Gå til innhold

"Bransjefolk"


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Er noen rarer folk...  ;D

Eller, egentlig ikke. De er akkurat som alle andre. Store variasjoner innen interesse og fagfelt. Noen er rå på fiske, noen på kasting og noen på utstyr. Ja, noen kan til og med mye om alt sammen. Felles er at de besitter stor kunnskap og at det som regel er derfor de er kidnappet av bransjen. Det betyr dog ikke at de da blir zombier som angriper alle mulige kunder som lukter profitt. Det funker ikke slik. De er altså som alle andre og dermed like ulike som resten av fluefiskemiljøet. Dette har nok alle skjønt for lenge siden, så det er antagelig helt unødvendig av meg å poengtere dette. Men men...

Grunnen til at jeg tar opp dette nå er noe som skjedde i en tråd hvor en relativt fersk bruker spurte etter hjelp til valg av stang. Det endte som vanlig med at det sporet av med litt snører og annet OT. Og da endte det med et par velmente setninger fra en "bransjemann". Deretter ble det skikkelig OT. Bransjemannen var jo selvsagt ute etter muligheter til å selge "sitt" produkt og ingenting annet. Jeg mener at det i det tilfellet kan sammenlignes med å se spøkelser midt på lyse dagen. For:

Bransjemannen opplyste om produkter som sannsynligvis passet svært godt. Dette er produkter som er lett å få tak i. De finnes altså i mange butikker, både i Norge og utlandet. Men han glemte altså å nevne at han jobbet i en spesifikk butikk og dermed ble det rabalder. Ville han lure folk? Ville han snikreklamere? Osv... Jeg tror ikke det. Jeg tror han bare ville hjelpe. Og denne gangen var det faktisk bare en fordel at han ikke opplyste om hvor og hvordan han var tilknyttet bransjen. Hadde han gjort det så kunne det blitt oppfattet av snikreklame av ganske mange. Dermed hadde han antagelig også blitt tvunget til ikke å hjelpe. Noen mener altså at det hadde vært det beste.

Det er nok sikkert best at man opplyser hva slags tilknytning man har til bransjen, men som sagt betyr det nok ikke at man er slik eller slik for det. Og hva er bransetilknytning?

Leverandører (helt klart)

Butikkeiere (vet vi hvem de er?)

Butikkansatte (lette å kjenne igjen)

Deltidsansatte (hvor mye er deltid?)

"Team" (de som er offentliggjorte - er alle det?)

Familiemedlemmer og bestekompiser til de over?

Hva med de som f.eks. jeg ofte fisker sammen med? For ikke å snakke om de jeg fisker konkurranse på lag med?

Hva med han som fikk noen materialer av meg for å binde noen mønstre som jeg kan ha på nettsiden min?

Hva med fotografen som hjalp meg med katalogen?

Eller han som jeg stadig ringer for å snakke med om verning, vedlikehold og kultivering av vassdrag med? Han eier visstnok et par ting fra mitt sortiment han også.

Hva med alle de som har vært tilknyttet butikker eller leverandører?

Hvor paranoide skal vi være?

Og hvor farlig er det om noen har glemt å opplyse om sin tilhørighet? Er det best om alle slike holder snavla og sperrer tastaturet i alle diskusjoner som kan dreie seg om utstyr i en eller annen sammenheng? I så fall må til og med Tom Syversen holde kjeft for han har jeg snakket med opptil flere ganger. Og han er sikkert sinnsykt lett påvirkelig.  ;D

Neida, jeg tror man kommer langt med sunt bondevett og edruelighet. De som føler seg sterkt tilknyttet bransjen opplyser om dette. Og de som leser innlegg lar være å skrike ut så fort de mener noe på en eller annen finurlig måte kan tilskrives snikreklame.

Om jeg f.eks. skriver at jeg mener at mothaker burde vært totalforbudt, mener jeg det bare fordi jeg selger slike kroker? Eller kan det være at jeg faktisk mener det av andre årsaker? Kan det være interessant å lese hvorfor jeg mener det eller er det fullstendig uaktuelt fordi jeg helt sikkert bare tenker på å mele egen kake?

Jeg vet ikke hvordan det blir oppfattet og holder dermed som regel helt kjeft når det snakkes om utstyr. Derfor legger jeg heller aldri ut fluemønstre her. Ikke det at jeg har fått bundet så mye i det siste, hehe. Helt ærlig syns jeg ikke det er lett å vite hvor grensa går. Jeg skulle så gjerne bidratt med fisketeknisk prat, fisketaktiske prat og utstyrsvalg til gitte situasjoner basert på mine erfaringer, men tør nesten ikke. Og det gjelder sikkert andre også. F.eks. han som indirekte ble beskyldt for å forsøke å selge produkter som fantes i "hans" butikk.  Hadde han bare opplyst om hvilken butikk han jobbet i så hadde alt vært i orden...

