Gå til innhold

Loop CROSS S1


Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Stod i 10 s/m motvind med vindkast som langt overgikk dette.  Til og med #3 stangen klarte å sende ut rundt 20 meter rett mot vinden!

Fuuuck. 20 meter med en #3 i minst 10 s/m motvind? Er den veldig rask? Min Sage ZXL hadde protestert bare jeg hadde prøvd å få den ut ur bilen i den vindstyrken. Høres helt utrolig ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod i 10 s/m motvind med vindkast som langt overgikk dette.  Til og med #3 stangen klarte å sende ut rundt 20 meter rett mot vinden!

Fuuuck. 20 meter med en #3 i minst 10 s/m motvind? Er den veldig rask? Min Sage ZXL hadde protestert bare jeg hadde prøvd å få den ut ur bilen i den vindstyrken. Høres helt utrolig ut i mine ører.

Jeg skrittet ikke opp, men med hånden på hjertet så gikk det fryktelig langt selv om siste del av klumpen landet som en fin crunch  ;D

Den er mediumrask, og er nydelig å kaste med, men det som var så drøyt var at bunndelen responderte uansett hvor mye jeg dro til. Var også Evotec 85 (tror det var det snøret som stod på) og det går godt i vinden. Men skal jaggu opp å skritte opp lengden neste gang jeg er der (kastebasseng). Om det var 10 s/m vet jeg jo ikke, men deg blåste godt! Blir overrasket om jeg tar veldig feil. Skal finne ut hvor langt bassenget jeg kastet i er. Traff kanten på andre siden med #7, ca 5 meter fra kanten med 6 og bare noen få meter bak det med 3. Overraskende mye punch i stengene.

For de som har sett bildet i reklamen for cross 1 hvor stanga er spent opp i drøy vind så er det en femmerstang som brukes (i følge Loop gutta jeg snakket med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er det noen av dere som mener at disse stengene kaster lengre,eller sagt på en

annen måte gir høyere linehastighet enn andre stenger med samme stivhet?

Tom.

Med samme input og samme aksjon som en tilsvarende stang, så mener jeg det. (Det er en voldsom spenst i denne stanga)

Hvis man gjør nøyaktig samme kastebevegelse med f. eks en Scott G2 905 så vil det gi noe høyere hastighet pga den kjappere recoveryen.

Hvis dette er et av "lure"spørsmålene dine så se bort fra kommentar.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med samme input og samme aksjon som en tilsvarende stang, så mener jeg det. (Det er en voldsom spenst i denne stanga)

Hvis man gjør nøyaktig samme kastebevegelse med f. eks en Scott G2 905 så vil det gi noe høyere hastighet pga den kjappere recoveryen.

Hallå på deg FRedrik.

Ikke noe lurespørsmål i det hele tatt Fredrik,i så tilfelle ville stanga med høyest frekvens kaste lengst.

(Om den gjør det,så er det i allfall veldig viktig at vi sammenligner epler med epler,og ikke epler med

pærer osv.osv....)

En kort stang har høyere frekvens enn en lang stang.

En stang med mindre masse i tuppen har høyere frekvens enn en stang med mer masse i tuppen.

En stiv stang har høyere frekvens enn en myk stang.

En lettest mulig stang har høyere frekvens enn en en tyngre stang.

Det vi kan gjøre er å måle "recoveryen" til stanga.

Det vil helt sikkert finnes stenger med høyere "recovery" enn denne stanga,men de kaster ikke

lengre alene av den grunn.

Kanskje stanga rett og slett er stivere enn du er vant til,men at stivheten er plassert et annet sted? ;D

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Med samme input og samme aksjon som en tilsvarende stang, så mener jeg det. (Det er en voldsom spenst i denne stanga)

Hvis man gjør nøyaktig samme kastebevegelse med f. eks en Scott G2 905 så vil det gi noe høyere hastighet pga den kjappere recoveryen.

Hallå på deg FRedrik.

Ikke noe lurespørsmål i det hele tatt Fredrik,i så tilfelle ville stanga med høyest frekvens kaste lengst.

(Om den gjør det,så er det i allfall veldig viktig at vi sammenligner epler med epler,og ikke epler med

pærer osv.osv....)

En kort stang har høyere frekvens enn en lang stang.

En stang med mindre masse i tuppen har høyere frekvens enn en stang med mer masse i tuppen.

En stiv stang har høyere frekvens enn en myk stang.

En lettest mulig stang har høyere frekvens enn en en tyngre stang.

Det vi kan gjøre er å måle "recoveryen" til stanga.

Det vil helt sikkert finnes stenger med høyere "recovery" enn denne stanga,men de kaster ikke

lengre alene av den grunn.

Kanskje stanga rett og slett er stivere enn du er vant til,men at stivheten er plassert et annet sted? ;D

Tom.

Hmmm, ja du er deg selv lik !  ;D

Glad påsk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt ERN og AA på den, Tom?

