Gå til innhold

Fortom og sjøfiske!


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Jeg har noen tips på en vei å gå, for etter mitt beste vitende å øke fangstene av særlig sjøørret i saltvann.

Jeg har jo lenge vært en forkjemper for å tenke mer brunørret i jakten etter sjøørret, da de jo er helt samme art og har helt samme adferd når det gjelder sin frykt eller hva man skal kalle det, for dette rare vi fester i flua.

Derfor litt på oppfordring, lager jeg denne tråden, for å vise litt av det jeg mener er en fin tankegang når det gjelder fortommer og spiss tykkelse.

Til sjøørret bruker jeg #6 eller #7 stenger, alt etter vind og fluestørrelse. Noen ganger #5, men det blir på blikk og med svært små fluer, etter sjøfiske målestokk, Krok 8-14.

Til havabbor velger jeg litt tyngre stenger, #7 eller #8. Men dette er et valg stort sett basert på fluestørrelse.

Det er litt viktig å få frem, at jeg ikke fisker tynne fortommer på tunge stenger.

Og oppsettet blir slik etter klasse.

#5-6. 0.17 til 0.22

#7. 0.20-0.25

#8. 0.25-0.33

Av fortomslengder så velger jeg nok mye lengre fortom enn mange andre, jeg syns det gir mer sjøørret, havabboren er ikke så kritisk til det.

Så min standard fortom er en ferdig tapert saltvannsfortom på 12 fot, det er viktig at den er laget å vende over større fluer i vind. At den har en kraftig buttende, 0.50 holder ikke her!

Denne fortommen på 12 fot har til sjøørret en spiss på 0.26, som jeg skjøter på en lengde på ca 1,5 meter 0.22.

Det er mitt standardoppsett for fiske under gode forhold, med vind og lett farget vann.

Er vannet klart, men forsatt vind, så kutter jeg av halve spissen på 0.22 og skjøter på 1,5 meter 0.20.

Er det vanskelige forhold med sol og blikk samt klart vann. Så blir det 1,5 meter 0.22 og 2 meter 0.17.

Dette er nok en mye lengre fortom enn mange mener er nødvendig, men jeg lover det gir fisk!

Jeg fisker denne fortommen på int eller synk 1 liner.

Til synk 3 eller 4, når jeg ønsker å få flua ned, så blir det en mye kortere fortom.

Til sjøørret bruker jeg da 1 meter 0.35 og 1,5 meter 0,25.

Når jeg fisker havabbor så holder det ofte med kun den ferdigtaperte fortommen på 12 fot og 0.26 spiss.

I mye vind noen ganger 9 fot og samme spiss.

På synk 4 til havabbor kun 1,5-2 meter 0.33.

Jeg bruker aldri flyt i sjøen, foruten når jeg fisker popper, og 12 fots fortommen er det riktige valget her, den må ikke forlenges da, for da blir det et slit å vende over poppere med stor luftmotstand.

Til større poppere 9 fot fortom, selve spissen er ikke så viktig her, men ikke tynnere enn 0.25.

Når det gjelder det å vende over fluer, så vil man ikke klare en stor Pattegris på 0.17 spiss, det er også en for stor flue til den tykkelsen.

0.20 er en grense her, men det vil også bli vanskelig i motvind.

Men fluer som cdc reker vil la seg fint fiske på 0.17 spiss og fisken finnes ikke kritisk da.

Jeg har opplevd mange ganger å måtte spisse om fortommen for å få fisken til å ta, akkurat som man gjør i elv etter brunørret.

Det som er viktig å tenke på, er at fisken i saltvann eller stillevann har utrolig god tid til å studere flua.

Jeg fisker slik og jeg mener det øker mine fangster, særlig på større sjøørret.

Som jeg har skrevet før, så er det min oppgave som fisker å tilpasse meg fisken, det er ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for gode erfaringer og tips i forhold til fortomstykkelse og lengde.

Min erfaring sier noe av det samme. Sist jeg fisket var det flere som fulgte etter, men det ble ikke fisk før fortommen ble forlenget med 2 meter.

Fint å ta med seg videre dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen merker du foretrekker framfor andre på fortom og spiss? Bruker du fluorocarbon eller vanlig nylon?

Hvilke knuter bruker du?