Forstå det den som kan.

Ikke misforstå nå da. Jeg bare lurer og er like blid.  :)


Btw.

Annonsørforumet kan kun benyttes av de som annonserer og det er jo ikke alle. Jeg har f.eks. ikke lov til å annonsere på FFS ettersom jeg er leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg skjønner godt hvilken tråd du sikter til Erik. Jeg var vel en av de første til å poste et innlegg som var OT der, og fremstår vel derfor som den store "Pattegrisen" der.

Har ingen problemer med å se at det finnes grenseoverganger her. At fluefiske er som Manchester og Liverpool for de fleste gjør vel at de fleste råd er så subjektive at man skal ta alt med en klype salt her inne. Det er vanskelig å skille edrueligheten mellom hver enkelt forumbruker. Det er også vanskelig å skille hvem som kjenner hvem osv..

Når det er sagt. Jeg mener oppriktig at de som er bransjefolk vet at de er det. I en såpass smal verden som dette er, synes jeg disse skylder å opplyse om dette i diskusjoner der det anbefales utstyr.

Det er vel også slik at folk i bransjen ikke er de som benytter mest spalteplass til å spørre om hvilken stang de skal kjøpe. Jeg garanterer at alle disse er folk uten tilknytting.

Jeg ser heller ikke at dette skal være til noe hinder for at du med flere kan diskutere mothaker/ mothakeløsekroker. Lange / korte klumper. Dype eller høye stenger! Da er det dine argumenter og meninger som betyr noe. Skulle du være i tvil, er det da bare å hive på en NB for ordens skyld. Skulle du la være å gjøre det, men bli beskyldt for snikreklame...jaja. gå inn og si beklager da.

Dette synes jeg er fullstendig uproblematisk Erik.

Til slutt vil jeg si beklager til personen jeg eventuelt var med på å tråkke på tærne i den forige tråden.. Unnskyld. Meningen var ikke å refse. Men det var noen som slengte duffuse bemerkninger om at et tips var bransjebasert. Noen spurte og ikke skjønte hva som mentes. Jeg skrev da et "ikke agresivt" innlegg om hvordan jeg mente det burde være. Da får andre mene noe annet. Den ene meningen er vel her egentlig like dum som den andre sansynligvis. NB: Jeg er også blid Erik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
NB: Jeg er også blid Erik :)

Det vet jeg.  :)

Bra innlegg. Er enig med deg i det aller meste jeg vettu. Men jeg tror jeg kommer til å slite med å finne balansen på dette uansett. Altså best å bare diskutere i "generelle" og "ufarlige" tråder. Har nemlig sett den før:

- Fisker1 - "Føler ikke jeg får kontakt med fluene"

- Bransjegutt - "Slik gjør jeg det...."

- Fisker1 - "Men er man da avhengig av X og Y?"

- Bransjegutt - "Tja, dersom man vil oppnå full effekt så bør man nok bruke... eller lignende"

- Fisker2 - "Selger ikke du slike da?"

- Fisker1, 3, 4, 5, 6, 7... - "AHA!"

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den Erik. Likevel - som jeg også skrev over her. Jeg tror slike ting stopper opp hvis den som blir utsatt for det går inn og sier "unnskyld..beklager hvis dere ser det slik".

Har faktisk bevisst klart å unngå diskusjonene i vinter (bevisst). At jeg nå havner i possisjon skyldes nok at det ennå ikke har blitt vår ennå %%&/¤¤#. Likevel.. jeg leser og følger med.

