den, etter å ha prøvd den selv i dag. Ca 2000kr, og da får du mye for penga  :)

Fant ut at villmarksbutikken har Guideline Exceed énhånds + Streamstix Troutseeker / 9’ #5 + TS 4/6 med SA Air Cel fluesnøre til 2499,-

Hvis Streamstix Troutseeker er god og snøre er godt virker det som en god deal ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke tenk så mye over utstyret min gode man :) Velg noe midt på treet som det heter.

Det er du og ikke stanga som kaster. Husk det! Hjelper ikke med stang til 8000,- hvis du ikke har teknikken inne.

Et godt snøre er å anbefale. Presentation er en line som er fin å anbefale til en nybegynner :)

Lykke til og ikke nøl med å spørre hvis du lurer på noe. Det finnes kun dumme svar og ingen dumme spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg synes du skal kjøpe det billigste alternativet(sett) du kan finne jeg.

For når du begynner å sveive den kjeppen, så kan du være en av mange jeg har prøvd å overtale, som bare synes dette er dustete og gir opp hele greia. Synd å sitte på gode råd da.

What he said

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er et ok sett, og ikke noe dyrt heller:

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=11806

Et annet tips er den billige stangserien til Guideline ExP3, ville også anbefalt 9' #5 som klasse.

Kommer også en ny versjon av denne stangen snart (ExP4). Begge disse ligger rundt tusenlappen pr.stang (uten snelle).

Fisket lenge med ExP3 9' #5 selv, og var veldig fornøyd. Billig og god stang som tåler det meste at kasteteknikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

Er helt fersk på forumet og temmelig nybegynner jeg også. Bestemte meg i fjor høst for å starte med fluefiske og gikk etter litt research til innkjøp av Kispiox settet som flere nevner her og i andre tråder.

Går inn i dette med "full styrke" og har kastet innendørs i treningshall to ganger i uken hele vinteren og har blitt svært fortrolig med Guideline stanga. Mange av de andre i hallen med lang erfaring har testet Kispioxen og synes det er en kjempebra stang til prisen.

Jeg var litt uheldig med Enter snøret som fulgte med. Det hadde svært mye tvinn jeg aldri klarte å bli helt kvitt så jeg ble nesten tvunget til å kjøpe nytt snøre. Kjøpte etter råd fra en av de lokale sportsbutikkene et SA Air Cel snøre og det var som å kaste med en ny og bedre stang. Føltes (i hvert fall for meg) som ennå mer lettkastet. Litt tyngre snøre og passer perfekt til denne stanga. Følte jeg fikk langt større utbytte av treningen da jeg byttet. Vil nok bytte stang jeg også etterhvert men er ennå i eksperiment-fasen der jeg tester litt av de forskjellige stengene som de andre bruker og prøver å få en følelse med hva slags aksjon jeg foretrekker.

Så jeg anbefaler Kispiox på det varmeste. Er en billig inngangsbillett til denne altoppslukende hobbyen. Men ville vurdert å bytte snøre til Air Cel. Ikke er det spesielt dyrt heller. Rundt 300 kr.

De fleste som selger settet markedsfører det med at det følger med ferdig påmontert fortom men det gjør ikke det. I hvertfall ikke på det jeg og to andre som har kjøpt settet har fått. Du får Stang, Reelmaster snelle, ferdig påmontert backing, Enter snøre, stangtrekk og stangtube. Så dersom du står helt uten utstyr slik jeg gjorde: Husk å få med fortom(er) om kanskje fortomsløkker. Smøremiddel for snøre har jeg også funnet ut gjør susen.

Siste anbefaling uansett hvilken stang du ender opp på: Meld deg på kastekurs eller gjør som meg: Bli med i en casting/fluefiskeforening dersom det finnes i ditt nærmiljø. Utrolig mye hjelp å få. Hadde ikke kommet opp på et ok nivå uten denne uvurderlige hjelpen. Også er det jo sosialt i tillegg:)

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

Er helt fersk på forumet og temmelig nybegynner jeg også. Bestemte meg i fjor høst for å starte med fluefiske og gikk etter litt research til innkjøp av Kispiox settet som flere nevner her og i andre tråder.

