Gå til innhold

Brygge øl hjemme?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Ja, det er fullt mulig å få laget veldig godt øl hjemme. Søk etter kurs i ølbrygging i nærheten av deg, der vil du lære mye om temaet

Anbefaler Brooklyn Pale Ale, utrolig god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har smakt en del forskjellig, og det smakte bare gjær. Var jevla sterkt, men blir drita av det

Det er det jeg er litt redd for. Det finnes kansje noen bøker å kjøpt om emnet. Det høres litt morsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har smakt en del forskjellig, og det smakte bare gjær. Var jevla sterkt, men blir drita av det

Det er det jeg er litt redd for. Det finnes kansje noen bøker å kjøpt om emnet. Det høres litt morsomt ut.

Hehe. Ser den. Studentene på Rena har lagd en del rart opp gjennom ;D Ble lagd en del forskjellige lyse vintyper også. De ble bare søte, og kvalmende og ja, rett og slett helt for jævlige og drikke seg fulle på :P men billig var det! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajamen, det er bare å kjøre på!

Hadde en periode, tilsammens med en kollega, noen lengre økter med brygg. Vi storkoste oss, både under laging og smaking. Jævli gøy og eksperimentere også, du kan tilsette det ene og andre, honning funker bl.a ...

Utrolig nok, uansett hvor drit de andre synes det smaker, så synes "far" det er gullende godt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gøy!

Du trenger ikke avansert utstyr, men les deg opp på litt teori, og finn en enkel og grei oppskrift, da blir det fort noe annet enn luguber gjærsuppe.

Læringskurven er bratt, og etter 2-3 forsøk kan du fint få til øl som smaker langt bedre enn butikkøl.

Et tips til første brygget kan være å bruke ren maltekstrakt (, kanskje litt spesialmalt) og egentilsatt humle. Da er du mange hakk over ferdigsettene som brukes med sukker, for de smaker virkelig ikke godt. Med maltekstrakt og humle slipper du unna mye av det møysommelige arbeidet, og det gir allikevel godt resultat.

Herlig å kunne ta seg et par hjemmelaga øl til middagen, med skikkelig særpreg :D Go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanandes!

For en haug med år siden handlet jeg en sånn sekk. Husker ikke helt fremgangsmåten. Men det skulle ende opp som øl i "Eksportklassen"+.

Av en eller annen grunn ble den hengende langt over tiden(Synes fortsatt dette er merkelig).

Resultatet var en drikk som faktisk smakte riktig så bra.

En kamerat og jeg bestemte oss for å teste ut brygget før vi skulle ta med damene ut på byen. Passet bra til Tippekampen, lissom.

Resultatet var to stk. snøvlendes fulle tosker sånn like før barne-tv. Dævven som dette smalt! Etter to-fire halvlitere var man helt ute. Dævven som damene var forbanna da de kom, pent kledd og alt.

Og inni granskauen for en dundrendes hodepine dagen derpå!

Men moro var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanandes!

For en haug med år siden handlet jeg en sånn sekk. Husker ikke helt fremgangsmåten. Men det skulle ende opp som øl i "Eksportklassen"+.

Av en eller annen grunn ble den hengende langt over tiden(Synes fortsatt dette er merkelig).

Resultatet var en drikk som faktisk smakte riktig så bra.

En kamerat og jeg bestemte oss for å teste ut brygget før vi skulle ta med damene ut på byen. Passet bra til Tippekampen, lissom.

Resultatet var to stk. snøvlendes fulle tosker sånn like før barne-tv. Dævven som dette smalt! Etter to-fire halvlitere var man helt ute. Dævven som damene var forbanna da de kom, pent kledd og alt.

Og inni granskauen for en dundrendes hodepine dagen derpå!

Men moro var det.

hahaha, så jævlig bra!!! cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til svigerbroren (heter det vel) min brygger øl selv. Flere sorter. Da søstra mi og svigerfyren (svoger?) gifta seg, ble det bare servert hjemmebrygga øl i bryllupet. Smakte helt greit, ene sorten synes jeg faktisk var veldig god. Han hadde ordnet et customized kjøleskap med tappekraner på utsiden og greier - ordentlig opplegg :) Han hadde også tappet på flasker og ordna fælt. Helt klart hans hobby numero uno.

Kan sikkert få ordnet noen tips hvis du er ute etter det :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben så har me hatt kurs i ølbrygging. Då er det snakk om kornøl som er gjort på den skikkelige måten med oppkoking og masse arb og fleire uker/mnd med lagring.

Dette funker så bra at folk blir fulle og det er vel hennsikten ;D

Eg har desverre ikkje fått vært med ifrå begynnelsen, men eg har smakt på sluttresultatet og det er veldig bra :)

Det skal holdes fleire slike kurs/teambilding hjå oss og viss eg ikkje jobber så skal eg prøve og få lagt ut ein liten bilde rapport :)

Har selv tenkt tanken!! Kan da ikke være sååå vanskelig å sette i gang med.  :)

Trur det skal være muligt og snike deg inn også Arild ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben så har me hatt kurs i ølbrygging. Då er det snakk om kornøl som er gjort på den skikkelige måten med oppkoking og masse arb og fleire uker/mnd med lagring.

Dette funker så bra at folk blir fulle og det er vel hennsikten ;D

Eg har desverre ikkje fått vært med ifrå begynnelsen, men eg har smakt på sluttresultatet og det er veldig bra :)

Det skal holdes fleire slike kurs/teambilding hjå oss og viss eg ikkje jobber så skal eg prøve og få lagt ut ein liten bilde rapport :)

Har selv tenkt tanken!! Kan da ikke være sååå vanskelig å sette i gang med.  :)

Trur det skal være muligt og snike deg inn også Arild ;D

JonnyS...

Det får vi håpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Spanandes!

For en haug med år siden handlet jeg en sånn sekk. Husker ikke helt fremgangsmåten. Men det skulle ende opp som øl i "Eksportklassen"+.

Av en eller annen grunn ble den hengende langt over tiden(Synes fortsatt dette er merkelig).

Resultatet var en drikk som faktisk smakte riktig så bra.

En kamerat og jeg bestemte oss for å teste ut brygget før vi skulle ta med damene ut på byen. Passet bra til Tippekampen, lissom.

Resultatet var to stk. snøvlendes fulle tosker sånn like før barne-tv. Dævven som dette smalt! Etter to-fire halvlitere var man helt ute. Dævven som damene var forbanna da de kom, pent kledd og alt.

Og inni granskauen for en dundrendes hodepine dagen derpå!

Men moro var det.

Fantastisk :)

Der lo jeg godt !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...