Gå til innhold

Liker alle sportsfiskere å konkurrere?


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke beskylde Chris Appleby for bokstavelig talt å mene at fiskekonkurranser er noe alle sportsfiskere liker selv om han skriver det i siste no av Alt om fiske, men ettersom jeg er en som definitivt ikke liker fiskekonkurranser lurer jeg på om det finnes flere som bekrefter "regelen". Ordet sport er knyttet opp til konkurranse. Men jeg vil ikke forbinde min fisking med mer eller mindre svette mannfolk som alene eller sammen prøver å nå øverst på pallen eller tabellen. Som svette omfavner hverandre og...Jeg vil heller ikke forbindes med en nerd som bruker dagen på å stirre ned i et sjakkbrett. Jeg vil fiske for å slappe av, være alene,få litt trim og finne roen. Ikke stresse med fiskedagbok, føring av allverdens statistikker, veiing og måling, husking av største fisk i hver klasse (fiskeslag).

Derfor liker jeg det danske ordet lystfisker. Jeg er lystfisker og ikke sportsfisker..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisker vil jeg helst være aleine, eller med en venn. Konkuranseinstinkt har jeg aldri hatt.. Takke seg til naturens fred og ro, uten noen form for krav om å måtte prestere noe som helst. Hverdagen krever nok av en stakkar sånn ellers, når jeg fisker vil jeg slippe alt det der. Konkuransefiske? Nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruser deg i småharr til sommern, Kim!  ;D

Jeg har konkurranseinstinkt, men velger alikavæl å legge det bort når jeg er ute med fluestanga. Nesten alltid… Det er iaf ikke behagelig å stresse når man fisker - det holder egentlig i massevis å konkurrere med fisken og seg sjøl

Må bare føye til at det med svette mannfolk som omfavner hverandre ikke er noe jeg har opplevd veldig mye av under mine fisketurer, sarepta. Svetter man så mye under fiskekonkurranse egentlig? ;D Det bruker jo å være kjølig i elva, og blir det for hett så er det bare å dyppe drua i vannet noen sekunder, og da kan man samtidig bruke anledningen til å spotte om det står en harr eller to i nærheten. smart

leifff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, litt konk-instinkt er der når vi to først setter i gang.. innrømmer det..  ;D

Klart, det er kjipt å "ligge under" 13 - 0 etter 3 dagers intensivt fiske.. Da begynner det å komme mørke, sjøldestruktive tanker fram fra lillehjernen  ;D Heldigvis skjer det ikke så alt for ofte for noen av oss!  pppirat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør, med hånda på hjertet, å påstå at jeg ikke konkurrerer med de jeg fisker sammen med. Jeg synes det er moro å late som, men jeg gjør det egentlig ikke.

Den slitte frasen "Jeg gleder meg like mye når kameraten får en stor!", mener jeg at jeg kan stå for.

Men det kan være noe egosentrisk der. Kanskje jeg er minst like hypp på et fett bilde når storaura tar

[attachimg=1]

At jeg treffer med fokusen på kjøringa

[attachimg=2]

etc, etc.

Jeg hyler som regel minst like høyt som buddien.

Igjen, kan det kanskje komme av at jeg har "oppnådd de viktigste måla" innen tørrfluefiske.(Æsj, den virket klysete.)

Og at jeg ikke blir misunnelig før de banker persen min.

Jeg legger merke til at det skal noe over middels interesse for foto for å gidde å drite i at det vaker like ovenfor.

Men, igjen, det kan like gjerne bare være min egotrip innen foto.

På den annen side, så har jeg hatt på aurer som har dradd av backing, samtidig som buddier har blitt lei, lagt fra seg kameraet, og kasta på andre vak.

Det hele koker vel ned til dette med å være Alfahannen.

O HerreMinSkaper som jeg driter i dette!

"Alfahann innen Fisking?" -Ærlig talt!

post-39-13949891525095_thumb.jpg

post-39-13949891525568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Jeg liker ikke fiskekonkurranser. Da melder man seg frivillig til å fiske i kø...

Jeg liker derimot å konkurrere! Når vi er en gjeng på tur så er det alltid en fiskekonkurranse oss imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke alle, men mange. Noen liker det så godt at de gjerne organiserer og deltar i konkurranser. Andre har sin egen "på løkka-variant".

Den eneste bekymringen jeg har for ENKELTE konkurranser er at det kan bli lokale "herjinger" med biotoper og bestander (bl.a. storutsettelse av fisk for konkurransens skyld, eller fisking på sårbare tidspunker). Men i det alt vesentlige er det mitt inntrykk at dette håndteres på en god måte, både av konkurranseforbund og lokale foreninger. Kan konkurranser få opp interessen for sportsfiske, så er det bra. Selv har jeg en golftilnærming, og jobber videre med mitt eget "handicap".  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er vel litt både og her...

De som konkurrerer er jo også på "fisketur" mellom konkurransene. Skulle ikke forundre meg om de er mere og oftere på fisketur enn de fleste.