Svarer ikke på Tony's vegne men for min del bruker jeg tradisjonell mono som jeg knyter selv fortom av.  Blodknuten brukes som skjøt.  Viktigste ifht blodknuten er ikke for stor diameterforskjell mellom de to delene samt å fukte&ikke dra til for fort.  Da varmes senen opp og blir sterkt svekket.

Bruker mye spiss 0,20-0,23 på sjøørreten.  Tynnere går fint men må sjekkes oftere for skader etc, ellers så straffer det seg fort ;)  Total fortomslengde typisk 14-18fot.  Hvis det er mye vind reduseres fortomslengden ned mot en stanglengde og ikke under 0,20 i spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har i 2 år kun brukt 1x 9 fot ferdig tappert fortom som jeg spiser ut med flourcarbon 0,24mm spiss. er det klart vann og stille går det i 16-20 fots total lengde og ved mer rufsete forhold er jeg nede i 12-14 fots total lengde. dette har fungert utmerket for mitt fiske. hoved grunnen til at jeg bruker 0,24mm spiss er såre enkel, har rykki nok flott fisk!  :P etter min menning så er selve presentasjonen og utlegget av line med fortom mer viktig på sky fisk en hva fortom tykkelse er! hjelper lite med 25 fotsfortom om man legger lina i vannet med et plask når det er bleike og fisken er sky  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da vi startet med å fiske etter SØ... var aldri laaaange lengder på fortommen da, og max 0.25 i spiss!

Ble kun brukt 9-10 fot og med en vanlig krokknute (ikke den løkkeknuta). Ser at den løkkeknuta hjelper på noen av fluene vi bruker med tanke på ganhge, men dog ikke alle!! Og i bunn og grunn, så syns jeg nesten vi dro mere fisk på den tiden.. Og husker vi fiska med flyt på den tiden også.. Var også primært kvelds og nattfiske som gjalt da.. Husker det ble helt feil å skulle fiske på dagen.. Men tiden har endret seg i alt  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen snekker'n  ;D

Faktisk ble det riktig så gode fangster! Bare dager etter min første SØ ble landet så passerte jeg 2 kg grensa, og det med oppsettet du nevner ;) fisket stort sett med fiskeimitasjoner med et klassisk tilsnitt. Sort kropp med bred sølvrib. Gul butt og en vinge med flash over en undervinge av et eller annet jeg plukka ut av en hullete sofa... Mener også jeg hadde slike små plastikkøyne av kulekjede. Men jaggu funka de ikke som fy!  8)

Har skjedd litt siden den tid. Men nok OT!

Jeg kjører fortommer på ca 14-18 fot. Er absolutt er viktig poeng fra Tony her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant Vegas ;) Jeg TØRR bare ikke å teste det opplegget igjen jeg.. Nå er det minimum 1,5 stanglengde og løkkeknute, men skulle ha vært gøy bare for en dag og testa flytesnøre og stanglengde på fortommen og en vanlig knute...

Dro førøvrig ut en liten tur i kveld, men alt ende med bare torsk og en haug av sei.. Største på 3-400g..

Møter Nico i morgentidlig før han skal på jobb(syk syk kar, og han starter 8.00 :rolleyes:), så får vi se om teorien vår stemmer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hallo!

bruker slow intermediate glassline og stort sett 7-9fot intermediate polyleader, 1,5-2 m 0,25-0,30 og en spiss av 1-1,5m med 0,17-0,25 etter hva jeg fisker etter. stort sett 0,17 etter sjørøye med kulehode nympher og 0,22-0,25 etter sjøørret. bruker stort sett spisser av fluocarbon. sjelden eller aldri bruker jeg spisser som er tynnere en 022 til sjøørret. her oppe vet man aldri nårtid de virkelig store biter på. minner om 8,7kilosen  i sommer. tviler på om den hadde blitt berga på 0,17.

virker som sjøørreten er mindre sky her oppe, mere vær kanskje og ikke så mange vidstille dager og flatt vann. har aldri hatt behov for å bruke de vannvittig lange fortommene. mulig jeg må prøve, for å se om det har noe for seg til mitt fiske.

tony sitt oppsett er nok bortimot det ultimate oppsettet for sjøørret generelt, og for stor sky fisk. ser att fangstene mine er blitt merkbart større etter att jeg begynnte å bruke intermediate glassline istedet for flyt og sinktip snører.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar utgangspunkt i en ferdigfortom på 9 eller 12 fot til intermediate. I snøret sitter det ca 0,5m med 0.65mm mono. Ferdigfortommen bindes direkte i denne.