Går inn i dette med "full styrke" og har kastet innendørs i treningshall to ganger i uken hele vinteren og har blitt svært fortrolig med Guideline stanga. Mange av de andre i hallen med lang erfaring har testet Kispioxen og synes det er en kjempebra stang til prisen.

Jeg var litt uheldig med Enter snøret som fulgte med. Det hadde svært mye tvinn jeg aldri klarte å bli helt kvitt så jeg ble nesten tvunget til å kjøpe nytt snøre. Kjøpte etter råd fra en av de lokale sportsbutikkene et SA Air Cel snøre og det var som å kaste med en ny og bedre stang. Føltes (i hvert fall for meg) som ennå mer lettkastet. Litt tyngre snøre og passer perfekt til denne stanga. Følte jeg fikk langt større utbytte av treningen da jeg byttet. Vil nok bytte stang jeg også etterhvert men er ennå i eksperiment-fasen der jeg tester litt av de forskjellige stengene som de andre bruker og prøver å få en følelse med hva slags aksjon jeg foretrekker.

Så jeg anbefaler Kispiox på det varmeste. Er en billig inngangsbillett til denne altoppslukende hobbyen. Men ville vurdert å bytte snøre til Air Cel. Ikke er det spesielt dyrt heller. Rundt 300 kr.

De fleste som selger settet markedsfører det med at det følger med ferdig påmontert fortom men det gjør ikke det. I hvertfall ikke på det jeg og to andre som har kjøpt settet har fått. Du får Stang, Reelmaster snelle, ferdig påmontert backing, Enter snøre, stangtrekk og stangtube. Så dersom du står helt uten utstyr slik jeg gjorde: Husk å få med fortom(er) om kanskje fortomsløkker. Smøremiddel for snøre har jeg også funnet ut gjør susen.

Siste anbefaling uansett hvilken stang du ender opp på: Meld deg på kastekurs eller gjør som meg: Bli med i en casting/fluefiskeforening dersom det finnes i ditt nærmiljø. Utrolig mye hjelp å få. Hadde ikke kommet opp på et ok nivå uten denne uvurderlige hjelpen. Også er det jo sosialt i tillegg:)

Lykke til !

Gode råd dette, Kent  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Robban. "Pakkestanga" vil du bytte ut etter hvert uansett, så lenge du blir interessert. Kan jo også ta med klisjéargumentet om at de fleste av dagens billigstenger uansett er mye bedre enn grom-stengene var for 10-20 år siden.

Så de ekstra budsjettpengene kan du legge i et litt bedre snøre om det trengs. Et annet tips er også instruksjonsfilmen Rett Linje av Andreas Fismen. Null utstyrsfokus, kjempegod pedagogisk tilnærming. Et medlemskap i den lokale klubben i tillegg, så er du i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor bor du?

Hvis du har en god forhandler i nærheten ( som holder kastekurs) stikker du og snakker med de. Meld deg på kurs og fortell at du ikke har utstyr,og hvilken prisklasse du kunne tenke deg. Da får du testet litt utstyr under kastekurset, og kan finne noe du vil være komfortabel med i tiden etterpå også.

Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bor i Stavanger. Har desverre ikke sett etter kastekurs enda, ettersom jeg tenkte å skaffe meg en stang først.

Som du sier kan det jo være en ide å gjøre det i motsatt rekkefølge hvis butikken kjører kurs, problemet er bare at jeg ikke vet om noen "personlige" fiskebutikker rundt stavanger. Det er noen storkjeder her med en god del utstyr (intersport og XXL), men tviler på at de kjører noen kurs.

Skal ta en tur innom turistforeningen å høre om de har noe neste gang jeg er i byen.