Det som har en tendens til å skje på nettet er at ingen gjør feil. Alle har helt rett. Da havner folk i skyttergropa og fyrer med tungt skyts. Mobben hiver seg på, sansynligvis på den siden de har en meningsfelle, eller en person de liker godt. Da blir det raskt 5-6 forumsider med svada. Jeg tror diskusjonene hadde stoppet opp pent og pyntlig hvis det sies "OK.. beklager.. var ikke ment slik.. ville bare poengtere praktisk bruk osv.." Det er vondt å bli trampet på tærne. Man logger på PC og får et spark bak, gjerne noe man føler er uretfferdig. Da er det fort gjort å fyre løs tilbake. I såfall får man håpe at man har vært såpass aktiv innpå her at man har stor nok tilhengerskare  :P :P :P

Håper dette ble noenlunde forståelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hehe, og jeg er den første til å innrømme at jeg ikke alltid greier å skrive slik at folk forstår hva jeg egentlig mener. Å bli misforstått handler like mye (eller kanskje mest) om hvordan man skriver. Derfor har jeg da også den avataren som jeg har.  ;D

Det går da også som regel bra etter litt frem og tilbake når man først har tråkket litt feil.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig synd at slike "bindinger" hindrer en god diskusjon. Retningslinjer og selvjustis kan føre oss langt, men dette er ikke uproblematisk.  

1)Dersom en bransjetilknyttet eksempelvis skriver en anbefaling om stang, snøre og fluevalg i en tråd om et spesielt fiske, så må tilknytningen naturligvis fremkomme. Hadde det vært greit for meg?  Ja, jeg tror det. Men jeg ser også for meg at mange vil/kan/kunne hevet seg på, og at det hadde kommet ut av kontroll. Eks; "Jeg ser at det anbefales Flensh Camo her, men jeg vil da også gjøre oppmerksom på den nye Tiempo Camo som har høstet gode kritikker i Lines, Flies & Liese. Gjør oppmerksom på at jeg er tilknyttet Villmannsbutikken som har Tiempo i sitt sortiment." Det kan bli en farseaktig markedsføringskamp...

2) Enda verre blir det med antall tråder som starter opp om produkter i utstyrstråder og andre tråder. "Spennende nyhet på stangfront! Cool lanser nå Boss Z3, og mange mener dette er en revolusjon på stangfronten. Har noen her testet den?  Gjør oppmerksom på at jeg er sponset av Cool"... Dette vil være ren markedsføring.

Jeg kunne kommet med 8 eksempler til, men nå er det lunsj gitt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er tipsene du får i butikk. Der prøver de ikke selge deg det beste, men det de har mest fortjeneste på  :o

Enig med Erik. Det er jo fysisk umulig å vite hvem som faktisk er bransjetilknyttet bortsett fra "kjendisene". Mener derfor denne regelen burde kuttes ut, slik at alle kunne skrive og være på lik linje her inne. Bransjefolkene har uansett veldig myyye å bidra med. Så får folket selv sile ut informasjonen de får fra de ulike.

Det blir jo uansett dumt om f.eks. Erik skulle anbefale sitt eget utstyr til gud og hvemansen her inne. Da ville han gravet sin egen grav på sikt. Men han har mye å komme med da det gjelder "den aksjonen og den lengdten mener jeg er best til den type fiske, av den grunnen at. Ikke bruk det fortomsmateriellet til tørrfluefiske fordi...osv".

Da det er sagt, mener jeg at alle med bransjetilknytning bør ha dette skrevet opp i avataren sin slik som Erik og Bjørnar her. Også de som selv føler seg farget fordi bestekompisen er sponset, jobber for leverandør ol. Nybegynner vet jo sjelden hvem "kjendisene" er også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bransjefolk er gjerne en berikelse på fora som dette . . . Spesiellt de som virkelig kan mye om fluefiske, og gjerne deler av sine kunnskaper. De aller fleste her er i den kategorien, og at de opplyser om sin tilknytning øker bare troverdigheten, slik jeg ser det.

Så har man den litt mer perifere kategorien . . . De som fremstår som helt uavhengige, men som ikke er det når alt kommer til alt, og som av egeninteresse ønsker å påvirke folk til å kjøpe bestemte produkter.

De som har vært aktive her over lengre tid gjennomskuer ofte slike, men en nybegynner, eller andre lett påvirkelige fluefiskere på utkikk etter nytt utstyr, blir et lett bytte for en god selger.

Disse er så avgjort ingen berikelse på forumet, uavhengig av hva de kan. Tvert imot . . .

Jeg har også truffet bransjefolk som åpenbart har svært liten erfaring med praktisk fiske, men som alikevel anser seg som eksperter, ene og alene i kraft av sin bransjetilknytning. Disse er gjerne gode selgere, men jeg har ingen interesse av å bli anbefalt fiskeutstyr fra folk som har langt mindre fiskeerfaring enn jeg selv har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bransjefolkene som er her på forumet er også noen av de som besitter mest kunnskap å dele med andre. Dette er i stor grad folk som har sitt yrke pga av sin lidenskap og genuine interesse for fluefiske.

