Gå til innhold

Vestfjella i Østfold raseres.


hoje

Anbefalte innlegg

Østfold er vel ikke akkurat verdens navle når det gjelder tørrfluefiske, men nå ser det ut til at tilbudet raseres ytterligere.  Østfold's kanskje fineste gjenværende villmarksområde industrialiseres.  Trist. :'(

http://www.kjolenindustriomrade.no/

Planene kan ses her.

http://skjema.nve.no/NVE-saksdokument/201001191-1-549172.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår utfra pdf-dokumentet har ikke utbyggeren engang levert inn konsesjonssøknad til NVE enda? Stemmer det?

I så fall er det vel bare å engasjere seg? All erfaring viser jo at man på dette tidlige stadiet har gode sjanser til å påvirke prosessen. Når de først har fått konsesjon er det for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jobbes hardt på flere fronter, kommunestyret har lovet en rådgivende folkeavstemming.  Men det ser mørkt ut foreløpig, vinden blåser feil vei.  Kommunen har dårlig økonomi og ser på dette som redningen.  Jeg har bekjente i kommunestyret og signalene er dystre.

Det finnes et naturreservat inne i Vestfjella og planen er etter tegningene å dømme å bygge vindmølleparken rundt denne, det vil si at reservatet blir liggende inneklemt mellom vindmøllene.  Artig navn...vindmøllepark...høres nesten fint ut. 

For min del ryker både fiske- rekreasjons- og jaktområder med denne parken.  Østfolds fineste turområde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer ikke til å skje!

Hva bygger du det på?  Ser jo at fylkesmannen er negativ, men det går mest på manglende utredninger.  Uansett...skulle ikke blitt veldig deprimert om du skulle få rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasker mye rundt borti der og synes vel at det å hekte fortommen i en anleggsmaskin ville ha dempet gleden en smule. Nå bruker ikke jeg lange nok fortommer til å eventuelt hekte selve propellen...det ville ho ha vært et litt snålt skue...og snella mi som ikke har brems engang.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, vet ikke mer enn hva jeg leser på Facebook-gruppa.  Kikka litt på videoene som er lagt ut fra Smøla og Sverige, skremmende perspektiver på dette her.  Bare det å kalle det for vindmøllepark, sier litt om hvor sleipe de er.  Får ikke helt parkfølelsen for å si det sånn.  Dette planlegger de midt oppi noen av Østfold's mest urørte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet det har vært underskriftkampanjer i området mot utbygging, har selv skrevet under som hytteeier i Aremark. Skeptisk til om slike signeringer har noen nytte men da har man iallefall ytret ståsted, så får det heller bli kjetting og ordensforstyrrelse om ting skulle gå for langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Bra det finnes noen fornuftige sjeler gjemt i Norges offentlige forvaltning!

Propeller som kutter fugler i småbiter er ikke veldig mye bedre enn turbiner som moser fisk. Særlig ikke når vi allerede har nok kraft i dette landet.

Må si jeg begynner å bli mektig kvalm av grådighetskulturer som har hatt altfor lave terskler inn til stortingskomiteene.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet i denne saken er grunneiere som samtidig sitter i ledende posisjoner i kommunen.  Dette er grunneiere som vil håve inn millioner dersom det blir utbygging.   I denne saken har det foregått mye grums.

Forøvrig veldig hyggelig at fylkeskommunen sier nei, det samme vil vel også fylkesmannen gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...