Med en forlenget butt slå fortommen over "det meste". Da går det også greit å forlenge fortommen i fornt, forutsatt at fluene ikke er for store. Standardfortommen min er på 12-14 fot med 0.22 spiss. Blåser det mye, kutter jeg den gjerne litt ned.

På synkeliner bruker jeg gjerne fortommer på ca 9 fot og kortere. Jo lettere flue, jo kortere fortom - er en liten hovedregel. Bruker jeg lette ufortyngede reker er fortommen kortere enn når jeg bruker fortyngede fluer da disse synker i et slikt tempo at jeg uansett unngår "hengekøye" opp til flua.  

Tykkelsen varierer fra 0.22 (2x) til 0.28 (0x), avhengig av fluestørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Selv kjörer jeg med taffs på 15 fot. Knyter på 0.22 spiss FC på standard 9 fot fortom. Det viktigste med tanke på fortommen er

1. Den skall slå over flua i  alle forhold.

2. Den skall IKKE skremme fisken! Fisker ofte på grundt vann og godt strekk og myke landinger er viktigt!

3. Den skall ikke ryke! Sjöörrettens tenner er vasse!

4. Den skall gi muligheter for liv i flua. For tjukk gjör ikke dette!

5. Skall fungere på natta! Flua skall väre i VANNET! Jeg vill ikke bruke turen til å stå med knuter på fortommen. Kan därfor gå ned til 12 fot på natta. MEN vaker det og havet ligger blikkstille så fisker jeg med samme fortom.

Fisker slow interm.

Skitfiske!

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Selv kjörer jeg med taffs på 15 fot. Knyter på 0.22 spiss FC på standard 9 fot fortom. Det viktigste med tanke på fortommen er

1. Den skall slå over flua i  alle forhold.

2. Den skall IKKE skremme fisken! Fisker ofte på grundt vann og godt strekk og myke landinger er viktigt!

3. Den skall ikke ryke! Sjöörrettens tenner er vasse!

4. Den skall gi muligheter for liv i flua. For tjukk gjör ikke dette!

5. Skall fungere på natta! Flua skall väre i VANNET! Jeg vill ikke bruke turen til å stå med knuter på fortommen. Kan därfor gå ned til 12 fot på natta. MEN vaker det og havet ligger blikkstille så fisker jeg med samme fortom.

Fisker slow interm.

Skitfiske!

Tom

høres ut som en fortom etter min smak!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fluorcarbon til alt av spisser, for øyeblikket er ikke den ferdigtaperte fortommen fluorcarbon(da jeg kom over noen billige i mono), men foretrekker FLC hele veien.

Fester fortommen i lina med nåleknuten, bruker ikke løkker lenger.

Fester de ulike delene med kirurgknuten.

Og fester flua med Lefty`s non slip loop knot.

Linene jeg bruker er:

Striped Bass, sommerfiske etter alle arter.

Sa Stillwater, vår, sommer og høst.

Cortland Clear Camo til rekefiske hele året, myk og flott vinterline, men profilen er ikke optimal til større fluer. Velg Cortland Little Tunny her.. Men slitestyrken er ikke så bra på disse linene..

Men en ny helårs favoritt line har blitt Lee Wulff Triangeltaper saltwater int, den er 32m lang og det er passe. Passe myk, og vender over hva det skal være. Virker som den har god slitestyke, og har saltvanns coating. Kaster særdeles bra i mye vind, og er utrolig stabil i luften. Eneste minuset er prisen :P

En annen line jeg bruker litt er Lee Wulff Predator, den er flytende med klar int front.

Fin line i mørket og på svært grunne steder, men pga av at den ikke har samme flyte\synkegrad over hele lina, så er den ikke mye i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva anbefaler dere av glassliner?? Må vel egentlig bare få tasta det!!

Jeg bruker Airflo Ridge Delta Clear linen, minimalt med minne og svært god å kaste med, i kaldt og varmt vær. Jeg er kjempe fornøyd med denne linen og den presenterer godt også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...