Jeg mener det er veldig synd om disse ikke skal få lov til å delta i debatter og tråder fordi de selger et eller annet produkt. I mine øyne er det forskjell på å komme med generelle råd, og det å fortelle om egne tilbud og fortreffelighet.  Ser problemet med retningslinjene og utøvelsen av dem, men dette er en personlig mening, så får andre vurdere hva som er lov og ikke.  Men kanskje de som har en eller annen tilknytning kunne si noe om dette i signaturfeltet på profilen sin (bare en tanke)

Men som sakt, jeg ønsker innspill fra bransjefolk og tror at de ville få passet sitt fort påskrevet om de misbruker sin posisjon. Det er tross alt et helt "politikorps" her inne til å håndheve lover og regler ;D

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nybegynner vet jo sjelden hvem "kjendisene" er også  :)

Det er to fluefiskekjendiser i Norge. Bård Tufte og Lars Lenth. Kort og godt fordi de har vært på TV over tid.

Å bli internkjendis i fluefiskemiljøet krever minst èn DVD...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nå har jo dette vært diskutert flere ganger før og konklusjonen har vel blitt at bare man opplyser om sin tilhørighet så går det så bra så. I alle fall i de fleste tilfellene. Men nå var det altså en tråd hvor det faktisk var en fordel at en "bransjemann" ikke gjorde det. Og det ble litt rabalder av det. Akkurat det syns jeg var litt uheldig.

Og så syns jeg også det er litt utydelige grenser for hva som er bransjetilhørighet. At jeg er en "bransjemann" er en selvfølgelighet, men hvor mange av "mine" kompiser, lagmedlemmer osv. er det? Og hvor mye skal de ta hensyn til eventuelle relasjoner til meg? Det lurer jeg litt på. For eksempel er Kalle blitt en god kamerat av meg og vi er også på samme konkurranseteam, VM-lag osv... Men han har ingen fordeler når det kommer til utstyr som jeg selger. Han er altså ikke på teamet til min bedrift. Hva da? Jeg sitter nemlig med en følelse av at han har blitt usikker og mindre aktiv på siden som en følge av dette og det syns jeg er dumt. For du verden så mye han kan!

Kanskje en liten notis under avateren med "Jeg er kompis av Erik Eikre" er på sin plass?

Om dere skjønner hva jeg mener da...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener Erik. Dette skal ikke være lett. Det er vel nettopp derfor slike diskusjoner kommer opp en gang i blant. Kansje er det bra at de dukker opp også? Da vil det bli en jevn automatisk preventiv virkning om at man skal oppføre seg som folk (det er vel det saken i bunn og grunn handler om). Når det er sagt, er jeg også enig i Erik om at det var uheldig at diskusjonen kom opp på grunn av den fillesaken i den andre tråden. Vedkommende gjorde ikke noe galt slik det framstår der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er da ikke verre enn å opplyse sin evt tilknytning i avataren, så får folk dømme selv ?

Om man er tilknyttet et merke/produkter, men helst ikke vil opplyse om dette, så ligger det vel litt i kortene hva hensikten er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kunne vært en tråd topic i tillegg til anonsørforum, som het bransjeforum, eller om anonsørforum hadde endret navn. Her kunne bransjefolka diskutert fritt?

Alle fra bransjen kunne da fortalt om sine produkter, og det kunne blitt lagt ut nyheter osv.

tror dette kunne blitt noen spennede og lærerike tråder, med de forskjellige intressentene i markedet kunne diskutert fritt om sine produkter.

Tror dette kunne gitt enkelte aktører mer fritt spillerom, uten å tenke på føringene over hva de kan skrive.

Bransjefolket har jo tross alt MYE å lære bort også, så vi vil jo ikke at de skal bli borte for det blir for vankselig for de å vite hva de kan skrive :)

MVH

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Sånn, nå kan jeg uttale meg fritt igjen ;D ;D

Jeg skønner Eriks problem veldig godt, for hva den ene mener er lærerike tips mener en annen at det er reklame.

Og bransjefolkene har utrolig mye kunnskap, og tror forumet hadde blitt mye mere interessant om de hadde hatt litt slakkere tøyler, så lenge de greier å holde seg i skinnet og ikke på død og liv skal fremme sitt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp en halv. Nå begynner jeg å bli seriøst lei alle gjentagelsene av at bransjefolk ikke kan dele sin enorme kunnskap med oss lekmenn pga bindingen til produsent/produsenter. Er det virkelig sånn at det er ustyret og eksempelvis delkomponenter i fluer som blir helt avgjørende for å lykkes? Kan det ikke tenkes at et materiale for eksempel kan erstattes av et annet? Eller er det virkelig sånn at et element er helt avgjørende, og hvilke marginaler er det egentlig vi snakker om da, og hva betyr disse for den jevne fluefisker? Det er jo faktisk sånn at man får ørret selv på blåprikket Lille-Aure.

