Gå til innhold

Feste backing til Line(som har løkke)


Morten Aa

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det har seg slik at jeg har kjøpt et snøre med løkke i begge ender, jeg lurer da på hvordan dere fester denne løkken til backingen?

evt. hvilken knute som blir brukt, eller om dere lager en løkke på backingen så ønskjer jeg gjerne å vite hvordan dere gjør det.

Jeg ønsker ikke å fjerne løkken, så nåleknute og andre skjøteknuter er ikke aktuelle.

Mvh

Morten Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at flere av dere veteraner her på forumet har brukt slukknuten til dette. Trodde jeg hadde brutt en eller annen uskreven regel, bannet i kirka eller noe sånn  :) Når jeg kjøpte nytt snøre satt jeg på en Roman Moser løkke på fluesnøret. Deretter festet jeg backingen i løkka med forsterket slukknute. Lurte da et øyeblikk på om jeg skulle lage en kirurgløkke i enden av backingen og koble de sammen løkke i løkke men regner strengt tatt ikke med jeg blir å bytte fluesnører spesielt ofte på en og samme snelle så da ble det slukknute. Går fint gjennom stangringene også. Regner med snørebytter hovedsaklig kommer til å skje i form av spolebytte eller å finne fram en annen snelle med ønsket fluesnøre.

Dersom du likevel ønsker en fleksibel løsning er det vel bare å knyte en kirurgløkke i enden av backingen og tre løkka på fluesnøret over løkka på backingen og dra hele snøret gjennom. Men det er det sikkert flere andre her som kan svare bedre enn meg på.

Kirurglokke.jpg

Mvh Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løkke i løkke.... men husk og lag en såpass stor løkke i backingen at den går rundt fluesnellen din.. hvis ikke så er hele poenget med løkke i løkke vekke..

då kan du raskt bytte line på snellen uten og måte knyte en knute.

løkken kan du lage på mange forskjellige måter.

legge backingen dobbelt og lage en "kjerring" knute så har du en løkke

8talls knuten/løkken (denne kan og lages enkelt med og legge backingen dobbelt også er det samme framgangsmåte som en vanlig 8tallsknute bare at nå er løkken allerede laget..

perfectionloop

ja du har en hel haug med alternativer. du kan med fordel dryppe en liten dråpe lynlim i løkkeknuten for og være sikker på at knuten ikke glir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke plagsomt lang tid å bytte snøre om det er skjøtet til backingen med slukknute heller, da . . . Det er faktisk ikke verre enn å klippe av og knyte på nytt  ;)

Er nok det kjappeste å lage knute hver gang, slipper da å dra igjennom snøret som du må med løkke. Også har jo fluesnøret en lei tendens i å hekte seg oppi allt mulig om mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke plagsomt lang tid å bytte snøre om det er skjøtet til backingen med slukknute heller, da . . . Det er faktisk ikke verre enn å klippe av og knyte på nytt  ;)

Er nok det kjappeste å lage knute hver gang, slipper da å dra igjennom snøret som du må med løkke. Også har jo fluesnøret en lei tendens i å hekte seg oppi allt mulig om mulig!

Dra hele snøret igjennom? Du trenger da ikke det. Jeg gjør som Steffen91, lager ei stor nok løkke på backinga som du bare kan tre over snella ved linebytte..  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dere jo selvfølgelig helt rett i, tenkte helt feil :-\

Tenkt "feil", ja.. Det har jeg gjort titusenvis av ganger, og kommer nok til å fortsette med det også  ;) Trikset med romslig løkke på backinga har jeg sikkert plukka opp på detta forumet, av noen som har brukt den løsninga mye lenger enn meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...