Selv har jeg aldr vært med i fiskekonkurranse, men forstår at man kan fascineres av det. Det ligger jo liksom latent i "jegerinstinktet..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurrerer kun når jeg vet jeg har en god mulighet for å gjøre det bra. Det er så mange dyktige fiskere der ute at jeg ikke gidder å melde meg på slikt. Er heller ikke med på noen av birken-øvelsene eller triathlon-maraton ol.  :)

Blir alltid forundret over folk som gidder å konkurrere når de innerst inne vet at en plass nr. 60 antageligvis er maks oppnåelig. Kommer i mål når kommentatorene er ute og røyker og kameramennene rigger ned kameraene.

Lagidrett er tingen for meg. Fotball med andre ord. Der er det 11 mann. Gjør de andre 10 det bra og jeg det dårlig, blir det ikke veldig lagt merke til. Det er i hvertfall mindre målbart.

Er du på ett fiskelag hvor de 3 andre tar 100-150 fisk på ei økt, og du tar 3, ja da er det lett å peke ut synderen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Lagidrett er tingen for meg. Fotball med andre ord. Der er det 11 mann. Gjør de andre 10 det bra og jeg det dårlig, blir det ikke veldig lagt merke til. Det er i hvertfall mindre målbart.

Er du på ett fiskelag hvor de 3 andre tar 100-150 fisk på ei økt, og du tar 3, ja da er det lett å peke ut synderen  ;D

Det er derfor vi har lagkonkurranser og at det er det som teller mest. Det er også derfor vi kan stryke ett av lagets resultater i hver økt. Alltid noen som er uheldig med ett eller annet og det får dermed ikke noe annet å si enn at de andre tre da må prestere. Og gjør de ikke det så er det i alle fall minst to på laget som kan stå sammen i "sorgen". ;D

Og det er som Fredrik sier: Vi fisker akkurat som alle andre vi også selv om vi konkurrerer en gang iblant. En som fisker streamer 4 ganger i året er vel ikke automatisk kategorisert som "streamerfisker" av den grunn? Det hadde jo vært pussig om han fisker tørt hele resten av sesongen... Eller tørrfluefisker bare fordi han i 3 helger fisker på vak og resten av sesongen med tsjekkisk. Derfor hater jeg ordet "konkurransefisker". Ja, jeg fisker konkurranser også, men er ikke en konkurransefisker for det. Jeg er en altoppslukende fluefisker som også liker å lytte, titte og nyte i tillegg til alt annet som er så fantastisk med denne hobbyen livsstilen.

Tre ting som forundrer meg:

Hvorfor spør folk om størrelsen på fisk jeg eller andre får hvis ikke størrelse har noe å si? Hvorfor har i så fall størrelse noe å si hvis man aldri konkurrerer, hverken med andre eller seg selv?

Hvordan kan det ha seg at så mange som aldri har deltatt i konkurranser vet så mye om konkurranser og hvordan det foregår når vi som deltar overhode ikke kjenner oss igjen i beskrivelsene? Det er da hverken rugby, ishockey, langrenn eller sprint vi driver med et par helger i året... Det kan til og med være at ei økt i en konkurranse er mer avslappende enn ei like lang økt i Hemsil (det kan jeg skrive under på). Man er tross alt garantert å være alene om å fiske der i den perioden, uansett hvor stor fisk eller hvor mange som vaker.

Svaret er altså:

Nei, ikke alle sportfiskere liker å konkurrere, men så å si alle gjør det likevel i en eller annen form. Organisert konkurranse er det dog få som liker å delta i. Tror de...

Tror jeg.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Lagidrett er tingen for meg. Fotball med andre ord. Der er det 11 mann. Gjør de andre 10 det bra og jeg det dårlig, blir det ikke veldig lagt merke til. Det er i hvertfall mindre målbart.

Er du på ett fiskelag hvor de 3 andre tar 100-150 fisk på ei økt, og du tar 3, ja da er det lett å peke ut synderen  ;D

Det er derfor vi har lagkonkurranser og at det er det som teller mest. Det er også derfor vi kan stryke ett av lagets resultater i hver økt. Alltid noen som er uheldig med ett eller annet og det får dermed ikke noe annet å si enn at de andre tre da må prestere. Og gjør de ikke det så er det i alle fall minst to på laget som kan stå sammen i "sorgen". ;D

Og det er som Fredrik sier: Vi fisker akkurat som alle andre vi også selv om vi konkurrerer en gang iblant. En som fisker streamer 4 ganger i året er vel ikke automatisk kategorisert som "streamerfisker" av den grunn? Det hadde jo vært pussig om han fisker tørt hele resten av sesongen... Eller tørrfluefisker bare fordi han i 3 helger fisker på vak og resten av sesongen med tsjekkisk. Derfor hater jeg ordet "konkurransefisker". Ja, jeg fisker konkurranser også, men er ikke en konkurransefisker for det. Jeg er en altoppslukende fluefisker som også liker å lytte, titte og nyte i tillegg til alt annet som er så fantastisk med denne hobbyen livsstilen.