For meg er det noen i bransjen som har enorme kunnskaper, noe er passe oppe å gå og andre er vel heller på det jevne, for å være snill. Ser ingenting i veien for at vi kan ha gode diskusjoner og tips om fiske uten at dette skal spille noen rolle. Rune Guideline Stokkebekk har åpnet veien for mange til buzzerfiske, og Eikre har lirt av seg mye svært nyttig for nymfefiskere. De som mener at utstyr, uansett hva, er 100% avgjørende i en gitt fiskesituasjon må gjerne mene det, og legge frem bevis som holder.

Selv er jeg veldig glad for at jeg ikke har noen bindinger til produsenter. Til mitt fiske trenger jeg maks tre stenger, og jeg har noen ekstra for moro skyld. Om jeg skulle ende opp med rundt 20 stenger jeg synes det er gøy å ha (hvilket nå virker fjernt), så er det i det store uansett økonomisk peanuts i forhold til naboen som kjøpte seg motorsykkel, og i forhold til husholdningens øvrige forbruk. Dessuten kan jeg kjøpe meg Sage, Thomas & Thomas, Winston, Orvis, Guideline, Eikre-Fly, Loop, Vision,...  gi dem ris og ros, kose meg med mange forskjellige materialer i fluebindingen og leke meg med et rikt utvalg snører. Det er mulig stanggarderoben må seg ut som Dalton Brødrene for å erverve cred som bransjeguru, men den prisen er jeg glad jeg slipper å betale.

Jørn, og jeg er også blid.  ;):)  

EDIT: Glemte å nevne G.Loomis, men det merket har Martinsen lagt sin elsk på, så det boikotter jeg.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noen problemer med at bransjefolk er med på diskusjoner og har meninger om emner på forumet. Synes det er en forutsetning at de har med i avatar eller signatur at de har en eller annen tilknytning, men utover det er det vel vanlig skikk og bruk som gjelder. Om Erik skriver at han til nymfefiske vektlegger en stang som er sånn eller slik, kort eller lang, og forklarer hvorfor, så skjønner jeg også at han som konstruerer stenger lager det han trives med, men når det ikke trykkes ut Eikre Fly i alle retninger, så har jeg ikke problemer med det. Det fordi jeg vet at han har en ballast som gjør at det er verdt å høre på. Vet ikke om jeg gjør meg forstått her, men sålenge han forklarer hvorfor han mener at det er det saliggjørende, og ikke fremhever at han lager akkurat sånne stenger, og det er det man må ha, så er det iallefall greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest omtalte tråd,men :

Jeg ønsker meg flere bransjefolk i fiske-/flue-diskusjoner.

Dvs.jeg har,som sikkert endel andre her,kunne ønske meg at enkelte kunne legge ut om sin kunnskap,ikke bare om fiske,men også materialvalg,utstyr(fri og bevare meg vel,nå går jeg utover hva jeg mener til daglig  ;D ),men feks fortommsvalg,som kan være et subjektivt valg,men hvor vi gjerne vil vite hva"den og den" evt. måttte mene.

Også spesialtilpasset utstyr,hva som er bra og hvem som skaffer....... :rolleyes:

Og når det gjelder Stokkemaurbekken,så legger ikke han skjul på bindemateriale selv om det kommer fra Guideline.

Såhh,hvorfor ikke dere andre ?

Bransjefolk er sikkert ålreite dyr det. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette bare nok en storm in et vannglass hvor det diskuteres en problemstilling hvor stort sett alle egentlig er enige?