Takk for alle tips som har kommet inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Basert uttalelsene fra de som testet Guideline Exceed på fluefiskemessa på Skedsmo i går er nok pakketilbudet fra villmarksbutikken til 2499kr et bra valg. Denne stanga er jo så ny at de færreste har testet den, men de første rapportene høres veldig bra ut, og Guideline pleier alltid å ha gode stenger sammenlignet med andre i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ville ikke kjøpt streamstix enhåndskomboen fra nettstedet du viser til iallefall. Flere butikker, blant annet Villmark i Larvik, selger disse SSstengene til 200 kr stk :) Billig og bra alternativ det. Kan vel faktisk få deg et fullt sett for 459,- der. (Forutsatt at de har mer igjen da. Jeg har ikke peiling).

Stang: 200

Snelle: 59

Snøre: 200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ville ikke kjøpt streamstix enhåndskomboen fra nettstedet du viser til iallefall. Flere butikker, blant annet Villmark i Larvik, selger disse SSstengene til 200 kr stk :) Billig og bra alternativ det. Kan vel faktisk få deg et fullt sett for 459,- der. (Forutsatt at de har mer igjen da. Jeg har ikke peiling).

Stang: 200

Snelle: 59

Snøre: 200

+ reise tur/retur fra stavanger. Med mindre man kjenner noen som kan dra innom og kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Går god for det Vision Attack settet, ikke bare stanga, snella er også av god kvalitet. Fluefiske lærte jeg med dette settet, og jeg synes fortsatt at denne stanga er god. Den er hva man så fint kaller "lettkastet".:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Går god for det Vision Attack settet, ikke bare stanga, snella er også av god kvalitet. Fluefiske lærte jeg med dette settet, og jeg synes fortsatt at denne stanga er god. Den er hva man så fint kaller "lettkastet".:)

Har hørt gode ting om både den og Vision Zulu, men jeg har hørt at snøre bør byttes.

Hva synes du om snøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For en fersk fluefisker er dette snøre mer enn godt nok. Dette settet er satt sammen for å harmonere hverandre, så ja, lina er helt ok, passer stanga. :)

Etterhvert som kastinga sitter kan du jo prøve andre liner, og kjenne på forskjellene. Etterhvert blir du like sær på utstyret som de fleste andre her på forumet. ;);D

Stenger og liner blir litt som med bil ol, mange meninger om hva som funker og ikke, men Attack settet er ett godt utgangspunkt for en nybegynner, helt klart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For en fersk fluefisker er dette snøre mer enn godt nok.

Og der er det lett å gå i fella. ;)

Men hør gjerne på waffer'n og kjøp det settet.

Men,bestill gjerne et Air Cell snøre i samme klasse og ha på lur,og når snøret som følger med settet begynner å træle(og det kommer det til å gjøre)bytter du ut med AC.

AC er billig,ikke fordi det er dårlig,men det har vært produsert i snart 30 år eller noe(never change osv.)

Prøv å få råd til snørerens med det samme.Hvis du tar deg tid til å strekke og smøre snøret før hver kaste-/fiskeøkt får du mye mer ut av det du driver med,og du forlenger snørets levetid.

Lykke til ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter å ha lest de positive omtalene endte jeg på Kispiox fiskesett ørret 9` # 5.

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=11806

Senere skal jeg bestille Air Cell snøre, så jeg har noe å bytte til når jeg er ferdig med å misbruke snøre i innøvingsfasen.

Takk for alle tips, det var veldig mye nyttig informasjon her for en nybegynner som meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter å ha lest de positive omtalene endte jeg på Kispiox fiskesett ørret 9` # 5.

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=11806

Senere skal jeg bestille Air Cell snøre, så jeg har noe å bytte til når jeg er ferdig med å misbruke snøre i innøvingsfasen.

Takk for alle tips, det var veldig mye nyttig informasjon her for en nybegynner som meg selv :)

Bra. Jeg brukte også Enter-snøret et par måneder før jeg byttet det ut så det er nok ingen dum plan. Det var nok bare jeg som var litt uheldig med snøret så du kan sikkert trene med det en god stund.

Kom på en ting med Reelmaster-snella. Dersom du som meg og mange andre foretrekker å sveive inn med venstre hånd må du gjøre en liten endring på snella. Du må da snu rullelageret eller hva det heter. Gjør et google-søk etter Reelmaster og sveiveretning så finner du oppskrift. Var en forholdsvis enkel jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...