Har dessverre ikke kommet så langt ennå, Tore!  :)

Jeg har kastet, veid og målt MOI (=65, målingene er lagt inn i Snæksiloopsdatabasen), nå er jeg på fjellet og har ikke veiingene foran meg, men jeg fant samme vekt som i denne testen på Edgeflyfishing:  http://www.edgeflyfishing.com/FP/sv/component/k2/item/60-loop-cross-s1-9-#5-mf&Itemid=133

Skal jeg gjette, så vil jeg tro at ERN havner et sted mellom 5,5 og 6,0 - klart mykere enn f.eks. Sage ONE som jeg testet for en liten stund siden. Jeg synes det er deilig når jeg får så god kontakt/følelse langt nede i bunnstokken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg Tom skulle gi stanga til Tom så Tom får anaylsert stanga til Tom.  ;)

Det burde vi kunne få til!  :D

Nå har jeg tatt med meg stanga over tregrensen, men er hjemme igjen på mandag. Det er litt for kaldt for fiske på fjellet i påsken i år, men da blir det desto mere kastetrening utenfor hytta.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Endelig fikk jeg kasta litt med Loop sin nyvinning Cross S1.

Prøvde den først i 905 med et Loop Evotec fluesnøre av noe slag. Det likte jeg overhode ikke, men heldigvis hadde jeg med det gode gamle Highwater i sekken :D Det ble straks mye bedre :D

Loop har ikke, slik jeg ser det, laget et godt fluesnøre siden de gamle gode Loop distance og extreme distance snørene. Klumpene blir for brutale på dagens LOOP snører etter min smak, og det liker jeg ikke når jeg skal presentere tørrfluer oppstrøms på sky ørret :D ...... igjen handler dette selvfølgelig om smak og behag :)

Loop Cross S1 er iallefall en stang med masse punch, selv om jeg personlig synes den blir litt i stiveste laget i #5. Savna at den jobba litt dypere, men så liker jeg da også dypere stenger i utgangspunktet :D

Da jeg bytta til en 904 med et #5 Highwater ble det bedre, og den kombo´n likte jeg veldig godt. Da ble stanga ganske dyp noe som passet meg langt bedre.

Alt i alt synes jeg Loop har laget en god stang som føles veldig presis, men jeg må innrømme at jeg ikke fikk den helt store WOW følelsen. Det skyldes sikkert at jeg skulle ønske 905 gikk noe dypere da det er #5 stenger jeg foretrekker.

Loop Cross S1 er ikke revlusjonerende på noen som helst måte etter mitt syn, men rett og slett en god fluestang som mange helt sikkert vil få stor glede av.

Prisen er etter mitt syn i stiveste laget (ca 6000 kroner) og jeg forstår ikke hvorfor LOOP lager disse stengene med så stygge snellefester når det finnes så mye vakre treinnlegg på markedet :D

De snellefesten LOOP har valgt i Cross S1 klarer jeg bare ikke å like. Ei fluestang skal ha treinnlegg i snellefestet, men det er nå bare min preferanse :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du synes ikke Cross s1 var dyp nok........???

Du er klar over at en fluestang ikke kan bøye seg noe særlig etter snellefestet ;)

Dag

Den er langt unna å bøye ned til snellefeste for å si det sånn :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Er litt innhabil her Terje :)

Men føler jeg kan kommentere det alikevel :)

Jeg har vist denne i klasse 3-4-5-6-7 til veldig mange kastere denne helgen.

Veldig mange.

Noen har testet mye, andre har testet mindre. Noen har komt igjen opp til flere ganger pr dag.

Det jeg vil frem til, er at du er den eneste av alle jeg har vist den til som ville gå ned en klasse på stanga, altså 4er stang med 5er line. Alle de andre har ment at dette var kjempe flott. Ikke en eneste har misslikt den. Noen ville ha en litt lenger line, og noen ville ha en kortere en. Men ellers så likte alle stanga.... bedre en deg :)

DU har din mening, og alle de andre har sin mening. Dette handler om personlige preferanser. Jeg for min del kaste "penere" men #5 Evotec en med Cross. Men jeg liker best å fiske med Cross.

Vil avslutte med en kommentar du hadde til en kar ved kaffebordet på standen.

"Døø, satte på 5ern på 4er Crossen..... og fy faaaaen det var deilig det" ;)

Som sagt, innhabil, men denne helgen har jeg virkelig fått sett hvor enorm forskjell det er på folk, og at det er plass til ALLE typer stenger i dag :)

(Det var mitt svar i denne tråden :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er litt innhabil her Terje :)

Men føler jeg kan kommentere det alikevel :)

Jeg har vist denne i klasse 3-4-5-6-7 til veldig mange kastere denne helgen.

Veldig mange.

Noen har testet mye, andre har testet mindre. Noen har komt igjen opp til flere ganger pr dag.