Legg inn brasjetilknytning under avatar eller i signaturen og preik i vei! Verre er det faktisk ikke og alle nyter godt av de erfaringene som deles ;) vi har vel ikke blitt så paranoide at vi skal ettergå alt? Et og annet utskudd finner man alltid, men de er som oftest i mindretall. Mennesker er en gang bygget slik at 10 positive tilbakemeldinger blir overskygget av et lite oppgulp... Move on ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens farlig å si, men jeg tar sjansen. Jeg er fullstendig nybegynner både uti fluefiserverden og som leser på forumet. Det som slår meg at hver gang noen har et spørsmål om dette eller hint, blir svarene heftige, mange og lange, og som oftest blir spørsmålet borte i vrimelen av svar. Hvem som skriver hva er for meg som nybegynner, helt ubegripelig om det er en bransjemann eller om det er en "verdensmester". Jeg kan heller ikke si noe ut fra egen erfaring, fordi det har jeg ikke. Derfor er jeg enig i at  hadde man kunnet fått en egen tråd for bransjefolk og de hadde fortalt hvem de representerte, da hadde vi nybegynnere hatt en plass å gå hvor vi vet at ekspertisen ligger. Jeg skal være så freidig å prøve å nyansere det jeg mener, i utstyrstråden var det en som sa at han skulle begynne med SØ-fiske og spurte hvilken stang han skulle kjøpe. Hvor mange som svarte han stakkars gubben, vet ikke jeg, men jeg har mine sterke tvil om at vedkommende ble noe klokere. Så kan man si at det ikke blir noe bedre med en egen plass hvor bransjefolket diskuterer. Som nybegynner, i alle fall for meg, vil det ha blitt en lettelse, fordi der står det hvem som represeterer hva, og hadde man flere spørsmål, kunne man spurt direkte. Jeeg er veldig glad for å ha Staffan å lene meg til, men det er langt fra alle som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er ikke dette bare nok en storm in et vannglass hvor det diskuteres en problemstilling hvor stort sett alle egentlig er enige?

Legg inn brasjetilknytning under avatar eller i signaturen og preik i vei! Verre er det faktisk ikke og alle nyter godt av de erfaringene som deles ;) vi har vel ikke blitt så paranoide at vi skal ettergå alt? Et og annet utskudd finner man alltid, men de er som oftest i mindretall. Mennesker er en gang bygget slik at 10 positive tilbakemeldinger blir overskygget av et lite oppgulp... Move on ;)

Er vel ikke noen storm akkurat.  :)

Det er nok heller det at det ikke er særlig lett å vite hva man skal gjøre i de enkelte tilfellene. Det hender at jeg ser folk spør etter en type produkt som jeg har i sortimentet. Hva gjør jeg? La meg ta et spesifikt og dristig eksempel:

En kar spør om det finnes en teleskopisk sammenleggbar håv som kan brukes på samme måte som en vanlig trehåv. Altså med magnet (gjerne integrert). Dette finnes, men er kanskje ikke like lett for alle å finne på nettet heller. Jeg har det i sortimentet (selv om det ikke står på nettsiden min enda) og vet hvilke butikker som har kjøpt inn. Skal jeg hjelpe eller la folket leite sjøl? Hva om jeg vet at den og den funker og ikke den?

Eller var det jeg skreiv nå ren og sinnsykt sleip reklame pakket inn i et innlegg om noe helt annet?

Ka du tru Lars Vegas?

Men storm i vannglass? Ikke fra min side i alle fall. Er jo ikke akkurat noen hissig diskusjon dette. Bare noen av oss som lurer litt på ditt og datt og prøver å få tiden til å gå frem til fisket begynner.  :)

PS.

Det er ikke få ganger jeg har sett folk har spurt om ting jeg vet hvem som selger uten at jeg har følt jeg kunne si noe. Og det er ikke alltid bare på grunn av hensyn til sarte brukere av FFS at jeg holder kjeft, men også av hensyn til bransjekollegaer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg, som nybegynner, ville ha en teleskopisk sammenleggbar hov, og ikke fant noen slik på nettet. Hvor ville jeg da se; jo nettopp her på forumet. Om du da hadde lagt ut hvor en slik finnes, hadde jeg blitt lykkelig, fordi du hadde da spart meg for masse arbeid med å leite. Om man skal ta hensyn til andre bransjefolk har noe med etikk å gjøre og det må hver enkel vurdere. I gamle dager, dengang jeg jobbet i sportsbutikk og vi ikke hadde den varen som ble etterspurt ba vi alltid kunden prøve på en annen butikk, som vi visste hadde den etterspurte varen. Jeg tror, Erik Eikre, at mange ville blitt lykkelige over å få svar på det dem spør etter. Er det ikke derfor vi har dette særdeles flotte forumet, det mener jeg at forumet er, og det er her inne mange prøver å finne svar på sine spørsmål. Som sagt tidligere det haddee vært strålende om bransjefolk hadde presentert seg, på en slik måte at alle visste hva de solgte. Så Erik, tillater meg det; i mine øyne bruk den kunnskapen du har og fortell det til de "søkende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...