Tre ting som forundrer meg:

Hvorfor spør folk om størrelsen på fisk jeg eller andre får hvis ikke størrelse har noe å si? Hvorfor har i så fall størrelse noe å si hvis man aldri konkurrerer, hverken med andre eller seg selv?

Hvordan kan det ha seg at så mange som aldri har deltatt i konkurranser vet så mye om konkurranser og hvordan det foregår når vi som deltar overhode ikke kjenner oss igjen i beskrivelsene? Det er da hverken rugby, ishockey, langrenn eller sprint vi driver med et par helger i året... Det kan til og med være at ei økt i en konkurranse er mer avslappende enn ei like lang økt i Hemsil (det kan jeg skrive under på). Man er tross alt garantert å være alene om å fiske der i den perioden, uansett hvor stor fisk eller hvor mange som vaker.

Svaret er altså:

Nei, ikke alle sportfiskere liker å konkurrere, men så å si alle gjør det likevel i en eller annen form. Organisert konkurranse er det dog få som liker å delta i. Tror de...

Tror jeg.

;D

Må si meg helt enig Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det også er verdt å påpeke at å delta i en norgescup i fluefiske, er en helt annen arena, enn en fisketur utenom. To helt forskjellige ting - synes jeg hvertfall :)

Jeg tror også at de som har et bittelite konkurranseinstinkt i magen, ville hatt det fryktelig moro i en slik konkurranse. Det er i tillegg svært lærerikt. Selv om unge Eikre holder kortene tett til brystet innimellom så hender det han kommer med noen tips - og det har vist seg at de er svært verdifulle i enkelte sammenhenger  :D

De som undrer litt på det, bør absolutt prøve en gang hvertfall. Tipper flere vil like det, enn det mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fluefiske ren rekreasjon og helt fri for konkurranse. Dette er selvfølgelig en personlig greie for meg, men jeg vil helt bevisst holde konkurranse unna mitt fiske, fluebinding og kasting. Den eneste jeg konkurrer med er meg selv.

Jeg ser at en helt klart kan lære mye av andre konkurrerende fiskere, og bli mer systematisk i sitt fiske, men jeg ser ikke dette som et poeng for meg. Jeg har i hele mitt arbeidsliv måttet konkurrere om jobber, priser, kvalitet og skape nyvinninger. Og dette vil jeg ikke ha med meg i min kjære hobby. Jeg har sett konkuranse fisket fra innsiden både som kontrollant og som deltaker i arrangørteam bak både NM finale og VM uttak. En av mine beste fiskekamerater har også deltatt i VM, og mine egne inntrykk og hans erfaringer sammenfaller ikke med den kosen jeg vil ha ut av mitt fiske.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Man kan da virkelig nyte fisketurer i fred og ro hele året, og i tillegg melde seg på noen konkurranser i ny og ne.

Det er jo ikke svart-hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det ikke er svart hvitt Fredrik.  Og jeg respekterer alle som liker å konkurere, og jeg har mange venner og bekjente som konkurrerer både i casting og fluefiske. Men for meg er den tiden jeg har til rådighet gjennom året for verdifull til å konkurrere. Jeg personlig vil bruke denne tiden for meg selv eller i fred og ro med noen gode venner.

Men som sagt, seg ser ikke ned på de som både har tid og lyst.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det er det litt forskjell på direkte og indirekte konkurranser.

En ting er det å melde seg på fiske konkurranse, eller kastekonkurranse.

En annen er den indirekte konkurransen, hvis vi ikke liker å konkurrere, hvorfor snakkes det om det lengste kastet, det beste kastet, hva er best, vått ellet tørt, ørret vs harr, og sist men ikke minst, størrelsen på fisken.osv,osv,osv.

Tror vi mennesker er født til å konkurrere direkte eller indirekte uansett hva vi driver med.

Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystfisker - det ordet liker jeg!

Det er ikke alle som er opptatt av det lengste kastet, den største fisken, mest fisk osv. Og det er herlig å høre at vi er flere! Jeg gidder ikke konkurrere med andre enn fisken når jeg er ute ved vannet. Om jeg søker etter stor fisk? Joda, jeg søker spenning og utfordringer.  Og det er herlig å kjenne kreftene til fisken som får stanga til å bøye seg og snøret som blir dratt av snella. Det bare ER sånn. Hvor lang og tung den var - ikke egentlig så viktig.

Størrelsen på fiskene i et vann eller ei elv kan være interessant fordi det forteller om vannsystemets tilstand - balanse mellom reproduksjon, næringstilgang og beskatning. Så det er jeg alltid nysgjerrig på. Men hvis størrelsen på fisken var veldig viktig, hadde jeg reist til Kola eller kanskje Hemsila, hvor fisken er så stor at man frarådes å fiske med spinkle stenger og fortom tynnere enn 0,15! Men ikke har jeg spisse albuer, og ikke liker jeg andres albuer. Da drar jeg heller et sted med bedre plass og mindre fisker.

Fiskekompisen min de siste årene er en sann gentleman. Vi gleder oss like mye over hverandres fiskeopplevelser. Det er en fryd å tilbringe fisketid sammen med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...