Det jeg vil frem til, er at du er den eneste av alle jeg har vist den til som ville gå ned en klasse på stanga, altså 4er stang med 5er line. Alle de andre har ment at dette var kjempe flott. Ikke en eneste har misslikt den. Noen ville ha en litt lenger line, og noen ville ha en kortere en. Men ellers så likte alle stanga.... bedre en deg :)

DU har din mening, og alle de andre har sin mening. Dette handler om personlige preferanser. Jeg for min del kaste "penere" men #5 Evotec en med Cross. Men jeg liker best å fiske med Cross.

Vil avslutte med en kommentar du hadde til en kar ved kaffebordet på standen.

"Døø, satte på 5ern på 4er Crossen..... og fy faaaaen det var deilig det" ;)

Som sagt, innhabil, men denne helgen har jeg virkelig fått sett hvor enorm forskjell det er på folk, og at det er plass til ALLE typer stenger i dag :)

(Det var mitt svar i denne tråden :) )

Mitt innlegg viser klart at jeg kun snakker om min oppfatning og ikke noe annet :D :D

Jeg må understreke at jeg helst ikke vil gå ned til en 904 men at det var når jeg parret den med et #5 snøre at jeg fikk den dybden jeg liker i en fluestang, og JA det var deilig men jeg vil helst ikke ha #4 stenger.

905 synes jeg blir hakket for stiv i bånn og dermed får jeg ikke den godfølelsen jeg er på jakt etter. Som sagt er dette kun min oppfatning basert på mine preferanser.

Som jeg sa så er LOOP Cross S1 en god stang men ikke noe unikt i mine øyne :D

...... synes nesten LOOP Xact eller hva den het var bedre og denne koster under 2000,- :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et par år har denne stanga gått mer eller mindre i glemmeboka hos folk flest, i mellomtida har det jo kommet andre nye hotte og selvsagt revolusjonerende stenger på markedet.  Da skal jeg teste Cross'en for da har den kommet i en prisklasse jeg synes er ok for fiskestenger, et par høvdinger.    ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cross S1 var en finfin stang for all del,men bittelitt dypere hadde ikke gjort noe ;).

Evo er også good shit,men hadde vært spennende om også den hadde vært enda litt dypere :rolleyes:.

Mulig jeg er litt for glad i de dype splitcanene mine :-*(Der snakker vi dypt!!)

Ble også imponert over Exact`n <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cross S1 var en finfin stang for all del,men bittelitt dypere hadde ikke gjort noe ;).

Evo er også good shit,men hadde vært spennende om også den hadde vært enda litt dypere :rolleyes:.

Mulig jeg er litt for glad i de dype splitcanene mine :-*(Der snakker vi dypt!!)

Ble også imponert over Exact`n <<l.

En stang kan være veldig dyp, selv om den er rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cross S1 var en finfin stang for all del,men bittelitt dypere hadde ikke gjort noe ;).

Evo er også good shit,men hadde vært spennende om også den hadde vært enda litt dypere :rolleyes:.

Mulig jeg er litt for glad i de dype splitcanene mine :-*(Der snakker vi dypt!!)

Ble også imponert over Exact`n <<l.

En stang kan være veldig dyp, selv om den er rask.

Ja,men jeg syns ikke noen av dem var veldig raske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva Terje og Rune D foretrekker og for dere er nok ikke Cross S1 riktig stang. Men for menigmann som ligger mediumraske stenger, for det er jo nettopp dette stangen er, så er den nydelig. Dette er jo ikke en ren medium eller ned på bambus nivå. Det jeg liker med stangen er den følsomme og relativt myke toppdelen av stangen, men som likevel har en bunndel med mye kraft som gjør at den er tilgivende og har mye punch når det trengs. Som fiskestang sett i lys av hva jeg antar den gjennomsnittelige fluefiskeren foretrekker så tror jeg den er et knallbra valg.

Når det gjelder snellefeste så er det som alt annet ved en stang en smakssak. Jeg kan ikke fordra treinnlegg med mindre det er en cane (og da er det en selvfølge), på lik linje med at jeg ikke takler mahogney i en bil med mindre det er en klassiker av en gammel veteran (hjelper fint lite selv om det er en spiller ny Jaguar). Men vi er alle forskjellige, og det er nok også grunnen til at spennet blant stenger og produsenter kan forsvare det brede sortimentet vi i utgangspunktet kan velge blant :)

Jeg nevnte også at jeg kastet ca. 20 meter med #3 i frisk vind. Hvor mye det blåste er vanskelig å si utover at det var "skikkelig kjipe forhold". Snøret var Evotec 100 eller 85 (tror det var førstnevnte), et snøre jeg er veldig glad i til kystfiske, men på en treer så foretrekker jeg wf liner som presenterer bedre. Men med det nevnt så har jeg målt opp. Riktignok med skritt, ikke målebånd, og gikk over to ganger. Kastet ca. 18 meter, dog som nevnt med et snøre som er som skapt for røffe forhold. En annen tapering ville ha gitt et helt annet resultat, men jeg bomma med noen meter i angivelsen (og for alt jeg vet om vinden) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...